برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
چگونه_با_کودک_لجباز_رفتار_کنیم[1].jpg

10 راهکار برای چگونگی رفتار با کودک لجباز

لجبازی كودكان مرحله ای اجتناب ناپذير از رشد آنهاست و در کودکان نوپا بحدی شایع است که بسیاری از والدین را به دردسر می اندازد. نکته مهم در کنترل لجبازی كودكان رفتار درست و منطقی در موارد اول دیده شدن این خصیصه در کودک است چراکه رفتار والدین در ذهن کودک حک می شود و برخورد مناسب با کودک می تواند به کاهش احتمال بروز آن در آینده کمک کند.

چگونه با کودک لجباز برخورد  کنیم؟

 

 

در این مقاله

 

 ویژگی های یک کودک لجباز

 

 روانشناسی کودک لجباز

 

 نکاتی که ممکن است به مقابله با کودکان لجباز کمک کند

 

درک کودکان لجباز

 

 

 

 

 چگونه با برخی از مشکلات رایج با یک کودک لجباز کنار بیاییم

 

 

 برخورد با کودکان لجباز برای والدین یک چالش است زیرا واداشتن آنها به انجام کارهای اساسی مانند حمام کردن، خوردن یک وعده غذایی یا رفتن به رختخواب یک مبارزه روزمره است.  والدین با تسلیم شدن در برابر عصبانیت های کودکان، ناخواسته رفتار قاطعانه را در کودکان تشویق می کنند.

 بهترین راه برای برخورد با یک کودک لجباز این است که به آنها نشان دهید که رفتارشان جواب نمی دهد.  برای نتیجه مطلوب به رفتار خوب آنها توجه کنید.ما دراین مقاله چند نکته را فهرست کرده ایم که ممکن است در برخورد با یک کودک لجبازبه شما کمک کند.

 

 

 

کودک لجباز!

 

 

 ویژگی های یک کودک لجباز

 

 

 هر کودکی که اراده آزاد را اعمال می کند، لجباز نیست.  مهم است که قبل از انجام هر اقدام قوی متوجه شوید که آیا کودک شما لجباز است یا مصمم است.  کودکان با اراده قوی می توانند بسیار باهوش و خلاق باشند.  آنها سؤالات زیادی می پرسند که ممکن است به عنوان شورش در نظر گرفته شود.  آنها عقیده دارند و "انجام دهنده" هستند.  از سوی دیگر، کودکان لجباز به عقاید خود پایبند هستند و حاضر نیستند به آنچه شما می گویید گوش دهند.

 

 در اینجا چند ویژگی دیگر وجود دارد که کودکان لجباز ممکن است نشان دهند:

 

1.  آنها نیاز شدیدی به تایید و شنیده شدن دارند.  بنابراین ممکن است اغلب توجه شما را جلب کنند.

 

 2. آنها می توانند به شدت مستقل باشند.

 

3.  آنها مصمم و متعهد هستند تا کاری را که دوست دارند انجام دهند.

 

4.  همه عصبانی می شوند، اما افراد لجباز ممکن است این کار را بیشتر انجام دهند.

 

 5. آنها ویژگی های رهبری قوی دارند، و می توانند گاهی "رئیس" باشند.

 

 6. آنها دوست دارند کارها را با سرعت خود انجام دهند.

 

 7. مدیریت یک کودک لجباز ممکن است دشوار باشد، اما همه چیز بد نیست.

 

 

علل شایع لجبازی در کودکان

 

 

 

 

 روانشناسی کودک لجباز: درک کودکان لجباز

 

 

 اگر قاطعیت یکی از موارد قوی شماست، دوست دارید آن را در فرزندانتان نیز ببینید.  اما بخش دشوار این است که تفاوت بین قاطعیت و سرسختی را بدانید.  پس چگونه یکی را از دیگری تشخیص می دهید؟

 معنای فرهنگ لغت عزم «استحکام هدف» است.

 لجبازی به معنای داشتن عزم تزلزل ناپذیر برای انجام کاری یا عمل به روشی خاص است.  به زبان ساده، امتناع از تغییر افکار، رفتارها یا اعمال خود بدون توجه به فشار بیرونی برای انجام غیر آن است.

 لجبازی در کودکان می تواند ژنتیکی یا یک رفتار اکتسابی ناشی از تأثیرات محیطی باشد.

 برخورد با کودکان لجباز ممکن است به صبر و تلاش بیشتری نیاز داشته باشد، زیرا باید الگوی رفتاری فرزندتان را با دقت مشاهده و درک کنید.  در ادامه، نکاتی را به شما ارائه خواهیم داد که ممکن است در برخورد با کودکان لجباز به شما کمک کند.

 

ویدئوی لج بازی کودکان چگونه به وجود می آید؟

 

 

 

 

 نکاتی که ممکن است به مقابله با کودکان لجباز کمک کند

 

 

ممکن است کودک نوپای لجبازی داشته باشید که از ماندن در گهواره خود خودداری کند یا هر بار که سعی می کنید به او غذا بدهید قاشق غلات خود را کنار می گذارد.  یا ممکن است یک کودک شش ساله داشته باشید که اصرار دارد هر روز یک لباس بپوشد و پای خود را به زمین می زند تا از هر قانون یا دستوری که به او می دهید سرپیچی کند.  در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند هنگام برخورد با طبیعت لجباز کودک شما مفید باشد.

 

 

 1. سعی کنید گوش کنید

 

 

 ارتباط یک خیابان دو طرفه است.  اگر می‌خواهید فرزندتان به حرف‌های شما گوش کند، ابتدا باید مایل باشید که به حرف‌های او گوش دهید.  کودکان لجباز ممکن است نظرات قوی داشته باشند و تمایل به بحث و جدل داشته باشند.

 اگر احساس کنند که شنیده نمی شوند، ممکن است سرکشی کنند.  در بیشتر مواقع، زمانی که فرزندتان اصرار دارد کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، گوش دادن به صحبت‌های او و گفت‌وگوی آزاد در مورد چیزی که او را آزار می‌دهد می‌تواند این کار را انجام دهد.  برای مثال، اگر فرزندتان برای تمام کردن ناهار عصبانی می‌شود، به او به زور غذا ندهید.  در عوض، از آنها بپرسید که چرا نمی‌خواهند غذا بخورند و گوش کنند - ممکن است به دلیل بازیگوش بودن یا داشتن شکم درد باشد.

 اگر می خواهید کودک پنج ساله لجبازتان به حرف شما گوش کند، سعی کنید با آرامش و عملی نزدیک شوید و نه سر به سر.

 

 

 2. با کودک لجباز ارتباط برقرار کنید، آنها را مجبور نکنید

 

 

 وقتی بچه‌ها را مجبور به انجام کاری می‌کنید، آنها تمایل دارند که عصیان کنند و هر کاری که نباید انجام می‌دهند.  اصطلاحی که این رفتار را به بهترین شکل تعریف می کند، اراده متقابل است که یک ویژگی رایج کودکان لجباز است.  ضد اراده غریزی است و تنها محدود به کودکان نیست.  با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید.

 به عنوان مثال، مجبور کردن کودک شش ساله خود که اصرار دارد بعد از خوابش تلویزیون تماشا کند، فایده ای ندارد.  در عوض با آنها بنشینید و به آنچه که تماشا می کنند علاقه نشان دهید.  وقتی نشان می دهید که مراقبشان هستید، احتمالاً بچه ها پاسخ مثبت می دهند.

 کودکانی که با والدین یا مراقبان خود در ارتباط هستند می خواهند همکاری کنند.  سوزان استیفلمن در کتاب خود به نام والدین بدون مبارزات قدرت می گوید: «ایجاد یک ارتباط تزلزل ناپذیر با کودکان سرکش، برخورد با آنها را آسان تر می کند.

 همین امروز اولین قدم برای برقراری ارتباط با فرزندتان را بردارید - او را در آغوش بگیرید!

 

 

 3. به کودک لجباز گزینه هایی بدهید

 

 

 کودکان لجباز ممکن است افکار ذهن خود را داشته باشند و همیشه دوست نداشته باشند که به آنها گفته شود چه کاری انجام دهند.  به کودک لجباز چهار ساله خود بگویید که باید تا ساعت 9 شب در رختخواب باشد و تنها چیزی که از او دریافت خواهید کرد یک "نه!" است.  به کودک پنج ساله سرسخت خود بگویید که اسباب بازی ای را که شما انتخاب کرده اید بخرد، او آن را نمی خواهد.  به فرزندان خود گزینه بدهید نه دستورالعمل.  به جای اینکه به آنها بگویید به رختخواب بروند، از آنها بپرسید که آیا می خواهند داستان A یا B قبل از خواب را بخوانند.

 فرزند شما می تواند به سرکشی خود ادامه دهد و بگوید: "من به رختخواب نمی روم!"  وقتی این اتفاق افتاد، آرام بمانید و به طور واقعی به آنها بگویید: «خب، این یکی از انتخاب‌ها نبود».  می توانید همان کار را هر چند بار که لازم است و تا حد امکان با آرامش تکرار کنید.  زمانی که به نظر شما یک رکورد شکسته است، احتمالاً فرزندتان تسلیم می شود.

 گفته می شود، گزینه های زیاد نیز خوب نیستند.  برای مثال، درخواست از فرزندتان برای انتخاب یک لباس از کمد لباس ممکن است او را گیج کند.  می‌توانید با به حداقل رساندن گزینه‌ها به دو یا سه لباس انتخاب شده توسط شما و درخواست از فرزندتان برای انتخاب از این مشکل، اجتناب کنید.

 

 

 4. در مقابل کودک لجباز آرامش خود را حفظ کنید

 

 

 فریاد زدن بر سر یک کودک، نافرمانی و جیغ زدن را به همراه می آورد، ومکالمه معمولی بین والدین و کودک را به یک مسابقه فریاد تبدیل می‌کند.  فرزند شما ممکن است پاسخ شما را به عنوان دعوتی برای مبارزه کلامی تلقی کند.  این فقط اوضاع را بدتر می کند.  این به شما بستگی دارد که در بزرگسالی مکالمه را به یک نتیجه عملی هدایت کنید.  به فرزندتان کمک کنید نیاز به انجام کاری یا رفتاری خاص را درک کند.

 آنچه را که برای آرام ماندن لازم است انجام دهید - مدیتیشن، ورزش یا گوش دادن به موسیقی.  موسیقی آرام بخش را در خانه پخش کنید تا حتی فرزندان شما هم بتوانند گوش کنند.  هر چند وقت یکبار موسیقی مورد علاقه فرزندتان را پخش کنید.  به این ترتیب، می‌توانید «رای» آن‌ها را به دست آورید و همچنین به آن‌ها اجازه دهید که از پیچ و خم خارج شوند.

 

 

ویدئوی راهکار برای لج بازی کودک

 

 

 5. به کودک لجباز احترام بگذارید

 

 

اگرقدرت را به فرزند خود تحمیل کنید، احتمالاً نمی پذیرد.  در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید احترام را در رابطه خود الگو قرار دهید:

 

1. به دنبال همکاری باشید، بر پایبندی به دستورالعمل ها اصرار نکنید.
 
2.  قوانین ثابتی برای همه فرزندان خود داشته باشید و فقط به این دلیل که آن را راحت می دانید سست نباشید.
 
3.  با آنها همدردی کنید - هرگز احساسات یا ایده های آنها را نادیده نگیرید.
 
 4. اجازه دهید فرزندانتان هر کاری که می توانند برای خودشان انجام دهند، از وسوسه انجام کاری برای آنها دوری کنید تا از بار آنها بکاهید.  این همچنین به آنها می گوید که شما به آنها اعتماد دارید.
 
 5. آنچه را که می گویید انجام دهید.

 

 به گفته بتسی براون براون، نویسنده کتاب You're Not The Boss Of Me، سرمشق عبارتی است که باید در اینجا دنبال کنید زیرا فرزندانتان همیشه شما را زیر نظر دارند.

 

 

 6. با کودک لجباز کار کنید

 

 

 کودکان لجباز یا با اراده به نحوه برخورد شما با آنها بسیار حساس هستند.  بنابراین مراقب لحن، زبان بدن و واژگانی که استفاده می کنید باشید.  وقتی از رفتار شما ناراحت می‌شوند، برای محافظت از خود کاری را انجام می‌دهند که بهتر می‌دانند: شورش می‌کنند، حرف می‌زنند و پرخاشگری نشان می‌دهند.

 تغییر نحوه برخورد با یک کودک لجباز می تواند واکنش آنها را نسبت به شما تغییر دهد.  به جای اینکه به آنها بگویید چه کاری انجام دهند، با آنها شریک شوید.

 از جملاتی مانند "بیایید این کار را انجام دهیم..."، "چطور است که آن را امتحان کنیم..." به جای "من از شما می خواهم انجام دهید ..." استفاده کنید.

 از فعالیت های سرگرم کننده برای ترغیب فرزندانتان به انجام کاری استفاده کنید.  برای مثال، اگر می‌خواهید کودک لجبازتان اسباب‌بازی‌هایش را کنار بگذارد، خودتان این کار را شروع کنید و از او بخواهید «کمک ویژه» شما باشد.

 همچنین می‌توانید زمان‌بندی فعالیت را انجام دهید و کودک را به چالش بکشید تا اسباب‌بازی‌ها را سریع‌تر از آنچه می‌توانید کنار بگذارد.  این یک ترفند زیرکانه است که بیشتر جواب می دهد.

 

 

 7. با کودک لجباز مذاکره کنید

 

 

 گاهی اوقات لازم است با فرزندان خود مذاکره کنید.  برای آنها معمول است که وقتی به آنچه می خواهند دست نمی یابند خودشان دست به کار می شوند.  اگر می خواهید آنها به حرف شما گوش دهند، باید بدانید چه چیزی آنها را از انجام این کار باز می دارد.

 با پرسیدن چند سوال شروع کنید مانند: "چه چیزی شما را آزار می دهد؟"  "مشکلی هست؟"  یا "چیزی میخوای؟"  تا آنها را وادار به صحبت در مورد آن کنید.  این به آنها می گوید که به خواسته های آنها احترام می گذارید و مایلید آنها را در نظر بگیرید.

 مذاکره لزوماً به این معنا نیست که شما همیشه به خواسته های آنها تسلیم شوید.  همه چیز مربوط به با ملاحظه بودن و عملی بودن است.

 به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما حاضر نباشد در یک ساعت معین به رختخواب برود.  به جای اصرار، سعی کنید ساعت خوابی را انتخاب کنید که مناسب هر دوی شما باشد.

 

چگونه با کودک لجبازم برخورد کنم

 

 8. برای کودک لجباز خود محیطی مناسب در خانه ایجاد کنید

 

 

 کودکان از طریق مشاهده و تجربه یاد می‌گیرند.  اگر ببینند که پدر و مادرشان مدام دعوا می کنند، یاد می گیرند که از آن ها تقلید کنند.  اختلافات زناشویی بین والدین می تواند منجر به ایجاد یک محیط استرس زا در خانه شود و بر روحیه و رفتار فرزندان تأثیر بگذارد.  طبق یک مطالعه، اختلافات زناشویی ممکن است منجر به کناره گیری اجتماعی و حتی پرخاشگری در کودکان شود.

 

 

ویدئوی چرا کودک غرغرو،دروغگو و لجباز میشود؟

 

 

 9. دیدگاه کودک لجباز را درک کنید

 

 

 برای درک بهتر رفتار کودک لجباز خود، سعی کنید از منظر او به موقعیت نگاه کنید.  خود را به جای فرزندتان بگذارید و سعی کنید تصور کنید که او باید چه شرایطی را تحمل کند تا چنین رفتاری داشته باشد.  هرچه بیشتر فرزندتان را بشناسید، بهتر می توانید با لجبازی او مقابله کنید.

 با کودک همدردی کنید حتی در حالی که تسلیم خواسته های او نمی شوید.  می توانید عصبانیت یا ناامیدی آنها را درک کنید و در عین قاطعیت از آنها حمایت کنید.

 به عنوان مثال، اگر فرزند شما مایل به انجام تکالیف خود نیست، او غرق در این کار می شود.  اگر کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد یا اگر فرزند شما قادر به تمرکز نیست، می توانید با تقسیم کردن تکالیف به کارهای کوچکتر که می توانند در زمان کوتاهی انجام شوند، کمک کنید.  می توانید استراحت های کوتاه، یک یا دو دقیقه ای بین کارها داشته باشید تا فعالیت برای آنها استرس کمتری داشته باشد.

 

 

10. رفتار مثبت  کودک لجباز را تقویت کنید

 

 

 مواقعی پیش می آید که نمی دانید برای کنترل خشم و رفتار پرخاشگرانه کودکان لجباز چه کنید.  اما اگر بدون فکر واکنش نشان دهید، ممکن است نگرش منفی نسبت به مشکل ایجاد کنید و حتی ناخواسته رفتار منفی آنها را تقویت کنید.

 به عنوان مثال، کودک شما ممکن است بگوید "نه!"  تقریباً به همه چیزهایی که می گویید  در مورد آن فکر کنید - آیا زیاد "نه" می گویید؟  اگر بله، شما با مثال رفتار منفی را تقویت می کنید.

 یکی از راه‌های تغییر پاسخ‌های منفی کودک لجباز، بازی «بله» است.

 هنگام انجام این بازی، کودک شما باید به همه چیز «بله» یا «نه» بگوید.  سوالاتی مانند "تو عاشق بستنی هستی، نه؟"  آیا شما عاشق بازی با اسباب بازی های خود هستید؟  یا "آیا می خواهید ببینید فردا دایناسور شما در وان حمام شناور است یا خیر؟"  احتمالاً از فرزندتان «بله» دریافت خواهید کرد.  هرچه کودک شما بیشتر پاسخ مثبت بدهد، بیشتر احساس می کند که شنیده می شود و از او قدردانی می شود.

 

 

 

ویدئوی چگونه لج بازی کودکم را کم کنم

 

 

 چگونه با برخی از مشکلات رایج با یک کودک لجباز کنار بیاییم

 

در اینجا برخی از مشکلات رایجی که والدین در هنگام برخورد با یک کودک لجباز با آنها مواجه می شوند، آورده شده است

 

 

 1. چگونه یک کودک لجباز را آموزش دهیم؟

 

 

 آموزش قلابی به این شکل که هست دشوار است، اما وقتی با یک کودک لجباز سر و کار دارید، ممکن است تبدیل به درد شود.  شما می توانید کودک سه ساله لجباز و پرخاشگر خود را با روش های زیر تربیت کنید:

 صحبت کردن در مورد آن.

 برای آنها توضیح دهید که چگونه انجام می شود.

 سرگرم کننده کردن - اگر فرزندتان از استفاده از توالت امتناع کرد، جدی نگیرید.

 به یاد داشته باشید که یادگیری استفاده از توالت برای یک کودک لجباز ممکن است بیشتر از یک کودک مطیع طول بکشد.  شما باید صبور باشید و برای کمک به او در رسیدن به هدف، به جای اینکه او را به سمت آن سوق دهید، با او کار کنید.

 

 

 2. چگونه کودک لجباز را به غذا خوردن وادار کنیم؟

 

 

 بچه ها وقتی صحبت از غذا به میان می آید، تمایل زیادی دارند.  با این اوصاف، شما نمی توانید همیشه به فرزندتان آنچه می خواهد تغذیه کنید.  بهترین راه برای اطمینان از اینکه فرزندان لجبازتان به آنچه برایشان خوب است می‌رسند این است که وقت شام را سرگرم‌کننده کنید.

 از روش های خلاقانه برای ارائه غذا به کودک خود استفاده کنید.

 آنها را سر میز شام درگیر کنید (از آنها بخواهید میز را بچینند، سرو کنند و غیره).

 آنها را تشویق کنید قبل از رد کردن غذا (فقط یک لقمه) آن را امتحان کنند.  کمی از همه چیز را به آنها بدهید تا بچشند و اجازه دهید آنها انتخاب کنند.

 اگر غذای خود را تمام کردند، با یک دسر یا خوراکی به آنها پاداش دهید.

 

ویدئوی لج بازی کودکان

 

 

 3. چگونه برای کودک لجباز عواقب تعیین کنیم؟

 

 

کودکان به قوانین و انضباط نیاز دارند.  فرزند شما باید بداند که عواقب خوب یا بدی برای اعمال او خواهد داشت.

 اطمینان حاصل کنید که آنها کاملاً از عواقب نقض قوانین آگاه هستند.

 عواقب باید فوری باشد، مخصوصاً وقتی با کودکان سر و کار دارید تا آنها بتوانند اعمال خود را به نتیجه مرتبط کنند.  استراحت، کاهش زمان بازی یا تلویزیون و اختصاص دادن کارهای کوچک می تواند چند راه برای تنبیه کودک باشد.  شما همچنین می توانید با عواقب، بر اساس مشکل، خلاق باشید.

 به یاد داشته باشید که هدف این نیست که کودک را تنبیه کنید، بلکه به آنها بفهمانید که رفتارشان اشتباه است.

 اگر نکات دیگری در مورد نحوه رفتار با کودک لجباز دارید و می خواهید داستان خود را با مادران دیگر به اشتراک بگذارید، از بخش نظرات ما استفاده کنید.  ما از اینکه از شما خبر داشته باشیم خوشحال میشویم!

 

در پایان خواندن مطالب این مقاله، اگر سوالی ، انتقادی یا پیشنهادی داشتید ، ذر قسمت نظرات کاربران کامنت کنید.

 

 

 

 

 

 

 


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود