برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Sadness-Has-A-Voice-Resized-02.jpeg

همه چیز درباره ی زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زائده های نرمی هستند که روی اندام تناسلی ظاهر می شوند. آنها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند با ما همراه باشید تا همه چیز را راجع زگیل تناسلی بدانید

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی زائده های نرمی هستند که روی اندام تناسلی ظاهر می شوند. آنها می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) می باشد که توسط سویه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این سویه ها، HPV 6 و HPV 11، متفاوت از سویه های پرخطری هستند که می توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند.

 

دیسپلازی دهانه رحم رشد غیر طبیعی سلول ها در سطح دهانه رحم است. این بیماری که یک بیماری پیش سرطانی در نظر گرفته می شود، ناشی از یک عفونت مقاربتی با یک ویروس رایج، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است

 

در مام پلاس بخوانید:

 

مطالب خواندنی و متنوع زنان و زایمان

 

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، HPV شایع ترین بیماری در بین همه بیماری های مقاربتی است. همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند.

 

عفونت HPV به ویژه برای افراد مبتلا به فرج خطرناک است زیرا سویه های پرخطر نیز می توانند باعث سرطان دهانه رحم و فرج شوند.

 

 

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان عفونت (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوست به پوست بین افراد منتقل می شود . بیش از 100 نوع عفونت پوستی وجود دارد که بیش از 40 نوع آن از طریق تماس جنسی منتقل می شود و می تواند اندام تناسلی، دهان یا گلو شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

علائم زگیل تناسلی چیست؟

 

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی منتقل می شود. ممکن است چندین هفته یا چند ماه پس از عفونت شروع به ایجاد زگیل نکنید.

 

زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. ممکن است بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالای رشد ممکن است شبیه گل کلم باشد و ممکن است در لمس صاف یا کمی برآمدگی به نظر برسد.

آنها ممکن است به صورت دسته ای از زگیل ها یا فقط یک زگیل ظاهر شوند.

برای بانوان ، این زگیل ها ممکن است در نواحی زیر ظاهر شوند:

داخل واژن یا مقعد

خارج از واژن یا مقعد

روی دهانه رحم

زگیل تناسلی همچنین ممکن است روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد مبتلا به HPV داشته است ظاهر شود.

حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، ممکن است علائمی مانند:

ترشحات واژن

خارش

خون ریزی

سوزش

اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

 

 

چه چیزی باعث زگیل تناسلی می شود؟

 

به گفته مقالات و پژوهش های این زمینه ، حدود 90 درصد منبع مطمئن زگیل تناسلی ناشی از انواع کم خطر HPV 6 و 11 است.

30 تا 40 گونه از HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل انتقال است، به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می شود.

در واقع، HPV آنقدر رایج است که منبع معتبرخارجی  می گوید اکثر افراد فعال جنسی  در برخی مواقع به آن مبتلا می شوند.

با این حال، ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود از بین می رود.

زگیل تناسلی معمولاً توسط سویه‌های HPV ایجاد می‌شود که با سویه‌هایی که باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند، متفاوت است.

 

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

 

برای تشخیص این بیماری، پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

درباره سلامتی و سابقه جنسی خود سوال میپرسد. این شامل علائمی است که تجربه کرده اید و اینکه آیا رابطه جنسی داشته اید، از جمله رابطه جنسی دهانی، بدون کاندوم یا بند دهان.

معاینه فیزیکی مناطقی را که مشکوک به زگیل هستند انجام دهید. پزشک شما ممکن است بتواند زگیل تناسلی را فقط با مشاهده آنها تشخیص دهد.

آزمایش کردن

پزشک شما ممکن است یک محلول اسیدی ملایم به نام تست استووایت را روی پوست شما اعمال کند تا زگیل تناسلی را بیشتر نمایان کند. ممکن است باعث احساس سوزش خفیف شود.

اگر فرج دارید، پزشک ممکن است نیاز به معاینه لگن نیز داشته باشد، زیرا زگیل تناسلی می تواند در اعماق بدن شما ایجاد شود.

 

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

 

در حالی که زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، HPV خود می تواند در سلول های پوست شما باقی بماند. این بدان معنی است که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار شیوع داشته باشید.

بنابراین مدیریت علائم مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید. گفته می شود، زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد.

ممکن است بخواهید زگیل تناسلی را برای تسکین علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها درمان کنید. با این حال، شما نمی توانید زگیل تناسلی را با داروهای رفع زگیل بدون نسخه (OTC) درمان کنید.

 

داروها

 

پزشک شما ممکن است درمان های موضعی زگیل را تجویز کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

imiquimod 

پودوفیلین و پودوفیلوکس (Condylox)

تری کلرواستیک اسید یا TCA

 

 

عمل جراحی

 

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نرفت، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل ها را از طریق این روش ها حذف کند:

کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی

کرایوسرجری یا انجماد زگیل

درمان های لیزری

برداشتن یا بریدن زگیل

تزریق داروی اینترفرون

درمان های خانگی برای زگیل تناسلی

 

 

از داروهای بدون نسخه برای زگیل تناسلی به هیچ عنوان  استفاده نکنید.

زگیل های دست و تناسلی توسط گونه های مختلف HPV ایجاد می شوند. درمان های طراحی شده برای سایر نواحی بدن اغلب بسیار قوی تر از درمان های مورد استفاده در ناحیه تناسلی هستند.

استفاده از درمان های نادرست ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر دارد.

برخی از درمان های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از امتحان یک درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 

عوامل خطر زگیل تناسلی

 

هر فرد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به عفونت پوستی زگیل تناسلیاست. با این حال،ریسک زگیل تناسلی برای افرادی دارای ویژگی های زیربیشتر است:

افرادی شرکای جنسی متعدد دارند

افردای سیستم ایمنی ضعیف دارند

افرادی که زیر 30 سال سن دارند

افرادی که سیگاری هستند

 

سایر عوارض احتمالی HPV چیست؟

 

زگیل تناسلی یک گونه کم خطر عفونت HPV است.

سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می گویند.

 

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

 

برای کمک به پیشگیری از زگیل تناسلی، واکسن‌های HPV، کاندوم و سایر روش‌های جلوگیری در دسترس هستند:

گارداسیل و گارداسیل 9 می توانند از افراد با هر جنسیت در برابر شایع ترین گونه های HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند محافظت کنند و همچنین می توانند در برابر گونه هایی از HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند.

افراد 9 تا 45 ساله می توانند این واکسن ها را دریافت کنند. آنها بسته به سن در یک سری دو یا سه واکسن تجویز می شوند. هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود تزریق شود، زیرا قبل از قرار گرفتن در معرض HPV موثرتر هستند.

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی نیز می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. نکته مهم استفاده از یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال است.

 

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

 

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان می توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما چیست.

علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما باز بودن در مورد وضعیت خود می تواند به شما کمک کند از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی محافظت کنید.

 

 


زهرا داودعسگر

زهرا داودعسگر

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود