برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

ویدئوی علل بلوغ زودرس کودکان

بلوغ زود رس در کودکان چیست و چگونه ایجاد میشود؟آیا فقط ژنتیک تاثیرگزار است یا عوامل دیگری هم در بلوغ زودرس کودکان موثر است؟ در ویدئوی پیشنهادی مام پلاس به این سوالات شما پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید و توضیحات متنی را هم مطالعه کنید...

در مام پلاس، پست های مشابه را ببینید:

بلوغ زودرس، علائم، علل و درمان

چگونه در مورد بلوغ با فرزند خود صحبت کنیم؟

بلوغ دیررس

تعریف بلوغ زودرس 

در پزشکی، بلوغ زودرس به بلوغی گفته می شود که در سنین پایین غیرعادی اتفاق می افتد. در بیشتر موارد، این روند در هر جنبه ای طبیعی است، به جز سن غیرمعمول اولیه و به سادگی نشان دهنده تنوع رشد طبیعی است. در تعداد کمی از کودکان مبتلا به بلوغ زودرس، رشد اولیه توسط بیماری مانند تومور یا آسیب مغزی آغاز می شود. حتی زمانی که بیماری وجود ندارد، بلوغ زودرس غیرمعمول می تواند اثرات نامطلوبی بر رفتار اجتماعی و رشد روانی داشته باشد، می تواند پتانسیل قد بزرگسالان را کاهش دهد و ممکن است برخی از خطرات سلامتی مادام العمر را تغییر دهد. بلوغ زودرس مرکزی را می توان با سرکوب هورمون های هیپوفیز که تولید استروئیدهای جنسی را تحریک می کنند، درمان کرد.

«بلوغ زودرس» گاهی به هر اثر هورمون جنسی فیزیکی، به هر علتی اشاره دارد که زودتر از سن معمول رخ می‌دهد، به‌ویژه زمانی که به عنوان یک مشکل پزشکی در نظر گرفته می‌شود. یک تعریف رایج برای اهداف پزشکی این است که قبل از 8 سالگی در دختران یا 9 سالگی در پسران شروع شود.

علل بلوغ زودرس در کودکان

رشد زودهنگام موی شرمگاهی، سینه یا اندام تناسلی ممکن است ناشی از بلوغ زودرس طبیعی یا چندین بیماری دیگر باشد.

اگر بتوان علت را در هیپوتالاموس یا هیپوفیز ردیابی کرد، علت مرکزی در نظر گرفته می شود. نام های دیگر این نوع بلوغ کامل یا زودرس واقعی است.

بلوغ زودرس در دختران قبل از 8 سالگی شروع می شود. جوانترین مادر ثبت شده لینا مدینه است که در سن 5 سال و 7 ماه و 17 روز  یا 6 سال و در 5 ماهگی به دنیا آمده است.

اگرچه علل بلوغ زودرس هنوز تا حدودی نامشخص است، دخترانی که رژیم غذایی پرچرب دارند و فعالیت بدنی ندارند یا چاق هستند، احتمال بیشتری دارد که زودتر به بلوغ فیزیکی برسید. دختران چاق که حداقل 10 کیلوگرم اضافه وزن دارند، 80 درصد احتمال دارد که قبل از تولد نه سالگی خود سینه‌ها ایجاد کنند و قاعدگی را قبل از 12 سالگی شروع کنند – میانگین غربی برای قاعدگی حدود 12.7 سال است. علاوه بر رژیم غذایی و عادات ورزشی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی تقلید کننده استروژن یکی دیگر از دلایل احتمالی بلوغ زودرس در دختران است. بیسفنول A، یک زنواستروژن موجود در پلاستیک های سخت، نشان داده شده است که بر رشد جنسی تأثیر می گذارد.با این حال، عواملی غیر از چاقی، احتمالاً عوامل ژنتیکی و/یا محیطی، نیز تاثیرگزار است.

 


برچسب ها

مجیدظفری

مجیدظفری

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود