برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ تم ۷ ریاضی اول .jpg

کاربرگ تم ۷_ریاضی اول_همراه با نکات تدریس

کاربران عزیز مام پلاس، در این پست کاربرگ های مربوط به تم ۷ ریاضی اول دبستان ارائه می شود. در ادامه نکاتی را برای تدریس آموزگاران عزیز درج شده است. برای راحتی شما فایل pdf کاربرگ های تم ۷ ریاضی اول بارگزاری شده است.

🔴 نکات تدریس تم ۷ ریاضی اول:

♦️صفحه آغازین: تولد دوقلوها:

مفاهیم: چپ، راست ؛ وسط، کنار، بین ؛ ردیف، ستون ؛ جلو، عقب؛ جلو، پشت؛  اول الی پنجم.

مهارت‌های مربوط به لوحه: تقسیم کردن کیک ؛ بازکردن هدیه ها ؛ فوت کردن شمع؛ دعوت مهمانها.

نگرش‌های مربوط به لوحه:

۱) وقتی مردم توصیف های متفاوتی از یک چیز می دهند بهتر است یک مشاهده انجام دهیم تا اینکه استدلال کنیم چه کسی درست می گوید

۲) مفهوم تساوی در ابعاد وسیع در زندگی روزمره مطرح است. مفاهیم ریاضی بسیاری از این مفهوم انتزاع می شوند که در زندگی روزمره کاربرد دارد.

تأثیرات بر ساختار شناختی

۱)حدس زدن.

۲)بخشش.

۳)تأثیر رفتار بر عادات.

تم‌ شناختی

هدیه: در مورد آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن و تشکر از کسی که هدیه می دهد نکاتی را که به نظرتان می رسد به دانش آموزان بگویید.

ارتباط با صفحات بخش

۱) مصداقهای جمع و تفریق زیر ۵ را در لوحه مطرح کنید.

۲) اشیایی را که تنها یک عدد از آن در لوحه وجود دارد نام ببرید و کنار بنویسید

۳)اشیایی را که دقیقاً ۲ عدد از آنها در لوحه وجود دارد نام ببرید و کنار آنها بنویسید

۴) با ردیف و ستون در کتابخانه آدرس بدهید.

۵)تعداد برشهای 

🔴 تدریس صفحه 44 تم 7 ریاضی اول

اهداف

مرور مفاهیم جمع و تفریق

 

نمایش حاصل جمع یا تفریق با نماد چوب خط

به کار گیری مفاهیم جمع و تفریق در محیط پیرامونی

تمرین مهارت حل مسئله با حل مربع شگفت انگیز ۴*۴٫

روش تدریس

 می توانید با برش دادن دو دایره کاغذی با رنگهای متفاوت به پنج قسمت مساوی و با دادن شکل ها به دانش آموزان فعالیتی به صورت زیر را انجام دهید.

۱-  ابتدا ۳ قطعه از یک دایره کاغذی و ۲ قطعه از دایره کاغذی دیگر بردارند و از آنها بپرسید که از هر دایره چند قطعه برداشته شده است سپس بخواهید ۲ قطعه باقیمانده از یک رنگ را به ۳ قطعه ای وصل کنند و حال از آنها بپرسید روی هم چند قطعه شده است. تا دانش آموزان یک درک  مناسبی از مفهوم جمع کسب کنند. به این ترتیب می توانید تمرین هایی برای مفهوم تفریق طرح کنید.

حال می توانید سؤالاتی در مورد مفهوم اضافه کردن یا کم کردن کیک ها با توجه به صفحه آغازین بخش بپرسید. به عنوان نمونه اگر دو قطعه از کیک سمت راست به ۲ دختری که روی مبل نشسته داده شود چند قطعه از کیک می ماند؟ با طرح سؤال های مشابه از دانش آموزان به درک مناسب از مفاهیم جمع و تفریق و با توجه به تصویر مربوطه خواهند رسید.

🔴 تدریس صفحه 45تم7

اهداف

برقراری ارتباط با نمایش های مختلف عدد یک

دیدن مصادیق مختلف عدد یک در محیط پیرامونی.

توانایی نوشتن درست نماد عدد یک.

روش تدریس

نمایش های مختلف عدد ۱ از قبیل انگشت دست، چینه، گردی، چهار گوش و … را نمایش دهید و از آنها بخواهید مصادیق عدد یک در محیط پیرامونی مانند ماه خورشید خانه کعبه و … را نام ببرند

به صفحه آغازین بخش برگردید و از آنها بپرسید چند پنجره و یا چند پسر در این تصویر دیده می‌شود؟ و سؤالات دیگری که تداعی یکی نماید را از آنها بپرسید.

حال به فعالیت این صفحه برگردید و اشکالی که در صفحه ۴۵ قرار دارد را با دانش آموزان مرور کرده و در هر قسمت تعداد آن یعنی عدد یک را تکرار کنید سپس در مورد نحوه درست نوشتن عدد یک روی خط زمینه و حرکت از بالا به پایین دست تأکید کنید و آموزش دهید.

توصیه‌های آموزشی

یکی از این تصاویر مربوط به کوه دماوند می‌باشد. بیان کوه تداعی عدد بیشتر از یک را می کند. اما کوه دماوند منحصر به فرد است

به نحوه نوشتن نماد ۱ و حرکت قلم توجه کند و به همان ترتیب درست نوشتن عدد یک را با توجه به خط زمینه، نقطه شروع، جهت حرکت قلم، نقطه پایانی  توضیح دهید.

🔴 تدریس تم 7صفحه 46

اهداف

ادامه دادن الگوهای شطرنجی

کشف قانون مربوط به الگو

درک الگوهایی که به هم متصل هستند و الگوهایی کهاز هم فاصله دارند

تشخیص شکل تکرارشونده در هر الگو و رسم آن

روش تدریس

 از بچه‌ها بخواهید با میله یا مداد و تراش که هر کدام به فصله ۴ انگشت از یکدیگر قرار دارند الگویی را طراحی و قانون مربوط به الگو رابیان کنند. به همین صورت فعالیتهای مشابه دیگر را که مربوط به الگوی شطرنجی خطی است انجام دهند. سپس از دا نش آموزان بخواهید که کاغذهای رنگی را به شکل مربع برش دهند و با استفاده از آن الگوهای متفاوت بسازند

حال از دانش آموزان بخواهید با رنگ کردن ریشه‌های فرش که در تصویر آغازین این بخش دیده می‌شود و با استفاده از رنگهای متفاوت الگوی مناسب بسازند

با برگشت به صفحه کتاب از دانش آموزان بخواهید فعالیت های این صفحه را انجام دهند. در انجام فعالیت‌های این صفحه تشخیص شکل تکرارشونده و رسم آن در قسمت سمت راست اهمیت زیادی دارد. لذا نباید به کنترل این قسمت پرداخته و در صورتیکه دانش آموزی شکل تکرارشونده را تشخیص نمی دهد بهتر است از او بخواهید الگو را به صورت کلامی بیان کند.

🔴 تدریس تم 7 صفحه 47

اهداف

برقراری ارتباط با نمایش‌های مختلف عدد ۲٫

دیدن مصادیق مختلف عدد ۲ در محیط پیرامونی

توانایی نوشتن درست نماد عدد دو.

روش_تدریس

 کار را با ارائه مصادیق مختلف عدد ۲ در محیط اطراف و نمایش های مختلف عدد ۲ با انگشتان دست شروع کنید. از دانش آموزان بخواهید مصادیق عدد ۲ را نقاشی کنند

با مراجعه به صفحه آغازین این بخش از دانش آموزان بخواهید چیزهای ۲تایی را در شکل نشان دهند

با رجوع به کتاب درسی مصادیق مختلف عدد ۲ را در هر شکل با شمردن تعدا آنها مرور کنید. سپس نحوه صحیح نوشتن نماد عدد ۲را آموزش دهید.

توصیه‌های_آموزشی:

برای آموزش نحوه صحیح نوشتن نماد عدد۲ به خط زمینه، نقطه شروع  حرکت، جهت حرکت قلم و نوشتن بدون برداشتن قلم اشاره کنید

صفحات قبل را مرور کرده و از دانش آموزان بخواهید شکل هایی که در این صفحه می‌بینند (از جمله چینه، چوب کبریت، شکل های هندسی و …) را در صفحات قبلی کتاب پیدا کرده و هر کدام را که نشان دهنده عدد ۲ است بیان کنند.

🔴 تدریس تم 7 صفحه 49

اهداف

درک مفهوم تقارن

کار با ابزار شابلون برای رسم شکل‌های متقارن

شناخت اشکال هندسی

روش تدریس

 توجه دانش آموزان ر در شکل های متقارن در کلاس درس جلب کنید. می توانید چند شکل متقارن به کلاس ببرید و با تاکردن شکل از روی خط تقارن مشابه بودن دو طرف و تساوی شکل ها را به آنها نشان دهید

در صفحه آغازین بخش با کمک دانش آموزان شکل‌های متقارن را پیدا کنید.

 از دانش آموزان بخواهید ابتدا خوب به تصاویر صفحه ۴۹ نگاه کنند سپس توضیح دهند که در هر قسمت چه اتفاق افتاده است پس از آن با استفاده از شابلون خطی را ترسیم کنند.و با قرار دادن لبه شابلون روی خط اقدام به رسم اشکال هندسی کرده و با برگرداندن شابلون در طرف دیگر خط همان شکل را بکشند و با تا کردن و روی هم قرار دادن شکل های دو طرف خط به درک اشکال متقارن برسند.

توصیه‌های آموزشی

لازم نیست از واژه قرینه، متقارن، تقارن و خط تقارن استفاده کنید.

روش ارائه شده در این صفحه بسیار مهم است و تا پایان کتاب دانش آموزان به آن نیاز دارند به خصوص در طراحی فرش و رسم شکل‌های متقارن در دو طرف آن با استفاده از شابلون این روش بسیار کاربرد دارد.


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود