برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ فصل ۳،علوم سوم.jpg

کاربرگ و آزمون فصل سوم علوم سوم دبستان به همراه خلاصه فصل

کاربران عزیز مام پلاس ، در این پست ،کاربرگ و آزمون فصل سوم(مواد اطراف ما)، علوم سوم دبستان به همراه خلاصه فصل ارائه شده است. همچنین در آخر پست فایل pdf کاربرگ و آزمون فصل ۳ علوم سوم دبستان قرار داده شده است، برای یادگیری بهتر آزمون ها را چاپ کنید.

خلاصه ی فصل سوم علوم سوم  دبستان

موادی که در اطراف ما وجود دارد سه حالت دارند :

جامد - مایع - گاز

جامد : مثل سنگ - کاغذ - خاک - شیشه - قند - کتاب - میز - آلومینیوم - آهن ....
مایع : مثل شیر - آب - دوغ - روغن زیتون - آبمیوه - سرکه - و...
گاز : مثل هوا اکسیژن کربن دی اکسید - بخار آب - متان(گاز شهری)- هلیوم و.... جامدها موادی هستند که شکل ثابتی دارند و به اندازه و مقداری که دارند به همان اندازه فضای مشخصی را میگیرند به مقدار جایی که هر شکل می گیرد و اشغال می کند حجم می گویند.
یعنی جامدها شکل معین و حجم معین و مشخصی دارند.
مایع به موادی میگویند که شکل مشخصی ندارند مثلا اگر آب را در یک لیوان پهن و کوتاه بریزیم آب به شکل ظرف در لیوان جا می گیرد و اگر در لیوان باریک و بلند
بریزیم به شکل باریک و بلند داخل لیوان قرار می گیرد .
یعنی مایعات شکل مشخص و ثابتی ندارند.
اما بچه ها حجم مایعات ثابت و مشخص است یعنی اگر یک لیوان آب داشته باشیم و در یک پارچ بریزیم به همان مقدار جا که در لیوان گرفته بود در پارچ هم جا می گیرد فقط شکل قرار گرفتنش فرق می کند .
گازها : همان طور که در فعالیتهای کلاس هم انجام دادیم گازها به موادی گفته می شود که شکل و حجم مشخص و ثابتی ندارند و هر مقداری که باشند در همه جای ظرف یا فضایی که دارند پخش میشوند.پس گازها شکل و حجم ثابتی ندارند.
گازها کاربردهای زیادی در زندگی ما دارند که در کتاب درسی  با تعدادی از آن ها آشنا شدید آن ها را باز هم مرور کن تا بیشتر کاربرد و استفاده آنها را یاد بگیری.

آیا حالت مواد همیشه ثابت است ؟

همه ی ما بستنی آب شده، کره ی نرم شده یخ و شکلات آب شده و.... را دیده ایم . همه ی این مواد در ابتدا حالتشان جامد بوده است پس چه اتفاقی افتاده است که حالتشان را از دست داده اند و به مایع تبدیل شده اند . همان طور که در آزمایشهای کلاس هم مشاهده کردیم این مواد بر اثر دریافت گرما به مایع تبدیل شدند یعنی تبدیل شدن یک ماده از حالت جامد به حالت مایع بر اثر دریافت گرما را ذوب شدن می نامند پس میگوییم کره ی ذوب شده ، یخ ذوب شده ، شکلات و بستنی ذوب شده ....
گاهی هم بر عکس این حالت اتفاق می افتد اگر مواد مایع به اندازه ی کافی گرما از دست بدهند و سرد شوند به مواد جامد تبدیل میشوند مثلا گذاشتن آب در جایخی که براثر از دست دادن گرما و دریافت سرما به یخ که جامد است تبدیل می شود . پارافین مایع که برای شمع سازی استفاده می کنیم بعد از ریختن در قالب وسرد شدن به شمع که جامد است تبدیل میشود . به این پدیده انجماد می گوییم .
راستی تا به حال فکر کرده اید که چرا لباسهای خیس روی طناب بعد از چند ساعت خشک میشوند یا زمین بعد از بارندگی بعد از مدتی خشک می شود . آزمایش اتو کردن را یادتان هست ، سبزیهای خشک شده ای که در فصل دوم به کلاس آوردید را یادتان هست که چطوری خشک شدند. به جوش آمدن آب داخل کتری را هم که بارها و بارها مشاهده کرده اید ...
در این حالت آب داخل کتری براثر دریافت گرمای شعله ی اجاق گاز به بخار تبدیل می شود . آب داخل لباس های خیس هم بر اثر گرمای خورشید، آب داخل سبزی تازه بر اثر گرمای محیط و آب بارندگی داخل زمین بر اثر گرمای خورشید به بخار تبدیل می شود و لباس ها ، سبزی و زمین خشک میشود . بخار یک نوع گاز است تبدیل شدن یک ماده از حالت مایع به حالت گاز بر اثر دریافت گرما را تبخیر می گویند پس می گوییم آب کتری تبخیر شد آب لباسهای خیس تبخیر شد و....

 

 

کاربرگ و آزمون فصل ۲ علوم سوم دبستان


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود