برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روان شناسی کودک.jpg

روان شناسی کودک، تعریف، کاربردها و اصول اصلی

روان شناسی کودک چیست؟ چه موضوعاتی در آن بررسی می شود؟ آیا این رشته به پیشرفت ها و اختلالات تحصیلی دانش آموزان نیز می پردازد؟ روان شناس کودک کیست؟ و چه وظایفی دارد؟ اینها سوالاتیست که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.با مام پلاس همراه باشید تا بیشتر با این رشته آشنا شویم...

روانشناسی کودک شاخه ای از روانشناسی است.  که تحت آن رفتار کودکان و ذهن درونی آنها مشاهده و مطالعه می شود.  روانشناسی کودک در عصر مدرن به عنوان "روانشناسی رشد" نیز شناخته می شود.

روانشناسی کودک یکی از ابداعات نوین در عرصه تعلیم و تربیت به شمار می رود که همواره در تلاش است تا نیازهای واقعی دانش آموزان را برآورده سازد.

روان شناسی کودک یکی شاخه ای از روانشناسی محسوب می شود زیرا شامل اصول، معیارها و ایده های روانشناسی است. 

روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک مفهومی است که هدف آن رشد همه جانبه کودک است.  هدف از ساخت آن توسعه زندگی ذهنی، جسمی، اجتماعی و فرهنگی کودکان است.

با در نظر گرفتن رشد ذهنی دانش آموزان به عنوان نقطه کانونی کار می کند.

نقطه کانونی آن کودک است و در ذیل آن تمامی جنبه های مربوط به رفتار و شخصیت کودکان بررسی می شود.

در روانشناسی کودک، هر مرحله از رشد کودک (بارداری، نوزادی، کودکی، نوجوانی) از نزدیک مورد مطالعه قرار می گیرد.  تا بتوان جهت گیری مناسبی برای توسعه آنها فراهم کرد.

اصول روانشناسی کودک

1. نظریه روانکاوی

این نظریه توسط روانشناس زیگموند فروید ارائه شده است.  به گفته او، فرد برای افزایش توانایی های خود بر اساس نیاز خود تلاش می کند.  این نظریه یک نظریه روانشناختی معروف دوران مدرن است.

2. نظریه رفتارگرایی 

این نظریه توسط روانشناسان جان دالر و پی جی نیر ارائه شده است.  بر اساس این نظریه، خلق و خوی کودکان بر اساس رفتار کودکان به راحتی قابل درک است.  یعنی نیاز آنها و درگیری که در ذهن و مغزشان جریان دارد به راحتی قابل تشخیص است.

3. نظریه شناختی - این نظریه توسط روانشناس گشتالت مطرح شد.  بر اساس این نظریه، بر اساس تغییراتی که در هوش و دانش کودکان ایجاد می شود، رفتار آنها نیز مدام تغییر می کند.

کاربرد روانشناسی کودک در آموزش

برای دستیابی به اهداف واقعی آموزش مدرن و مؤثرتر کردن آموزش، گنجاندن روانشناسی کودک در آموزش بسیار ضروری شده است.

نقش فعالی در انتخاب برنامه درسی، برنامه مدرسه، مواد درسی مشترک و غیره دارد.

این نیز دلیل تغییراتی است که در آموزش مدرن رخ می دهد.

دلیل کودک محور شدن آموزش، ارائه آموزش به دانش آموزان بر اساس علایق آنهاست تا بتوانند رشد فکری خود را با توجه به ظرفیت خود توسعه دهند.

همه این تحولات مربوط به کودکان تنها پس از مطالعه «روش‌های روان‌شناختی کودک» ممکن می‌شوند.

فواید روانشناسی کودک

🔻 این امر به ارائه جهت گیری مناسب برای تغییرات نامطلوب در رفتار دانش آموزان کمک می کند به طوری که روند پیشرفت دانش آموز می تواند تسریع شود.

🔻 نقش مهمی در توسعه و شخصیت سازی در کودکان و نوجوانان ایفا می کند.

 

🔻کار ایجاد نیازهای اجتماعی و اهداف واقعی تعلیم و تربیت و جهت دهی و سرعت بخشیدن به رشد ذهنی و فکری دانش آموزان تحت آن انجام می شود.

با توجه به دیدگاه اجتماعی در حال تغییر مدرن، تغییر مداوم در رفتار و خلق و خوی دانش آموزان وجود دارد.

بلکه اتخاذ روانشناسی کودک و اجرای آن در آموزش و پرورش برای نشان دادن مسیر صحیح و تسریع در سرعت رشد آنها ضروری شده است.  تا بتوان شخصیت آنها را چشمگیر کرد.

چرا درک روانشناسی کودک مهم است؟

از آنجایی که هر کودک متفاوت است، درک این نکته مهم است که نمودار رشد آنها از دوران قبل از تولد به نوجوانی نیز منحصر به فرد و متفاوت خواهد بود.  درک این نکته مهم است که رفتار و رشد کودک تحت تأثیر عوامل بیرونی و درونی زیادی قرار دارد.

فاکتورها می توانند از ژنتیک، رابطه با والدین، دوستان، همسالان، رفتاری که آنها شاهد و ثبت بزرگسالان و سایر افراد اطراف خود هستند، نقش های جنسیتی، عوامل شناختی، فرهنگ و جنبه های اجتماعی-اقتصادی و بسیاری دیگر متغیر باشند.

رفتار کودکان، رشد آنها - ذهنی، جسمی و عاطفی تحت تأثیر بسیاری از عوامل این چنینی است و اینجاست که روانشناسی کودک وارد عمل می شود.

روانشناسی کودک به شما کمک می کند تا همه اینها را درک کنید، همه عوامل فوق را ثبت و در نظر بگیرید و برای اطمینان از رشد مطلوب کودک پاسخ و راهنمایی می کند.

روانشناس کودک کیست و چکار می کند؟

روانشناسی کودک به درمان طیف گسترده ای از مسائل و اختلالات اشاره دارد که بر کودکان و خانواده های آنها تأثیر می گذارد.  وظایف شغلی روانشناسان کودک شامل انجام تست ها، انجام تحقیقات و شرکت در جلسات درمانی با افراد، خانواده ها و گروه ها است.  روانشناسان کودک در مطب های خصوصی، مدارس، بیمارستان ها و سازمان های دولتی کار می کنند.

اختلالات عاطفی، روانی و رفتاری که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند، اغلب متفاوت از بزرگسالان درمان می شوند.  به طور معمول، یک روانشناس کودک برای ایجاد اعتماد و صحبت صمیمانه با کودکان به صورت انفرادی کار می کند.  در بسیاری از موارد، مراقبان کودک یا سایر افراد مهم (مانند معلم، متخصص اطفال) در روند درمان دخیل هستند

برخی از روانشناسان کودک در محیط های بالینی که مستقیماً با کودکان کار می کنند، تمرین می کنند.  سایر روانشناسان کودک در سمت های تحقیقاتی در موسسات دانشگاهی، دولتی یا خصوصی کار می کنند.  برخی از روانشناسان کودک که در مدارس کار می کنند بر چگونگی تأثیر اختلالات رفتاری و روانی بر یادگیری تمرکز می کنند.  آنها ممکن است به دانش آموزان کمک کنند تا مشکلات خود را برطرف کنند، برنامه های عملکردی را اجرا کنند، و برای معلمان و سرپرستان مشاوره ارائه دهند.  هدف نهایی روانشناسان کودک هماهنگ کردن مراقبت و بهبودی کودکان مبتلا به این اختلالات است.

رشد شغلی روان شناس کودک

چشم انداز شغلی برای روانشناسان در چند سال آینده امیدوارکننده است، که شامل مشاغل برای کسانی است که دارای مدرک روانشناسی کودک هستند.

پیش‌بینی می‌شود که استخدام کلی روان‌شناسان بالینی، مشاوره و مدارس به دلیل تقاضای خدمات روان‌شناختی در مدارس، سازمان‌های آموزشی، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت روان و آژانس‌های خدمات اجتماعی افزایش یابد. 

تحصیلات مورد نیاز برای روان شناس کودک

تبدیل شدن به یک روانشناس کودک نیاز به آموزش برای اجرای آزمون هایی دارد که به ارزیابی، ارزیابی و تشخیص مسائل و اختلالات کودکان کمک می کند.  یک نقطه شروع عالی برای هر فردی که مایل به دنبال کردن حرفه روانشناسی کودک است، کسب مدرک لیسانس در رشته روانشناسی است.  این سطح از تحصیلات، پایه و اساس روانشناسی مورد نیاز برای پیگیری تحصیلات تکمیلی و اهداف شغلی را به دانش آموزان می دهد و در ادامه میتوان وارد تحصیلات تکمیلی و تخصصی تر برای این رشته شد.

چرا باید در صورت نیاز با روانشناس کودک مشورت کنید؟

به عنوان یک شخص ثالث خارج از حیطه سرپرستی و فرزندپروری، ممکن است بتوان روان کودک را درک کرد، اما انجام این کار برای فرزند خود بدون اینکه حرفه ای باشید بسیار دشوار می شود. بنابراین لازم است در مواقع ضروری به روان شناس کودک مراجعه کنید.

در چه مواقعی باید به روان شناس کودک مراجعه کنیم؟

زمانی که فرزند شما یک موقعیت استرس زا را تجربه کند که شما از پس حل کردن آن برنیایید مانند:خواهر و برادر جدید، انتقال به محله و مدرسه جدید، تصادف یا طلاق والدین که همه اینها منجر به خشم و، قلدری ، افسردگی و انواع اختلالات در کودک می شود.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود