برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
نحوه  برخورد با مسخره کردن در کودکان.jpg

نحوه ی برخورد با مسخره کردن در کودکان پیش دبستانی

موضوع مسخره کردن در کودکان تقریبا امری رایج است و شاید بعضی مواقع بتوان به راحتی از آن گذشت اما باید از ورود به مدرسه و درسنین پیش از دبستان موضوع مسخره کردن و اشتباه بودن این رفتار را برای کودک جا انداخت تا کودک در مدرسه دچار مشکلات متعدد نگردد. با مام پلاس همراه باشید تا به این موضوع بهتر و بیشتر بپردازیم...

در این مقاله:
چرا کودکان پیش دبستانی یکدیگر را مسخره می کنند؟
کودک پیش دبستانی من مسخره می شود.  چه می توانم بکنم؟
وقتی کودک پیش دبستانی من کودک دیگری را اذیت می کند چه کنم؟

 

چرا کودکان پیش دبستانی یکدیگر را مسخره می کنند؟

 

در سه یا چهار سالگی، بچه ها دنیا را آزمایش می کنند تا ببینند گفتار و کردارشان چه تأثیری بر افراد و چیزها می گذارد.

در عین حال، مهارت‌های همدلی آن‌ها هنوز در حال رشد است و کاملاً آگاه نیستند که احساسات افراد ممکن است آسیب ببیند.  بنابراین تمسخر یکدیگر ممکن است راهی برای آنها باشد تا مرزهای خود را کشف کنند و در مورد جهان بیشتر بیاموزند.

کودکان پیش دبستانی نیز شروع به دریافت ایده تعلق به یک گروه اجتماعی کرده اند.  هنگامی که آنها با قوانین اختلاط با دیگران آشنا می شوند، ممکن است از کلمات ناخوشایند استفاده کنند تا به سایر کودکان بفهمانند که در کجا ایستاده اند.

آنها همچنین ممکن است دیگران را اذیت کنند زیرا احساس ناراحتی، استرس یا ناامنی می کنند.

کودکان خردسال اغلب نمی دانند که چه نوع رفتاری به عنوان متلک محسوب می شود.  آنها هنوز در مورد همه راه هایی که افراد می توانند با یکدیگر متفاوت باشند و همچنین قوانین اجتماعی اطلاع کاملی ندارند و باید همه را یاد بگیرند.  بنابراین وقتی یک کودک پیش دبستانی کسی را چاق یا کوتاه قد خطاب می کند، ممکن است به جای اینکه بخواهد بد رفتار کند، فقط آنچه را که می بیند، می گوید.

طعنه زدن در میان کودکان پیش دبستانی احتمالاً خفیف است و احتمالاً انگیزه اش میل واقعی برای صدمه زدن به احساسات دیگران نخواهد بود.  اما به احتمال زیاد برای کودک پیش دبستانی شما دریافت نظرات آزاردهنده دوستانش ناراحت کننده است.

کودک پیش دبستانی من مسخره می شود.  چه می توانم بکنم؟

اولین کاری که باید انجام دهید ارزیابی وضعیت است.  ببینید چه چیزی گفته شده و چه احساسی در فرزندتان ایجاد کرده است و به او آرامش و اطمینان بدهید.

به خاطر داشته باشید که کودکی که مسخره می کند ممکن است قصد آزار و اذیت نداشته باشد.  اگر فقط این یک بار بود، ممکن است نیازی به انجام کاری غیر از دلداری فرزندتان نداشته باشید.  اما اگر اغلب اتفاق می افتد و کودک شما را ناراحت می کند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که اقدام کنید.

اگر اذیت کردن در مهد کودک اتفاق می افتد، با یکی از کارکنان در مورد آن صحبت کنید.  اگر در گروه بازی یا خانه دوست اتفاق می افتد، با والدین کودک دیگر رایزنی کنید و اگر در مدرسه اتفاق افتاده با معلم یا مدیر مدرسه صحبت کنید. شما همچنین می توانید با آموزش به فرزندتان کمک کنید که چگونه با نظرات آزاردهنده به شیوه ای آرام و بالغ برخورد کند.

همدردی کردن با کودکی که مورد مسخره واقع شده

به کودک پیش دبستانی خود اجازه دهید بداند که درک می کنید که مسخره شدن آزار دهنده است و احساسات او طبیعی است.  برای مثال بگویید: "فکر می کنم وقتی علی تو را بچه صدا می کند عصبانی می شوی، اینطور نیست؟"

فرزندتان را تشویق کنید با بچه هایی که با او خوب هستند بازی کند و به او احساس خوبی بدهد.  این به تقویت این ایده کمک می کند که هر کس رفتار خوبی دارد با مهربانی و احترام  با او رفتار میشود.

قاطعیت را آموزش دهید تا کودک شما کمتر توسط همسالان مسخره شود.

کودک پیش دبستانی شما نمی تواند حرف های سایر کودکان را کنترل کند، اما می تواند نحوه واکنش خود را به آن ها را انتخاب کند.  به او بگویید که اشکالی ندارد که با آرامش و کنترل از خود دفاع کند.  اما حتما تاکید کنید که پاسخ دادن با قلطعیت هرگز اشکالی ندارد.

از بازی نقش استفاده کنید تا به او بیاموزید وقتی کسی او را مسخره می کند چگونه پاسخ دهد.  مثلاً اگر کسی او را بچه خطاب کند، می‌تواند با گفتن «نه، نیستم. من سه ساله هستم» پاسخ دهد.  و اگر دوستی به طور تصادفی احساسات او را جریحه دار کند، می تواند به آنها بگوید که این موضوع او را ناراحت کرده است و از آنها بخواهد که دیگر این کار را انجام ندهند.

برای جلوگیری از ادامه ی مسخره شدن کودک، دور شدن را تمرین کنید.

در برخی موارد، به‌ویژه زمانی که خواهر یا برادر بزرگ‌تر درگیر باشند، ممکن است فردی که متلک را انجام می‌دهد، منتظر پاسخ خاصی باشد.  اگر به نظر می رسد فردی که کودک شما را اذیت می کند عمدا این کار را انجام می دهد، به کودک خود توضیح دهید که اگر او واکنشی نشان ندهد ممکن است متوقف شود.

به او پیشنهاد دهید که اگر می‌تواند، اذیت کردن را نادیده بگیرد و به هر کاری که انجام می‌داد ادامه دهد، یا اینکه به سادگی کنار رود.

برای کمتر مسخره شدن کودک پیش دبستانی او را تشویق کنید که  کمک بخواهد

به کودک خود اجازه دهید بداند که او مجبور نیست به تنهایی از پس مسخره کردن دیگران بربیاید.  اگر پاسخ آرام یا دور شدن کارساز نبود، یا اگر احساس کرد نمی‌تواند این تاکتیک‌ها را امتحان کند، همیشه می‌تواند با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کند.

وقتی کودک پیش دبستانی من کودک دیگری را مسخره می کند چه کنم؟

1. بیش از حد واکنش نشان ندهید

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و عصبانیت خود را کنترل کنید، هر چند احساس ناراحتی یا خجالت می کنید.  اگر بیش از حد واکنش نشان دهید، ممکن است فرزندتان فکر کند که مسخره کردن دیگران راه خوبی برای جلب توجه شماست.

با آرامش و قاطعیت به او بگویید که گفتن چیزهای ناخوشایند قابل قبول نیست، زیرا به احساسات مردم آسیب می رساند.

2. بر همدلی تاکید کنید

با کودک پیش دبستانی خود در مورد تأثیرات رفتار او بر فردی که او را مسخره می کند صحبت کنید.  او را تشویق کنید تا خودش را جای طرف مقابل بگذارد.  از او بپرسید که اگر دوستش چیز بدی به او بگوید چه احساسی خواهد داشت.

3. در مورد متفاوت بودن صحبت کنید

کودک پیش دبستانی شما از اشاره به چیزی که برای او غیرعادی به نظر می رسد خودداری نمی کند.  این می تواند شامل لباس، سایز یا ناتوانی فرد باشد.  به او بفهمانید که خوب است متوجه شوی که فردی با تو متفاوت به نظر می رسد، اما ذکر این موضوع به آنها می تواند باعث شود که احساس مسخره شدن کنند.

ممکن است برای او تعجب آور باشد که فقط اشاره به یک ویژگی شخصی می تواند به احساسات کسی آسیب برساند.  تاکید کنید که ظاهر یک نفر به تو نمی گوید که چگونه است.  به او یادآوری کنید که همه ما چیزهایی داریم که ما را منحصر به فرد می کند.

4. یک مثال خوب بزنید

با صحبت کردن با کودک پیش دبستانی به شیوه ای مهربانانه و محترمانه، این ایده را تقویت کنید که مسخره کردن قابل قبول نیست.

اگر شوخی های زیادی در خانه شما صورت میگیرد، مطمئن شوید که محدودیت هایی را تعیین کرده اید.  به کودک پیش دبستانی خود بگویید که شوخی کردن برای او جالب است، اما جریحه دار کردن احساسات دیگران به خاطر خنده قابل قبول نیست.

هرگز با کودک پیش دبستانی خود در مورد چیزهایی که می تواند باعث خجالت یا شرم او شود شوخی نکنید، مانند ترس از تاریکی، لکنت زبان یا شکل بدنش.  انجام این کار ممکن است باعث شود که او احساس آسیب پذیری کند، که به نوبه خود ممکن است او را بیشتر در معرض آزار دیگران قرار دهد.

در خارج از خانواده، سعی کنید با دوستتان همان طور رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان با او رفتار کند.

ممکن است کودک پیش دبستانی شما همه چیزهایی را که هنگام گفتگوی تلفنی می گویید درک نکند، اما اگر در مورد ظاهر کسی نظر می دهید یا در مورد دوستی پشت سر او صحبت می کنید، ممکن است متوجه شود.

5. به ریشه کنایه ها برسیم

ببینید آیا می‌توانید بفهمید که چه چیزی باعث می‌شود فرزندتان احساس مسخره کردن کسی را داشته باشد.  اگر برادر کوچکش را مسخره کند، ممکن است به این معنی نباشد که از دست او عصبانی یا ناراحت است.

در عوض، او ممکن است احساس حسادت کند و توجه شما را بیشتر بخواهد.  برای جلوگیری از رقابت بین خواهر و برادر، سعی کنید یک به یک با آن ها وقت بگذارید.

اگر او بچه های دیگر را در مهد کودک مسخره می کند، با یکی از کارکنان صحبت کنید تا بررسی کنید که آیا او در دوستیابی مشکل دارد یا خیر.  او ممکن است احساس کند کنار گذاشته شده یا نادیده گرفته شده است، یا ممکن است به عنوان راهی برای نشان دادن ناامیدی یا مضطرب بودنش، مسخره کند.

احتمالاً با رشد مهارت های اجتماعی و همدلی کودک پیش دبستانی، مسخره کردن او کاهش می یابد.  تا آن زمان، به تقویت این پیام ادامه دهید که سخنان ناخوشایند می‌تواند به احساسات افراد آسیب برساند و همه سزاوار احترام هستند.

اگر نگران این هستید که مسخره کردن فرزندتان با رشد او بدتر شود، یا اگر اغلب پرخاشگرانه رفتار می کند، با یک روان شناس کودک مشورت کنید .  به احتمال زیاد این فقط یک بخش طبیعی از رشد او است، اما ممکن است که برای مدیریت احساساتش به کمک کمی نیاز داشته باشد.


برچسب ها

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود