برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی سرطان در خانمها است که از تخمدان ها شروع می شود. در ابتدا می تواند بدون علامت باشد اما در ادامه و با پیشرفت سلول های سرطانی می تواند به سایر بخش های بدن نیز گسترش پیدا کرده و علامت دار شود.

سرطان تخمدان، پنجمین سرطان شایع در خانمها مى‌باشد و هر سال در بریتانیا حدود 4300 نفر از این بیمارى مى‌میرند. این بالا بودن میزان مرگ و میر در این بیمارى به خاطر این واقعیت مى‌باشد که علائم سرطان تخمدان معمولاً تا کاملاً پیشرفت نکرده باشند خود را نشان نمى‌دهند و در نتیجه باعث دیر تشخیص داده شدن و درمان دیررس مى‌شود.

علت بوجود آمدن سرطان تخمدان شناخته نشده است، اما گاهى اوقات این سرطان از یک کیست تخمدان پدید مى‌آید. به نظر مى‌رسد که عوامل هورمونى و ژنتیکى در بروز این بیمارى مؤثر باشند. خانمهایى که هیچگاه بچه‌دار نشده‌اند و یا خانمهایى که دیرتر یائسه شده‌اند احتمال بیشترى دارد که به سرطان تخمدان دچار شوند. خانمهایى که یکى از بستگان نزدیک آنها در سنین کمتر از 50 سالگى به سرطان تخمدان دچار شده باشد بیشتر در خطر ابتلاء به این بیمارى هستند.

علائم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان معمولاً در مراحل اولیه‌اش باعث بروز علائم و مشکلاتى نمى‌شود، با این حال ممکن است علائمى مشابه علائم کیست تخمدان (مثل قاعدگى‌هاى نامنظم) ایجاد شود. در اکثر موارد، علائم و مشکلات هنگامى پیدا مى‌شوند که سرطان به سایر اعضاى بدن گسترش پیدا کرده است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد در قسمت پایین شکم.

ورم کردن (بادکردن) شکم به علت افزایش مایع.
نیاز به دفع مکرر ادرار.

به ندرت، خونریزى غیر طبیعى از مهبل.

همچنین ممکن است علائم کلى سرطان مثل کم شدن وزن، تهوع و استفراغ نیز ایجاد شود. اگر سرطان تخمدان درمان نشود ممکن است به سایر اعضاء بدن مثل کبد یا ریه گسترش پیدا کند.

نحوه تشخیص سرطان تخمدان

اگر یکى از بستگان نزدیک شما دچار سرطان تخمدان شده است، شما باید در این مورد با پزشکتان مشورت نمایید تا آزمایشهاى لازم براى اینکه مشخص شود که آیا شما نیز به این بیمارى مبتلا هستید یا خیر را انجام دهد. در این آزمایشها ممکن است سرطان در مراحل اولیه و قبل از اینکه علائم آن بروز نماید کشف شود و این اجازه را بدهد که درمان سریعتر آغاز شود. پزشک ممکن است از شما سونوگرافى نماید تا تومور سرطانى را مشخص کند و یا اینکه برایتان آزمایش خون تقاضا نماید تا پروتئین‌هاى خاصى که بر اثر این سرطان پدید مى‌آیند را پیدا کند. در غیراینصورت، اگر پزشک به وجود سرطان تخمدان مشکوک باشد، شکم را معاینه نموده و به دنبال تورم یا بر آمدگى مى‌گردد.
همچنین ممکن است براى شما لاپاروسکوپى درخواست شود. سایر آزمایشهایى که ممکن است درخواست شوند عبارتند از عکس رادیوگرافى از سینه و سى‌تى‌اسکن از ریه‌ها یا کبد تا مشخص شود که آیا سرطان به این قسمتها نیز گسترش یافته است یا خیر.

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان در خانمى که مایل به بچه‌دار شدن در آینده مى‌باشد، معمولاً فقط برداشتن تخمدان و لوله فالوپ مبتلا از طریق جراحى مى‌باشد. اگر سرطان به سایر قسمتهاى دستگاه تناسلى گسترش یافته باشد و یا اینکه بیمار مایل به بچه‌دار شدن در آینده نباشد، تمام رحم، لوله‌هاى فالوپ و تخمدان‌ها برداشته خواهند شد. بعد از جراحى، نوبت به شیمى درمانى خواهد رسید تا سلولهاى باقیمانده سرطانى را از این طریق از بین ببرند. اگر سرطان به سایر قسمتهاى بدن گسترش یافته باشد ممکن است نیاز به انجام رادیوتراپى هم باشد. بعد از این اقدامات درمانى، بطور منظم در فواصل زمانى خاصى بیمار باید به منظور چک‌آپ، آزمایش خون بدهد و تحت معاینه قرار گیرد. فقط در صورتیکه تشخیص و درمان بیمارى در مراحل اولیه صورت بگیرد، امکان بهبودى کامل از سرطان تخمدان وجود دارد. با اینحال از هر چهار خانمى که به این بیمارى مبتلا مى‌شوند، سه نفرشان وقتى این سرطان در آنها تشخیص داده مى‌شود که سرطان به سایر قسمتهاى بدن گسترش یافته است. در این خانمها انجام شیمى درمانى مى‌تواند گاهى اوقات تا سالها از گسترش سرطان جلوگیرى نماید، اما به ندرت مى‌تواند سرطان را بطور کامل از بین ببرد.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود