برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

چگونه میتوان کودک را درست و اصولی تنبیه کرد؟

وظیفه هر والدینی دادن احساس امنیت به فرزندش است وقتی مدام کودکتان را تنبیه می کنید آرامش و احساس امنیتی که مهمترین و اصلی ترین نیاز یک کودک است را از بین برده و در عوض ترس و اظطراب دائمی را به او تحویل می دهید. اما از طرفی هم نباید کودک را به حال خود رها کرد بلکه باید هر والدینی بدانند شیوه تنبیه صحیح در مقابله با خطای کودک چگونه است... با وب سایت مام پلاس همراه باشید تا شیوه های صحیح و اصولی تنبیه فرزندتان در برابر خطاهایش را بیاموزید.

سم الله الرحمن الرحیم "

 

همانطور که بچه ها رشد  و تغییر می کنند، رفتار آنها نیز تغییر می کند. کودکی که در دو سالگی عصبانی نمی شود، ممکن است در هفت سالگی مرتب کج خلقی کند و اذیت کند  و در ۱۲ سالگی به پختگی خاصی برسد و کاملا ارام باشد  کارشناسان می گویند بهترین راه برای درک رفتار فرزندانتان این است که بفهمید آنها از نظر رشدی چه چیزی را تجربه می کنند. این  به شما کمک می‌کند تا کودکتان را  بدون فریاد زدن ، تهدید کردن و یا آزار روحی و روانی  خود تنبیه کنید.

ما باید دنبال تربیت  و آموزش صحیح  فرزندانمان باشیم نه راه حل هایی برای آرام و سر براه کردن او تا هیچ خطایی نکند  -   تنبیه یا عصبانیت به هیچ وجه کودک را درست تربیت نمی کند. 

‍به یاد داشته باشید تنبیه فقط برای کودکان دو سال به بالا نتیجه می دهد!

 

تکنیک های تنبیه کودک 

 

✍🏻تنبیه کلامی 

 

کودک(دو سال به بالا) بر خلاف تذکر های شما شروع به خط کشیدن روی دیوار می کند  در این حال شما هرگز نباید بگویید: من تورو دوست   ندارم.و یا تو بچه ی بدی هستی! بلکه بگویید: کاری که تو میکنی خیلی بد است و مامان ناراحت می شود.

 

✍🏻تنبیه حرکتی 

 

کودک شما همان کار قبلی را انجام می دهد و در این حالت شما به طرف کودک رفته و با انگشت خود او را نشانه رفته و می گویید:کاری که  داری انجام می دی اتاقتو خیلی زشت می کنه و باعث می شه اتاقت  کثیف بشه ،حالا خودت باید اتاقت را تمیز کنی! البته دقت کنید وقتی با انگشت اشاره از کسی انتقاد می کنید مراقب باشید که چهارانگشت دیگر شما به طرف خودتان می باشد!!!

 

✍🏻تنبیه امتیازی 

فرض کنید که کودک شما همان کار قبلی را انجام می دهد. در این حالت به طرف کودک رفته و اسباب بازی های او را جمع می کنید و یا او را به اتاق خودش می برید! در این حالت شما کودک را از امتیاز داشتن اسباب بازی،به طور موقت و با بازی کردن در کنار شما محروم کرده اید.

 

 

 

 

چگونه کودک پیش دبستانی خود را تنبیه کنیم؟ 

 

حافظه و مهارت های ارتباطی کودک پیش دبستانی شما در حال رشد است و او بهتر می تواند به خواسته  ها و انتظارات شما پاسخ دهدهد و توضیحات را درک کند. این گروه سنی مشغول کشف مهارت‌های اجتماعی پیچیده مانند تقسیم محبت و...  رفتار و کنار آمدن با دوستان است. آنها در مورد جهان خیلی بیشتر یاد می‌گیرند، اما وقتی افق‌هایشان گسترش می‌یابد، چیزهای بیشتری برای مقابله دارند و نمی‌دانند چگونه با همه چیز کنار بیایند.» 

 

گوش ندادن :

 

هرگز بیش از دو بار نپرسید

• یک بار خوب بپرسید ("لطفاً اسباب بازی های خود را کنار بگذارید").

• بار دوم بپرسید، اما اگر فرزندتان گوش ندهد، در مورد پیامدهای منفی هشدار دهید ("از ت  خواستم اسباب بازی  هاتو کنار بزاری

تا 5 بشمارم این کار را انجام ندی، تا فردا غروب آنها را ازت دور نگه دارم»). از تهدیدهای غیرواقعی مانند "درو ببند  و دیگر  حق نداری . 

تلویزیون تماشا کنی بپرهیزید. 

 

ویدیوی تکنیک محدودیت و محرومیت

 

 

بچه‌های بزرگ» بهتر می‌توانند احساسات خود را ابراز کنند و خودکنترلی نشان دهند، بنابراین این بهترین زمان برای پایه‌گذاری رفتارهای آینده است. هر اتفاقی که در سنین 5 تا 10 سالگی بیفتد، تأثیر عمده‌ای بر آنچه قرار است در سال‌های نوجوانی رخ دهد، دارد.»

 

 دوران نوجوانی سالهای مهم زندگی فرزندتان است  زیرا نوجوان‌ها استقلال پیدا می‌کنند و دوست دارند جایگاهشان را در جامعه تثبیت کنند،در این دوره نوجوان تمایل زیادی به دیده شدن و توجه دارد بنابراین ممکن است از رفتار همسالان خود کپی کنند

 

‍ 🔴 انواع تنبیه_برای_نوجوانان 

 

☑️از دست دادن امتیازات:

 

در این روش نوجوان به خاطر سرپیچی از  کاری که از او خواسته شده است جریمه می شود. به طور مثال، به پسر نوجوانی که دیر به منزل باز می گردد بگویید:" ساعت ۹  خانه باش، در غیر این صورت برای هر دقیقه ای که دیر کنی به همان نسبت فردا شب باید زودتر به خانه بیایی."

 

☑️جلوگیری از فعالیت های مورد علاقه ی نوجوان(تنبیه تحریمی):

 

در این نوع تنبیه، نوجوان باید سرگرم فعالیتی باشد که مورد علاقه ی اوست تا از طریق توقف آن فعالیت بتوان او را تنبیه کرد. به طور مثال، شما ممکن است پسر نوجوان خود را برای 2 ساعت به تمرین رانندگی ببرید. پس از مدت کوتاهی پسر شما سرعت خود را افزایش می دهد. شما به او می گویید هر بار که سرعت از حد مجاز بالاتر رود 10 دقیقه از مدت تمرین( 2 ساعت) کسر خواهد شد.

 

☑️محروم کردن:

 

وقتی برای انجام رفتاری جایزه ای تعیین کنیم و نوجوان نتواند به آن عمل کند، از جایزه هم خبری نخواهد بود. این خود نوعی تنبیه محسوب می شود

 

تنبیه کودک از بدو تولد تا بالای ۱۳سالگی 

 

 

"بنابراین آیا تنبیه  به رشد و تربیت کودک کمک می کند؟"

 

خوب شاید شما هم بلافاصله فکر کنید معلومه نه..!!! و جوابتان کاملا  صحیح  است

 والدین  خیال می کنند با تنبیه کودک  کنترل اوضاع را در دست گرفته اند...

 

"اما  والدینی که کودکشان را تنبیه  می کنند از دو نکته مهم غافلند" 

 

تنبیه شاید آسانترین راه برای کنترل کودک باشد  اما به کودک آسیب می رساند. کودک فقط تنبیه را به یاد می آورد نه علتی را که باعث  این تنبیه شده است به همین دلیل نمیتواند از خطایش درس بگیرد. 

گاهی بهتر است اجازه دهید فرزندتان نتیجه خطاهایش را ببیند، 

 

بنابراین  کودک با انجام خطاها با دو  نوع پیامد رو به رو می شود. "

 

🔔پیامدهای طبیعی، آنهایی که طبیعت به او نشان می دهد. 

 

🔔پیامدهای منطقی، آنهایی که برای یادگیری به آن ها فکر می کنید.

 

🪴پیامدهای طبیعی:

 

استفاده از پیامدهای طبیعی بسیار مؤثرتر است زیرا والدین را در مقابل کودک قرار نمی دهد . طبیعت از آن مراقبت می کند.

 

✍🏻به عنوان مثال، اگر کودک شما لباس‌های کثیفش را توی سطلی که مخصوص لباس های  کثیف  است نگذارد، طبیعتاً لباس‌ها خود به خود شسته نمی شود، چند بار که دید لباس هایش چون درون سطل لباس های کثیف نبود شسته نشده طبیعتا یاد می گیرد دیگر خودش بعد از عوض کردن لباسش را کجا بگذارد تا شسته شود. 

 

✍🏻یا  وقتی کودکتان  یک اسباب بازی را می شکند، دوباره آن اسباب بازی به  هم نمی چسبد. یا اگر کودک شما زیاد غذا بخورد دچار معده درد و ... می شود.

 

بنابراین به نفعتان است  که اجازه دهید عواقب طبیعی عمل کنند.

 

🪴پیامدهای منطقی:

 

محروم کردن فرزندتان از غذا  به این دلیل که بشقابش را روی زمین انداخته یک نتیجه منطقی نیست.

 نتیجه کارش بهتر است این باشد  که غذای بعدی خود را در یکی از آن بشقاب های کثیف بخورد.

هدفتان این نباشد که درجا با تنبیه فرزندتان  واکنش نشان دهید تا خشم خود را ارضا کنید یا ترس های خود را کم کنید،بلکه پیشنهاد بهتر این است که فکر کنید هر واکنش شما چه درسی را به فرزندتان می دهد، درسی که تا آخر عمرش ممکن است همراهش و شیوه زندگی اش شود. 

 

 

 

 

ویدیوی چرا نباید کودک را تنبیه کرد و ده روش جایگزین تنبیه کودک 

 

اتاق خواب اتاق تنبیه نیست

 

انواع تکلنیک های مجازات و تنبیه کودک 

 

 


برچسب ها

مجیدظفری

مجیدظفری

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود