برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
206b86c2-ef37-4f35-9712-812dd7f741e1.jpg

عادات ماهانه نامنظم

عادات ماهانه نامنظم می تواند به دلیل اختلال در تخمدانها و رحم باشد

عادات ماهانه نامنظم
عادات ماهانه از هنگام بلوغ شروع می شود و تا زمان یائسگی ادامه دارد. میانگین دوره قاعدگی ۲۸ روز می باشد اما اغلب ۲۴ روز و گاهی ۳۵ روز می باشد. بعداز بلوغ، اکثر خانمها دارای دوره های قاعدگی منظمی می شوند و فاصله بین قاعدگی ها تقریبا روزهای مشخصی هستند. با این حال در بعضی از خانمها، این دوره های قاعدگی، نامنظم باقی می مانند. خونریزی های قاعدگی به طور طبیعی ۲تا ۷ روز طول می کشد که میانگین آن در خانم ها ۵ روز می باشد.
علل ایجاد عادات ماهانه نامنظم:
تغییراتی که در طول مدت دوره های قاعدگی ایجاد می شود معمولا به علت عدم تعادل موقت هورمونی می باشد. بالا و پایین رفتن سطح هورمون ها در طی بلوغ باعث می شود که عادات ماهانه از هنگام شروعشان نامنظم باشند. در چند ماه اول پس از زایمان و نیز در هنگام نزدیک شدن به سن یائسگی، تفاوت های زیادی بین الگوهای طبیعی خانم ها در خونریزی قاعدگی وجود دارد.
عدم تعادل هورمونی در سایر مواقع ( به غیر از هنگام بلوغ، پس از زایمان و نزدیک شدن به یائسگی) بوسیله عواملی مثل استرس، افسردگی و بیماریهای شدید و طولانی مدت ایجاد می شوند. همچنین تمرینات ورزشی شدید و کاهش زیاد وزن از علل شایع اختلالات هورمونی هستند که می توانند باعث نامنظم شدن عادات ماهانه شوند.
گاهی اوقات نامنظم شدن عادات ماهانه ممکن است علامت اختلال در تخمدان ها یا رحم باشد. برای مثال، در سندروم تخمدان پلی کیستیک که عدم تعادلی در هورمونهای جنسی وجود دارد و یا در آندومتریوز که قطعاتی از بافت لایه پوشاننده رحم در جای دیگری قرار گرفته و به سایر اعضاء موجود در لگن می چسبند، ممکن است اختلالاتی در عادات ماهانه رخ دهد.
در بعضی موارد، یک حاملگی غیرمنتظره باعث ایجاد خونریزی های نامنظمی می‌شود که ممکن است به آسانی با خونریزی عادت ماهانه اشتباه گرفته شود.
یک خونریزی منفرد، به تاخیر افتاده شده و شدید ممکن است به علت سقط جنین ایجاد شده باشد.
اگر شما دچار یک خونریزی به تاخیر افتاده شده به همراه درد شدید شکمی هستید باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است این وضعیت به خاطر یک حاملگی خارج از رحمی باشد.
در بعضی موارد، علت عادات ماهانه نامنظم مشخص نمی شود.
درمان:
عادات ماهانه نامنظم که به علت تغییرات هورمونی که به هنگام بلوغ و یا بعد از زایمان ایجاد می شود معمولا با گذشت زمان، منظم خواهند شد. نامنظم بودن عادات ماهانه در خانم هایی که به یائسگی نزدیک می شوند در نهایت با متوقف شدن قاعدگی ها، پایان می یابد.
در تمام این موارد، معمولا نیازی به درمان وجود ندارد.
با این حال اگر این مشکل طول بکشد و باعث ایجاد اختلال در زندگی فرد شود، با مصرف داروها می توان عادات ماهانه را منظم نمود.
این داروها شامل قرص های ضد بارداری برای خانم های جوان و استفاده از هورمون درمانی برای خانم هایی که به سن یائسگی نزدیک می شوند، می باشد.
عادات ماهانه نامنظم که به علت از دست دادن شدید وزن، انجام تمرینات ورزشی شدید، استرس و یا افسردگی ایجاد میشود را میتوان با غلبه کردن بر این مشکلات، منظم نمود.
اگر هیچ علت واضحی برای عادات ماهانه نامنظم وجود نداشت، پزشک ممکن است درخواست انجام آزمایش هایی را بنماید تا شاید علت زمینه ای آن پیدا شود.
این آزمایش ها شامل آزمایش حاملگی، آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون ها و سونوگرافی از لگن برای بررسی تخمدان ها و رحم می باشد.
اگر یک علت زمینه ای پیدا شد، با درمان آن، باعث خواهیم شد که در اکثر موارد، عادات ماهانه منظم شوند.


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود