برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
c349d25e-e51c-40bd-af7d-519f9e877d53.jpg

دستگاه تناسلی زنان

دستگاه تناسلی زنان از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است که ساختارهای داخلی این دستگاه در زنان کار تولید مثل را انجام داده و و بارداری را فراهم میکنند.

دستگاه تناسلی زنان
تخمدانها نقش اصلی را در دستگاه تناسلی زنان دارا می باشند و تولید سلولهای جنسی به نام تخمک به عهده آنها می باشد. وقتی یک تخمک با یک سلول جنسی مذکر که به آن اصطلاحا اسپرم گفته می شود ترکیب شود این توانایی بالقوه را خواهد داشت که به جنین تبدیل گردد. تخمدان ها همچنین هورمونهای جنسی ترشح میکنند که کنترل نمو جنسی و چرخه قاعدگی به عهده آنها می باشد.
تنها قسمتهای قابل مشاهده دستگاه تناسلی زنان، بافت هایی است که فرج را تشکیل می دهند. لب فرج، چین هایی از پوست هستند که از محل ورودی مهبل محافظت می کنند و از سلولهایی پوشیده شده اند که تولید مایع کمی اسیدی می کنند تا از بروز عفونت پیشگیری شود.
مهبل تا رحم امتداد دارد. رحم دارای دیواره های کلفتی است که جنین در داخل آن رشد و نمو می کند. دو لوله رحم، از رحم تا تخمدانها کشیده شده اند و تخمدانها محل نگهداری تخمک ها می باشند.
باروری زنان:
نوزادان دختری که به دنیا می آیند دارای حدود ۱۵۰ هزار تخمک نابالغ در تخمدانهایشان می باشند. تخمک ها در تخمدان ها نگهداری می شوند و تا هنگام بلوغ که میزان هورمونهای جنسی زنانه افزایش می یابند، این تخمک ها نیز بالغ نمی شوند. هر ماه یکبار یک تخمک در مدت ۱۴ روز در داخل فولیکولش به بلوغ می رسد و از تخمدان رها می گردد و از تخمدان وارد لوله های رحمی می شود که به این فرآیند تخمک گذاری گفته می شود. این تخمک بعد از تخمک گذاری به مدت ۲۴ ساعت در داخل لوله های رحمی زنده می ماند و فقط در صورتیکه در این مدت توسط یک اسپرم بارور شود می تواند به بقای خود ادامه دهد. حدود ۵تا ۶ روز طول می کشد که تخمک ( چه بارور شده باشد و چه بارور نشده باشد) از لوله های رحمی عبور کرده و خود را به رحم برساند. اگر تخمک بارور شده باشد در نهایت، جایی برای خود در پوشش دیواره رحم پیدا می کند.
بعد از هربار تخمک گذاری، دیواره رحم ضخیم تر می شود و خود را آماده پذیرایی از تخمک می کند.
تخمک سپس رشد کرده و به جنین تبدیل می شود. اگر تخمک بارور نشود به همراه مقداری از پوشش مخاطی و خون به خارج از مهبل ریخته می شود. این وضعیت را خونریزی قاعدگی یا عادت ماهانه می نامند.
چرخه بلوغ تخمک، تخمک گذاری و خونریزی قاعدگی در فواصل حدودا ۲۸ روزه اتفاق می افتد. در هنگام یائسگی که معمولا در سنین بین ۴۵تا ۵۵ سالگی رخ می دهد، تخمک ها دیگر بالغ نمی شوند و از تخمدانها نیز رها نمی گردند. در این زمان، قاعدگی ها متوقف شده و مرحله تولید مثل زندگی خانم ها به پایان خود می رسد.
هورمون های جنسی زنانه:
تخمدانها هورمونهای استروژن و پروژسترون را تولید می کنند. اما ترشح این هورمونها تحت کنترل هورمون تحریک کننده فولیکول ( FSH) و هورمون لوتئینیزه کننده( LH) که از غده هیپوفیز در زیر مغز ترشح می شوند قرار دارند. هورمونهای جنسی مسئولیت کنترل رشد و نمو جنسی در هنگام بلوغ، چرخه قاعدگی و باروری زنان را برعهده دارند. هورمون استروژن همچنین توزیع چربی در بدن را تحریک می کند که شکل بدن خانمها را موجب می شود. تغییراتی که در میزان هورمونهای جنسی در طی چرخه قاعدگی و در هنگام یائسگی ایجاد می شود بر روی خلق و خو و رفتار خانم ها تاثیرگذار است. 


مریم شوهانی

مریم شوهانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود