برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

تمرینات برین جیم ،معجزه حافظه و هوش_ کاهش مشکلات یادگیری و تعادل دو طرف بدن کودک

والدین گرامی با آموزش تمرینات برین جیم ، با نام معروف معجزه حافظه و هوش همراه شما هستیم. این بازی و تمرین علاوه بر بهبود حافظه و هوش کودک باعث ایجاد تعادل بین دوطرف بدن می شود. همچنین در ادامه تمرینات دیگری را در این رابطه با هم ببینیم.

برین جیم چیست؟

تمرینات برین جیم که معجزه ی حافظه و هوش نام دارد ، مجموعه فعالیت های هدفمندی است که منجر به پیشگیری یا کاهش مشکلات یادگیری می شود.

با انجام تمرینات برین جیم کودک شما دارای حافظه ی بهتر، تمرکز بالاتر ، آرامش بیشتر ، و همچنین هوش بالاتری خواهد شد.

برین جیم موجب فعال شدن هر دو نیمکره مغز میگردد. 

معرفی و شرح چند تمرین دیگر برای پیشگیری یا کاهش مشکلات یادگیری کودک

1. تمرین تنفس عمیق:

این تمرین به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز خود را بهبود بخشند و استرس را کاهش دهند. به کودک بگویید تا عمیقاً نفس بکشد و سپس با آرامش آن را بیرون بدهد. این روند را چند بار تکرار کنید و به کودک آموزش دهید که در مواقع تنش یا عصبانیت از این تکنیک استفاده کند.این تمرین علاوه بر آرامش به بهبود مهارت یادگیری کودک کمک می کند و تمرکز کودک را به مرور زمان افزایش می دهد.

2. تمرین حرکت بدن:

فعالیت‌های بدنی، مانند پرش، دویدن، شنا، یوگا و پیاده‌روی، خوش‌حالی و تمرکز کودک را افزایش می‌دهند. برنامه‌ریزی برای انجام این فعالیت‌ها در طول هفته و تشویق کودک به ورزش منظم، می‌تواند نقش بسزایی در بهبود توجه و یادگیری او ایفا کند.

3. تمرین‌های تمرکز و توجه:

تمرکز و توجه یکی از چالش‌های مهم در فرآیند یادگیری کودکان است. انجام بازی‌های ذهنی مانند پازل. امروزه، حل معما، یا بازی‌های مشورتی که کودک را ترغیب به حفظ و تمرین توجه کند، می‌تواند مهارت‌های تمرکز و توجه او را تقویت کند.

4. تمرین خواندن با بیان صدا:

این تمرین کودک را در مهارت‌های خواندن و تلفظ کلمات کمک می‌کند. در این تمرین، کودک باید کلمات را با صدای بلند و رسا بخواند. این تمرین به کودک کمک می‌کند تا تمرکزش را بهبود بخشد و مهارت‌های خواندن و درک متن را تقویت کند.

5. تمرین حافظه:

تمرین‌هایی که بر افزایش حافظه و تقویت حسابی کودک تأکید دارند، می‌توانند در بهبود یادگیری کمک کنند. مثالهایی از این بازی‌ها شامل «تشخیص تصاویر»، «ترتیب یک دنباله اعداد» و «عکس العمل سریع و منطقی به سوالات» است.

تمامی این تمرین‌ها بهتر است زیر نظر و هماهنگی با متخصصین یادگیری کودکان انجام شود. مداومت و ترغیب کودک به انجام این تمرین‌ها در طول زمان نقش مهمی در موفقیت و بهبود یادگیری او خواهد داشت.

چند تمرین برای تقویت هماهنگی بین دو طرف بدن

1. تمرین عبور بین موانع:

کودک را در میان چندین مانع (مثل توپ ها یا مکهب های رنگی یا سطل‌های هاپی) قرار دهید و از او بخواهید با حرکت دست و پاها، بین موانع عبور کند. این تمرین به افزایش هماهنگی بین دست و پا، و تناسب بینابینی بین آن‌ها کمک می‌کند.

2. تمرین با توپ:

با یک توپ بزرگ مثل توپ ورزشی به کودک یاد ‌دهید و از او بخواهید توپ را روی دست راست خود به سمت گردن و سپس به دست چپ خود منتقل کند و برعکس. این تمرین مهارت عبور از خط وسط بدن و هماهنگی دو طرف بدن را تقویت می‌کند.

3. تمرین انتقال وزن به چپ و راست:

کودک  بایستد و از او بخواهید وزن بدن خود را به سمت راست یا چپ انتقال دهد و در واقع پای راست را به سمت چپ و برعکس متمایل کند. به او بگویید که پاهایی که آن‌طرف وزن بدن است، باید مطمئناً روی زمین نگه‌داشته شوند و سعی کند تعادل خود را حفظ کند. این تمرین به تعادل کودک کمک می‌کند و هماهنگی بینابینی بدن را تقویت می‌کند.

4. تمرین پیگیری دست:

کودک را در یک مسیر خطی قرار دهید و از او بخواهید دست راست خود را برای مدتی به چپ بکشد و سپس دست چپ خود را به راست بکشد. این تمرین هماهنگی بین دو طرف بدن را تقویت می‌کند.

. اجرای حرکت عبور از خط: بر روی زمین یا سطح صاف، یک خط را با چسب‌ کاغذی یا گچ روی زمین بکشید. سپس به کودک اجازه دهید از روی خط عبور کرده ، پای راست خود را به سمت چپ خط و پای چپ خود را به سمت راست خط بگذارد حرکت کند و متوجه این شود که باید بدنش را تعادل دهد و دو طرف بدنش را همزمان بکار بگیرد تا بتواند به خوبی روی خط پیاده روی کند.

3. بازی گذاشتن توپ بین دو دست:

کودک می‌تواند توپ را بین دو دستش حرکت دهد و آن را بین دست چپ و راست جابه‌جا کند. این بازی به تقویت هماهنگی دو طرف بدن و همچنین تسلط بر حرکت‌های دقیق کمک می‌کند.

با انجام این تمرین‌ها و بازی‌ها در محیط یادگیری و با حضور و راهنمایی یک مربی حرفه‌ای یا یک والد آگاه، هماهنگی دو طرف بدن کودک را بهبود بخشید. توصیه می‌شود این فعالیت‌ها را به صورت منظم و پیوسته انجام دهید تا بهترین نتیجه را برای کودک به ارمغان بیاورید. همچنین این تمرین‌ها می‌توانند به تنوع و سرگرمی در برنامه‌های فعالیت بدنی کودکان کمک کنند.


مشاهده نظرات

  • ارسال شده از : محیاصمدی در تاریخ : 1401/07/09
    عالی

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود