برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
انواع رویکرد های اتیسم.jpg

انواع رویکردهای درمانی در طیف اتیسم

در این مقاله به طور خلاصه و جامع انواع رویکردهای موجود در دنیای توانبخشی جهت بهبود کودکان طیف اوتیسم بررسی و تشریح شده است.

رویکرد های درمانی و مداخلاتی طیف اتیسم

رویکرد ABA

بسیاري از روشهاي درمانی این کودکان بر پایه اصول این روش تهیه شده اند. اصل مهم این روش این است که رفتارهایی که مورد تشویق قرار بگیرند احتمال تکرار و افزایش خواهند داشت و رفتارهایی که مورد توجه قرار نگیرند احتمال حذف شدن آنها وجود دارد.دو روش مهمی که بر پایه این اصل وجود دارند روش آموزش جزء به جزء و لوواس میباشند.در روش آموزش جزء به جزء و روش لوواس هر تمرینی که به کودك داده میشود شامل یک دستور به کودک،یک عمل از طرف کودك و یک عکس العمل از طرف درمانگر میباشد. این روش علاوه بر تصحیح رفتارهاي کودك شامل آموزش مهارتهاي جدید نیز از قبیل مهارتهاي اولیه روزانه زندگی مانند خوابیدن و لباس پوشیدن تا مهارتهاي پیشرفته مانند برخوردهاي صحیح اجتماعی میباشد به طوری که مستقلا این کارها را انجام دهند.  در این رویکرد هر فعالیت و مهارت جدید به اجزاء کوچکتري تقسیم میشود. هرگاه کار خواسته شده ازکودك به درستی انجام شود،
کودک مورد تشویق قرار میگیرد تا در کودک انگیزه تکرار آن بیشتر شود تا حدی که به روتین های زندگی تبدیل شوند.

رویکرد TEACCH

در این روش اعتقاد بر این است که محیط زندگی کودك باید با او تطبیق داده شود نه اینکه کودك با محیط تطبیق داده شود. در این روش از تکنیک های خاصی استفاده نمیشود بلکه برنامه درمانی بر اساس سطح توانایی های کودک پایه ریزي میشود.
توانایی هاي کودک بر اساس معیارهای آموزشهاي روانی بررسی میشود و تکنیکهاي درمانی در جهت بهبود ارتباط، مهارتهاي اجتماعی و انطباقی طراحی میشوند.

در این روش به جاي اینکه  مهارت ها و توانایی های خاص آموزش داده شود، سعی بر این است که به کودک مهارتهایی آموزش داده شود تا بتواند محیط اطراف خود و رفتارهای اطرافیان خود را بهتر درک کند

رویکرد PECS
یکی از مهمترین اختلالات در کودکان اوتیستیک عدم توانایی در ارتباط میباشد. این روش، روش مناسبی براي شروع گفتار و برقراري ارتباط در کودکانی است که قادر به صحبت کردن نمیباشند. دراین روش بر پایه اصول ABA، به کودک آموزش داده میشود که چگونه میتواند نیازهاي خود را از طریق دادن تصاویر برآورده کند. از امتیازات مهم این روش این است که ارتباط با کودک ساده و قابل فهم میباشد. کودك تصویري را به شما میدهد و شما بلافاصله میتوانید منظور او را دریابید. با این روش کودک میتواند با هر کسی ارتباط برقرار کند و تنها کاري که باید انجام شود گرفتن و دادن تصاویر است.

رویکرد FLOOR TIME
این روش نوعی بازي درمانی است. در این روش سعی بر این است که ارتباط کودک با یک فرد دیگر از طریق بازي بیشتر و مؤثرتر شود. این روش شامل شش مرحله میباشد که کودك در طی مراحل آنها تقلید و چگونه یاد گرفتن را از یک بزرگتر فرا میگیرد و این روش به طور مجزا کودك را در بدست آوردن مهارتهاي گفتاري و بدنی کمک نمیکند بلکه از نظر احساسی و روانی به کودك کمک میکند تا کودك بتواند درك بیشتري پیدا کرده و از طریق آگاهی و تجربه مهارت های دیگر را نیز بدست آورد. معمولاً از این روش در کنار روشهاي دقیق تر دیگر مانند ABA استفاده میشود.


رویکرد SI


 اغلب اوتیسمی ها از نظر حسهاي بدن خود داراي مشکلاتی میباشند. ممکن است این کودکان داراي آستانه تحریک بالا و یا پائین باشند و یا اینکه مغز آنها قادر نباشد از اطلاعات بدست آمده توسط حواس
پنجگانه آنها درک درستی از شرایط موجود بدست آورد. در این روش به کودک کمک میشود تا بهتر از اطلاعات حسی بهره ببرد. مثلاً اگر کودک با حس لامسه خود مشکل دارد از کودک خواسته میشود تا اشیاء متفاوت با جنسهاي متفاوت را لمس کرده و با آنها کار کند و... جهت تحریک و تعدیل حسی بیشتر کودک.


رویکرد داویس


هدف اصلی این رویکرد حضور حداکثری فرد اوتیسمی در جامعه و ایجاد برابری با بقیه افراد جامعه است.این رویکرد بر ۳ حوزه متمرکز است تا بتواند به کودک دارای اتیسم در درک دنیای پیرامون کمک کند و شامل فعالیتهای بسیار ساختار یافته ای است که ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد و به فرد دارای اختلال طیف اوتیسم کمک می کند تا دانش و درک لازم برای زندگی بهتر را بدست اورد.


رویکرد سانرایز


 توسـط والدیـن هدایـت میشـود . این روش که پــدر و مــادر را مهمتریــن و پایدارتریــن منابــع آمــوزش و الهــام بخــش کــودک میدانــد،کــودک محــور اسـت، بـه صـورت بازیهـای ارتباطـی اجـرا میشـود، و جـزء مداخــات فشــرده بــه شــمار مــیرود. در ایــن برنامــه بــه والدیــن آموختــه میشــود تــا بــه فرزنــد خــود عشــق بورزنــد و دوست بدارند و بــه او احتــرام بگذارنــد و او را آنچنــان کــه هســت بپذیرنــد، تــا از طریــق ایـن پذیـرش، فرزنـد خـود را بـه برقـراری ارتبـاط دو جانبـه در خانه تشویق کنند و نهایتا این رفتار به صورت یک اصل پذیرش شده در کودک تبدیل شود.این روش در کشور ما استفاده چندانی نمیشود.

 

برای دیدن پست های جذاب مرتبط   اینجا   کلیک کنید

 


سینا طوسی

سینا طوسی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود