برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
دردپستان.jpg

دردهای پستان

دردهای پستان اغلب در بین خانم ها شایع بوده و می توانند به دلایل مختلفی بروز کنند.

دردهاى پستان در خانمها بسیار شایع مى‌باشند. در اکثر خانمها دردها بصورت دوره‌اى و ماهانه ایجاد مى‌شوند و شدت آنها در پاسخ به تغییرات هورمونى که در طى دوره قاعدگى ایجاد مى‌شود متفاوت است. این دردهاى دوره‌اى معمولاً قبل از پریودها(عادات ماهانه) شدیدتر مى‌شوند و هر دو پستان را دچار مى‌سازند .

دردهای پستان

دردهاى دوره‌اى در نیمى از خانمها دیده مى‌شود و معمولاً بصورت یک مشکل دراز مدت مى‌باشد.خانمهایى که دچار دردهاى دوره‌اى هستند معمولاً داراى پستانهایى قلنبه‌قلنبه مى‌باشند که در مواقعى قبل از پریود(عادات ماهانه) بدتر مى‌شوند. این دردها ممکن است بر اثر استرس و ناراحتى‌هاى عصبى و همچنین مصرف نوشیدنیهاى حاوى کافئین بدتر شوند .

در بعضى از خانمها، دردهاى پستانى ارتباطى به قاعدگى‌ها ندارد. یکى از علل دردهاى غیر دوره‌اى پستانها، کشیدگى عضلات مى‌باشد.
به ندرت ممکن است درد به علت کیست و یا سرطان پستان ایجاد شود. درد پستان ممکن است به علت مشکلات کوتاه مدت مثل التهاب بافت پستانى که بر اثر عفونت ایجاد شده و یا بزرگ شدن پستانها در هنگام شیردهى بعد از زایمان ایجاد شود. گاهى اوقات علت دردهاى پستان مشخص نمى‌شود. اگر شما داراى پستانهاى بزرگى هستید، احتمال زیادى دارد که دچار دردهاى دوره‌اى و یا غیر دوره‌اى پستان شوید.

درمان دردها

پزشک از شما سؤالاتى خواهد نمود تا بفهمد که آیا این دردها داراى الگوى خاصى هستند یا خیر. سپس او به معاینه پستان خواهد پرداخت تا علل ایجاد درد مثل کیست و یا هرگونه حساسیت در عضلات اطراف پستان را بررسى نماید. اگر بعد از معاینات، مشخص گردید که علت زمینه‌اى خاصى باعث بروز درد نمى‌شوند پزشک ممکن است از شما بخواهد که زمانهاى بروز درد را یادداشت نمایید تا به تشخیص دردهاى دوره‌اى کمک نماید.
دردهاى خفیف دوره‌اى بطور طبیعى نیازى به درمان ندارند. با این حال در 10 درصد خانمها این دردها به قدرى شدید هستند که جلوى انجام کارهاى روزمره آنها را مى‌گیرد. در چنین مواقعى تجویز داروى دانازول (Danazol) که باعث کاهش اثر هورمونهاى جنسى برروى پستانها مى‌شود مى‌تواند موثر باشد. گرچه این دارو در تسکین دردهاى پستان موثر مى‌باشد اما گاهى اوقات مى‌تواند داراى عوارض جانبى مثل آکنه(جوش) و اضافه شدن وزن باشد. دردهاى دوره‌اى پستان بعد از یائسگى کاهش مى‌یابند. در صورتى که بعد از یائسگى از هورمون درمانى استفاده شود، این دردها ممکن است ادامه پیدا کنند اما اغلب بعد از چند ماه بهبود مى‌یابند .

اگر دردهاى پستانها غیر دوره‌اى باشند، علت ایجاد آنها در صورت نیاز باید درمان شود. کیستها را مى‌توان تخلیه نمود و عفونتها را با تجویز آنتى‌بیوتیک درمان نمود. مصرف داروهاى ضد التهاب غیراستروئیدى مثل ایبوپروفن مى‌تواند به تسکین درد عضلات اطراف پستانها کمک نماید. پوشیدن کرستهایى که پستانها را به خوبى محافظت مى‌کنند مى‌تواند باعث کم شدن درد شود. اگر شما داراى پستانهاى سنگینى هستید و درد شدیدى دارید، ممکن است نیاز به پوشیدن کرست در شب و هنگام خواب داشته باشید. دردهاى دوره‌اى را مى‌توان با عدم مصرف کافئین(قهوه)، انجام تمرینات آرامش‌سازى براى کم کردن استرسها و فشارهاى عصبى و نیز تلاش در کم کردن وزن و در نتیجه کم شدن اندازه پستانها، تسکین داد. بعضى از خانمها اظهار مى‌دارند که با مصرف قرصهاى ویتامینایى  (E)از شدت دردهاى آنها کاسته شده است. اما این موضوع هنوز از نظر علمى ثابت نشده است.

جهت شناخت  کیست های پستانی  کلیک کنید.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

  • ارسال شده از : الهه در تاریخ : 1400/04/26
    ممنونم بابت توضیحاتتون
  • ارسال شده از : خانم کوچولو در تاریخ : 1400/04/26
    مرسی از توضیحاتتون نگرانیم کمتر شد🌹🌹👌
  • ارسال شده از : مریم سهرابی در تاریخ : 1400/04/26
    عالی بود ،به دردهای پستانی در حد قابل قبولی پرداخته شده بود ولی کاش در مورد کیست ها بیشتر صحبت میشد.
    • ارسال شده از : مریم شوهانی در تاریخ : 1400/05/14

      کیست های پستان،اختلالات خوش خیم هستند اما گاهی باعث آزار و اذیت می شوند،کیست سینه کیسه هایی مملو از مایعات درون پستان است که معمولاً سرطانی نیستند (خوش خیم هستند). شما می توانید یک یا تعداد متعددی از این کیست های سینه داشته باشید و ممکن است در یک یا در هر دو سینه تان اتفاق بیفتد. کیست سینه نیازی به درمان ندارد مگر اینکه کیست بزرگ و دردناک یا ناراحت کننده شود. در این حالت ، تخلیه مایعات از کیست سینه می تواند علائم را کاهش دهد.در منوی،پزشکی زنان قسمت بیماری پستان اطلاعات مفیدتری وجود دارد

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود