برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

سرطان رحم

سرطان رحم، سرطان شایعی است که سیستم تولید مثل زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. به این نوع سرطان، سرطان آندومتر نیز گفته می شود.

سرطان رحم یکى از شایعترین سرطانهاى خانمها مى‌باشد بطوریکه در بریتانیا در هر سال 3500 مورد جدید آن شناسایى مى‌گردد. اکثر سرطانهاى رحم در آندومتر (مخاط پوشاننده رحم) ایجاد مى‌شود. خیلى بندرت، سرطان در قسمت عضلانى رحم اتفاق مى‌افتد.

علل ایجاد سرطان رحم

علل ایجاد سرطان رحم هنوز نامعلوم مى‌باشد. این بیمارى بیشتر در خانمهاى سنین 55 تا 65 سال و نیز در کسانى که بطور طبیعى داراى مقادیر زیاد هورمون استروژن در بدن بوده‌اند رخ مى‌دهد. خانمهایى که چاق هستند و نیز خانمهایى که دچار سَندروم تخمدان پُلى کیستیک مى‌باشند مقادیر بیشترى استروژن در بدن دارند. سرطان رحم همچنین در خانمهایى که یائسگى آنها به تأخیر افتاده است (یائسگى بعد از 52 سالگى) و نیز در خانمهایى که اصلاً بچه‌دار نشده‌اند بیشتر دیده مى‌شود.

علائم سرطان رحم

علائم سرطان رحم بر اساس اینکه قبل از یائسگى رخ دهد و یا اینکه بعد از آن ایجاد شود، متفاوت مى‌باشد.

این علائم مى‌توانند شامل موارد زیر باشند:
در خانمها قبل از یائسگى: خونریزیهاى بیش از حد معمول در هنگام عادات ماهانه، خونریزى در فواصل بین قاعدگى‌ها و خونریزى بعد از انجام مقاربت.

در خانمها بعد از یائسگى: خونریزیهایى که مى‌توانند خیلى کم و یا خیلى شدید باشند.
اگر سرطان رحم درمان نشود، مى‌تواند به لوله‌هاى رحم، تخمدانها و سایر اعضاى بدن مثل ریه‌ها و کبد گسترش یابد.

نحوه تشخیص سرطان رحم

اگر پزشک بوجود سرطان رحم در خانمى مشکوک شود، اقدام به معاینه او خواهد نمود. در طى معاینه، یک نمونه کوچک از بافت آندومتر (مخاط رحم) برداشته مى‌شود و براى بررسى سرطان، به آزمایشگاه فرستاده مى‌شود. پزشک ممکن است اقدام به سونوگرافى نیز بکند تا ضخامت دیواره پوشاننده رحم را ارزیابى نماید. اگر از حالت طبیعى ضخیم‌تر باشد احتمال سرطانى بودن بیشتر خواهد بود. اگر با انجام این آزمایشها هنوز مشخص نشود که آیا سرطان وجود دارد یا خیر، با استفاده از هیستروسکوپى، مقادیر بیشترى از بافت رحم برداشته و به آزمایشگاه فرستاده مى‌شود تا به دنبال سلولهاى سرطانى بگردند. در حین انجام هیستروسکوپى، پزشک قادر خواهد بود که بطور مستقیم آندومتر را مشاهده نموده و آن را بررسى نماید. اگر تشخیص داده شد که خانمى دچار سرطان رحم مى‌باشد، آزمایشهاى دیگرى نیز انجام مى‌شود تا مشخص شود که آیا سرطان به جاهاى دیگرى از بدن گسترش یافته است یا خیر. براى مثال از ریه‌ها عکس رادیوگرافى و یا ام‌آرآى (MRI) گرفته مى‌شود یا اینکه براى بررسى کبد، آزمایش خون درخواست مى‌گردد.

درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم بر اساس اینکه سرطان در چه مرحله‌اى از پیشرفت قرار دارد و اینکه آیا به قسمتهاى دیگرى از بدن نیز گسترش یافته است یا خیر متفاوت مى‌باشد. در اکثر خانمهاى مبتلا، سرطان را مى‌توان با استفاد از عمل جراحى هیسترکتومى که در آن رحم برداشته مى‌شود، درمان نمود. بعلاوه، نمونه‌هایى از غدد لنفاوى اطراف آن نیز معمولاً برداشته مى‌شود و به آزمایشگاه پاتولوژى فرستاده مى‌شود تا در صورت گسترش سلولهاى سرطانى به آنها، نحوه درمان در آینده مشخص گردد. بعد از جراحى ممکن است اقدام به انجام رادیوتراپى شود تا سلولهاى سرطانى باقیمانده در بدن نابود شود.

اگر در غدد لنفاوى، سلولهاى سرطانى دیده شود از شیمى درمانى و هورمون درمانى با استفاده از هورمون پروژسترون که باعث کُند شدن رشد سلولهاى سرطانى مى‌شود استفاده مى‌کنند. بعد از درمان سرطان رحم، بطور مرتب و در فواصل زمانى مشخصى، نمونه‌هایى از مهبل برداشته مى‌شود تا وجود سلولهاى سرطانى را در آن بررسى نمایند.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود