برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

افتادگی رحم

در اکثر خانمها، رحم به سمت جلو خم شده است به طوری که روی مثانه قرار دارد و قسمت بالای آن یعنی فوندوس رحم به سمت دیواره شکم است. در حالی که در افتادگی رحم، رحم به سمت عقب برگشته به طوری که قسمت انتهایی آن به سمت راست روده متمایل می شود.

رحم به عقب برگشته
جابجایی رحم به طرف عقب

بطور طبیعى رحم بطرف بالا و جلو متمایل است. در ده درصد خانمها، رحم بطرف عقب خم شده است و بر روى راست‌روده قرار مى‌گیرد. این حالت را جابجایى رحم به طرف عقب مى‌نامند و هیچ ضررى هم ندارد. اغلب هیچ علتى براى ایجاد چنین حالتى وجود ندارد با این حال ممکن است بعد از زایمان و یا بعلت وجود یک کیست تخمدان که باعث فشار به رحم و به عقب راندن آن مى‌شود ایجاد شود.

یک رحم به عقب برگشته معمولاً هیچ مشکلى ایجاد نمى‌کند و بر روى بارورى، حاملگى و زایمان تأثیرى ندارد. با این حال ممکن است در هنگام مقاربت جنسى ایجاد درد نماید و یا اینکه در بعضى از خانمها باعث بروز کمر درد شود(بخصوص در هنگام عادات ماهانه).

درمان
پزشک ممکن است در هنگام معاینه، احساس نماید که رحم به عقب برگشته است براى مشاهده این وضعیت مى‌توان از لاپاروسکوپى استفاده نمود. درصورتیکه یک مشکل خاص (مثل کیست تخمدان) باعث این وضعیت شده باشد مى‌توان با درمان آن، اجازه داد که رحم به وضعیت طبیعى خود برگردد. استفاده از مسکن‌ها مى‌تواند باعث تسکین درد کمر شود و درد در هنگام مقاربت جنسى را مى‌توان با تغییر وضعیت در هنگام مقاربت برطرف نمود.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود