برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
d5d2ca65-bd14-4f9a-8241-366e556a161b.jpg

فعالیت های فلور تایم در کاردرمانی چگونه است

توضیحی مختصر بر فلور تایم و مداخلات کاردرمانگر

فعالیت های فلور تایم می تواند به ساختن ارتباطات در مغز یک کودک کمک کند تا مهارتهای ذهنی ،عاطفی  و اجتماعی اش سریعتر شود. فلور تایم رویکردی منعطف برای کودکان مبتلا اتیسم(اوتیسم)است زیرا این درمان بیشتر بر اساس مطابقت  با نیازهای کودک مهیا می گردد و عملکرد کودک است که فرایند درمان را رهبری می کند.

فلور تایم برای عناوین زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد:

بازی خود انگیخته

فعالیتی حسی

فعالیتی حرکتی

انواعی از فعالیتهای فلور تایم برای کودکان اُتیستیک                                         

فعالیتهای فلور تایم بر کودک، تمایلات و علایق وی متمرکز است.نمونه ای از فعالیتهایی که در مدل فلور تایم مورد استفاده می باشد به شرح زیر است:

١_عبور از تونل : به کودکتان نشان بدهید که چگونه یک ماشین اسباب بازی را کف زمینحرکت دهد. با دیگر اسباب بازی هایی که کودک دارد یک تونل بسازید و او را تشویق کنید که ماشین را زیر تونل نیز آورده واز آنجا عبور دهد. درمانگران می توانند با بدن خود ازجمله دستها نیز این تونل را ایجاد کنند

٢_کتاب خواندن: با کودکتان بشینید و کتابی را که او دوست دارد انتخاب کنید.سعی کنید فعل انفعالاتی که در کتاب رخ می دهد مانند صداها  یا لمس ها را برای افزایش تجربیات کودکتان مهیا نمایید.برای مثال تلاش کنید صدای کلاغ  و یا دیگر حیوانات داستان را تا حد امکان ادا کنید. تصاویر را به او نشان دهید یا حتی از او بخواهید صفحه کتاب داستان را لمس کند. در داستان کمی جلو که رفتید از او نیز بخواهید درعینی تر نمودن وقایع داستان با شما مشارکت داشته باشد.شما می توانید زمانی که بر روی زمین نشسته اید با اسباب بازی های کودکتان همزمان با خواندن داستان فضای داستان را خیلی ساده باز سازی کنید.از لگو ها برای این فعالیت می توانید بخوبی بهره ببرید.

٣_توپ بازی :به کودکتان امکان دهید که از بین توپهایی با اندازه های گوناگون یکی را انتخاب نماید. به او کمک کنید که توپ را بر روی زمین قل دهد و یا آن را داخل سبدی که بر روی زمین است بیندازد و یا  با شما بده و بستان کند.پس از این تمرین از توپهایی با اندازه های دیگر نیز استفاده کنید.

۴-مرتب سازی رنگ ها:سطلهای رنگی خریداری کنید یا از کاغذ های رنگی برای متمایز کردن سطلهای یک شکل استفاده کنید  و کمک کنید به کودکتان که اسباب بازی های خود را متناظر با رنگشان در سطل مربوط قرار دهد.

۵_خانه سازی:به نوبت با کودک مبتلا به اتیسم خود به برج سازی بپردازید. برای این کار می توانید از لگو ها یا وسایل خانه سازی کودکان استفاده کنید.با این کار کودکتان را به نوبتی کار کردن ترغیب می کنید و این می تواند وی را برای یادگیری رنگ ها و طبقه بندی همسان ها کمک کند  .

۶_با من برقص:آهنگ موردعلاقه کودکتان را انتخاب کنید و همزمان با پخش آهنگ دور اتاق نشیمن به حرکات موزون بپردازید. سعی کنید در این فعالیت حرکات کودکتان را تقلید کنید و او را ترغیب به تقلید از حرکات خود کنید.

٧_پازل:به کودکتان این امکان را بدهید  که از بین پازل های مختلف یکی را انتخاب نماید و تکه های پازل را متناسب با جایگاهشان بر روی پازل قرار دهد.

 

ا کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)

 


کلینیک کاردرمانی آراد مشهد

کلینیک کاردرمانی آراد مشهد

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود