برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
چگونه به کودکم یاد دهم بازنده ای برازنده باشد؟.png

۷ راه برای جلوگیری از باخت(بازنده شدن) در کودک

یکی از ترس های دوران کودکی که بیشتر ما با آن رو به رو شدیم ترس از بازنده شدن است. کودک، علاقه زیادی به جلب توجه والدین واطرافیان دارد و هنگام باخت در بازی یا هر چیز دیگری احساس می کند که دیگر روی او حساب نمی کنند وهمین باعث اضطراب وترس در بین آن ها می شود. برخورد والدین ومعلمان واطرافیان در این هنگام بسیار مهم است در این مقاله راه هایی را به شما پیشنهاد می کنیم تا بتوانید به کودکتان کمک کنید که چگونه بازنده ای برازنده باشد وترس از بازنده شدن باعث نشود که اعتماد به نفسش را از بین ببرد.

یکی از ترس های کودک ترس از بازنده شدن  است، زیرا کودک علاقه شدیدی به دیده شدن وتشویق شدن از سوی والدین و اطرافیان دارد.

 

همیشه  سعی کنید  کودک خود را تحسین کنید،اگر کودکتان ورزشی را دوست دارد، یا مثلا نقاشی میکشد ویا هر کاری که حالت برد وباخت دارد انجام میدهد، در صورت بازنده شدن به هیچ وجه خود را ناراحت وعصبانی نشان ندهید، 

 

در این صورت هم اعتمادبه نفس اورا از بین برده اید وهم اینکه به شدت این حس بازنده بودن در کودکتان تاثیر منفی می گذارد.

 

اما اگر کودک شما همیشه یک بازنده است، یا ضعف ورزشی او برای او مشکل ایجاد می کند، بهتر است که سعی کنید علت را پیدا کنید وبه او کمک کنید. 

 

 

 

 

به خاطر داشته باشید که برای کودکان پیش دبستانی طبیعی است که تا قوانین و مقررات بازی را یاد بگیرد  ممکن ایت نرتب شکست بخورد، پس  در این سن نیازی به نگرانی در مورد برد یا باخت نیست.

 

اما در مقطع دبستان، فرزند شما باید مهارت های بازی و یا هر فعالیت دیگری را یاد بگیرد.

 

چندین کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا به فرزندتان کمک کنید بازنده‌ای برازنده برازنده تر باشد  باشد و به این صورت  به او یاد می هید که  حتی در صورت بازنده  بودن دیگران را تشویق کند از جمله👇🏼

 

چگونه به  کودکم کمک کنم بازنده  ای برازنده باشد؟ 

 

 

♡تلاش های فرزندتان را تحسین کنید.

 

اگر فرزندتان را به خاطر به ثمر رساندن بیشترین گل در بازی فوتبال یا کسب بالاترین نمره در آزمون ریاضی او تحسین   وتشویق کنید، جملات معجزه آسای  شما ماهیت رقابتی او را تقویت می کند، در این صورت او  یاد می گیرد که خیلی چیزهای ارزشمند تر از برنده شدن هم هست، مانند،مهربانی، رفاقت ودوستی و...

 

✓♡او را به خاطر  تلاشش بدون توجه به نتیجه نهایی تحسین   وتشویق کنید.

 

و به جای اینکه بگویید «تو سریع‌ترین دونده تیم هستی»، بگویید: «چقد قشنگ  رقیباتو تشویق کردی، آفرین عزیزم».

 

✓♡به اخلاق خوب ورزشی اشاره کنید و بر اهمیت رفتار محترمانه با دیگران تأکید کنید.

 

✓♡ برای او یک الگوی خوب باشید،

 

اگر در بازی فوتبال جلوی  فرزندتان از روی سکوها بر سر داوران فریاد می زنید  وفحاشی می کنید و یا هر بار که تیم مورد علاقه تان پیروز می شود جشن می گیرید وخوش حالی بیش از اندازه از خود نشان می دهید ، کودک شما عادت های شما را ادامه خواهد داد.

 

یک الگوی خوب باشید که با تشویق بازیکنان به خاطر عملکرد خوب و تبریک به تیم برنده  حتی در صورتی که  ناراحت بودید، با این رفتار ها به کودکتان یاد می دهید که چگونه می توان حتی در صورت شکست با رقیب به بهترین شکل ممکن رفتار کند

 

✓♡به کودک خود کمک کنید تا احساسات را درک کند

 

وقتی بچه‌ها می‌توانند احساس غم، عصبانیت، ناامیدی و ناامیدی خود را تشخیص دهند، احتمال کمتری دارد که آن‌ها را نشان دهند، مثلا  موقع  ناراحتی بپذیرد که ناراحتی هم بخشی از احساسات و جز جدا ناپذیر زندگی است. 

به فرزندتان درباره احساسات آموزش دهید و به او کمک کنید تا راه های   سالمی برای مقابله با آن احساسات ایجاد کند

 

در باره احساساتی مانند  غم، شرم‌  و ناامیدی با او  صحبت کنید و راه های مقابله وکنار آمدن با این احساسات را به او یاد دهید، که ابتدا باید خودتان درک درستی از این احساسات وروش های منار آمدن با آن هارا بلد باشید. 

 

✓♡آموزش مهارت های کنترل خشم، را به او یاد دهید،

 

مثلا هنگام ناراحتی وعصبانیت  قطعات بازی روی تخته را پرتاب نکند یا در حالت عصبانیت به دیگران چیزهای بدی نگوید به فرزندتان کمک کنید، تشخیص دهد که این نوع رفتارها قابل قبول نیستند.

 

به او یاد دهید که احساس عصبانیت اشکالی ندارد اما صدمه زدن به افراد یا دارایی ها درست نیست وقت و انرژی خود را صرف آموزش مهارت‌های خاص کنترل خشم به فرزندتان کنید که به او کمک می‌کند باخت را تحمل کند.

 

✓♡اجازه ندهید فرزندتان همیشه فرد  برنده باشد

 

گاهی اوقات ممکن است  که اجازه  دهید در بازی ها او برنده شود تا در معرض واکنش منفی شدید بازنده قرار نگیرید. اگرچه جلوگیری از غم وبهم ریختگی کودک  می تواند در کوتاه مدت به او کمک کند، اما در درازمدت  باعث می شود او دیگر نتواند شکست را بپذیرد .

 

 

 

 

اجازه دادن به او فقط باعث می شود که او نتواند باخت را تحمل کند. هر باخت فرصتی برای اوست تا تمرین کند که یک بازنده غمگین نباشد.

 

✓♡نادیده گرفتن کج خلقی:

 

اگر کودک شما شروع به گریه کرد، پاهایش را کوبید یا خود را روی زمین انداخت، به آن توجه نکنید. نادیده گرفتن عصبانیت‌ها گاهی اوقات در ابتدا آن‌ها را بدتر می‌کند، اما در نهایت، وقتی فرزندتان ببیند مخاطبی ندارد، خسته می‌شود. از دلداری دادن یا صحبت با او در هنگام بدرفتاری خودداری کنید. به محض اینکه آرام شد، دوباره به او توجه کنید.

 

✓♡برنده شدن را با ظرافت تمرین کنید

 

بازنده‌های  غمگین معمولاً برنده‌های برازنده‌ای نیستند.

 

برنده ها هنگامی که حریف خود را شکست می دهند، تمایل زیادی به صحبت  وجنجال و لاف زدن در مورد پیروزی خود دارند. به فرزندتان بیاموزید که چگونه با دست دادن و گفتن جملاتی با احترام ومحبت آمیز  به کودک خود کمک کنید تا روی سرگرمی که در بازی داشت تمرکز کند، نه اینکه چه کسی برنده یا شکست خورده است.

 

 

✓♡به کار بر روی مهارت های اجتماعی ادامه دهید

 

ممکن است لازم باشد بیشتر اوقات با کودک خود بازی های رومیزی یا ورزش انجام دهید تا به او فرصتی بدهید تا مهارت های اجتماعی خود را تمرین کند.

وقتی با مهربانی و محترمانه رفتار می کند او را تحسین کنید و به او بگوییید که برای رفتار او با دیگران بیشتر از نحوه بازی او ارزش قائل هستید.

بعد از هر بازی یا رویداد، در مورد اخلاق ورزشی او صحبت کنید. به کارهایی که او به خوبی انجام داده است اشاره کنید و در مورد هرگونه نگرانی های او  صحبت کنید.

با تمرین مداوم، فرزند شما می تواند یاد بگیرد که چگونه یک ورزشکار  خوب باشد. 

 

 

 

 چند پیشنهاد

 

☆☆☆ بازی مناسب تمام سنینی که با هم بازی می کنند انتخاب  کنید.

 

اغلب غیرممکن است که سه بچه که هم سن نیستند باهم هر بازی بکنند زیرا کوچوتر ها نمی توانند بعضی بازی ها را انجام دهند پس  یا یک بازی آسان را انتخاب می کنیم تا کوچترین هم بازی هم بتواند از بازی لذت ببرد. 

 

☆☆☆بازی های مشارکتی انجام دهید

 

مزیت این بازی ها این است که برنده یا بازنده ای وجود ندارد. بازی های مشارکتی که از ۴سالگی انجام می شود، کودک را به سمت ایجاد رابطه با دیگران سوق می دهد . او کمک متقابل، سرسختی و لذت بازی با هم برای یک هدف را می آموزد. از سوی دیگر، بازی های رومیزی، بازیکنان را به رقابت سوق می دهد. 

 

☆☆☆رقابت را در خانه تشویق نکنید

 

به جای گفتن "اولین کسی که بخوابد برنده می شود "، به جای آن بگویید "ببینیم آیا همه شما موفق می شوید در مثلا ساعت ده بخوابید. تشویق آنها به همکاری به جای قرار دادن آنها در رقابت دائمی به آنها کمک می کند تا علاقه و لذت با هم بودن را به جای برنده شدن فردی درک کنند

 

در این مقاله👈🏼 38 بازی و سرگرمی برای کودکان و بزرگسالان در دور همی ها برای یاد گرفتن بازی های گروهی 


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود