برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
5a6a535e-4533-474f-af90-57b3ae27eb14.jpg

آمنوره

آمنوره یکی از اختلالات قاعدگی در زنان می باشد که به معنی فقدان قاعدگی یا عدم خونریزی در خانم های در سن باروری است

به فقدان قاعدگی اصطلاحا آمنوره ( Amenorrhea) گفته می شود. دو نوع آمنوره وجود دارد: اولیه و ثانویه.
اگر یک دختر تا سن ۱۶ سالگی قاعدگی هایش شروع نشود، دچار آمنوره اولیه می باشد. از هنگامی که قاعدگی ها از زمان بلوغ شروع می شوند، فقط در مواقع خاصی مثل زمان حاملگی، چند ماه بعد از زایمان، در هنگام شیر دادن، بطور موقت بعد از مصرف داروهای ضد بارداری و بطور دائم بعد از یائسگی، قاعدگی ها ایجاد نمی شوند. اگر به غیر از این موارد که گفته شد، قاعدگی ها حداقل به مدت سه ماه متوقف شوند، به آن آمنوره ثانویه گفته می شود.
علل ایجاد آمنوره:
آمنوره اغلب به علت اختلال در هورمون های جنسی زنانه بروز میکند که این اختلال ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مثل افسردگی و یا استرس ایجاد شوند.
انجام تمرینات ورزشی شدید و کاهش ناگهانی وزن نیز ممکن است به چنین اختلالات هورمونی منجر شوند که این امر در خانم های ورزشکار به میزان زیادی دیده می شود. تغییرات هورمونی براساس اینکه در چه زمانی ایجاد می شوند می توانند منجر به بروز آمنوره اولیه و یا ثانویه شوند. آمنوره اولیه از مشخصات ویژه بلوغ به تاخیر افتاده می باشد و ممکن است بر اثر اختلالات کروموزومی ( ژنتیکی) ایجاد شود. عدم ایجاد قاعدگی در هنگام بلوغ ممکن است به این علت باشد که پرده بکارت دارای هیچگونه سوراخی نبوده و خون قاعدگی نمی تواند از بدن خارج شود. در موارد نادری، رحم از بدو تولد وجود ندارد و در نتیجه هیچگونه قاعدگی نیز رخ نخواهد داد. آمنوره ثانویه ممکن است به علت اختلالی در غده هیپوفیز ( مثل وجود تومور هیپوفیز) ایجاد شود. بعضی از خانم ها دچار یائسگی زودرس هستند یعنی قاعدگی های آنها قبل از سن ۳۵ سالگی متوقف می گردد. سایر علل احتمالی آمنوره ثانویه عبارتند از؛ اختلالات تخمدان ها (مثل تخمدان پلی کیستیک) و استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی که می توانند باعث صدمه به تخمدان ها شوند.
درمان آمنوره:
اگر آمنوره فقط به مدت چند ماه بعداز توقف مصرف داروهای ضد بارداری ایجاد شود و یا اینکه در هنگام حاملگی و یا شیردادن ایجاد می گردد، نیازی به درمان وجود ندارد. قاعدگی ها معمولا بعد از چند ماه که از زایمان می گذرد و یا بعد از یک ماه که شیردادن به نوزاد متوقف می شود، دوباره ایجاد می گردند.
بعد از یائسگی، آمنوره به طور دائم ایجاد خواهد شد.
آمنوره ای که در زمان هایی غیر از مواقعی که گفته شد بروز میکند را باید بررسی نمود. در چنین مواقعی پزشک شما را معاینه خواهد کرد و احتمالا برایتان یک آزمایش حاملگی درخواست خواهد نمود. همچنین ممکن است برایتان درخواست سونوگرافی از تخمدان ها و رحم، سی تی اسکن از غده هیپوفیز و آزمایش خون برای بررسی هورمون ها شود. درمان علت زمینه ای ایجاد آمنوره، باعث خواهد شد که در اکثر موارد دوباره قاعدگی ها ایجاد شوند. اگر علت ایجاد آمنوره را نتوان درمان نمود، تجویز هورمونها ممکن است برای ایجاد قاعدگی ها موثر باشند.‌ اگر فقدان قاعدگی ها به علت استرس، کاهش وزن شدید و یا تمرینات ورزشی شدید ایجاد شده باشند، در صورت رفع این مشکلات، قاعدگی ها نیز دوباره ایجاد خواهند شد.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود