برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

کیست تخمدان

کیست تخمدان، به کیسه هایی که حاوی مایعات بوده و ممکن است در سطح و یا داخل تخمدان ها رشد کنند گفته می شود.

کیست‌هاى تخمدان، کیسه‌هاى پر از مایعى هستند که در داخل یا بر روى تخمدان رشد مى‌کنند. اکثر کیست‌هاى تخمدان غیر سرطانى هستند و ضررى ندارند اما گاهى اوقات یک کیست ممکن است سرطانى شود. کیستهاى سرطانى بیشتر احتمال دارد که در خانمهاى بالاى 40 سال ایجاد شوند.

انواع کیست‌هاى تخمدان

انواع مختلفى از کیست‌هاى تخمدان وجود دارد. شایعترین نوع کیست‌هاى تخمدانى را کیست‌هاى فولیکولر (Follicular) تشکیل مى‌دهند. در این نوع کیست‌ها، یک فولیکول رشد نموده و پر از مایع مى‌گردد. قطر این نوع کیست‌ها ممکن است تا پنج سانتیمتر نیز بشود و معمولا بطور منفرد و تکى دیده مى‌شوند. کیستهاى کوچک چندتایى که در تخمدان‌ها ایجاد مى‌شوند احتمالاً به علت اختلالات هورمونى تشکیل مى‌گردند و این بیمارى را اصطلاحاً "سَندروم
تخمدان پُلى کیستیک" یا به اختصار PCO مى‌نامند.

بطور کمتر شایعى، کیست‌هایى ممکن است در کورپوس لوتئوم (جسم زردى که از یک فولیکول بعد از رها شدن تخمک ایجاد مى‌شود) بوجود آید. این کیست‌ها پُر از خون بوده و اندازه آنها مى‌تواند تا 3 سانتى‌متر هم رشد کند.

کیست‌هاى دِرموئید (Dermoid) کیست‌هایى هستند که حاوى سلولهایى مى‌باشند که بطور طبیعى در همه جاى بدن یافت مى‌شوند (مثل سلول‌هاى پوست و مو).
کیست‌آدنوم (Cystadenoma)کیستى است که بر اثر رشد یک نوع سلول در تخمدان ایجاد مى‌گردد. در موارد نادرى دیده شده است که یک کیست آدنوم تمام محوطه شکم را فرا گرفته است.

علائم وجود کیست‌هاى تخمدان

اکثر کیست‌هاى تخمدان هیچگونه علایم و مشکلى ایجاد نمى‌کنند، اما بعضى از آنها مى‌توانند باعث ایجاد علایم زیر شوند:

احساس ناراحتى در شکم.

درد در هنگام مقاربت
قاعدگى‌هاى نامنظم که گاهى اوقات باعث از دست رفتن خون زیادى مى‌شود.

خونریزى‌هاى بعد از یائسگى.

کیست‌هاى بزرگ مى‌توانند بر روى مثانه فشار آورده و باعث احتباس ادرارى و یا نیاز به مراجعات مکرر به توالت براى دفع ادرار شوند.

عوارض وجود کیست‌ها

اگر یک کیست تخمدان پاره شود و یا پیچ بخورد، درد شدید شکم، تهوع و تب ممکن است ایجاد شود. کیست‌ها ممکن است به قدرى بزرگ شوند که باعث گردند شکم متسع و بزرگ شود.

در موارد نادرى ممکن است قبل از بلوغ، یک کیست، هورمون جنسىِ استروژن تولید نماید و منجر به ظهور علایم جنسى در سنین پایین شود. بعضى از کیست‌هاى تخمدانى تولید هورمونهاى جنسى مردانه مى‌کنند و باعث مى‌شوند که خانمهایى که چنین کیست‌هایى را دارند ویژگیهاى مردانه‌اى از خود نشان دهند(مثل رویش مو در صورت).

درمان کیست‌ها
گاهى اوقات کیست‌ها را بطور تصادفى در هنگام معاینات معمول زنانگى کشف مى‌کنند. اگر شما علایم وجود کیست را دارید، پزشک براى کشف این موضوع اقدام به معاینه شما خواهد نمود. همچنین ممکن است از شما سونوگرافى شود و یا اینکه لاپاروسکوپى انجام شود تا وجود کیست، تأیید شده و اندازه بزرگى آن و محل آن مشخص گردد. در صورتیکه پزشک بخواهد ببیند که آیا کیست سرطانى است یا خیر، ممکن است از شما آزمایش خون نیز بگیرد.
کیست‌هاى تخمدانى ممکن است بدون هیچگونه درمانى ناپدید شوند، با این حال مى‌توان اندازه کیست‌ها را در فواصل زمانى منظم اندازه‌گیرى نمود و مشخص کرد که آیا کیست در حال بزرگ شدن است یا کوچک شدن؟ کیست‌هاى بزرگ یا کیست‌هایى که هیچ تغییرى نمى‌کنند را مى‌توان خالى نمود یا آنها را برداشت. اگر احتمال مى‌رود که کیست سرطانى مى‌باشد باید آن را خارج نمود. کیست‌هاى تخمدانى ممکن است بطور مکرر عود نمایند.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود