برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
47e62573-a6c9-47c9-96b7-3bf92c6c4451.jpg

معنای واقعی مجازات (در کودکان و نوجوانان)در روانشناسی چیست ؟؟ به همراه چند مثال از تنبیه مثبت و منفی

●چرا در بسیاری از کودکان و نوجوانان تنبیه و مجازات نتیجه دلخواه والدین را به همراه ندارد ؟؟ انواع تنبیه و مجازات موثر برای کودک چیست؟ در این مقاله به این موارد پرداخته شده است. با ما همراه باشید و از طریق قسمت نظرات کاربران با ما در ارتباط باشید... ●چرا در بسیاری از مواقع نتایج تنبیه موقتی و کوتاه مدت است ؟؟

🛑مجازات و تنبیه دقیقا چیست ؟؟؟

 

مجازات اصطلاحی است که در شرطی سازی عملیاتی به هر تغییری که بعد از رفتاری رخ دهد که احتمال تکرار آن رفتار در آینده را کاهش می دهد ، گفته می شود.

در حالی که از "تقویت کننده های مثبت و منفی" برای افزایش رفتارها استفاده می شود ؛؛مجازات بر "کاهش" یا "حذف" رفتارهای ناخواسته متمرکز است.

 <مجازات> اغلب به اشتباه با <تقویت منفی> اشتباه گرفته می شود. 

 

 

همچنین بخوانید:

 

بهترین راه تنبیه و مجازات رفتار کودک

 

آیا شما والدین سختگیری هستید؟ به همراه 11 ویژگی بارز این والدین

 

 

⁉️تفاوت مجازات با تقویت منفی چیست ؟؟؟

 

 

 تقویت احتمال وقوع یک رفتار را افزایش می دهد و مجازات احتمال وقوع یک رفتار را کاهش می دهد.

 

 

🛑انواع مجازات :

 

 

 روانشناسی که برای اولین  بار این موضوع را بررسی کرد 
دو نوع مختلف محرک بیزاری را شناسایی کرد که می تواند به عنوان مجازات استفاده شود: 

 

 

مجازات مثبت: 

 

 

این نوع مجازات به عنوان "مجازات با اعمال" نیز شناخته می شود. مجازات مثبت شامل ارائه محرکی منفور پس از وقوع رفتاری است. به عنوان مثال ، وقتی یک دانش آموز در میانه کلاس خارج از نوبت صحبت می کند ، معلم ممکن است کودک را به دلیل قطع صحبت سرزنش کند.

 

در مام پلاس بخوانید:

 

انواع تکنیک های تنبیه و مجازات کودک

 

تنبیه و مجازات کودکان از بدو تولد تا بتلای 13 سال

 

 

مجازات منفی: 

 


این نوع مجازات به "مجازات با حذف" نیز معروف است. مجازات منفی شامل برداشتن محرک مطلوب پس از وقوع رفتاری است. به عنوان مثال ، هنگامی که دانش آموز از مثال قبلی دوباره خارج از نوبت صحبت می کند ، معلم بلافاصله به کودک می گوید که به دلیل رفتار خود مجبور به ترک تعطیلات خواهد شد.

 

 

استفاده موثر از تنبیه و مجازات منفی

 

 

 

با هم ببینیم:

 

ویدئوی تکنیک محدودیت و محرومیت در تنبیه و مجازات کودک

 

ویدئو ی بایدها و نبایدهای تنبیه که والدین باید از آنها اطلاع داشته باشند .

 

چگونه میتوان کودک را درست و اصولی تنبیه کرد؟

 

ویدئوی چرا نباید کودک را تنبیه کرد؟ و ده روش جایگزین تنبیه کودک

 

والدین باید پیامدها را با دقت انتخاب کنند. برای مثال، محدود کردن یک امتیاز مستلزم آن است که بچه‌ها از راه‌های دیگر به آن دسترسی نداشته باشند. در غیر این صورت، پیامد اصلی معنای خود را از دست خواهد داد.

 

در مورد تنظیم محدودیت، همه اعضای خانواده باید در یک صفحه باشند. سعی کنید محرکی که منجر به رفتار منفی کودک می شود را شناسایی و حذف کنید.

 

با کودک همدردی کنید و حتی زمانی که سعی می کنید نتیجه ای را اعمال کنید، حمایت کنید.

 

نتیجه باید به رفتار مربوط باشد. اگر می‌خواهید فرزندتان را مجبور کنید به محدودیت‌های زمان نمایش صفحه پایبند باشد، برداشتن تلفن همراه یا تبلت او بسیار منطقی‌تر از منع کردن او از فعالیت‌های اجتماعی است.

 

 

 

در واقع مجازات و تنبیه مثبت سعی می کند با افزودن چیزهای ناخوشایند بر رفتار تأثیر بگذارد، در حالی که تقویت منفی سعی می کند با حذف چیزهای ناخوشایند از رفتار سوء استفاده کند. ایده پشت تنبیه مثبت این است که رفتاری در آینده کمتر رخ دهد.

 

 

 نمونه هایی از تنبیه یا مجازات مثبت :

 

 

1. برای مدت معینی چیزهای خاص مانند اسباب بازی مورد علاقه کودک یا یک تکه آب نبات را از او دور کنید. این می تواند یک روز، هفته یا ماه باشد، بسته به آنچه که معلم معتقد است برای نیازها و شرایط دانش آموزانش بهترین است.

 

2. به کودک بداخلاق بگویید تا زمانی که میزش را تمیز نکرده باشد اجازه ورود به کلاس را ندارند.

 

3. دانش آموزی پس از ناامید شدن از یک تکلیف، اوراق خود را روی زمین می اندازد. معلمش او را وادار می کند آنها را بردارد و دیگر آنها را روی زمین نمی اندازد .

 

4. دانش آموزی خارج از نوبت در کلاس صحبت می کند. معلمش مداد جایزه اش را برمی دارد و به دانش آموز دیگری می دهد. دانش آموز از این کار خوشش نمی آید و از حرف زدن خودداری می کند.

 

5. وقتی دانش آموز بدرفتاری می کند، به دفتر مدرسه احضار می شود. هنگامی که آنها به دفتر فراخوانده می شوند، در آینده کمتر بدرفتاری می کنند زیرا نمی دوباره در دفتر مدرسه حاضر شوند.

 

6. اگر دانش آموزی در کلاس توجهی نمی کند و شما می خواهید که او توجه کند، ممکن است از بیرون رفتن او در زنگ تفریح جلوگیری کنید. همچنین می توانید کاری کنید که در طول زنگ های تفریح آن روز در کلاس بماند.

 

7. اگر کودک در کلاس خارج از نوبت صحبت می کند، معلم ممکن است او را به بیرون از کلاس بفرستد تا زمانی که آرام شود به عنوان راهی برای تنبیه و مجازات مثبت رفتارش.

 

8. معلم ممکن است به دلیل رفتار نادرست یا پیروی نکردن از دستورالعمل ها، کار اضافی به دانش آموزمحول کند، مانند مقاله یا صفحه ای از مسائل ریاضی .

 

9. می توان از دانش آموزی که به دانش آموز دیگری فحش می دهد ،خواست عذرخواهی کند و زباله های محوطه مدرسه را تمیز کند.

 

 

نمونه هایی از تنبیه  یا مجازات منفی

 

 

1. مربی فوتبال کودک پس از ناکامی در یک کلاس، فرصت بازی کردن در یک بازی بزرگ را از بازیکن می گیرد.

 

2. سگی هنگام بازی با اسباب بازی صاحبش را گاز می گیرد و صاحب آن بلافاصله آن اسباب بازی را می گیرد.

 

3. والدین یک ظرف قسم درست می کنند که بچه ها باید بلافاصله پس از فحش دادن، مقدار معینی پول را در آن قرار دهند.

 

 

 

4. شخصی پس از محکوم شدن به یک جرم خاص رانندگی، گواهینامه رانندگی خود را از دست می دهد.

 

5. پدری پس از عدم پرداخت نفقه فرزندش، حضانت فرزندان خود را از دست می دهد.

 

6. یکی از والدین کلید ماشین فرزندشان را پس از اینکه دزدکی از خانه خارج می شود، می گیرد.

 

 

🛑 اثربخشی مجازات :

 

 

 در حالی که مجازات می تواند در بعضی موارد موثر باشد ، شما احتمالاً می توانید به چند نمونه از مواردی كه مجازات به طور مداوم رفتار ناخواسته را كاهش نمی دهد وموثر نیست  بیاندیشید.

 زندان یک نمونه است. افراد پس از فرستادن به زندان به جرم ، اغلب پس از آزادی از زندان مرتكب جرم می شوند.

 

 

چرا به نظر می رسد گاهی اوقات تنبیه و مجازات موثر است و برخی اوقات بی تاثیر ؟

 

 

 مجازات در صورت اجرای سریعتر موثر است .

 احکام زندان اغلب مدتها پس از ارتكاب جرم اتفاق می افتد ، كه می تواند یك دلیل را توضیح دهد كه چرا اعزام افراد به زندان همیشه منجر به كاهش رفتار مجرمانه نمی شود.  مجازات وقتی به طور مداوم اعمال می شود ، نتایج بیشتری به دست می آورد . اجرای مجازات در هر بار بروز یک رفتار دشوار است. به عنوان مثال ، افراد اغلب حتی پس از دریافت بلیط سرعت غیر مجاز ، بیش از حد مجاز رانندگی می کنند. 《چرا؟ زیرا رفتار ناسازگار مجازات می شود.》

 مجازات اگر بلافاصله از رفتار پیروی کند و به طور مداوم اعمال شود ، احتمالاً منجر به کاهش رفتار می شود.

اشکال و پیامدها مجازات همچنین دارای اشکالات قابل توجه است.

 هرگونه تغییر رفتاری که ناشی از مجازات باشد ، غالباً موقتی است. 


 "رفتار مجازات شده پس از كنار رفتن عواقب مجازات احتمالاً دوباره ظاهر خواهد شد." 

 

نکته بسیار مهم در حوزه مجازات و تنبیه برای والدین عزیز: 

 

 

شاید بزرگترین اشکال این واقعیت باشد که مجازات در واقع هیچ اطلاعاتی درباره رفتارهای مناسب تر یا مطلوب ارائه نمی دهد. اگرچه ممکن است افراد یاد بگیرند که برخی اقدامات را انجام ندهند ، اما در واقع در مورد کارهایی که باید انجام دهند چیزی نمی آموزند نکته دیگری که باید در مورد مجازات در نظر گرفت این است که می تواند عواقب ناخواسته و نامطلوبی داشته باشد. به عنوان مثال ، یك نظرسنجی در سال 2014 در آمریكا نشان داد كه تقریباً نیمی از والدین پذیرفته شده اند كه در سال گذشته فرزندان كوچكتر خود (9 سال و كمتر) را كتك زده اند. محققان دریافته اند که این نوع مجازات جسمی ممکن است منجر به رفتار ضد اجتماعی ، پرخاشگری و بزهکاری در کودکان شود.

 

 به همین دلیل ،  روانشناسان به این نتیجه رسیده اند  كه هرگونه سود كوتاه مدت ناشی از استفاده از مجازات به عنوان ابزاری برای اصلاح رفتار ،باید با عواقب بلندمدت بالقوه جایگزین شود .باید با انواع تقویت ها به کودکان رفتار درست را ارائه داد ان ها را تقویت کرد تا خود به خود رفتار نادرست حذف شود.

 

درادامه برای شما والدین عزیز توصیه ها و راهکاری ارائه خواهیم داد تا ضمن حفظ ارتباط موثر بین شما والدین و کودک ،کودک قانون مندی و دستور پذیری لازم را داشته باشد.

 

 

7توصیه کلیدی و کاربردی برای والدین در مورد تنبیه و مجازات کودک :

 

 

1-نشان بدهید و بگویید!

 

هم با گفتار و هم با کردار آرام به کودکان درست از نادرست را بیاموزید. الگوهایی از رفتارهایی که دوست دارید در فرزندانتان ببینید را در خودتان بوجود بیاورید تا محیط مناسبی برای رفتار مثبت کودک ایجاد شود .

 

 

۲-محدودیت ها را تعیین کنید!

 

 

قوانین واضح و ثابتی داشته باشید که فرزندانتان می توانند از آنها پیروی کنند. حتماً این قوانین را با عباراتی که برای سن آنها قابل درک است توضیح دهید.

 


۳-عواقب را مشخص کنید!

 

 

با آرامش و قاطعیت عواقب آنرا در صورت عدم رفتار توضیح دهید. به عنوان مثال، به او بگویید که اگر اسباب بازی هایش را برندارد آنها را برای بقیه روز کنار می گذارید. برای پیگیری فورا آماده باشید. با پس دادن آنها پس از چند دقیقه تسلیم نشوید. اما به یاد داشته باشید، هرگز چیزی را که فرزندتان واقعاً به آن نیاز دارد، مانند یک وعده غذایی، از او دور نکنید.

 

 

۴-آنها را بشنوید!

 

 

گوش دادن مهم است. اجازه دهید فرزندتان قبل از کمک به حل مشکل، داستان را تمام کند.
زمانی  که فرزندتان  رفتار نادرستی دارد، مثلاً اگر فرزندتان احساس حسادت کند. با فرزند خود در مورد این موضوع صحبت کنید نه اینکه فقط عواقب آن را بیان کنید.

 

 

۵-توجه خود را به آنها معطوف کنید!

 

 

قوی‌ترین ابزار برای نظم و انضباط مؤثر، توجه است .به یاد داشته باشید، همه کودکان توجه والدین خود را می خواهند.پس با توجه نشان دادن به رفتارهای مثبت کودک ،رفتارهای مثبت را تقویت کنید .

 

 

۶-بدانید چه زمانی پاسخ ندهید!

 

 

تا زمانی که کودک شما کار خطرناکی انجام نمی دهد و برای رفتار خوب توجه زیادی به او می شود، نادیده گرفتن رفتار بد می تواند راهی موثر برای جلوگیری از آن باشد. نادیده گرفتن رفتار بد نیز می تواند پیامدهای طبیعی اعمالشان را به کودکان بیاموزد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما به عمد کیک های خود را به زمین می اندازد، به زودی دیگر کلوچه ای برای خوردن باقی نمی ماند. اگر اسباب بازی خود را پرتاب کند و بشکند، نمی تواند با آن بازی کند. طولی نمی کشد که او یاد می گیرد که کلوچه هایش را رها نکند و با احتیاط با اسباب بازی هایش بازی کند.

 

 

۷-برای دردسر آماده باشید!

 

 

برای موقعیت هایی که فرزندتان ممکن است در رفتار مشکل داشته باشد از قبل برنامه ریزی کنید. آنها را برای فعالیت های آینده و اینکه می خواهید چگونه رفتار کنند آماده کنید.


برچسب ها

مهسا آسترکی

مهسا آسترکی

رفتار درمان و روانشناس کودک در زمینه های اوتیسم . تاخیر واختلالات و مشکلات رفتاری و...

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود