برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تکمیل.png

فنوباربیتال

فنوباربیتال چیست و چه عوارضی دارد؟

فنوباربیتال یکی از انواع دارو های ارام بخش و خواب آور است که در طبقع باربیتورات هاقرار داشته و مکانیسم اثر طولانی دارد.با اینکه از جمله دارو های ضد اضطرابی است اما بیشتر در درمانتشنج و صرع مورد استفاده قرار میگیرد.

فنوباربیتال در تمام انواع صرع کوچک و در حملات مداوم صرعی به کار میرود.فنوباربیتال تزریقی برای درمان اضطراری بعضی از حملات تشنجی حاد از جمله حملات همراه با اکلامپسی و مننژیت مصرف میشود.

این دارو از یک طرف اثر مهاری گاباآمینوبوتیریک اسید را افزایش داده و از یک طرف اثر تحریکی گلوتامیک اسید را کاهش میدهد و با مهار انتخابی سلول های عصبی،مانع از انتشار امواج از کانون صرعی میشود.

عوارض جانبی این دارو:

احساس خستگی مفرط و بی انرژی بودن-سرگیجه-خلق افسرده-بروز حالاتی شبیه مستی-احساس منگی-بی قراری کردن که بیشتر در کودکان و سالمندان دیده میشود-بیش فعالی در کودکان-اختلال حافظه-اختلال در توجه-پایین آمدن میل جنسی-اختلال در تکلم مثل لکنت-ناراحتی دستگاه گوارش-کم خونی- کهیر و آکنه-احساس تنگی نفس-احساس درد غیر معمول در بازو و شانه-رنگ پریدگی-ضعف عضلانی-کاهش وزن-اسهال-ورم زبان-احساس سوزن سوزن شدن انگشتان

موارد منع مصرف دارو

افرادی که بیماری های کبد و کلیوی دارند-آسم شدید-وابیتگی به هر نوع دارو یا مواد-پورفیریا-سابقه آلرژیک به دیگر باربیتورات ها دارند،نباید این دارو را مصرف کنند.

مصرف بیش از حد و بی رویه این دارو منجر به اوردوز شده و حتی باعث به کما رفتن یا مرگ فرد میشود.

از عوارض آن میتوان به کم عمق شدن و کوتاه شدن سرعت تنفس-نبض ضعیف و سریع-پوست سرد و خیس-احتباس ادرار-احساس سرمای زیاد و سبکی سر و احساس غش اشاره کرد.

(با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)


سوگند لطفی

سوگند لطفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود