برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
ثبات شکل.jpg

ثبات شکل چیست ؟

اهمیت ثبات شکل در یادگیری ثبات شکل:به توانایی تشخیص و شناخت هر شکل یا شیئی با وجود تغییر در محیط،وضعیت،اندازه و رنگ و دیگر ویژگی های ظاهری شی گویند.

ثبات شکل:به توانایی تشخیص و شناخت هر شکل یا شیئی با وجود تغییر در محیط،وضعیت،اندازه و رنگ و دیگر ویژگی های ظاهری شی گویند.

ثبات شکل موجب میشود در میدان بینایی ثبات و پایداری وجود داشته باشد؛این مهارت کودک را قادر میسازد علی رغم تفاوت هایی که در جهت گیری محیط یا جزئیات و خصوصیات ظاهری شی ایجاد میشود،آن را مثل قبل شناسایی کند.مثلا با دیدن ماشین های بزرگ در خیابان باز هم بگوید آن ها ماشین هستند و بین یک جسم اسباب بازی و واقعیت به یک درک و مفهوم پایدار رسیده باشد.به عبارت دیگر ثبات شکل فرد را قادر میسازد فرضیاتی درمورد مثلا سایز شکل یا اشیا داشته باشد هرچند محرک بینایی تحت تاثیر متغیر قرار داشته باشد.

به طور مثال این مهارت این توانایی را میدهد به دانش آموزان دبستانی که حرف B را سریعا تشخیص دهد،چه کوچک نوشته شده باشد و چه با حرف بزرگ،چه دستخط فرد دیگری باشد و یا با هر فونتی نوشته شده باشد.

بقای اشیا از مهمترین ادراکاتی است که کودکان کسب میکنند و طبق نظریه رشد مرحله ای پیاژه،در مرحله حسی-حرکتی یعنی از تولد تا 2سالگی این مهارت به طور کامل کسب میشود.

پیاژه معتقد بودکودک به وسیله لمس و دست زدن به اشیا پیرامون خود است که به پایداری و بقای شی پی میبرد.گرچه امروزه نظریه او زیر سوال رفته است اما همچنان پایه و اساس تحقیقات پیرامون ثبات شکل میباشد.

اگر این مهارت به خوبی دریافت نشده باشد با کوچکترین تغییر در ویژگی های ظاهری و محیطی و جهت اشکال یا اشیا،کودک نمیتواند در ذهن خود آن شکل را پردازش کرده و به خاطر بیاورد.

مثلا اگر در خواندن و یاداوری اعداد، حروف دچار مشکل باشد به خاطر عدم درک پایداری و ثبات بینایی،معضلات تحصیلی زیادی را به همراه می آورد.اگر هر چه زودتر والدین یا مربیان متوجه مشکل دانش آموزانی که اختلال ثبات شکل دارند ،بشوند،و به کاردرمانگران مراجعه کنند،روند بهبودی تسریع پیدا میکند و جلوی مشکلات آموزشی و یادگیری و نهایتا افت تحصیلی در دانش آموز مبتلا به این اختلال گرفته میشود.


سینا طوسی

سینا طوسی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود