برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
77afc852-4bcb-408b-a8fe-bdf176917377.jpg

منوراژی

منوراژی اصطلاحا به خونریزی شدید و بیشتر از حد معمول در خانم ها در سیکل قاعدگی گفته می شود

به قاعدگی شدید ( خونریزی زیاد در هنگام عادت ماهانه) اصطلاحا "منوراژی" ( Menorrhagia) گفته می شود. بعضی از خانم ها نسبت به سایرین دارای قاعدگی های شدیدی هستند. با اینحال، اگر خونریزی قاعدگی بیشتر از هفت روز طول بکشد و با تامپون و یا پوشک نیز نتوان آن را کنترل نمود و یا اینکه حاوی لخته های بزرگ خون باشد، آن را به عنوان منوراژی محسوب می کنند.

در بعضی موارد، این وضعیت ممکن است همراه با دردی در قسمت تحتانی شکم باشد. همچنین ممکن است قاعدگی ها نیز نامنظم باشند. خونریزی قاعدگی شدید ممکن است منجر به بروز کم خونی شود که این کم خونی سبب احساس سبکی در سر و خستگی خانم ها می شود. از هر ۲۰ خانم، یک نفر دچار منوراژی می باشد. این وضعیت در خانم هایی که به سن یائسگی نزدیک می شوند شایعتر می باشد.
علل ایجاد منوراژی
خونریزی شدید یا طول کشیده قاعدگی می تواند علامت یک بیماری در رحم مثل فیبروئید ها، پولیپ رحم و یا سرطان رحم باشد. همچنین یکی از عوارض جانبی معروف استفاده از آی یو دی، منوراژی می باشد. یک خونریزی شدید ممکن است بر اثر سقط جنین نیز ایجاد شود. منوراژی همچنین ممکن است بر اثر یک بیماری هورمونی مثل کم کاری غده تیروئید نیز ایجاد شود.
این وضعیت در خانمهایی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر دیده می‌شود. گاهی اوقات، علت ایجاد منوراژی مشخص نمی باشد. اگر قاعدگی های شما همیشه شدید می باشند، نیازی به نگران شدن وجود ندارد. با اینحال، اگر این مشکل بر روی زندگی شما تاثیر می گذارد، باید با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.
نحوه تشخیص منوراژی
پزشک ابتدا شما را معاینه کرده و ممکن است برای اندازه گیری سطح هورمون های شما و برای کشف کم خونی، تقاضای انجام آزمایش خون نماید. بررسی های بیشتر، مثل انجام سونوگرافی برای مشاهده وجود فیبروئید ها و یا پولیپ های رحم ممکن است ضروری باشد.
همچنین ممکن است یک هیستروسکوپی انجام شود و با استفاده از دوربین مخصوصی که از دهانه رحم عبور داده می شود، داخل رحم مشاهده گردد. یک نمونه از دیواره( آندومتر) ممکن است برداشته شده و به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود تا بر روی آن بررسی های لازم بعمل آید.
درمان منوراژی
درمان منوراژی بر اساس علت ایجاد آن، سن شما و شدت خونریزی متفاوت می باشد. هر گونه بیماری زمینه ای باید درمان شود. اگر هیچ علتی برای بروز منوراژی پیدا نشد، می توان با تجویز بعضی از داروها از شدت خونریزی کاست. اگر شما از آی یو دی استفاده میکنید، بهتر است که از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایید. اگر شما دچار اضافه وزن و چاقی هستید، با کم کردن وزنتان ممکن است به درمان منوراژی کمک نمایید. اگر درمانهای اولیه کمکی نکرد و یا اگر منوراژی شدید بود، ممکن است نیاز به جراحی لیزری برای برداشتن آندومتر( لایه پوشاننده رحم) داشته باشید و یا اینکه با استفاده از عمل جراحی هیسترکتومی، تمام رحم شما برداشته شود. از آنجاییکه این روش غیرقابل برگشت می باشد، فقط به خانمهایی توصیه می شود که از آن استفاده نمایند که در آینده نمی خواهند بچه دار شوند. برداشتن آندومتر با استفاده از لیزر، روش ساده ای می باشد اما این احتمال نیز وجود دارد که در صورتیکه مقدار کمی از بافت آندومتر باقی بماند، در آینده دوباره این مشکل عود نماید. عمل جراحی هیسترکتومی یک عمل جراحی نسبتا سنگین می باشد اما باعث می گردد که دیگر منوراژی عود نکند.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود