برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

بازی تقویت تعادل و توجه و تمرکز

این بازی ها در تقویت تعادل و توجه و تمرکز و تقویت مهارت حرکتی ، دوره مهد کودک و پیش دبستانی تاثیر خوبی دارند شما میتوانید در خانه و یا مدرسه با کودکتان بازی کنید و به مروذ زمان تاثیر آن هارا بر تمرکز تعادل و توجه کودکتان ببینید.

 

انواع بازی برای تقویت تمرکز وتوجه کودک

۱)چراغ راهنمایی

یکی از والدین ویا بزرگتران کودک به عنوان   "چراغ راهنمایی" بایستد و  در انتهای اتاق یا زمین کودک بایستد 

برای نشان دادن توقف و رفتن، رنگ های مختلف را بالا نگه دارید. با نشانه های شناخته شده قرمز و سبز شروع کنید، اما سپس – برای به چالش کشیدن تفکر – رنگ های مختلف را امتحان کنید، مانند بنفش برای «برو» و نارنجی برای «توقف». برعکس را امتحان کنید (قرمز به معنای رفتن است)

وقتی کسی در زمانی که باید متوقف شود «می رود»، به سادگی از او بخواهید به خط شروع بازگردد.

بعد از کودک بخواهید جای شما به عنوان چراغ باایستد و شما هم جای کودک

2. فریز کنید!

 به کودکان بگویید که شما موسیقی پخش می کنید و تا زمانی که موسیقی درحال پخش است حرکت کنید و   وقتی موسیقی متوقف می شود - یخ کن! و باایست. .

3. رهبری ارکستر.

هر کودک از یک آلت موسیقی (واقعی یا بداهه) استفاده می کند و "رهبر ارکستر" از باتوم رهبری استفاده می کند. وقتی باتوم بلند می شود و تکان می خورد، بچه ها سازهایشان را می نوازند. وقتی هادی باتوم را زمین می گذارد، بچه ها می ایستند.

پیچیدگی و توجه مورد نیاز را افزایش دهید تا کودکان به سرعت سازهای خود را بنوازند زمانی که باتوم به سرعت حرکت می کند و به آرامی هنگامی که باتوم به آرامی حرکت می کند. نشانه های مخالف را نیز امتحان کنید.

افزایش تمرکز با بازی اعداد را در وب سایت مام پلاس بییند. 

4. ازدحام

معلم دستی به گوش آنها می‌کشد و می‌گوید این چه چیزی است که می‌شنوم؟ بچه ها با گفتن "فیل ولگردی!" سپس معلم می گوید فیل ها کجا هستند؟ من به سختی صدای آنها را می شنوم!» کلاس با «دور است!» پاسخ می دهد و به آرامی پاهای خود را روی زمین می کوبد تا صدای فیل های دوردست را تقلید کند.

معلم این روند را تکرار می کند، و تنظیم می کند که فیل ها چقدر نزدیک هستند، تا زمانی که گله به کلاس درس "می رسد". اکنون دانش‌آموزان صدای شیپور فیل‌ها را در می‌آورند و تا جایی که می‌توانند پاهای خود را محکم می‌کوبند تا زمانی که معلم شروع به ساکت کردن آنها با گفتن "اوه خوب، آنها می‌روند!" کودکان با کوبیدن پاهای خود به آرامی پاسخ می دهند. آنها همچنان به معلم پاسخ می دهند تا زمانی که گله فیل از ساختمان خارج شود.

با دادن صداهای حیوانات مختلف به گروه‌هایی از دانش‌آموزان و دادن دستورالعمل‌های مختلف به حیوانات مختلف به طور همزمان، صدای ناهنجار پیچیده‌تری را در آغوش بگیرید. فیل‌ها نزدیک‌تر می‌شوند اما میمون‌ها می‌روند.»

5. ضربات طبل

یکی دیگر از بازی هایی ک به تقویت توجه و تمرکز کودک کمک میکند  ضربات طبل نام دارد بازی به این صورت است کخ از ضربات طبل برای نمایش اعمال مختلفی که کودکان می توانند هنگام نشستن انجام دهند (مانند کف زدن یا پا زدن) یا در حین حرکت در اتاق (مانند راه رفتن یا رقصیدن) استفاده کنید. به عنوان مثال، کودکان به سرعت به سمت طبل زدن سریع، به آرامی به سمت ضرب زدن آهسته حرکت می کنند و زمانی که طبل زدن متوقف می شود، می ایستند 

از کودکان بخواهید که به نشانه های مخالف پاسخ دهند (آهسته به سمت ضربان سریع طبل و سریع به ضربات آهسته د). یا برای آن ها کد بگذارید  به عنوان مثال، طبل آهسته به معنای کوبیدن پاها و طبل زدن سریع به معنای پرش جک ها است.

6. برو موز

کودکان اقدامات را بر اساس شعار موز یاد می گیرند. 

"موز رشد کن، رشد کن، موز رشد کن." - یک دست را به آرامی تا بالای سر بالا بیاورید. عبارت را تکرار کنید و بازوی دیگر را بالای سر ببرید.

"موز را پوست بگیرید، پوست بگیرید، موز را پوست بگیرید." -  بازو را به آرامی پایین بیاورید. عبارت را تکرار کنید و بازوی دیگر را پایین بیاورید

"موز را له کن، له کن، موز را له کن." - روی زمین بکوبید و تکرار کنید.

برو موز برو موز برو! - بالا و پایین بپر و برو موز! تکرار.

با جملاتی سرعتی(چقدر میتونی تند بدوی ) و یا آهسته (چقدر بی سر و صدا می توانیم "موز برویم"؟) بازی را چالش برانگیزتر کنید.

این بازی هم با توجه به دقتی که کودک در هنگام بازی میکند به تقویت تمرکز و دقتش  کمک زیادی میکند. 

7. بازی ژله کره بادام زمینی(جهت تقویت تمزکز و دقت کودک) 

در یک دایره بزرگ روی زمین بنشینید، یک توپ نشان دهنده کره بادام زمینی و توپ دیگر نشان دهنده ژله باشد. هدف بازی این است که همیشه توپ کره بادام زمینی را پرتاب کنید و توپ ژله را بغلتانید.

کودکی که توپ کره بادام زمینی را در دست دارد آن را به سمت هر کسی که در دایره است پرتاب می کند و کودکی که توپ ژله را در دست دارد آن را برای هر کسی که در دایره است می پیچد. هر کسی که توپ کره بادام زمینی را دریافت می کند باید به پرتاب آن به سمت دیگری ادامه دهد، در حالی که توپ ژله باید غلتانده شود


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود