برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
وسواس فکری و عملی -min.jpg

وسواس فکری و عملی چیست

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) اختلالی است که در آن افراد افکار، ایده‌ها یا احساسات مکرر، ناخواسته (وسواس) دارند که باعث می‌شود آن‌ها را مجبور به انجام کاری تکراری (اجبار) کندبا ما همراه باشید تا باهم به بررس رفتار افرادواس فکری و عملی بپردازیم

وسواس مانند داشتن دید تونلی (از دست دادن دید محیطی با حفظ دید مرکزی و در نتیجه شخص یک میدان تونل ملنند دایره خواهد داشت )است: شما توانایی دیدن یا اهمیت دادن به هر چیزی خارج از موضوع وسواس خود را از دست می دهید. وسواس بخشی از زندگی روزمره شما می شود و می تواند با ترس مرتبط باشد.وسواس با اعتیاد فرق می‌کند، که باعث می‌شود کسی هرگز احساس رضایت نکند، مگر اینکه در موضوع اعتیاد افراط کند. 
غلبه بر یک وسواس کار ساده ای نیست، اما زمانی که یاد بگیرید چگونه از تغذیه وسواس خودداری کنید و انرژی خود را به سمت افراد و علایق جدید هدایت کنید، آزادی در دسترس شما خواهد بود. با ما همراه شوید تا یاد بگیرید چگونه وسواس خود را کنترل کنید تا دیگر بر افکار و اعمال شما حکومت نکند.
 
 
آزاد کردن ذهن شما
 
 

1.کمی از منبع وسواس خود فاصله بگیرید. 

 
وقتی نسبت به کسی یا چیزی وسواس دارید، قرار گرفتن در نزدیکی می تواند فکر کردن به چیز دیگری را غیرممکن کند. هر چه به وسواس خود نزدیک تر باشید، دست از فکر کردن به آن سخت تر خواهد بود. فاصله گذاری فیزیکی بین خود و وسواس به شما کمک می کند تا فاصله ذهنی را نیز بدست آورید. در ابتدا سخت خواهد بود، اما به زودی احساس خواهید کرد که طلسم وسواس کم کم ضعیف می شود.
وسواس نسبت به یک فرد نشانه یک رابطه ناسالم است. شما باید ارتباط خود را با فردی که در مورد او وسواس ناسالم ایجاد کرده اید محدود کنید. وقت خود را صرف پرت کردن حواس خود با چیزهای دیگر کنید، راهی برای رفتن به چیز دیگری یا چیز بزرگتر پیدا کنید. 
شاید شما به یک سرگرمی خاص مانند بازی ویدیویی مورد علاقه خود وسواس دارید. اگر اینطور است، بازی را با حذف نصب آن از رایانه یا دادن کنسول خود به یکی از دوستانتان برای مدتی نگه دارید تا وسواس شما از بین برود.
 
 
 

2.تغذیه آن را متوقف کنید.

 
 تغذیه یک وسواس می تواند کمی لذت به شما بدهد، بنابراین ترک این عادت واقعاً سخت است. فقط فکر کردن به منبع وسواس، کنترل وسواس را بر شما تقویت می کند. برای شکستن وسواس، باید وسواس را گرسنه نگه دارید. به عنوان مثال، اگر به یک بزیگر مشهور وسواس دارید، از صحبت کردن در مورد آنها با دوستان خود دست بردارید. دیگر به فید توییتر آنها نگاه نکنید و تصور نکنید که قرار گذاشتن با آنها چگونه خواهد بود. هر چه فضای مغز بیشتری را به وسواس خود تسلیم کنید، شروع به مصرف بیشتر خواهد کرد.
قطع تغذیه  وسواس کار آسانی نیست. ممکن است متوجه شوید که در حال انجام بازی‌های ذهنی هستید، مانند این که به خودتان بگویید قبل از اینکه این وسواس را متوقف کنید، برای آخرین بار به صفحه فیس بوک کسی نگاه می‌کنید. اما اگر می‌خواهید وسواس‌های خود را کنار بگذارید، باید درست زمانی که می‌خواهید بیشترین افراط و تفریط را داشته باشید، از خودتان جدا شوید.
گاهی اوقات یک وسواس آنقدر قوی است که هر چقدر هم که بخواهید آن را گرسنه نگه دارید ادامه می یابد. مهم نیست که چقدر تلاش می کنید که از خود جدا شوید، ممکن است افکار شما همچنان به وسواس شما بازگردد. اگر اینطور است، به خودتان سخت نگیرید - هنوز هم می توانید وسواس خود را شکست دهید، فقط کمی زمان بیشتری می برد
 

3.حواس خود را از افکار وسواسی خود منحرف کنید.

 قطع کردن افکار وسواسی بسیار ساده تر از انجام دادن است. وقتی فکر کردن و صحبت کردن در مورد موضوع مورد علاقه تان احساس خوبی دارد، چرا هرگز نمی خواهید آن را متوقف کنید؟ به خاطر داشته باشید که چرا می خواهید بر این وسواس غلبه کنید: بنابراین می توانید از گذشته وسواس را ببینید و از چیزهای دیگری که زندگی ارائه می دهد لذت ببرید. وقتی افکار وسواسی به وجود می‌آیند، چند حواس‌پرتی خوب در کنار هم قرار دهید تا دیگر در سوراخ خرگوش (کنایه از جای تنگ )نیفتید. در اینجا چند راه خوب برای پرت کردن حواس وجود دارد:
 
نوعی ورزش بدنی انجام دهید که مغز شما را نیز اشغال کند. دویدن و پیاده روی ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد، زیرا زمان زیادی برای فکر کردن به وسواس فکری خود خواهید داشت. صخره نوردی، غارنوردی یا ورزش گروهی را امتحان کنید که هم ذهن و هم بدن شما را درگیر می کند.
 
آثار داستانی باعث حواس پرتی عالی می شوند. کتاب جدیدی بردارید یا فیلمی با مضامینی تماشا کنید که هیچ ربطی به وسواس فعلی شما ندارد.
 
در لحظه‌ای که افکارتان در حال منحرف شدن هستند و به یک حواس‌پرتی اضطراری نیاز دارید، سعی کنید کمی موسیقی پخش کنید، با یک دوست تماس بگیرید (برای صحبت در مورد هر چیزی جز وسواس شما)، خواندن یک مقاله خبری جذاب یا بازگشت به کار.
 
 
 

4.روی چیزهایی که نادیده گرفته اید تمرکز کنید. 

 
وقتی وسواس دارید، برای هیچ چیز دیگری وقت ندارید - مانند ادامه دادن به کارتان، پرورش روابطتان و دنبال کردن علایق خارج از وسواس. زمانی که شروع به صرف وقت خود برای چیزهای دیگر در زندگی خود کنید، زمان زیادی برای فکر کردن به وسواس فکری خود نخواهید داشت.
ترمیم روابطی که از آنها غفلت کرده اید راهی عالی برای غلبه بر یک وسواس است. دوستان و خانواده‌تان از بازگشت شما خوشحال خواهند شد و ایده‌ها، مشکلات و نمایش‌های جدید و جالبی را ارائه خواهند داد. فکر کردن به چیز جدیدی برای تغییر احساس خوبی خواهد داشت!
بسیاری از مردم متوجه می شوند که دفن کردن خود در محل کار می تواند مانع از تسلط بر افکار وسواسی شود. کار شما هر چه باشد، روی ارائه بهترین کار به آن تمرکز کنید.
 

5.یاد بگیرید که در لحظه باشید .

 آیا شما یک رویاپرداز هستید؟ می توانید ساعت ها را با فکر کردن به کسی یا چیزی که به آن وسواس دارید تلف کنید. اما وقتی در یک مکان نشسته اید و افکارتان همیشه جای دیگری هستند، چیزی را که درست در مقابل شماست از دست می دهید.اگر آماده‌اید از وسواس دست بردارید، تمرین هوشیار بودن را بیاموزید . به این معناست که به جای فکر کردن به گذشته یا آینده، کاملاً در حال حاضر بودن.
 
حواس خود را درگیر کنید و واقعاً آنچه را که در اطرافتان می گذرد احساس کنید. در این لحظه چه بویی، می بینید، می شنوید و می چشید؟ به‌جای اینکه همیشه به وسواس خود  فکر کنید، دقیقاً به جلوی چشمتان  توجه کنید، چه اتفاقی می‌افتد.
 
وقتی مردم با شما صحبت می کنند، واقعاً به حرف هایشان گوش دهید. اجازه دهید به جای اینکه در حالی که سرتان در ابرها است، غافلگیرانه سرتان را تکان دهید، جذب گفتگو شوید.
وقتی متوجه شدید افکارتان وسواسی می‌شوند، ممکن است یک تکنیک داشته باشید که بتوانید آن را بخوانید. تکرار چیزی ساده مانند «نفس بکش»، «به همین حالا وصل شو» یا «من اینجا هستم» ممکن است افکار شما را به زمان حال برگرداند.
 
 

6.درمان شناختی رفتاری (CBT) را دریافت کنید.

 
 این نوع درمان اذعان می کند که ممکن است راهی برای توقف فکر کردن در مورد وسواس وجود نداشته باشد، اما برای تضعیف پیوند بین افکار وسواسی و محرک های روزمره کار می کند. این باعث می‌شود که با زندگی، فکر کردن و انجام کارها راحت‌تر شوید. مدیریت وسواس کمی ساده تر می شود
درمان شناختی رفتاری  همچنین می تواند برای ایجاد یک کلمه یا عمل استفاده شود که می تواند افکار وسواسی را "شکست" و به شما امکان می دهد روی چیز دیگری تمرکز کنید.
 
 

شکل گیری عادات جدید

1.روابط خود را با افراد دیگر تقویت کنید
 
 اگر به شخصی وسواس دارید، گذراندن وقت با شخص دیگری یکی از بهترین راه ها برای ایجاد تغییر است. تمام انرژی که روی موضوع وسواس تان ریخته اید اکنون صرف شناختن شخص دیگری می شود. برای یک کلاس ثبت نام کنید، در پارک سگ ها معاشرت کنید، یا دوستان فعلی خود را بهتر بشناسید. نزدیک شدن به افراد دیگر به شما کمک می کند تا متوجه شوید که دنیا چقدر بیشتر از وسواس منحصر به فرد شما برای ارائه دارد.
از مقایسه افراد جدید در زندگی خود با فردی که به او وسواس دارید خودداری کنید. سعی کنید به جای اینکه آنها را به شکل دیگری درآورید از ویژگی های منحصر به فرد آنها لذت ببرید.
حتی اگر وسواس شما یک شخص نیست، ملاقات با افراد جدید می تواند کمک بزرگی باشد. آنها شما را با دیدگاه‌ها و ایده‌هایی آشنا می‌کنند که قبلاً با آن‌ها مواجه نشده‌اید.
 
 

2.علایق جدید را دنبال کنید.

 شاید "آزمایش چیزهای جدید" به نظر راه حلی برای هر مشکلی باشد، اما این به این دلیل است که واقعا می تواند کارساز باشد. یادگیری یک مهارت جدید یا بهتر شدن در یک فعالیت جدید می‌تواند مغز شما را بیدار کند و تغییری در دیدگاه ایجاد کند که به شما کمک می‌کند از بلاتکلیفی که در آن هستید خلاص شوید. با صرف وقت وسواس خود را نشان دهید که شما را کنترل نمی‌کند. در مورد چیزهای دیگر - واقعاً هر چیزی که به وسواس شما مربوط نیست. 
برای مثال، اگر به شخصی که از رفتن به موزه‌های هنری و تماشای فیلم‌های خارجی متنفر است وسواس دارید، اکنون فرصتی برای شماست که به خاطر آن شخص در فعالیت‌هایی که از آنها اجتناب کرده‌اید، غوطه‌ور شوید.
اگر در مورد موضوع خاصی وسواس دارید، سعی کنید در مورد چیزی کاملاً متفاوت برای تغییر یاد بگیرید.
 
 

3.در برنامه روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید. 

 
اگر وسواس شما تا حدی توسط عادات شما تقویت می شود، مانند اینکه هر روز مسیر خاصی را برای رسیدن به محل کار خود انتخاب کنید تا بتوانید از محله همسر سابق خود عبور کنید، وقت آن است که اوضاع را تغییر دهید. برای لحظه‌ای فکر کنید: کدام عادت‌ها را باید ترک کرد زیرا به شما کمک می‌کنند تا ناامیدانه وسواس داشته باشید؟ احتمالاً می توانید فوراً به پاسخ برسید. تلاش واقعی برای تغییر روال خود انجام دهید - در ابتدا سخت خواهد بود، اما باید قبل از مدتی متوجه تفاوت در قدرت افکار وسواسی خود شوید. در اینجا چند تغییر وجود دارد که ممکن است به شما در ایجاد یک تغییر ذهنی کمک کند:
مسیر دیگری را برای رسیدن به محل کار یا مدرسه انتخاب کنید
در یک باشگاه ورزشی متفاوت ورزش کنید، یا در زمان دیگری از روز به باشگاه بروید تا از دیدن فردی که به او وسواس دارید خودداری کنید.
هر روز 15 تا 20 دقیقه مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین کنید.
به جای اینکه اول صبح آنلاین شوید و ایمیل خود را چک کنید و مستقیماً به وب سایت های معمولی خود بروید، روز خود را با مدیتیشن ، دویدن یا پیاده روی سگ خود شروع کنید.
آخر هفته ها به مکان های پاتوق مختلف بروید
هنگام کار به موسیقی های مختلف گوش دهید
 

4.زندگی خود را تغییر دهید.

 اگر از وسواس کنترل افکار و عادات خود خسته شده اید، با ایجاد برخی تغییرات شخصی، کنترل را پس بگیرید. ممکن است شدید به نظر برسد، اما گاهی اوقات لازم است همه چیز را تغییر دهید تا نشان دهید هنوز توانایی انجام آن را دارید. چیزی را در زندگی خود انتخاب کنید که نماد وسواس شما باشد و کاری انجام دهید تا دوباره احساس تازگی و تازگی داشته باشد.
شاید برای شما، تغییر ظاهر به معنای تغییر چیزی در ظاهر شما باشد. اگر موهایتان را بلند کرده اید چون فکر می کنید فردی که به او وسواس دارید اینطوری دوستش دارد، چرا همه چیز را تغییر ندهید و آنها را کوتاه نکنید؟ یک استایل کوتاه و شیک بگیرید که هیچ ربطی به آنها ندارد.
اگر وقت خود را به صورت آنلاین صرف می کنید و بارها و بارها به همان سایت ها می روید، شاید وقت آن رسیده است که اتاق یا دفتر خود را تغییر دهید. مبلمان را دوباره مرتب کنید و چند قطعه جدید تهیه کنید. میز خود را تمیز کنید و آن را با تصاویر جدید یا چیزهای زیبا تزئین کنید. از شر هر چیزی که به شما یادآوری می کند که نمی خواهید به آن فکر کنید خلاص شوید و اطراف خود را با چیزهایی احاطه کنید که به شما یادآوری می کنند که در حال حرکت به جلو هستید.
 

5.با یک درمانگر صحبت کنید. 
 
گاهی اوقات یک وسواس آنقدر عمیق و قوی است که خلاص شدن از شر وسواس به تنهایی غیرممکن است. اگر به نظر نمی رسد که نمی توانید وسواس خود را تحت کنترل داشته باشید و این بر توانایی شما برای شاد بودن تأثیر می گذارد، یک قرار ملاقات با یک درمانگر تنظیم کنید. یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند ابزارهایی را در اختیار شما بگذارد که بتوانید از آنها برای بازگرداندن کنترل افکارتان استفاده کنید و دوباره مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید.
اگر افکار تکراری خاصی دارید که از بین نمی‌روند، یا اگر مجبور هستید مناسک خاصی را بارها و بارها تکرار کنید، ممکن است یک اختلال اضطرابی به نام اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) داشته باشید.اگر چنین است، مهم است که برای دریافت کمک صحبت کنید تا به درمان ها و داروهای مورد استفاده برای درمان  اختلالوسواس فکری اجباری  دسترسی داشته باشید.
 

تبدیل یک وسواس به فرایند مثبت

 

 

1.وسواس را به اتفاق سازنده تبدیل کنید.

 
 همه وسواس ها بد نیستند. در واقع، بسیاری از مردم زندگی خود را صرف یافتن "شور" خود می کنند - همان موضوعی که میل به یادگیری بیشتر و کار سخت تر را در آنها القا می کند. اگر وسواسی پیدا کرده اید که شما را پر از هدف می کند، بسیاری شما را بسیار خوش شانس می دانند. به عنوان مثال، اگر در نجوم زندگی می کنید و نفس می کشید، و تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که وقت خود را صرف مطالعه و یادگیری در مورد آن کنید، ممکن است بتوانید وسواس خود را به یک شغل موفق تبدیل کنید.
حتی اگر وسواس شما ممکن است به چیزی به اعتبار دکترا در نجوم منجر نشود، باز هم می توانید آن را به چیزی سازنده هدایت کنید. شاید شما در مورد شایعات افراد مشهور وسواس دارید و نمی توانید از خواندن روزنامه ها دست بردارید. چرا یک وبلاگ شایعه پراکنی یا حساب توییتر راه اندازی نمی کنید تا آنچه را که یاد گرفته اید به اشتراک بگذارید؟
شما همچنین می توانید از وسواس خود به عنوان انگیزه برای بهبود خود استفاده کنید. اگر نسبت به کسی که هرگز راه شما را نگاه نمی کند وسواس دارید، شاید تصمیم بگیرید عادت های بدی را که مانع شما می شود تغییر دهید. بگذارید این دلیل شما برای زود بیدار شدن برای دویدن صبحگاهی قبل از کار یا خواندن تمام مطالب دوره باشد تا در کلاس حرف هوشمندانه ای برای گفتن داشته باشید.
 
 

2.اجازه دهید وسواس شما، الهه خلاق شما باشد.

اگر وسواس شما یک شخص است، می توانید از آن انرژی برای خلق چیزی زیبا استفاده کنید. برخی از بهترین نویسندگی، هنر و موسیقی تاریخ ریشه در وسواس دارند. اگر کسی هست که نمی توانید به او فکر نکنید، احساسات نافرجام خود را در یک شعر، آهنگ یا نقاشی بریزید.
 

 

3.با افرادی که آن را به اشتراک می گذارند وقت بگذارید.

 یک وسواس ممکن است مشکلی به نظر برسد تا زمانی که گروهی از افراد را کشف کنید که دقیقاً همان چیز را دوست دارند. هر چیزی که به آن وسواس دارید، احتمالاً تنها شما نیستید. افراد دیگری را پیدا کنید که عاشق چیزی هستند که شما دوست دارید تا بتوانید اطلاعات را به اشتراک بگذارید و از صحبت بی پایان در مورد آن لذت ببرید. خواه بزرگ‌ترین طرفدار یک تیم فوتبال خاص باشید، نمی‌توانید از تماشای همه چیزهایی که یک بازیگر زن خاص در آن ظاهر می‌شود دست بردارید، یا تمام شب را بیدار می‌مانید تا بازی مورد علاقه‌تان را انجام دهید، به احتمال زیاد دیگران نیز آن را دریافت می‌کنند.
 
 
 

4.اجازه ندهید وسواس دنیای شما را محدود کند.

 
 وسواس زمانی مشکل ساز می شود که تمام وقت و انرژی شما را جذب کند و برای بقیه چیزها باقی نماند. شما تنها کسی هستید که واقعاً می توانید بفهمید که چقدر زیاد است. اگر موضوع وسواس شما باعث شادی شما می شود، و هنوز هم برای رفع نیازهای اولیه و حفظ روابط دوستانه خود وقت دارید، پس شاید بد نیست اجازه دهید که مسیر خود را ادامه دهید. اما اگر احساس محدودیت در شما ایجاد می کند، سعی کنید از شعله ور شدن دست بردارید و به خودتان فرصت دهید تا برای مدتی از چیز دیگری لذت ببرید.
 

نکات

 
افق خود را گسترش دهید: به یاد داشته باشید که قبل از وسواس نیز زندگی خوبی داشتید. 
کاری انجام دهید یا فکر کنید تا از شر افکار واسواسی خلاص شوید.
در صورت نیاز کارها را به آرامی انجام دهید. شما مجبور نیستید "بوقلمون سرد" را ترک کنید.
 

هشدارها

اختلال وسواس اجباری و اعتیاد هر دو مشکلی بسیار واقعی برای بسیاری از افراد هستند. اگر به سادگی نمی توانید وسواس (ها) خود را کنترل کنید و/یا اگر به شما یا اطرافیانتان آسیب می رساند، فوراً از یک متخصص کمک بگیرید.

 


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود