برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
علل شایع لجبازی در کودکان .jpg

علل شایع لجبازی در کودکان چیست؟

فرزند پروری جذابیت ها و مشکلات خاص خود را دارد یکی از این مشکلات لجبازی در کودکان است. والدین تجربیات دست و پا گیر و خسته کننده ای را در تربیت فرزند خود تجربه می کنند اگر شما هم در مسیر تربیت کودک خود با چنین مشکلی برخورد کرده اید با ما همراه شوید وبرای آشنایی بیشتر با علل شایع رفتار لجبازی در کودکان، ادامه مطلب را مطالعه بفرمائید.

در میان ایرادات شخصیتی مختلف، لجبازی یکی از آنهاست که در بسیاری از سناریوها فرد را به سمت تصمیم گیری اشتباه سوق می دهد. کودکان مبتلا به ترس شدید، لجبازی در محدوده اصلی دارند، که می تواند به یک الگوی منظم در طول زندگی آنها تبدیل شود. هنگامی که یک بچه مجبور به انجام یک کار یا پیروی از یک لیست از قوانین می شود، شخصیتی به وجود می آید که به آن لجاجت می گویند.

تغییرات ناخواسته یا مقررات ناگهانی مورد قبول اکثر بچه ها نخواهد بود و در مورد تصمیم خود لجبازی می کنند. در حین بزرگ کردن کودکان، باید به فرزندان کمک کرد تا از این نوع شخصیت در طول سالهای رشد اولیه خود طفره بروند، در حالی که تاخیر طولانی می تواند به پایان بدی منجر شود. بهتر است علل  رفتار لجبازی در کودکان را دریابید و اقدامات موثری برای رهایی از آن انجام دهید.

اگر می خواهید بدانید برا جلوگیری از لجبازی کودک  چه باید انجام داد بخوانید

10 راهکار برای جلوگیری رفتار ا کودک لجباز

دلایل رفتار لجبازانه در کودکان

بیایید نگاهی به علل رایج رفتار لجبازی در کودکان بیندازیم.

1. ارتباط نادرست والدین و کودک لجباز

هنگامی که برخی مشاجرات در خانه بین کودک و والدین شروع می شود، ارتباط نادرست رخ می دهد. پر واضح است که والدین دل مشغول به خیلی از اتفاق ها  هستند و هر وقت در خانه با مشکلی مواجه می شوند، به خصوص در مورد فرزندانشان، دچار تنش می شوند. با عجله و ناامیدی، مامان و بابا شروع به داد و فریاد زدن بر سر همدیگر می کنند یابر سر بچه ها . این به کودک صدمه می زند و او شروع به رفتار بد می کند که منجر به رفتار لجبازی می شود. آنها معتقدند که در مورد آنچه صحبت می کنند حق با آنهاست.

 بنابراین،

مشاجره ها یا ارتباطات نادرست یکی از منشأهای رفتارهای سرسختانه است.

 

2. ناپختگی

کودکان نمی دانند چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست است.

 آنها به سادگی از  دیگران  تقلید  می کنند و اتفاقات اطرافشان را درک می کنند. در مراحل اولیه، آنها به یک فرآیند یا روش می چسبند و سعی می کنند تا زمانی که واقعیت و حقیقت را درک کنند، همین کار را انجام دهند. کودکان نوپا در کاری که انجام می دهند مهارت زیادی ندارند یا مهارت کمی دارند. سطح بلوغ برای کودکان بسیار پایین است که منجر به رفتار لجبازانه می شود و تا زمانی که آنها به مهدکودک یا کلاس در مدرسه بپیوندند طولانی می شود.

3. اشتیاق برای آزادی

بچه ها دوست ندارند دیگران فعالیت هایشان را کنترل کنند و همیشه می خواهند در هر کاری که انجام می دهند آزادی داشته باشند. اگر والدین سعی کنند جلوی آنها را بگیرند، احساس ناراحتی می کنند که نمی توانند کاری را که دوست دارند انجام دهند و در اینجا رفتاری به نام لجاجت برای بیرون آمدن از سیستم های حاکم وجود دارد.

4. مقایسه کودکان لجباز با بچه های دیگر

مقایسه های  نامناسب یا غیرضروری در بین کودکان خوب نیست، زیرا ممکن است باعث ناامیدی شود و کودکان ممکن است از دیگرانی که با آنها مقایسه می‌شوند عصبانی شوند. در چنین مواردی، کودکان از چه جنبه‌ای با هم مقایسه می‌شوند، لجبازتر می‌شوند و هرگز برای اصلاح خود به جنبه مثبت فکر نمی‌کنند. بنابراین، مقایسه فردی یا گروهی با کودکان کارساز نخواهد بود، مگر اینکه آنها کاملاً با آن موافق باشند.

5. کنجکاوی کودکان لجباز

همه چیز در این دنیا برای بچه ها تازگی دارد و آنها همیشه کنجکاو هستند که بدانند در اطرافشان چه اتفاقی می افتد. این کنجکاوی رفتار عادی آنها را به شخصیت لجباز تبدیل می کند و سعی می کنند در مورد چیزهای مختلف اطلاعات کسب کنند، هرچند در مراحل اولیه برای آنها لازم نیست. بسیاری می گویند که کنجکاوی برای کسب دانش بیشتر برای یک کودک در حال رشد خوب است، اما واقعیت این است که آنها برای دانستن جزئیات لجبازتر می شوند.

 

6. الگوی نقش کودکان لجباز

جدا از همه علل ذکر شده، والدین نیز یکی از دلایل اصلی هستندبرای رفتار سرسختانه کودکان اعمال و شیوه های ارتباطی والدین خود را مشاهده می کنند، الگوهای غذا خوردن و خواب آنها را یاد می گیرند، در حین رسیدگی به مشکلات روزمره در خانه به نحوه صحبت آنها گوش می دهند و همان را دنبال می کنند. بنابراین، اگر فردی در خانه برای برآوردن خواسته‌هایش رفتار لجبازی داشته باشد، بچه‌ها نیز می‌توانند از آن پیروی کنند و آن فرد الگو شود.

دلیل آن در مورد بچه ها مهم نیست، زیرا اغلب بچه ها در مواقعی رفتار بدی دارند که نمی توان آن را به عنوان رفتار لجبازانه تلقی کرد. با کودک صحبت کنید، توضیح دهید که چه چیزی درست است و چه چیزی اشتباه است، او را وادار کنید واقعیت را تحلیل کند و لحظات شادی را در طول زندگی خلق کند.

 

ویدئوهای زیر را در مام پلاس مشاهده کنید

کودک لجباز

لجبازی کودکان

راهکاربرای لج بازی کودک

نکاتی برای رفتار با کودکان لجباز

در اینجا نکاتی است که والدین باید در مورد رفتار لجبازانه در کودکان بدانند تا با آن رفتار کنند.
سرسختی رفتاری است برای سرپیچی از هر نوع تغییر. به طور کلی، نتیجه مورد انتظار از کودکان لجباز، انکار یا پاسخ منفی است، حتی اگر پیشنهادی به نفع کودکان ارائه شود. شخصیتی در کودکان ممکن است گاهی باعث ناراحتی والدین شود.
موارد متعددی به رشد چنین رفتارگرایی در کودکان کمک می کند و آنها را به عنوان یک اولویت بسیار ضروری است. زیرا دانستن دلیل چنین رفتاری برای جلوگیری از پایبندی کودکان به خصوصیات بدی مانند آنها کمک می کند.


چرا برخی از کودکان لجباز هستند؟


این یک حقیقت است که همه کودکانی که به لجبازی بزرگ شده اند، از بدو تولد لجباز میزبانی می کنند. از آن‌ها می‌توانند پیدا کنند که رشد می‌کنند تا چنین رفتاری را انجام دهند. همچنین کودکان لجباز در همه موارد مهم ناجباز. ممکن است اقدام یا ارتباط خاص وجود داشته باشد که باعث سرسختی آنها شود. در اینجا وجودی وجود دارد که نشان می دهد چرا کودکان به یک فرد لجباز بزرگ می شوند.

 

انتظار بازگشت در کودکان لجباز

کودکان ویژگی لجبازی را به عنوان بخشی از شخصیت خود به دلیل عاملی برای دستیابی به چیزی دریافت می کنند. این به این دلیل است که گاهی کودکان فکر می کنند که فقط با لجبازی می توانند به آنچه می خواستند دست یابند.
به عنوان مثال، زمانی که کودک متوجه می شود که تنها چنین رفتاری می تواند والدین را به خواسته ها وامی دارد، حرکت کند که لجبازی نشان دهد. بنابراین ثابت شد که نظریه کشف شده نتیجه مثبتی به همراه دارد، آن کودک خاص شروع به استفاده از همان ترفند لجبازی به عنوان ابزاری برای رسیدن به آنچه می‌خواهد می‌کند.

رهایی از درد در کودکان لجباز

وقتی والدین سعی می کنند به هر طریق ممکن آنها را کنترل کنند، کودکان درد را احساس می کنند.
به عنوان مثال، اجازه نمی دهد کودک به بازی با توپ در اتاق تلویزیون می تواند بسیار کنترل کننده به نظر برسد. گاهی اوقات والدین قصد مثبتی در پشت این دارند که چرا می‌خواهند چنین عملی را کنترل کنند، زیرا پرتاب روی تلویزیون ممکن است باعث شکسته شدن آن شود. با این حال، در دیدگاه کودک، چنین اقدام کنترلی به عنوان فرار از آزادی در نظر گرفته می شود و آنها شروع به احساس درد می کنند.
چنین دردی باعث ایجاد لجبازی می شود، دلیلی که والدین سعی می کنند آنها را کنترل کنند. کودک تحرک می شود و واکنش منفی نشان می دهد. ناکامی در تصمیم گیری فردی می تواند برای کودکانی که برای آسیب دیدگی آزاد ارزش قائل هستند زا باشند و به همین دلیل است که آنها را از چنین دردهایی استفاده می کنند.
حفظ هویت باورها و غیره ارزش زیادی قائل هستند. این به این دلیل است که افراد یا سایر کودکانی که با آنها اختلاف نظر دارند، به معنای مخالفت با آنهاست. بنابراین در چنین واقعیتی تا حدی سرسخت می‌شوند که حتی از دید دیگران هم فکر نمی‌کنند. این هم نوعی فرار از درد است. با این حال، چنین نوع لجبازی می‌تواند مانع رشد کودک شود و به طرز نامناسبی بر معاشرت با سایر کودکان تأثیر بگذارد.

 

همچنین ویدئوهای زیر را در مام پلاس مشاهده کنید

چرا کودک غرغرو دروغگو و لجبا ز می شود

چگونه لجبازی کودکم را کم کنم

لجبازی کودکان

کودکان لجباز و چشیدن انتقام

کودکان لجبازی نشان می دهند تا انتقام خود را با سایر کودکان یا افرادی که زودتر باعث درد آنها می شوند و نشان می دهند. از این رو، هر زمان که فرصتی پیدا کنند، آنها را عصبانی می کنند.
لجبازی یکی از وحشتناک ترین ویژگی های شخصیتی برای سازگاری است، با این حال در بین کودکان بسیار رایج است. در واقع، هر کس کمتر یک بار در زندگی خود آن را تجربه می کند. از طریق توجه، می توان به طور اساسی میزان چنین رفتاری را کاهش داد یا به کاهش آن کمک کرد. ممکن است غلبه بر یک مشکل با کودکان کار بزرگی به نظر برسد، اما اینطور نیست. اگر والدین بدانند در یک موقعیت خاص چگونه واکنش نشان دهند، جدول را تغییر می دهند.


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود