برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
غیر-طبیعی-بودن-نوک-پستان.jpg

غیر طبیعی بودن نوک پستان ها

غیر طبیعی بودن نوک پستان ها زمانی ایجاد می شود که نوک پستان به طرف داخل دچار فرورفتگی شود. و یا اینکه اختلالاتی در پوست نوک پستان و پوست اطراف آن بوجود می آید.

دو نوع اصلى غیر طبیعى بودن نوک پستانها وجود دارد که عبارتند از:

  1. فرورفتگى نوک پستانها به داخل 

  2.  اختلالاتى که در پوست نوک پستان و یا اطراف آن وجود دارد.

گرچه مشکلات نوک پستانها اغلب بر اثر مسایل جزئى پیش مى‌آیند که به راحتى قابل درمان مى‌باشند، اما هرگونه تغییرى که در نوک پستانها ایجاد مى‌شود را باید به دقت تحت مراقبت پزشکى قرار داد زیرا در موارد نادرى ممکن است آنها علامت وجود سرطان پستان باشند. فرورفتن نوک پستانها به داخل ممکن است اگر پستانها در هنگام بلوغ بطور مناسبى رشد نکنند ایجاد شوند. این نوع از فرورفتن نوک پستانها به داخل معمولاً بى‌ضرر بوده و خطرى ندارند، گرچه ممکن است بعدها در زمان شیر دادن به نوزاد مشکل‌ساز شوند. فرورفتن نوک پستانها به داخل ممکن است همچنین به علت التهاب مجارى شیرى در پشت نوک پستان ایجاد شوند. این وضعیت اغلب در خانمهاى سیگارى غیر آبستن دیده مى‌شود. تغیراتى که در ساختمان پستانها در هنگام بالا رفتن سن و پیر شدن ایجاد مى‌شود ممکن است باعث شود که نوک پستانها در خانمهاى مسن به داخل فرو رود. در موارد کمتر شایعى، فرو رفتن پستانها در افراد بالغ ممکن است به علت سرطان پستان ایجاد شود . بسیارى از خانمها در طى چند هفته اول شیر دادن به نوزادشان دچار تَرَکهاى ریز و دردناکى بر روى نوک پستانهایشان مى‌شوند. این تَرکها اغلب به این علت مى‌باشند که در هنگام شیر دادن، تمام نوک پستان در داخل دهان نوزاد بطور مناسب قرار نمى‌گیرد. مرطوب نگهداشتن نوک پستانها بعد از هربار شیر دادن به نوزاد نیز مى‌تواند باعث ایجاد ترک و قرمز شدن آنها شود. ترکهاى نوک پستانها اغلب باعث بروز دردهاى خنجرى و سوزشى مى‌شود که در هنگام شروع و یا پایان شیر خوردن نوزاد ایجاد مى‌شوند. این تَرکها ممکن است عفونى شده و باعث التهاب در بافت پستان شوند.

خشکى و پوسته پوسته شدن پوست نوک هر دو پستان و یا اطراف آنها ممکن است به علت وجود اِگزما باشد. اگزما معمولاً خارش‌دار بوده و در سایر قسمتهاى پوست بدن نیز ممکن است وجود داشته باشد. با این حال، گاهى اوقات تغییرات پوستى در نوک پستانها که شبیه اگزما مى‌باشد، در واقع بر اثر یک بیمارى به نام بیمارى پاژِه (Paget) پستان ایجاد مى‌شود. این بیمارى، نوع نادرى از سرطان مى‌باشد که از مجارى شیرى در پستان منشاء مى‌گیرد. برخلاف اگزما که نوک هر دو پستان درگیر مى‌شوند، در بیمارى پاژه معمولاً نوک یک پستان دچار مشکل مى‌شود. این نوع از سرطان پستان اغلب باعث سوزش و خونریزى از نوک پستان مى‌شود و معمولاً همراه با توده‌اى در پستان مى‌باشد.

غیرطبیعی بودن نوک پستان

درمان

پزشک در هنگام معاینه پستانها، توجه خاصى به نوک آنها خواهد نمود. اگر نوک پستانها به داخل فرورفته باشند و این مسئله هیچ ارتباطى با شیردهى نداشته باشد، پزشک معمولاً درخواست سونوگرافى و یا ماموگرافى خواهد نمود تا تغییرات پستانها را بررسى نماید. اگر توده‌اى در پستانها کشف شد با استفاده از یک سوزن نازک، سلولها و یا مایع آن براى بررسى بیشتر به آزمایشگاه پاتولوژی مى‌فرستد تا احتمال سرطانى بودن آنها را تحقیق نمایند. اگر شما دچار لکه‌اى پایدار بر روى نوک پستان و یا اطراف آن هستید، ممکن است نمونه‌اى از پوست آن قسمت براى بررسى به آزمایشگاه پاتولوژى فرستاده شود. گاهى اوقات مى‌توان با کشیدن آرام نوک پستانها، هر روز و با استفاده از انگشتان شست و اشاره به مدت چندین هفته، این وضعیت را که از هنگام بلوغ ایجاد شده است بر طرف نمود. استفاده از وسایل مَکِشى مثل محافظ‌هاى نوک پستانها که بطور موقت در زیر کرست قرار داده مى‌شود مى‌تواند به بیرون آمدن نوک پستان کمک نماید.

اگر نوک پستانهاى شما دچار تَرک شده است، شستن و خشک کردن آنها بدقت و استفاده از کرمها مى‌تواند باعث بهبود آن شود. با این حال همیشه قبل از شیر دادن به نوزادتان این کرمها را از روى نوک پستانتان بشویید و خوب پاک نمایید. عفونت‌هاى نوک پستانها را مى‌توان با استفاده از آنتى‌بیوتیک‌هاى مناسب درمان نمود. اگزماى نوک پستانها با استفاده از کرمهاى هیدروکورتیزون بهبود مى‌یابند. اگر علت فرورفتن نوک پستانها، سرطان پستان باشد، پزشک براى درمان آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد. در صورتیکه بیمارى پاژه تشخیص داده شود، پوست مبتلا نیز همراه با بافت اطراف آن برداشته خواهد شد. 

 


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود