برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
غلبه طرفی.jpg

چپ دست یا راست دست؟

توضیح غلبه طرفی و تاثیرات آن

غلبه طرفی: laterality

یکی از ۲نیمکره های مغز بر دیگری مسلط میشود و کنترل مهارت هارا در دست میگیرد.

برای رشد کامل عصبی،کودکان باید در تمام مناطق مغز تسلط داشته باشند.هر نیمکره وظایف و عملکرد های مختلفی را کنترل میکند.کودکان مهارت های خود را از طریق بازی و فعالیت پرورش میدهند و کشف میکنند که چه کاری را میتوانند انجام دهند.

کی معلوم میشه بچم چپ دسته یا راست دست؟

غلبه طرفی در کودکان در دوره جنینی ایجاد و در سال اول پدیدار میگردد و تا ۶ سالگی کاملا شکل میگیرد.هرگونه مشکل غلبه طرفی میتواند باعث مشکلات یادگیری،خواندن،گوش دادن،تحرک،زبان و بویژه توانایی دستی شود.

غلبه طرفی پیشرفت عملکرد تخصصی در هر نیمکره مغز یا هر سمت بدن است.بارز ترین نمونه غلبه طرفی این است که بچه ها چگونه از دست خود در فعالیت ها استفاده میکنند.غلبه طرفی در کودکان راه جدیدی برای درک بهتر رابطه بین سازماندهی،عملکرد و رفتار مغز را فراهم می آورد.

نوزاد انسان نه راست دست است و نه چپ دست اما در ماه های اول زندگی کم کم به یکی از دست ها تمایل بیشتری نشان میدهد.

راست دستا بیشترن یا چپ دستا ؟

در اکثر افراد طرف راست به علت فعال بودن نمیکره چپ مغز نسبت به طرف دیگر،برتری دارد.یعنی بیشتر از گوش،چشم،دست و پای طرف راست استفاده میکنند.در برخی افراد این موضوع برعکس‌ است و طرف چپ برتری دارد،اما افرادی هستند که در آن ها برتری وجود ندارد و از هر دو طرف بدن به یک میزان استفاده میکنند.

غلبه طرفی میتواند کارایی مغز را افزایش دهد و موجب احساس ثبات و اطمینان و کسب مهارت های کامل حرکتی شود.

از کجا بفهمیم که کودک غلبه طرفی دارد؟

از 3یا 4 ماهگی کودک شروع به بازی کردن میکند و اگر دقت کنیم بعد از مدتی میبینیم که کودک همه وسیله هارا یا بادست چپ میگیرد یا با دست راست.یا حتی خانوتده ها میتوانند تست کنند یعنی روبروی کودک قرار بپیرند و اشیا و اسباب بازی هارا دقیقا روبروی کودک قرار دهند،حالا کودک تصمیم میگیرد که با کدام دست شی را بردارد.پس از چند بار انجام این فعالیت اکثرا متوجه میشویم که غلبه طرفی کودک به کدام سمت است.

فهمیدن این موضوع چه اهمیتی برای ما دارد؟

متوجه میشویم که کدام نمیکره مغز کودک بیشتر به او کمک میکند و در کدام فعالیت ها عملکرد بهتری دارد.

 

 

 

جهت مشاهده ی تمرینات غلبه طرفی اینجا کلیک کنید.

 

هنگامی که کودک بزرگتر میشود و به سن مدرسه میرسد فعالیت ها پیچیده تر میشوند و باید ارتباط بین 2نمیکره مغز او به خوبی هماهنگ باشند.در ورود به مدرسه چپ دست یا راست دست بودن اهمیت ویژه ای دارد چون کودک باید بنویسد،مداد دست بگیرد،کاردستی درست کند و مشخص بودن دست غالب و غیر غالب در انجام این نوع فعالیت ها به عملکرد بهتر کودک  کمک میکند. کودکی که در مدرسه غلبه طرفی کاملی ندارد و مغز به این تکامل دست پیدا نکرده است،در نوشتن،کپی برداری از روی تخته و سایر فعالیت ها دچار مشکل میشود.چون هنوز نمیداند کدام دست او غالب است و باید با آن بنویسد و کدام دست غیر غالب است.

غلبه طرفی در کودکانی که دچار صدمات مغزی هستند،به دشواری صورت میگیرد.

مثلا کودکی که با اختلال سندروم داون به دنیا می آید به علت شلی و ضعف ماهیچه ای در غلت زدن،خزیدن و حرکات دیکر مشکل دارد و غلبه طرفی در آن ها سخت شکل میگیرد.

حتی کودکان سالمی که به شیرخوارگاه سپرده میشوند به علت جلوگیری از تحرک رشدی آنان،غلبه طرفی به دشواری شکل میگیرد و امکان ابتلا به اختلالات یادگیری در آنها زیاد است.

چجوری بفهمم بچم دست راسته یا چپ دست ؟

برای تست غلبه طرفی موارد زیر انجام میشوند:

  • نوشتن
  • رسم کردن
  • پرتاب کردن
  • قیچی کردن

  • شانه زدن
  • مسواک زدن
  • استفاده از چاقو و قاشق،چکش زدن و ...
  • مثلا توپی را به کودک میدهیم،با پایی که توپ را شوت میکند،پای برتر کودک است.

یا ساعت مچی را به او میدهیم،از طرفی که برای شنیدن صدای ساعت استفاده میکند،طرف برتر کودک است.

به این ترتیب با انجام این تست ها غلبه طرفی کودک در فعالیت ها مشخص میشود.

(با کلیک روی کلمات کلیدی میتوانید اطلاعات بیشتر و کاملتری راجع به هر کدام از مطالب گفته شده را در قسمت مربوطه بیابید...)


سوگند لطفی

سوگند لطفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود