برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

باکودکی که دیگران را کتک می زند چکار کنم؟

شاید شما هم بارها شاهد بودید که فرزند خودتان یا کودک دیگری در خیابان، مدرسه، خانه مهمانی شروع به زدن وگاز گرفتن والدین و یا کودکان دیگر ی میکند و نمیدانید در این موقعیت چه کنید تا کودک ارام شود. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید و کودک شروع به گاز گرفتن و کتک زدن شما یا کودک دیگری کرد، روش هایی که در این مقاله آورده شده انجام دهید تا بتوانید اورا آرام کنید.

 

برای بچه های زیر سه سال، کتک زدن و گاز گرفتن بیشتر یک موضوع آموزشی است تا یک «رفتار نادرست». برای یک کودک نوپا ناراحت و ناراضی که هم واژگان محدود و مهارت های اجتماعی کمی را بلد است  ، گاز گرفتن و کتک زدن پدر و مادر و یا بچه های دیگر و یا  همبازی که حاضر نیست اسباب بازی مورد علاقه اش را رها کند، کاملاً منطقی به نظر می رسد.

وظیفه ما این است که به کودک  آموزش دهیم که دست از این کارش بردارد. 

در وب سایت مام پلاس ببینید. 

کودکی که والدینش را کتک می زند

کتک کاری در کودکان

کتک زدن فرزند دوم توسط فرزند اول

"بایدها و نبایدها برای پایان دادن به ضربه زدن و گاز گرفتن: "

۱)به خاطر کتک زدن یا گاز گرفتن کودک به او سیلی نزنید.

 وقتی کودک شروع به گاز گرفتن و زدن کودک  و یا شخص دیگری میکند و شما از سر خشم  اورا بزنید، نه تنها  این کار شما خشمی که  درون کودک است از بین نمی رود بلکه بااین کار به او آموزش میدهید  ضربه زدن اشکالی ندارد و دقیقاً رفتاری را که می‌خواهید متوقف کنید، مدل‌سازی می‌کند.

۲) تنبیه نکن

تمرکز ما باید این باشد که به کودک کمک کنیم تا راه های مثبتی برای مدیریت احساسات بزرگ خود بیاموزد. تنبیه کودک یا گفتن حملات منفی به کودک مانند اینکه

_تو بچه بدی هستی

_یا کارت شیطانیه

تنها باعث دلسردی کودک می شود و احتمال پرخاشگری در آینده را بیشتر می کند.

از نزدیک نظارت کنید

کودکان نوپا می‌توانند غیرقابل پیش‌بینی باشند، اما احتمالاً می‌توانید متوجه شوید که کودک شما چه زمانی ناامید یا خسته می‌شود.

در این صورت، بازی را به پایان برسانید یا به سرعت او را از موقعیت خارج کنید، قبل از اینکه این خشم و ناامیدی به ضربه زدن یا گاز گرفتن تبدیل شود

مسلم است  که وقتی کودک ه شما یا کودک دیگری ضربه می زند ناراحت شوید، اما با مطمن باشید با حفظ آرامش نتایج بهتری خواهید گرفت

وقتی ناراحت می شوید و صدایتان را بلند می کنید،کودک شوکه می شود و میترسد و یادگیری  روش صحیح برای او سخت می شود. 

 

اگر هنگام ضربه زدن یا گاز گرفتن کودک خود را در آغوش می گیرید، با آرامش او را زمین بگذارید و به آرامی دستانش را بگیرید تا از هرگونه پرخاشگری بیشتر جلوگیری کنید. اگر کودک شخص دیگری را زد، مطمئن شوید که کودک دیگر خوب است (در حالی که کودک شما را نزدیک خود نگه می دارید) و به آرامی کودک خود را از محیط دور کنید تا بتوانید به او کمک کنید تا احساسات خود را بدون حواس پرتی دیگران آرام کند.

 

همدلی و مرزها را فراهم کنید.

اجازه دهید فرزندتان بداند که احساسات  او را درک می کنید، سپس این احساس را از رفتارش جدا کنید.

 

بگویید: «الان  عصبانی/ ناامید/ بی حوصله / ناراحت به نظر می‌رسی.

اما وقتی عصبانی هستید، زدن/ گاز گرفتن راه حل نیست عزیز دلم!!!»

 

فرزندتان را آرام کنید

با تمرین تنفس شکمی، در آغوش گرفتن یا حتی خواندن یک آهنگ کوچک - هر چیزی که به آرامش کودکتان کمک می کند، به کودک خود کمک کنید تا بدنش را آرام کند.

هدفتان این باشد که به فرزندتان یاد دهید که بر احساساتش بدون اینکه به دیگران  آسیب برساند  احساساتش را کنترل کند

انجام مجدد را تمرین کنید.

هنگامی که کودک به اندازه کافی آرام شد، به کودک خود کمک کنید تا بفهمد دفعه بعد چه کاری می تواند متفاوت انجام دهد، سپس آن را تمرین کنید.

این به فرزند شما فرصتی می دهد تا راه های موثرتری برای مدیریت این احساسات بزرگ در آینده بیاموزد. با این حال صبور باشید – احساسات ممکن است غلبه کنند و یادگیری این عادات و مهارت های جدید به زمان نیاز دارد.

 

راه های جایگزین را تمرین کنید.

وانمود کنید که با حیوانات عروسکی قرار بازی می کند و فرزندتان را تشویق کنید که در صورت ناامیدی چه کارهایی را انجام دهد، از جمله راه رفتن، درخواست کمک یا استفاده از کلماتش برای بیان احساسش.

توانایی استفاده از این راهکارها  یک شبه اتفاق نخواهد افتاد، اما تمرین زودهنگام وپیوسته کلید اصلی مهار خشم کودک است.

 

کودک را مجبور به عذرخواهی نکنید

کودک را مجبور به عذرخواهی نکنید. 

رنگ آمیزی یک تصویر یا نشان دادن یک عمل محبت آمیز به فرزند شما می آموزد که مسئولیت اعمال خود را بپذیرد و نسبت به طرف مقابل ابراز همدردی کند.

افکار نهایی

به فرزند خود بیاموزید که احساسات خود را بدون آسیب رساندن به دیگران حل کند. در واقع، این موضوعی است که در دوران کودکی تکرار خواهد شد. برای 


برچسب ها

مجیدظفری

مجیدظفری

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود