برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
بازی_و_سرگرمی_برای_کودکان_و_بزرگسالان[1].jpg

37 بازی و سرگرمی شب یلدا و دورهمی ها برای کودک و بزرگسال

ما در این مطلب 37 بازی مهیج برای دورهمی شب یلدا به شما پیشنهاد میدهیم تا دسته جمعی بازی کنید و از هیجانات اعضای خانواده تان غرق لذت شوید. مهم نیست خانواده تان بزرگ باشد یا کوچک، پیر باشید یا جوان، روی مبل بنشینید یا روی قالی، مهم این است که لحظات خوش و شیرینی را ازبا هم بودن به یاد بسپارید.وقتی بازی ها را در شب یلدا اجرا کردید از خاطراتی که ساختید و از قسمت های خنده دار آن ها در قسمت نظرات کاربران برای ما پیام بگذارید.

بازی‌ها از زندگی روزمره نشأت می‌گیرند و منعکس‌کننده فرهنگی هستند که از آن توسعه یافته‌اند.بیشتر دلخوشی‌ها پولی شده‌اند، اما بازی‌های ساده‌ای هم هستند که شما رایگان با دوستان انجام دهید و یک دورهمی وشب یلدای متفاوت و به‌یادماندنی را رقم بزنید. با هم چند بازی لذت‌بخش و ساده را مرور می‌کنیم.

همه در مهمانی ها به دنبال غذاها و خوراکی‌ها هستند. اما دور همی های دوستانه و فامیلی شب یلدا علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه‌اش فرصتی است برای چند ساعت کنار هم بودن و خندیدن و بازی و شادی و فراموش کردن غم و غصه‌هایمان! در این دوره‌ و زمانه و گرانی‌ها که بیشتر دلخوشی‌ها و تفریح‌ها پولی شده‌اند، بازی‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید کاملا رایگان و بی‌دردسر با دوستان و فامیل‌هایتان انجام دهید و دور همی های متفاوت و به‌یادماندنی را رقم بزنید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع بازی‌ها، گوشی‌های همه‌ افراد را جمع کنید و یک گوشه بگذارید تا هم کسی تقلب نکند و هم چند ساعتی بدون استرس و مشغولیت ذهنی خوش شب یلدای خوشی را بگذرانید.

1. تیله بازی برای دورهمی شب یلدا

 تیله بازی یک بازی سنتی ایرانی و یک انتخاب نوستالژیک برای سرگرمی های شب یلدا شما خواهد بود. تیله‌های مخصوص بازی در اکثر اسباب‌بازی فروشی‌ها و خرازی‌ها با قیمت پایینی قابل دسترسی هستند و شب یلدایی با یادآوری خاطرات شیرین کودکی را برای شما رقم خواهند زد. یلدا 97 فرصت مناسبی است که کودکان دلبندتان را با بازی‌های محبوب زمان‌هایی که از کامپیوتر و سرگرمی‌های الکترونیکی خبری نبود، آشنا کنید! 

قصه ، شعر و کاردستی شب یلدا و ننه سرما برای کودکان همراه با ویدئو

2. من کی‌ام؟ یک بازی هیجان انگیز برای شب یلدا

 یک پیشنهاد جالب برای سرگرمی های شب یلدا، بازی “من کی‌ام؟” است. این بازی به این صورت است که اسم یک شخصیت شناخته شده روی تکه‌ای کاغذ نوشته می‌شود و روی پیشانی یکی از حاضران جمع که از اسم نوشته شده خبر ندارد چسبانده می‌شود. بقیه حاضرین باید به صورت غیرمستقیم آن فرد را راهنمایی کنند تا حدس بزند اسم چه شخصیتی روی پیشانی‌اش نوشته شده است. 

3. سایکو، بازی فوق العاده شب یلدا

 سایکو یک بازی دورهمی جذاب و چالش‌برانگیز برای شب یلداست. یک نفر به عنوان روانکاو انتخاب می‌شود و جمع را ترک می‌کند. باقی حاضرین روی یک ویژگی مشترک فرضی توافق می‌کنند، مثلا اینکه همه به بوی عطر آلرژی دارند یا از تاریکی می‌ترسند. سپس روانکاو وارد اتاق می‌شود و باید با سوال پرسیدن از حاضرین سعی کند حدس بزند ویژگی مشترکی که سر آن توافق کرده‌اند چه چیزی است.

4. بازی یک قل دو قل شب یلدایی

 یک قل دو قل یکی دیگر از انتخاب‌های نوستالژیک برای سرگرمی شب یلدا است. برای این بازی تنها به چند قطعه سنگ ریز و گرد نیاز دارید. این دست بازی‌های قدیمی فرصت بسیار خوبی هستند که بزرگترها و کودکان خانواده را دور هم جمع کنید و فرزندان دلبندتان را با بازی‌های سنتی ایرانی آشنا کنید.

دیزاین شب یلدا همراه با رسم و رسومات

5. سنگ‌ کاغذ قیچی، مخصوص شب یلدای شما

 دو بازیکن هر دو با هم شروع به شمردن تا سه می‌کنند. این شمارش لزوماً با شمردن اعداد نیست بلکه معمولاً با گفتن سه واژهٔ سنگ، کاغذ و قیچی انجام می‌پذیرد. در انتهای شمارش دست خود را که به حالت مشت بالا نگه داشته‌اند پایین آورده و به یکی از سه حالت مجاز درمی‌آورند. در نهایت بازیکن برنده بر اساس قوانینی که برتر هر یک از حالت‌ها بر حالت دیگر را معلوم می‌کنند، مشخص می‌شود. در صورت همسان بودن حالت‌های دست این عمل تا پیروزی یکی بر دیگری ادامه پیدا می‌کند و اینگونه یک بازی مفرح و هیجان انگیز برای شب یلدای خودتان دارید.

طراحی ناخن شب یلدایی

6. بیست سوالی، یک بازی هیجان انگیز و فکری برای شب یلدا

 بیست سوالی گونه‌ای بازی شفاهی چند نفره برای شب یلداست. در این بازی یک نفر یا یک تیم، واژه‌ای را در نظر می‌گیرند. بازیکن یا تیم طرف مقابل باید با پرسیدنِ تنها ۲۰ پرسش بتواند آن واژه را حدس بزند. به پرسش‌های او تنها پاسخِ بله/خیر داده می‌شود.

7. معما و چیستان یک بازی فکری دیگر برای شب یلدا

 یکی دیگر از فعالیت های مفرحی که می‌توانید در جمع خانواده در شب یلدا انجام دهید مطرح کردن معما و چیستان هایی است که دیگران را به فکر کردن وادارد. سعی کنید اگر جواب معما یا چیستانی را می‌دانید در همان اولین لحظه جواب را نگویید!

8. تردستی و شعبده بازی مفرح شب یلدایی

 با کمی تردستی و چشم بندی موافق هستید؟ می‌توانید تردستی های ساده و جالبی را از اینترنت پیدا کنید که با انجام آنها موجبات شگفتی خانواده تان را فراهم کنید. فقط مواظب باشید هندوانه شب یلدا را غیب نکنید!

9. بازی‌های تخته‌ای، مخصوص باهوشان در شب یلدا

 برخلاف بازی‌های کارتی، بازی‌های تخته‌ای معمولا پیچیده هستند و یاد گرفتن‌شان ممکن است کمی طول بکشد. در نتیجه بازی‌های تخته‌ای را برای جمع‌هایی توصیه می‌کنیم که سابقه‌ی بازی کردن آن‌ها را دارند؛ جمع‌هایی که به نسبت اهمیت بیشتری برای خود بازی قائل هستند و در عین حال هم بیشتر درگیر آن‌ها می‌شوند. بازی‌های تخته‌ای به نسبت دیگر بازی‌ها، طولانی‌تر هستند ولی اگر به آن‌ها دل بدهید، ممکن است متوجه شوید که چیز دیگری از یلدا نصیب‌تان نشده است و تمام شب را با دوستان‌تان پای بازی گذرانده‌اید.
بازی‌های تخته‌ای انواع مختلفی دارند. حتی شطرنج هم در واقع یک بازی تخته‌ای محسوب می‌شود. ما هم پیشنهاد می‌کنیم اگر جمعی خانوادگی مانند شب یلدا دارید، یک شطرنج به پدرهای خود بدهید تا دو نفره مشغول بازی کردن شوند و خودتان مشغول یک بازی تخته‌ای بزرگ شوید. بازی‌هایی مثل مونوپولی، ریسک، کاتن یا کلودو بازی کنید.
بازی‌های تخته‌ای به راحتی می‌توانند یک جمع چند نفره را برای مدت‌ها سرگرم کنند و کاملا مناسب یک دورهمی شب یلدا هستند.

10. بازی‌های کارتی، ایده ای ناب برای شب یلدای شما

 کارت بازی، از سرگرمی‌های ساده و لذت بخشی است که می‌توانید در مهمانی‌ها مخصوصا دورهمی شب یلدا تجربه کنید. بازی‌های کارتی معمولا طوری طراحی شده‌اند تا قوانین پیچیده نداشته باشند و در یکی دو خط بتوان روش بازی کردن آن‌ها را به افراد توضیح داد. همین موضوع باعث می‌شود تا همه بتوانند وارد بازی شوند و کل جمع از بازی کردن لذت ببرند.
خوشبختانه و به لطف ظهور جمعیت تازه و جدیدی از بازی‌سازان مستقل در کشور، در حال حاضر تا دل‌تان بخواهد بازی‌های کارتی مختلف پیدا می‌شود. بازی کارتی پیشنهادی ما، همان نوعی است که بی‌نهایت روش بازی کردن دارد. ولی ما یکی دو بازی دیگر را هم در مقابل‌تان می‌گذاریم که حسابی سرگرم کننده و بامزه هستند. مثلا بازی «اونو» (Uno) یکی از سرگرم کننده‌ترین بازی‌های کارتی موجود است و بازی کردن آن هم هیچ کاری ندارد. اگر اونو زیادی ساده به نظر می‌رسد، می‌توانید سراغ نسخه‌ی کارتی بازی مونوپولی بروید که کمی پیچیده‌تر از اونو است، ولی بسیار با مونوپولی اصلی فاصله دارد و هر دور آن هم در ده دقیقه یا یک ربع تمام می‌شود.
البته باز هم پیشنهاد می‌کنیم سراغ همان بازی کارتی داخل کشوی‌تان بروید.

11. پانتومیم یک بازی یخ شکن برای شب یلدا

 حتی اگر جماعتی غریبه هم دور هم باشید، باز جواب می‌دهد. برای شب یلدا هم ایده ی فوق العاده ایست. هر چند نفر که هستید، باید به دو گروه تقسیم شوید. انصاف داشته باشید و آن‌هایی را که بلدند دست و پاهایشان را خوب تکان بدهند و از بازیگری سررشته دارند یا لااقل برای یک‌بار هم که شده مسابقه «ادابازی» شبکه نسیم را خوب دیده‌اند، به عدالت در گروه‌ها تقسیم کنید.
بعد از یارکشی، یکی از گروه‌ها، یک نفر از تیم حریف را انتخاب و کلمه مورد نظرش را به او می‌گوید تا او با یک پانتومیم، با لال‌بازی به اعضای گروه خودش بفهماند، گروه اول چه کلمه‌ای را انتخاب کرده‌اند. فقط عنایت داشته باشید که کلماتی را انتخاب کنید که بشود با ایما و اشاره، بازیشان کرد. باور کنید نمایش کلماتی مثل دسترسی محلی، ستاد، رقت‌انگیز یا فرتوت به همین سادگی‌ها نیست. یک تایمر هم دم دستتان باشد تا هر گروه فرصت معینی برای حدس زدن داشته باشند.

12. دبلنا، تامبولو یا لوتو ، یک بازی بدون جرزنی و کلک برای شب یلدا

 هنوز کسی نمی‌داند اسم دقیقش «دبرنا» است یا «دبلنا» اما با این وجود در شکل برگزاری‌اش اختلافی بین علمای فن نیست؛ هر کسی چهارتا کارت چهارخانه دارد که توی بعضی خانه‌هایش اعدادی از یک تا نوشته شده. کیسه سفیدی هم هست که تویش مهره‌هایی در همین بازه وجود دارند.
در هر دور از بازی، به هر کس چند کارت می‌رسد و یک نفر کیسه را دستش می‌گیرد و شروع می‌کند به هم زدن مهره‌ها. بعد مثلا سه تا مهره را بیرون می‌کشد و عددش را می‌خواند. اگر شماره مهره با شماره یکی از خانه‌های کسی یکی باشد، مهر به او داده می‌شود تا روی همان خانه بگذارد.
بقیه هم اگر این شماره را داشته باشند، باید با نخودی، لوبیایی چیزی پرش کنند. هر کسی خانه‌هایش را پر کند، این دست را برده. بعدش کیسه دست به دست می‌چرخد و همین چرخه ادامه پیدا می‌کند. همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید، دبلنا از معدود بازی‌هایی است که جرزنی در آن کاری را پیش نمی‌برد و همه چیز به شانس و اقبال شما برمی‌گردد. به خاطر همینم جماعت کثیری هستند که به اصل فلسفه بازی بودن آن شک دارند و از خودشان می‌پرسند مگر بازی بی‌کلک و جرزنی هم وجود دارد.

13. دوز یک بازی قلم و کاغذی برای شب یلدای شما

 به قول فرنگی‌ها «ایکس – او»؛ یک بازی دو نفره که فقط یک کاغذ و قلم لازم دارد. در کلاسیک‌ترین شکل ماجرا، در یک صفحه جدولی ۳ در ۳ می‌کشید و هر یک از طرفین یکی از علامت‌های ضربدر یا دایره را برای خودشان انتخاب و تلاش می‌کنند یکی از ردیف‌های افقی، عمودی یا قطری را از آن خودشان کنند.
در کل خانوادگی ماجرا هم می‌توانید سه مستطیل تو در تو بکشید و با چهار خط قطری گوشه‌هایش را به هم وصل کنید. وسط اضلاع هم باید به هم وصل شوند. دو رقیب این بار به جای خودکار، باید نخود و لوبیا به عنوان مهره دستشان بگیرند تا به نوبت روی زمین بازی بگذارند و بالاخره یکی بتواند مهره‌هایش را روی یک خط کنار هم به صف کند. هر کسی بتواند این کار را انجام بدهد، نوبت بعدی به عنوان جایزه با اوست.
شما امسال شب یلدا کدام بازی‌ها را انجام می‌دهید؟ اگر بازی دسته‌جمعی دیگری هم می‌شناسید می‌توانید در قسمت نظرات به ما معرفی کنید.

 

14. بازی حدس صدا، نقطه ی مقابل پانتومیم و پرسروصدا مناسب شب یلدا

 اگر بخش‌های بازی خندوانه را دیده باشید با این بازی آشنا شده‌اید. در این بازی دوبه‌دو با هم گروه می‌شوید و تعدادی اسم حیوان یا اشیا و چیزهای صدادار دیگر را روی برگه می‌نویسید. با شروع شدن بازی یکی از افراد گروه باید صدای آن چیز را دربیاورد و هم‌گروهی‌اش باید اسم آن را حدس بزند. دقت کنید که این بازی دقیقا برعکس پانتومیم است یعنی شما اجازه‌ انجام‌دادن هیچ حرکتی را نداشته و فقط باید با صدا به هم‌گروهی‌تان کمک کنید که حدس بزند.

15. بازی مشاعره، مخصوص اهالی شعر و ادب و مخصوص شب یلدا

 چند فقره پایه شعر و شاعری در جمع شب یلدایی شما لازم است که اندازه دکتر آذر (مجری همه برنامه‌های شاعرانه شبکه چهار و مسابقه مشاعره شبکه آموزش) سواد و حافظه شعری داشته باشند تا بساط مشاعره جور شود و بازی راه بیفتد. قاعده‌اش هم که دیگر ساده است؛ با حرف آخر بیتی که نفر قبلی می‌خواند، بعدی یک بیت دیگر را شروع می‌کند؛ «الف» بده. جرزنی هم ممنوع است که کسی شعر تکراری بخواند یا مثلا دو مصراع بی‌ربط را به هم بچسباند.
بدیهی است که همه شعرها را هم باید از بر بخوانید و مکث زیادی شما را می‌سوزاند و به ورطه آدم‌هایی می‌کشد که از شعر و شاعری چیز زیادی نمی‌دانند و به شما به مثابه دو دیوان شعر صوتی اتوماتیک نگاه می‌کنند. تجربه ثابت کرده مشاعره نشستنکی اندازه مدل درازکش آن لطف و کیف ندارد. یک کمی شعرشناسی هم لازم است تا آخرین ترانه‌های آلبوم جدید احسان خواجه امیری را به جای شعر بهتان غالب نکنند. یکی از کلک‌های رایج در بازی هم این است که بیت‌هایی را حفظ کنید که آخر آنها به حرف‌های سختی مثل «ز» ختم شود!

16. مافیا (آدمکش)، بازی پلیسی و هیجانی شب یلدا

 شب یلدا باید پر از هیجان باشد.در این بازی دو گروه داریم؛ مافیا (دزد) و پلیس. اول بازی با رأی‌گیری یک نفر که می‌تواند زبان به دهان بگیرد و با ایما و اشاره به رفقایش آمار ندهد، به عنوان حاکم یا کدخدا انتخاب می‌شود. بعد روی کارت‌هایی می‌نویسد پلیس و به ازای هر ۳ کارت یک مافیا هم می‌نویسد و می‌دهد دست اعضای بازی. حواستان باشد که اگر شما مافیا شدید، تابلو بازی درنیاورید که پلیس‌ها شما را بکشند.
کدخدا اعلام می‌کند که شب شده، همه می‌خوابند و چشم هایشان را می‌بندند. کدخدا اعلام می‌کند مافیا چشمش را باز کند. جناب مافیا بیدار می‌شود و به کدخدا حالی می‌کند که فلانی را بکش. بعد از بسته شدن چشم مافیا، کدخدا اعلام می‌کند صبح شده، همه بیدار می‌شوند و با توجه به این‌که چه کسی مافیاست و او را می‌کشند. دوباره شب می‌شود. این فرایند شب و روز آن‌قدر تکرار می‌شود تا یکی از گروه‌ها ببازد. اگر همه مافیاها مردند، پلیس‌ها برده‌اند و اگر تعداد پلیس‌ها با مافیاها یکی شد، مافیاها برده‌اند. نمک بازی هم به دعوا و درگیری پلیس‌ها در انتخاب مافیاهاست.

17. گل یا پوچ، بازی همه سنین پیشنهادی برای شب یلدا

 گل یا پوچ یک بازی کم زحمت و جذاب برای دورهمی‌های خانوادگی در شب یلداست. گل یا پوچ به خصوص برای بازی کردن با بزرگترهای خانواده که شور و تحرک جوان‌ها را ندارند، مناسب و لذت‌بخش است
سنتی‌ترین شیوه بازی این است که شیء کوچکی را که معمولا یک تکه کاغذ مچاله شده است، در مشتتان قایم کنید و طرف مقابل حدس بزند گل در کدام دست شماست. اگر درست بگویید گل جابه‌جا می‌شود و امتیاز به شما می‌رسد. بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا یک طرف به امتیازی که با هم قرار گذاشته‌اید، برسد. هیجان بازی وقتی بالاتر می‌رود که تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر و گروهی باشد.
اگر در گروهتان یک‌ تر و فرز داشته باشید که بتواند در جابه‌جایی گل بین اعضای گروهش تبحر داشته باشد، بازی حسابی جذاب می‌شود. کسی که بتواند در یک چشم به‌هم‌زدن خالی بازی کند و رقیب بیچاره را در کف بگذارد. می‌توانید برای یک ضرب گفتن در اولین حدس هم امتیاز ویژه بگذارید تا ریسک بازی بالا برود.

 

18. بازی جمله‌سازی، خاطره انگیز برای شب یلدا

 بازی به ارث رسیده از دوران مشقت کلاس دوم ابتدایی. شکل ساده‌اش این است که نفر اول سه تا کلمه به دومی بگوید تا با آنها جمله با ربطی بسازد. این چرخه می‌تواند به ترتیب تا نفر آخر ادامه پیدا کند تا هر کسی که نتوانست جمله معناداری رو کند یا زیادی طول کشید تا جملاتش را قطار کند، از بازی برود بیرون.
اگر بخواهید بازی را سخت‌تر و جذاب‌تر کنید می‌توانید با همان سه کلمه شروع کنید، بعد نفری که جمله را می‌سازد، یک کلمه به نفر بعدی بدهد تا در ادامه همان جمله، جمله جدیدی بسازد. احتمال شکل‌گیری جملات بی‌معنا اینجا بیشتر می‌شود که تا جایی که فانتزی ادبیات تحمل می‌کند، شما هم باید صبور باشید وگرنه نفر گوینده باید به سمت سکوهای تماشاگرها هدایت شود.این بازی با ایجاد هیجان خاص خودش برای شب یلدا پیشنهاد خوبیست.

19. بازی اسم پیشانی، یک بازی دوست داشتنی برای شب یلدا

 نوعی ۲۰ سوالی جمعی؛ همان بازی است که نقی در «پایتخت ۱» با بابایش، «پنجعلی» در آخرین قسمت سریال انجام می‌داد. هر بار یکی از جمع می‌شود سوژه بازی و جماعت با اجماع روی او اسم می‌گذارند و می‌چسبانند روی پیشانی‌اش. آن فرد از همه جا بی‌خبر هم آن‌قدر سوال می‌کند تا اسمش را حدس بزند و کشف کند. بازی وقتی تمام می‌شود که روی همه اسم بگذارند و همه بتوانند اسم‌هایشان را حدس بزنند.این بازی برای ایجاد شادی دورهمی در شب یلدا خوب است.

20. بله – نه معکوس یک بازی پراز شیطنت برای شب یلدای شما

 یک بازی ساده برای مچگیری از آدم‌هایی که قدرت تمرکز ندارند. یک بچه سرتق سرزبان دار باید در حکم پرسشگر ظاهر شود و از نفر مقابل سوال‌های بدیهی کند و طرف مقابل هر جایی که باید بگوید «بله»، «نه» جواب بدهد و بالعکس. طبق منطق این بازی، ماست سیاه است. کسی که سوال می‌پرسد حسابی باید پرحافظه و با تمرکز باشد و تا می‌تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سوال‌ها جواب می‌دهد دستپاچه شود و زبان سوخته‌ها زودتر از بازی کنار بروند. کسی که در مقابل تعداد بیشتری از سوال‌ها مقاومت می‌کند، برنده بازی است.این بازی فوق العاده به شب یلدای شما انرژی زیادی تزریق می کند.

21. اسم‌ بازی، راهی برای سلطان شدن شما در شب یلدا

 نفر اول جمع، اسمی را می‌گوید و نفر بعدی با آخرین حرف اسم قبلی، اسم جدیدی می‌گوید. قانون بازی هم این است که هر کسی بیش از حد مکث کند می‌سوزد. نفر آخری که در بازی می‌ماند سلطان شب یلدا می‌شود و دور بعد با اسمی که او می‌گوید شروع می‌شود. از آنجا که این بازی به درد جمع‌های خیلی عمومی‌تر می‌خورد، بسته به هر جمعی که در آن هستید می‌توانید یک بازی تخصصی‌تر هم راه بیندازید؛ مثلا اگر در جمع عشق فوتبالی‌ها هستید، می‌توانید بازی را در ژانر اسم بازیکن‌های فوتبال یا در بین جماعت سینمادوست با اسم بازیگرها پیش ببرید.

22. شاه، دزد، وزیر یک بازی برای ادب شدن مجرم ها در شب یلدا

 این بازی معمولا با چهار نفر انجام می‌شود. ابتدا تکه‌های همشکل و کوچکی از کاغذ تهیه می‌شود و روی هر کدام کلمات شاه، وزیر، جلاد و دزد نوشته می‌شود. کاغذها به شکل یکسان تا می‌شود تا کسی از داخل آن خبردار نشود. بعد هر یک از بازیکنان کاغذی را برمی‌دارند. وقتی همه کاغذها را برداشتند و از سمت خودشان خبردار شدند، شاه رو به دیگران می‌گوید: «وزیر من کیست؟» اینجا وزیر با نشان‌دادن کاغذ، خودش را به شاه معرفی می‌کند. شاه می‌گوید: «دزد را از میان این دو پیدا کن.» صحنه حساس و خانمان‌برانداز بازی اینجاست.
بالاخره وزیر یک نفر را به عنوان دزد معرفی می‌کند که دو حالت دارد؛ اگر حدس وزیر درست بود که شاه فرمان شکنجه‌ای را به جلاد صادر می‌کند و جلاد هم دزد بخت‌برگشته را شکنجه می‌کند، اما اگر حدس وزیر اشتباه بود و جلاد را اشتباها به جای دزد معرفی کرده بود معمولا بلافاصله پس از حدس وزیر و معرفی او، می‌گوید «به جلاد توهین کردی؟!» و بعدش دوباره شاه شکنجه‌ای را به جلاد می‌گوید تا جلاد، وزیر بخت برگشته را تنبیه کند. شکنج‌ها معمولا دردآور است که از مشهورترین‌هایش سبیل آتشین یا بشین و پاشو است که مطمئنا به شب یلدای شما حال و هوای خاصی می دهد و یک شب خاطره انگیز برای شما رقم می زند.

23. اسم‌فامیل کلاسیک ترین بازی جمعی مکتوب از زمان مادها تا به حال، مناسب برای شب یلدا

تعداد نفرات بازی نامحدود است. فقط به قلم و کاغذ نیاز دارید تا صفحه را برای اسم، فامیل، شهر، کشور، غذا، اشیا و... ستون‌بندی کنید. به نوبت هر کسی یک حرف را اعلام می‌کند و خودش و بقیه شروع می‌کنند کلمه‌های مرتبطی را که با آن حرف خاص شروع می‌شود، زیر ستون‌ها می‌نویسند. حضور ذهن و سرعت عمل فاکتورهای برتری در این بازی هستند.
اولین نفری که تمام ستون‌ها را پر کرد، برگه‌اش را بالا می‌گیرد و «استوپ» کشیده و بلندی می‌گوید و شروع می‌کند به کولی‌بازی که «اصغر ننویس، من استوپ گفتم!». شیوه امتیازدهی هم این شکلی است که به جواب‌های صحیح پنج امتیاز تعلق می‌گیرد و اگر کسی برای یکی از ستون‌ها اسمی منحصر بفرد را نوشته باشد که بقیه آن را خالی گذاشته باشند، ۱۰ امتیاز نوش جان می‌کند. فقط عنایت داشته باشید با گذشت هزار سال از تاریخچه بازی، به کار بردن ژله پلاستیکی برای اشیا و ریواس‌پلو برای غذا نه‌تنها امتیاز مثبت ندارد، بلکه این قرون وسطایی‌ها را باید با امتیاز منفی جریمه کرد.
این قالب سنتی‌ترین شکل برگزاری بازی است، اما اگر می‌خواهید کمی هیجان و اطلاعات به‌روزتر را قاطی بازی کنید، می‌توانید بازی را مثلا در ژانر سینما برگزار کنید و سرستون‌هایتان را اسم فیلم، کارگردان، بازیگر و... بگذارید. اسم فامیل سرعتی هم یکی از آپشن‌های موجود است.

24. بازی منچ، پر از هیجان برای شب یلدا

 این بازی می‌تواند با دو، سه، یا چهار بازیکن انجام شود. (یک بازیکن در هر یک از گوشه‌های صفحهٔ مربوط به بازی). هر بازیکن چهار مهره خواهد داشت (تعداد کل مهره‌ها ۱۶ خواهد بود) که در ابتدا چهار مهره در خانه‌های کناری قرار خواهند گرفت و بازیکنان باید مهره‌های خود را به انتهای بازی، یعنی ستون‌های عمودی یا افقی مربوط به خود (همرنگ) برسانند و برندهٔ بازی فردی است که زودتر از دیگر بازیکنان موفق به تمام کردن مهره‌های خود بشود. مراقب جرزنی رقبای خود در این بازی باشید. البته جرزنی در منچ به شب یلدای شما شور خاصی می دهد.
حرکت در این بازی بر مبنای تاس ریختن است، تعداد تاس یک عدد است. آوردن عدد شش به معنای شروع بازی و در ادامهٔ بازی وارد کردن مهره‌ها خواهد بود، همچنین بعد از رخ دادن عدد شش، بازیکن می‌تواند یک بار دیگر تاس ریخته و به همین ترتیب ادامه دهد. کسی که عدد شش می‌آورد و مهره بیرون دارد و یک مهره در خانه شروع دارد می‌تواند چند مهره در نقطه شروع بر روی هم قرار دهد.
همچنین نقطه شروع جز خانه‌های امن محسوب شده و می‌توان مهره‌های قرار گرفته از حریف در آن را با آوردن عدد شش از بازی خارج کرد و همچنین حریف هم می‌تواند مهره مورد نظر را در آن خانه از بازی خارج کند. همچنین پریدن از روی مهره دیگر در چهار مهره خانه مجاز است.

25. مار و پله ، کلاسیک ترین بازی کودکانه برای شب یلدا

 تعداد نفرات محدودیت ندارد. فقط هر کسی باید مهره‌ای با رنگ جداگانه داشته باشد تا در صفحه بازی مشخص باشد. صفحه بازی معمولا صد خانه دارد که رنگی‌رنگی هستند و پر است از نردبان و مار. هر کسی به ترتیب و نوبت تاس می‌ریزد و به اندازه عددی که گیرش می‌آید، خانه‌های جدول را جلو می‌رود. طبق قانون، اگر شش بیاورد یک دور دیگر هم فرصت تاس‌ریزی دارد. آن جلوها هم یا یک نردبان انتظارش را می‌کشید یا نیش یک مار. اگر نردبان باشد، چند پله‌ای را ترقی می‌کند و اگر به تور یک مار بخورد، باید راه رفته را برگردد و از چند ردیف پایین‌تر به بازی ادامه بدهد. لابد در جریان هستید که آن طرف ورق هم، زمین بازی منچ است.این برای کودکانتان در شب یلدا، بازی خوبیست.

26. بازی جابه‌جایی وسایل، بازی دوران مدرسه و پیشنهادی برای دورهمی شب یلدا

این بازی به‌این صورت است که یکی از افراد جمع همه‌ وسایل را نگاه می‌کند و برای چند دقیقه از جمع بیرون می‌رود بقیه‌ افراد یک وسیله را جابه‌جا می‌کنند و بعد از این‌که فرد مذکور آمد باید به دنبال تغییر ایجاد شده بگردد. یکی از افراد گروه هم باید با یک مداد روی میز بزند و با نزدیک شدن آن فرد به وسیله‌ای که جایش تغییر یافته صدا را افزایش دهد تا تغییر پیدا شود. اگر در مدت زمان معین شده فرد بتواند آن وسیله را پیدا کند رنده‌ بازی خواهد شد.

27. چالش حافظه، یک بازی پراز جملات زیبا و هیجان انگیز برای شب یلدای شما

 بازی چالش حافظه را می‌توانید به صورت یک گروه بزرگ که دور تا دور اتاق نشسته اجرا کنید. این بازی مناسب گروه سنی ۱۰ سال به بالا است، اما کودکان کم سن‌تر هم می‌توانند به صورت «نخودی» در بازی شرکت‌کنند و همه در شب یلدا وارد بازی شوند.
افراد در یک دایره می‌نشینند و نفر اول با گفتن یک جمله کوتاه به سلیقه خودش بازی را شروع می‌کند:
« رفتم مهمانی.»
نفر دوم جمله را از ابتدا تکرار می‌کند و یک جمله کوتاه دیگر به این جمله اضافه می‌کند:
«رفتم مهمانی و خاله‌ام را دیدم.»
نفر سوم هم این دو جمله را از ابتدا تکرار می‌کند و جمله کوتاه دیگری به انتهای آن اضافه می‌کند:
«رفتم مهمانی و خاله‌ام را دیدم که دسته‌گلی در دست داشت.»
و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند که هر شرکت‌کننده جملات را از ابتدا تکرار می‌کند و جمله کوتاهی به آن می‌افزاید. هر کس که کلمه‌ای را جا بیندازد، از بازی حذف می‌شود و برنده بازی کسی است که بتواند تا جایی جملات را بی‌نقص تکرار کند که همه از بازی حذف شوند.

28. پرتقال را بده! یا پاس پرتقال یک بازی جوان پسند برای شب یلدا

 فعالیت فیزیکی در این بازی نقش عمده‌ای دارد، بنابراین این بازی را می‌توانید در جمع‌‌هایی بازی کنید که افراد مسن‌تر تمایلی به بازی ندارند و جوان‌ترها اکثریت جمع را تشکیل می‌دهند. شرکت کنندگان را به سه گروه خانم‌ها، آقایان و کودکان تقسیم‌کنید. تعداد افراد گروه‌ها اهمیتی ندارد.
به هر گروه یک پرتقال بدهید. نفر اول دستش را مشت می‌کند و پرتقال را داخل گودی آرنجش قرار می‌دهد؛ یا به عبارتی با استفاده از ساعد و بازوی خمیده، پرتقال را نگه می‌دارد. هر شرکت کننده وظیفه دارد پرتقال را بدون افتادن به نفر بعدی تحویل دهد. چالش این بازی در آن است که هیچ کس مجاز نیست از انگشتانش استفاده کند و پرتقال‌ها باید فقط با استفاده از ساعد و بازو از شخصی به شخص بعدی منتقل شوند. پرتقال از دست هر دو نفری که بیفتد، آنها از بازی حذف می‌شوند و برنده هر گروه کسی است که در نهایت بعد از حذف کلیه رقبا پرتقال به دست باقی‌بماند.

29. مسابقه اسمارتیز، یک بازی خوشمزه برای شب یلدا

 برای این بازی مهمانان شب یلدا به دو گروه تقسیم می‌شوند و در دو دایره روی زمین می نشینند. شخصی که در بازی شرکت ندارد، به عنوان داور انتخاب می‌شود. در مرکز دایره هر گروه یک کاسه پر از اسمارتیز قرار بدهید و به هر بازیکن یک نی و یک کاسه کوچک یکبار مصرف بدهید. بعد از اعلام آغاز بازی به وسیله داور هر شرکت‌کننده با استفاده از نی و به داخل کشیدن هوا اسمارتیزها را از ظرف مرکز گروه به کاسه خودش منتقل می‌کند. برنامه ریزی نحوه و ترتیب برداشت اسمارتیزها برای گروه‌ها مهم است چون در غیر این صورت ممکن است سر شرکت کنندگان به هم برخورد‌کند و در شب یلدا مصدوم داشته باشید.داور از بالا به بازی نظارت می‌کند و از هر نوع تقلب جلوگیری می‌کند. گروه برنده، گروهی است که سریع‌تر ظرف اصلی اسمارتیز را خالی کند.

30. بازی های فکری خانوادگی، مناسب برای دورهمی شب یلدا

 بازی های فکری جز مهیج ترین بازی ها در هر گروه سنی است و مناسب یرای دورهمی های شما از جمله شب یلداست. بازی های فکری علاوه بر ایجاد شور و نشاط، مزیت های فراوانی نیز به دنبال دارد. از مزیت های مهم بازی های فکری می توان به تقویت حافظه، تمرکز، برنامه ریزی و سرعت در حل چالش ها نام برد.
برای بازی های فکری مانند همه محصولات سرگرمی بازه سنی مشخصی تعریف شده است.
خیلی مهم است که کودکان و نوجوانان بازی های فکری مربوط به سن خود را انجام دهند و در عین حال از شب یلدای خودشان نیز لذت ببرند. شما می توانید در دورهمی های خود بازی هایی را انتخاب کنید که محدودیت سنی نداشته باشند. به شما پیشنهاد می شود از این بازی های برای سرگرمی های شب یلدا می توانید استفاده کنید.
بازی های فکری پیشنهادی ومناسب برای بازی های شب یلدا اعم از: بازی فکری کاپوچین، استوژیت، جالیز، رامودیس و …می توان نام برد. در ادامه توضیحی مختصری از هر کدام از این بازی ها خدمت شما عزیزان ارائه می شود.

31. بازی فکری کاپوچین شب یلدایی

 بازی فکری کاپوچین را می توان یک بازی محبوب و هیجان انگیز دانست. این بازی شامل یک زنگ، تعدادی لیوان و کارت های تصاویر است. در این بازی به هر بازیکن ۵ لیوان رنگی داده می شود و یک نفربعد از بُر زدن کارت تصاویر یک کارت را انتخاب می کند.
شرکت کنندگان در کاپوچین ، باید لیوان های رنگی که در اختیار دارند را مطابق با ترتیبی که درون کارت تصاویر درج شده، بچینند. بازیکنی که زودتر لیوان ها را بچیند باید زنگ را به صدا دربیارد و آن کارت تصویر به عنوان امتیاز مال او می شود.
در انتهای بازی هر بازیکنی که تعداد بیشتری کارت تصویر داشته باشد برنده بازی است. این بازی به شدت جذاب و نیازمند سرعت عمل بالا است. اگر به بازی های سرعتی با تمرکز بالا علاقمند هستید کاپوچین می تواند یکی از انتخاب های شما برای بازی های شب یلدا باشد.

32. بازی فکری استوژیت، بدون محدودیت سنی، مناسب رای همه مهمانان شب یلدا

 یکی دیگر از سرگرمی های شب یلدا می تواند بازی فکری استوژیت باشد. استورژیت از آن دسته بازی های فکری است که محدودیت سنی نداشته و از کودکان ۸ سال بالا می توانند این بازی را انجام دهند. در این بازی تعدادی کارت تعریف شده است که بر روی آن تصاویر خاصی کشیده شده است. به طور کلی این بازی براساس قدرت تخلیل و قصه گویی می باشد. هر بازیکن به ترتیب با توجه به کارتی که دارد باید قصه ای تعریف کند.
این قصه باید به گونه ای مطرح شود که به تصویر درون کارت مربوط باشد. در ادامه، کارت قصه گو با سایر کارت ها قاطی شده و سایرین باید کارت قصه گو را پیدا کنند و طبق توضیحات دفترچه راهنما امتیازدهی انجام گیرد. شخص قصه گو می تواند از داستان های دیگر، آهنگ ، شعر و ضرب المثل ها الهام بگیرد.

33. بازی فکری جالیز، رقابتی برای شب یلدای شما

 بازی جالیز یک بازی به شدت رقابتی محسوب می شود. همان گونه که از اسم بازی مشخص است این بازی به یک مزرعه تشبیه شده است. به طوری که شما در کنار خانواده می توانید به عنوان یک سرگرمی شب یلدا از آن استفاده کنید.
نوع این بازی فکری که می توان از آن به عنوان یک بازی شب یلدایی خاص نام برد به این صورت است که شما باید در هر مرحله کاشت و بازار و خرید محصول هوشمندانه عمل کرده تا بتوانید امتیاز بیشتری کسب کنید.
این بازی به شدت اقتصادی و رقابتی است و نیازمند تمرکز و قدرت ذهن خوانی می باشد. ویژگی های مختلفی مثل خرید کود و تراکتور و… در بازی تعریف شده است که با مطالعه دفترچه راهنما به راحتی با روند بازی آشنا خواهید شد.

34. بازی فکری رام و دیس، بدون محدودیت سنی، مناسب شب یلدا

 بازی فکری رام و دیس می تواند یک انتخاب خوب برای بازی شب یلدا باشد. این بازی محدودیت سنی نداشته و همه گروه های سنی می توانند به انجام بازی بپردازند. این بازی برای شش نفر طراحی شده است. به هر شش نفر یک دسته کارت ۹ تایی رنگی و یک مهره به همان رنگ داده می شود. این کارت ها شامل تعدادی تصاویر با حضور گرگ، سگ و گوسفندان است.
بازیکن ها در ابتدا کارت هایی یکسان در دست دارند. هر بازیکن با استراتژی خود از کارت ها استفاده می کند تا بتواند کارت بیشتر و امتیاز بیشتری جمع کرده و مهره خود را در صفحه بازی به جلو حرکت دهد. در این بازی کارت گرگ، گوسفندان را شکار می کند. همچنین سگ ها گرگ ها را فراری داده و گوسفندان را جمع می نمایند. قدرت ذهن خوانی به شما کمک می کند که در این بازی برنده باشد.

35. بازی های دورهمی، مخصوص دورهمی شب یلدا

 در شب یلدا می توانیم به انجام بازی های دورهمی بپردازیم. بازی های دورهمی اصولا به ابزار خاصی واسه بازی کردن احتیاج ندارند. این بازی ها به شدت باعث شور و نشاط شده و لحظاتی دلنشین را برای ما به ارمغان می آورند.
از مزیت های دیگر این نوع بازی ها تقویت روابط عاطفی بین اعضای خانواده در هر گروه سنی می توان اشاره کرد. در ادامه تعدادی از این بازی ها را نام برده و به اختصار توضیح خواهیم داد:

36. جرات یا حقیقت، یک بازی پرطرفدار برای شب یلدا

 جرات و حقیقت یکی از نام آشنا ترین بازی ها به شمار می رود.در این بازی می توان با استفاده از یک بطری یا روش های دیگر، افراد را به صورت تصادفی برگزید. شخص انتخاب شده باید بین جرات و حقیقت یکی را انتخاب کند.
اگر جرات را انتخاب کند باید کاری گفته می شود را انجام دهد و اگر حقیقت را انتخاب نماید باید به سوالی که پرسیده می شود صادقانه پاسخ دهد. این بازی بین نوجوانان طرفدار زیادی دارد و می تواند یک انتخاب خوب برای بازی شب یلدا باشد.

37. شعر یادت نره، پیشنهادی برای شب یلدای شما

 بازی شعر یادت نره از بازی های شب یلدا و هرگونه دورهمی ها به شمار می رود. در این بازی افراد باید ادامه شعر مطرح شده را اجرا کنند تا بتوانند امتیاز کسب کنند.این شعر ها به صورت کاملا تصادفی و از همه سبک های موسیقی انتخاب می شود.
شما می توانید در این بازی به شیوه پانتومیم عمل کرده و یک سری شعر را از قبل انتخاب کنید یا از اپلیکیشن های مربوط به این بازی ها کمک بگیرید. افرادی که حافظه خوبی داشته باشند و همچنین اهل موسیقی باشند برنده این مسابقه مفرح و هیجان انگیز خواهند بود. این بازی به می تواند در شب های یلدای امسال که همه در منزل و به تنهایی جشن میگیرند مناسب باشد.

در این بخش تلاش شد تا تعدادی از بازی های دورهمی به صورت مختصر شرح داده شود. بازی های متنوع و زیادی برای بازی های شب یلدا مثل: چشمک، صندلی بازی، اسم فامیل، مشاعره، نخند ، نقاشی با چشم بسته، ماست خوری و … را می توان نام برد. 


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود