برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تاثیر اضطراب در روابط .png

چگونه اضطراب بر روابط تاثیر می‌گذارد

اضطراب نه تنها می تواند بر عملکرد شما در زندگی روزمره تأثیر بگذارد، بلکه اضطراب می تواند در توانایی شما در برقراری ارتباط با افراد دیگر نیز تاثیر بگذارد و اختلال ایجاد کند.

تاثیراضطراب بر روابط

اضطراب می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی شما از جمله روابط شما تأثیر منفی بگذارد. اضطراب نه تنها می تواند بر عملکرد شما در زندگی روزمره تأثیر بگذارد، بلکه می تواند در توانایی شما در برقراری ارتباط و ارتباط با افراد دیگر نیز اختلال ایجاد کند.

داشتن یک اختلال اضطرابی  می تواند به شیوه های مختلف بر روابط تأثیر بگذارد. درک راه‌های مختلفی که احساس اضطراب ممکن است در روابط شما تداخل ایجاد کند، می‌تواند به شما کمک کند راه‌هایی برای مقابله با اضطراب پیدا کنید.

در اینجا دو روش خاص وجود دارد که در آن اضطراب شما می‌تواند منجر به مشکلاتی در حفظ ارتباط با دیگران شود، و همچنین استراتژی‌هایی که می‌توانید (تحت راهنمایی یکمشاور یا روانشناس وروانپزشک ) برای کمک به شما در جهت‌یابی این الگوهای دلبستگی ناسالم اجرا کنید.

 

نشانه های اضطراب در روابط

 

رفتارهای که افراد ممکن است در هنگام تجربه اضطراب در روابط انجام دهند. 

 

 نشانه های اضطراب در روابط

٫۱نگرانی از اینکه طرف مقابل دروغ می گوید

٫۲ترس از اینکه طرف مقابل دیگران را بیشتر دوست داشته باشد

٫۳نگرانی در مورد خیانت طرف مقابل

٫۴نگران این هستند که اضطراب آنها بر رابطه تأثیر منفی بگذارد

٫۵فکر کردن بیش از حد به هر مکالمه، تماس تلفنی یا پیامک

٫۶اول دور کردن افراد برای جلوگیری از طرد شدن

۷اجتناب از روابط به طور کامل

افراد لزوماً همه  علائم اضطراب را تجربه نمی کنند یا علایم اضطراب را به یک میزان نشان نمی دهند. شیوه ای که هر فرد در یک رابطه اضطراب را تجربه می کند، اغلب به ماهیت و شدت وضعیت اضطراب او بستگی دارد. 

افرادی که اختلالات اضطرابی دارند بیشتر تنهاهستند و میزان طلاق بالاتری دارند.

 

چگونه اضطراب بر روابط تأثیر می گذارد

 

چند راه عمده وجود دارد که اضطراب می تواند بر یک رابطه تأثیر بگذارد. هنگامی که احساس اضطراب را تجربه می کنید، ممکن است با وابستگی یا اجتناب بیش از حد پاسخ دهید. هر دو پاسخ می توانند تأثیری بر نحوه تعامل و ارتباط شما با دیگران بگذارند.

وابستگی واضطراب در روابط

برخی از افراد مبتلا به اضطراب تمایل شدیدی برای نزدیکی به شریک (یا دوست) خود دارند، که دائماً به آنها برای حمایت و اطمینان بستگی دارد.

علاوه بر وابستگی بیش از حد، افراد مبتلا به اضطراب ممکن است خود را مستعد ابتلا به موارد زیر ببینند:

٫۱بیش از حد فکر کردن

٫۲برنامه ریزی برای همه بدترین سناریوها

٫۳بلاتکلیف بودن

٫۴ترس از طرد شدن

٫۵به دنبال برقراری ارتباط مداوم (و مضطرب شدن در صورت عدم پاسخ سریع شریک یا دوست) 

افراد دارای اضطراب در روابط بیش از حد وابسته ممکن است با عصبانیت نسبت به کسانی که احساس می کنند به آنها وابسته هستند دست و پنجه نرم کنند و به گونه ای رفتار کنند که برای روابط آفراد مخرب باشد.

 

اجتناب و اضطراب در روابط

 

در طرف دیگر طیف، برخی افراد از روابط به عنوان راهی برای مقابله با اضطراب خود اجتناب می کنند. این افراد ممکن است با آشکار نکردن احساسات خود، باز نکردن، یا آسیب پذیر بودن از احساسات منفی (مثلاً ناامیدی یا ناامیدی) اجتناب کنند.

فردی که از روابط نزدیک اجتناب می کند ممکن است سرد، از نظر عاطفی غیرقابل دسترس، فاقد همدلی یا حتی بی تفاوت باشد، حتی اگر آرزوی نزدیکی داشته باشد.  

 

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی کمتر از شرکای عاشقانه خود حمایت دریافت می کنند و حمایت کمتر و علائم اضطراب شدیدتر احتمال جدایی را افزایش می دهد.

 

 

درمان اضطراب در روابط

اگر اضطراب بر روابط شما تأثیر منفی می گذارد، مهم است که با یک پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنید. درمان هایی وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت اضطراب و بهبود ارتباطات و عملکرد در روابط بین فردی کمک کند .

 

∆داروها

دارو نیز اغلب بخش مهمی از درمان اضطراب است. در حالی که داروهای تجویز شده برای اضطراب، مانند مهارکننده‌های انتخابی 

درمان‌کننده نیستند، اما می‌توانند به کاهش علائم شما کمک کنند و به شما کمک کنند که افکار و رفتارهای مضطرب خود را دوباره با درمانگر خود بررسی کنید. 

داروها اغلب زمانی مؤثرتر هستند که همراه با روان درمانی استفاده شوند. 

∆روان درمانی

انواع مختلفی از درمان وجود دارد که می تواند دردرمان اختلال اضطراب مفید باشد، از جمله درمان شناختی رفتاری (CBT)، رفتار درمانی دیالکتیکی،و مواجهه درمانی. چنین درمان هایی می تواند برای بهبود ارتباطات در روابط نیز مفید باشد.

درمانگری که در نوعی از گفتار درمانی به نام درمان  شناختی -رفتاری تخصص دارد،  می‌تواند به شما کمک کند تا به جای اینکه هر بار که مضطرب هستید، به شریک زندگی خود برای آرامش نیاز داشته باشید، استراتژی‌هایی را در مورد چگونگی اطمینان دادن به خود و انجام اقدامات متفکرانه طراحی کنید. 

اگر متوجه شدید که در روابط خود بیش از حد دور هستید، درمان شناختی رفتاری، همچنین با انواع دیگر درمان، مانند روان درمانی روان پویشی ، ممکن است مفید باشد. یک متخصص سلامت روان می تواند به فرد کمک کند تا روابط گذشته و حال و احساسات پیرامون آن ارتباطات بین فردی را کشف کند. 

یک درمانگر همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید که اضطراب چگونه بر روابط شما تأثیر می گذارد. برای مثال، کاوش عمیق‌تر احساسات خود ممکن است استراتژی خوبی برای کسی باشد که تمایل به اجتناب دارد.

مقابله با اضطراب در روابط

علاوه بر کمک حرفه‌ای، تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی نیز وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها برای مدیریت احساس اضطراب در هنگام رابطه استفاده کنند.

اگر متوجه شدید که وابستگی های بیش از حد وابسته ای دارید، ایجاد راه هایی برای کنار آمدن با اضطراب و تکیه بیشتر به خودتان برای احساس بهتر می تواند فشار را از روی شریک یا دوستتان کم کند.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که در این روابط عصبانی یا مشکوک هستید، ابتدا به خود یادآوری کنید که ممکن است اضطراب شما به این موضوع دامن بزند. سپس، چند لحظه به هر واقعیتی که از نگرانی شما حمایت می کند فکر کنید و سعی کنید چشم اندازی را دوباره به دست آورید.

تکنیک های  مفیددیگر برای مقابله بااضطراب درروابط باشد عبارتند از:

با شریک زندگی خود در مورد اضطراب خود صحبت کنید
حضور زوجین در مشاوره مشترک  /تعیین مرزها
یافتن راه هایی برای مدیریت اضطراب و استرس با مدیتیشن،تمرکز حواس  ، تنفس عمیق و سایر تکنیک های ارامش بخش

 

گاهی اوقات اضطراب طاقت فرسا و ناتوان کننده است که می تواند برای روابط بسیار مضر باشد. همچنین در صورت عدم درمان، احساس اضطراب در طول زمان بدتر می‌شود، بنابراین کمک گرفتن بسیار مهم است.

اگر علائم اضطراب شما باعث ناراحتی می شود یا بر جنبه های مهم زندگی شما از جمله زندگی روزمره و روابط شما تأثیر می گذارد، با یک پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنید. با درمان مناسب، می توانید ارتباطات سالم، طولانی مدت و رضایت بخشی با دیگران ایجاد کنید.

سوالات متداول

چگونه با اضطراب شخصی در روابط کنار می آیید؟

اولین قدم این است که شناسایی کنید که در پس اضطراب شخصی شما چیست و به دنبال راه هایی برای تسکین خود باشید. همچنین می تواند مفید باشد که در مورد اضطراب خود با شریک زندگی یا سایر عزیزان خود صحبت کنید. روال هایی را ایجاد کنید که به کاهش استرس و اضطراب شما کمک می کند و در عین حال راهکارهای خودمراقبتی و آرامش را برای کاهش احساس اضطراب انجام می دهید.

افراد مبتلا به اضطراب در روابط چگونه عمل می کنند؟

افراد مضطرب ممکن است گاهی با جستجوی اطمینان یا اجتناب از طرد شدن پاسخ دهند. جستجوی اطمینان بیش از حد می تواند به چسبندگی یا وابستگی منجر شود، در حالی که ترس از طرد شدن ممکن است به اجتناب و سایر علائمی که بر روابط با دیگران تأثیر منفی می گذارد کمک کند.

چگونه اضطراب در روابط مشکل ایجاد  می کند؟

اضطراب می تواند منجر به نگرانی بیش از حد، عصبانیت یا تحریک پذیری شود. جستجوی مداوم اطمینان می تواند برای هر دو نفر در رابطه استرس زا باشد و به مشاجره کمک کند. از سوی دیگر، اضطراب نیز می تواند به اجتناب و جدایی کمک کند، که ایجاد یک ارتباط معنادار را دشوار می کند.
 .


برچسب ها

مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود