برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آزمون و کاربرگ فصل ۶ علوم اول دبستان.jpg

آزمون و کاربرگ فصل ۶ علوم اول دبستان بهمراه روش تدریس

کاربران محترم مام پلاس، در این پس برای شما آزمون و کاربرگ فصل ۶ علوم اول دبستان بهمراه روش تدریس و هممنین در آخر پست فایلpdf آزمون و کاربرگ فصل ۶ علوم اول دبستان را قرار داده ایم، برای یادگیری بهتر کاربرگ ها را جاپ کنید.

نحوه تدریس فصل 6 زمین خانه ی پرآب ما

برای ایجاد انگیزه و شروع برای تدریس این درس می توان با بردن یخ،برفک ، کره ی زمین و تصاویری متنوع از جاهای یخ زده ،پر برف و بارانی تصاویری از جاری شدن آب و ورود به رود خانه و ... را به کلاس برد .

از طرفی با بردن پارچی از آب شور آماده شویم که دانش آموزان تقاضای آب کنند و البته پارچ آبی با آب شرب ابتدا تصاویر در بین دانش آموزان توزیع می شود و سپس گروه ها به شور می نشینند و تصاویر را مقایسه و سپس از نماینده ی هر گروه می خواهیم تا در مورد تصویر خود توضیح دهد.
سپس با سوالاتی او را به این راهنمایی می کنیم که در ابتدا آب بوده و سپس به این شکل های مختلف در آمده است یعنی یخ برف در اثر سرد شدن زیاد آب به این صورت در آمده است از دانش آموزان می خواهیم به یخ دست بزنند و به برفک و سردی آن را به خوبی احساس کنند ...مطمئنا در این بین یکی از دانش آموزان تقاضای آب خواهد کرد . به او از پارچ آب شور کمی (کمی) آب شور می دهیم ..او فوری از مزه ی آب ، آب را به بیرون خواهد ریخت ،در این جا فوری خواهیم پرسید که چرا آب را بیرون ریختی و او پاسخ می دهد .چون آب شور است و بد مزه برای خوردن نیست و ما به چند نفر داوطلب آب شور کمی می دهیم .و بالافاصله آب شیرین ..و می خواهیم که احساس خود را بیان کند .و در این جا ست که می توان به وجود نعمت آب شیرین برای بچه ها صحبت کرد و از آن ها بخواهیم که آب شیرین را هدر ندهند ....آب شیرین آبی است که بعد از تصفیه و نمک زدایی و شیرین کردن به دست ما می رسد و با وجود این همه آب کره ی زمین ولی آب شیرین کم و نادر است!


استفاده های آب:

از آب چه استفاده هایی میشود ؟

این سوال را به صورت بارش مغزی در کلاس مطرح کنید .

پاسخ به پرسش "با اين مقدار آب چه كاري مي توانيم انجام دهيم؟" را با روش بارش مغزي دريافت كنيدو بر روي پاسخ هايي كه مربوط به ارزش آب است تأكيد نماييد. به اين منظور از دانش آموزان بخواهيد ازبين پاسخ هاي داده شده مواردي كه عدم وجود آب موجب مي شود زندگي انسان/ موجود زنده به خطر
بيفتد را مشخص نمايند.

سعي كنيد، ظرفي كه براي آب انتخاب ميكنيد، ارتباطي با مصرف خاصي از آب
نباشد، به طور مثال اگر شما پارچ آب انتخاب كنيد، پاسخ دانش آموزان بيشتر به سمت آشاميدن گرايش پيدا ميكند، در حالي كه پاسخها معمولاً بسيار متنوع است.بهتر است اين فعاليت به يك بازي نشاط آورتبديل شود. پيشنهاد ميشود از هر دانش آموز بخواهيد فقط يك كاربرد براي آن مقدار آب پيشنهاد كنند.

دانش آموزان ديگر يكي يكي كاربرد مورد نظر خود را ميگويند بدون اين كه كاربرد آنها توسط دانش آموزديگر پيشنهاد شده باشد. دانش آموزي كه نتواند پاسخ دهد يا پاسخ او تكراري باشد از بازي اخراج ميشود.
اين بازي آنقدر ادامه پيدا ميكند تا يك نفر نفر برنده شود...

با طرح اين پرسش :"اگر براي مدت يك شبانه روز فقط دو بطري آب در اختيار داشته باشيد چگونه آن رامصرف خواهيد كرد؟" از آن ها بخواهيد ابتدا به صورت فردي و سپس گروهي پاسخ دهند. مي توانيد از دانش آموزان گزارش گروهي بخواهيدوساير دانش آموزان نظرات تكميلي خود را در مورد استفاده بهينه از
آبي كه در اختيار دارند ارائه كنند. در پايان اين گفت و گو پيشنهاد كنيد از روش هاي پيشنهاد شده مواردي را براي صرفه جويي در مصرف آب در طي يك روز /يك هفته استفاده كرده و نتايج آن را به كلاس گزارش نمايند. براي انجام اين كار بايد با خانواده ها هماهنگي لازم صورت گيرد. پيشنهادات دانش آموزان را براي مدتي بر روي ديوار كلاس درس نصب نماييد.

آیا در بدن ما جانوران و گیاهان آب وجود دارد ؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال می توان در کلاس چند آزمایش انجام داد .
برای نشان دادن آب گیاهان کافیست یک چرخ گوشت با خود به کلاس ببریم و سبزی ها را چرخ کنیم دانش آموز خواهد دید که اول آب سبزی خارج خواهد شد .و یا انواع میوه را آب بگیریم .و یا از روز قبل به انتهای شاخه یک نایلون بسته و تا فردا صبر کنیم خواهیم دید مه به زیبایی نشان داده می شود که گیاهان آب دارند.

و سوالی که اکثر دانش آموزان به سرعت جواب می دهند اما باز برای جمع شدن مجموعه به گروهی تحقیق می دهیم که چه موجوداتی در آب زندگی می کنند ؟تا با آوردن عکس و تصاویر نمایش گاهی از جانوران آبزی جمع کنیم.البته می توان برای این فعالیت از روز قبل بخواهیم برچسب های حیواناتی که در آب زندگی می کنند را به کلاس بیاورند و سپس روی برگه بچسبانند.

یک آزمایش دیگر که به یادم آمد این که روی یک گلدان را با شیشه بپوشانیم و در مقابل نور قرار دهیم متوجه خواهیم شد که داخل شیشه آب چکه می کند .


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود