برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
GetImageDB.jpeg

بازی های مناسب کودکان بیش فعال

بازی های مناسب کودکان بیش فعال باید دارای چند مولفه ی مهم باشند . این بازی ها میتوانند گروهی یا فردی باشند در این باره محدودیتی نداریم ، در ادامه ی مقاله به توضیح کامل در باره ی معیارهای بازی مناسب برای کودکان بیش فعال پرداخته ایم و چند بازی مناسب برایتان معرفی کرده ایم .

 بازی برای کودکان بیش فعال و سرگرمی برای بیش فعالی باید چگونه باشد ؟ 


والدین و متخصصین زیادی ساعت ها وقت خود را صرف پیدا کردن بازی برای کودکان بیش فعال و سرگرمی هایی برای تمرکز و نقص توجه کودکان بیش فعال می کنند. شیوع بیش فعالی (ADHD) رو به افزایش است اما والدین از کاربرد داروهای روانپزشکی برای کودکان خود هراس خاصی دارند. چه بسا دارو درمانی تنها اثر مقطعی داشته باشد. لذا کار بر روی درمان های روانشناختی و غیر دارویی ضروری به نظر می رسد. در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی چند بازی ساده برای کودکان بیش فعال معرفی کرده ایم. همچنین قبل از ادامه مطالعه این مقاله می توانید با استفاده ازمقاله ی  بیش فعالی و نقص توجه از وجود این اختلال در فرزند خود آگاه شوید.

 

خصوصیات و نشانه های كودكان بیش فعال : 

 

  1. دائما به این طرف و آن طرف می دود و از اشیا بالا می رود.
  2. نمی تواند آرام در یكجا بنشیند و مدام می جنبد.
  3. نمی تواند بر تكالیف مدرسه و یا سایر كارها برای مدت طولانی تمركز كند.
  4. بدون اینكه عواقب کاری را در نظر بگیرد، غالبا دست به كارهای خطرناك می زند. مثل دست زدن به بخاری و سوختن، پریدن به وسط خیابان و یا بالا رفتن از نرده ها.
  5. اغلب پیش از اتمام سوال، جواب از دهانش بیرون می پرد.
  6. اغلب به سختی تحمل انتظار را دارد.
  7. وسط حرف دیگران می پرد.
  8. حرف شنوی كمی دارند. به اصطلاح نافرمان هستند.
  9. مرتب از جای خود بلند می شود ودر كلاس راه می رود یا بدون اجازه صحبت می كند.
  10. حین درس به سخنان معلم گوش نكرده به كار دیگری می پردازد.
  11. علائم عدم دقت وتمركز حواس را نشان می دهد.
  12. اغلب قادر نیست كاری را كه شروع كرده تمام كند.
  13. غالبا به نظر می آید به مطالب درسی گوش نمی كند.
  14. اختلال حافظه و تفكر در یادگیری از خود نشان می دهد.
  15. غالبا قبل از تفكر اقدام به عمل می كند.
  16. دائما از فعالیتی به فعالیت دیگری می پردازد.
  17. غالبا در كلاس، دیگران را باصدای بلند صدا می زند و با آن ها حرف می زند.
  18. درسازمان دادن به كارها با مشكل رو به رو است.
  19. دربازی ها و فعالیت های گروهی نمی تواند منتظر نوبت باشد.
  20. به نظارت فرامان در كارها نیاز دارد .
  21. در خلال خواب دائم در تقلا وتكان خوردن است.
  22. اغلب وسایل لازم برای انجام تكالیف مدرسه و یا فعالیت های داخل خانه را گم می كند مثل مداد، كتاب.
  23. دچارعقب ماندگی ذهنی یا مشكلات عاطفی نیست.
  24. معمولا از نظر ظاهر و لباس كثیف و ژولیده بوده ولباس های خود را پاره می كند.
  25. اعتماد به نفس آنها پایین است چون دائما از طرف اطرافیان طرد می شوند.
  26. اضطراب به دلیل حواس پرتی در بیش فعال ها زیاد است.
  27. بیش فعالی زمینه ارثی دارد .
  28. سازگاری آنها خوب است چون احساس خطر می كنند.
  29. افراد بیش فعال ترسو هستند.
  30. %۹۰ افراد بیش فعال مادرانی افسرده دارند واحساس گناه می كنند.

 

مقاله مرتبط: علائم و راه کارهای کنترل بیش فعالی

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال باید گروهی باشد یا فردی ؟

 

کودک بیش فعال، معمولا یک بازی یا یک فعالیت را تا آخر به سرانجام نمی رساند و در نیمه راه رها می کند اما به هر حال کودکان در سن مدرسه، برای یادگیری درس های خود و انجام تکالیف شان، نیازمند حدی از توجه و تمرکز هستند و اگر کودک نتواند توجه و تمرکز خود را کنترل کند، در یادگیری و انجام تکالیف خواندن، نوشتن و ریاضی دچار مشکل می شود.

بدترین تنبیه برای کودک بیش فعال، این است که از او بخواهید کاری انجام دهد که نیاز به توجه و تمرکز داشته باشد؛ مثلا به او بگویید بیا با هم این مسئله ریاضی را حل کنیم. در این حالت معمولا کودک حاضر است هر کار دیگری بکند، به غیر از تمرکز روی آن مسئله ریاضی. در موارد بسیار شدید باید ضمن بازی درمانی از دارو درمانی نیز استفاده کرد.

بازی هایی مانند پازل، راه رفتن بر روی تخته‌های تعادلی، مسدود کردن نخود و لوبیا و تشکیل‌خانه، نقاشی و فعالیت‌های بدنی را در درمان اختلال بیش فعالی و فقدان توجه می توانند موثر باشند. بازی‌هایی مانند پازل موجب تمرکز مبتلایان به این اختلال می‌شود، بنابراین استفاده از پازل‌ها می‌تواند مشکل عدم یادگیری در این کودکان را که بخشی از آن به عدم تمرکز مربوط شود برطرف کند.

استفاده از مداد رنگی و نقاشی، راه‌ دیگری برای درمان اختلال بیش فعالی و فقدان توجه است. باید از بازی‌ها و شیوه‌های کم خطر در درمان کودکان بیش فعال استفاده کرد چرا که آنها دچار نقص توجه هستند و بازی‌هایی که نیاز به توجه دارند را نمی‌توانند انجام دهند.

همچنین می‌توان برای بالا بردن تمرکز و دقت این کودکان یک صفحه حاوی مطلبی ورزشی به کودک بدهیم و از او بخواهیم تا دور تمام کلمات «توپ» خط بکشد.

برای کنترل انرژی مبتلایان به اختلال بیش فعالی و فقدان توجه باید از ورزش‌هایی که پریدن در آن‌ها زیاد است استفاده کنیم.

 

مقاله مرتبط:  بهترین مرکز درمان بیش فعالی کودکان در مشهد 

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال مبتنی بر رابطه کودک – والد (CPRT) : 


با استفاده از گروه های کوچک، اصول ومهارت های اولیه بازی درمانی کودک محور به والدین آموزش داده می شود. در بازی درمانی کودک محور ارتباط درمانی والد وکودک بر حل مشکل متمرکز است تا ارتباط بین کودک و والد افزایش یابد. بازی یک روش اولیه کودکان برای بیان کردن خودشان می باشد، بنابراین در  رابطه کودک – والد بازی به عنوان وسیله ای برای تسهیل تعامل وافزایش ارتباط بین کودک و والد بکار برد و والدین مهارت های جدید را در ۳۰ دقیقه بازی هفتگی تمرین می کنند و تجربیات خود را به گروه گزارش می کنند.

 

اهداف و مقاصد بازی های مناسب کودکان بیش فعال : 


اهداف برای والدین : 


یادگیری اصول و مهارت های بازی درمانی کودک محور
یادگیری چگونگی تشویق خودمداری، مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس در کودکان
رشد درک و نگرش واقع بینانه نسبت به خود و کودک
افزایش پذیرش خود و اعتماد به نفس والدین در توانایی های خود
رشد مهارت های فرزندپروری موثر بر اساس تکامل راهکارهای مناسب

 

  • اهداف بازی های درمانی برای کودکان بیش فعال  : 

 

  1. تجربه کردن مثبت تر احساسات عزت نفس از طریق بازی، ارزش، اعتماد به نفس و شایستگی از طریق احساس پذیرش، درک
  2. تغییر هرگونه برداشت های منفی احساسات، نگرش ها و رفتار والد از طریق اعتماد و احساس امنیت
  3. کاهش یا از بین بردن رفتار مشکل ساز
  4. رشد منبع درونی کنترل (کنترل خود)، تبدیل به خود مداری بیشتر، مسئولیت پذیری کارها و در نهایت روش های مناسب در بیان و برآوردن نیازها
  5. رشد موثر مهارت های حل مسئله
  6. اهداف برای رابطه والد و کودک
  7. تقویت رابطه والد و کودک و پرورش حس اعتماد، امنیت و نزدیکی برای والد و کودک
  8. بهبود تعاملات خانواده و ابراز محبت
  9. افزایش سطح شادی و لذت بین والد و کودک
  10. بهبود مقابله با استرس و حل مشکل


مطالعات حاکی از این است که بازی های مناسب کودکان بیش فعال باعث کاهش معنی دار شدت علائم بیش فعالی همراه با کمبود توجه، بیش فعالی، کمبود توجه، خطاهای پاسخ دهی و افزایش معنی دار زمان پاسخ دهی می شود. در واقع می توان از بازی درمانی به عنوان یک روش درمانی موثر برای کودکان و نوجوانان مبتلایان به ADHD بهره برد.

 

 

 

 

بازی های  مناسب کودکان بیش فعال : بازی های محیطی و بازی های منزل 

 

 

بازی فوت کردن شمع :


از کودک می خواهیم، شمعی را که روشن کرده ایم فوت کند، بدون خاموش شدن شعله، یعنی فقط شعله شمع حرکت کند ولی خاموش نشود. این بازی هم ممکن است مثل بازی های دیگر برای بچه ها سخت باشد ولی کودک شما با تمرین و تشویق موفق به انجامش می شود.

 

 

مقاله مرتبط: بازی های افزایش توجه و تمرکز کودکان بیش فعال

 

راه رفتن روی جدول :


با کودک خود به کوچه بروید و از او بخواهید، مسافتی را روی جدول کنار کوچه یا خیابان راه برود و دست های خود را باز نگه دارد، این بازی کمک زیادی به حفظ تعادل بدن و تمرکز او دارد.

 

بازی یخ‌زدگی :


خیلی سخت می‌توان کودک بیش فعال را برای چند ثانیه سر جایش نگه داشت و نشاند. به او بگویید که می‌خواهید بازی یخ‌زدگی کنید. این بازی بدین صورت است که او شروع به بازی و فعالیت می‌کند و وقتی شما می‌گویید: «یخ بزن»، او در همان حالت برای چند ثانیه باقی می‌ماند ـ برای شروع از ۱۰ ثانیه شروع کنید. اگر او توانست در این حالت باقی بماند، نوبت به شما می‌رسد ولی اگر نتوانست، آن‌قدر باید این بازی را ادامه دهید تا بتواند به مدت ۱۰ ثانیه یخ بزند.

حال اگر دیدید که این روش برای کودکتان پاسخگو نیست و از این بازی خسته شده، روند بازی را عوض کنید؛ یعنی اگر او نتوانست برای مدت ۱۰ ثانیه در حالت یخ‌زدگی باقی بماند، به او بگویید: «نه نشد! حالا نوبت من است.» با این روش او در ادامه بازی، تلاش بیشتری برای یخ‌زدگی خواهد کرد. وقتی او توانست برای ۱۰ ثانیه یخ بزند، روند بازی را تغییر داده و بگویید: «حالا می‌خواهیم یک نمایش افسانه‌ای بازی کنیم. تو در حالت خواب یا یخ‌زدگی باقی می‌مانی تا من تو را ببوسم یا به تو فوت کنم و آن وقت تو از این حالت خارج می‌شوی

 

بازی با لیوان آب :


یک لیوان آب سرخالی به کودک می دهیم و از او می خواهیم مسافت حدود یک متر را با این لیوان برود و برگردد و مواظب باشد که آب از لیوان نریزد. این بازی تمرکز و برقراری، حفظ تعادل بین دست و پا و چشم کودک مان را قوی می کند و باعث می شود که نوشتن از روی کتاب برای کودک آسان شود. بعد از چند روز، به یک مرحله سخت تر می رویم و از کودک می خواهیم که با همان لیوان آب از سه یا چهار پله بالا و پایین برود.

 

بازی با توپ تخم مرغی :


یک توپ تخم مرغی را روی میزی به طول تقریبا یک متر بگذارید. خود شما در یک طرف میز و کودکتان سمت دیگر میز بنشینید و این توپ را با کمک فوت کردن به سمت مقابل هدایت کنید، طوری که توپ به جای دیگری نرود و اگر هم رفت، با کمک فوت آن را به مسیر درستش برگردانید.

 

معرفی برخی بازی های توجه و تمرکز برای کودکان بیش فعال
بازی های افزایش توجه و تمرکز کودکان بیش فعال

 

بازی با برگ کاغذ :


برای افزایش تمرکز در خوب گوش دادن و نوشتن دیکته، در کودکانی که این اختلال را دارند، می توانیم از یک بازی استفاده کنیم؛ به این ترتیب که یک برگه کاغذ جلوی دهان مان می گیریم و کلمه ای را به آرامی می گوییم و از کودک بخواهیم آن کلمه را به ما بگوید. دلیل کاغذ گرفتن جلوی دهان، جلوگیری از لب خوانی کودک است. اگر لب خوانی کند، دیگر توجه و دقتی به خوب گوش دادن نمی کند.

این بازی ها، برخلاف ظاهر ساده ای که دارند، برای بچه هایی که دچار بیش فعال، نقص توجه اند، خیلی سخت هستند، چرا که این بازی ها تاثیر مستقیمی روی مغز بچه ها می گذارند و باعث ایجاد تمرکز و تقویت حافظه و دقت آن ها می شوند.

معمولا بچه های خیلی زود از انجام این بازی ها خسته می شوند که این خستگی را می توانیم با شاد کردن محیط بازی و فشار نیاوردن به کودک کمتر کنیم. ممکن است کودک وقتی می خواهد برای اولین بار این بازی ها را انجام دهد، متوجه توضیحات شما نشود و حوصله اش برود و اشتیاقی به بازی پیدا نکند.

در این شرایط بهتر است شما اول این بازی را انجام دهید تا برای کودک قابل فهم شود. می توانیم از فرزندان دیگر در خانه یا دوستان کودک یاری بگیریم و به صورت نوبتی این بازی ها را انجام دهیم.

 

بازی همراه با موسیقی :


کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب نیاز به یادآوری برای تمرکز روی تکالیفشان دارند. تحقیقات نشان داده که موسیقی و بازی های توجه و تمرکز کمک زیادی به سازماندهی فضا و زمان می‌کند. بنابراین، یکی از روش‌های یادگیری و حافظه برای کودکان مبتلا به بیش فعالی، بازی همراه با موسیقی است؛ یعنی تکالیف او را با موسیقی و آهنگ به او یادآور شوید تا او به کارهای روزمره‌اش بپردازد. بدین منظور می‌توانید بازی آدم‌آهنی کنید. در این بازی می‌گویید: «تو یک آدم‌آهنی هستی و من هر برنامه‌ای را که برای تو می‌گویم یا برایت می‌نویسم، اجرا می‌کنی. حالا شروع کن. دو قدم به عقب. حالا بچرخ و یک قدم به سمت راست، یک قدم به جلو، جلوی پایت یک اسباب بازی است. آن را بردار. یک قدم به چپ. حالا آن را توی جعبه اسباب بازی‌ها بینداز.» یا «تو یک آدم‌آهنی هستی که لباس‌های کثیف را از لباس‌های تمیز جدا کرده و کشو را مرتب می‌کند». این بازی می‌تواند همراه با موسیقی باشد که بر تمرکز کودک اثر بسیار خوبی می‌گذارد.

 

بازی ایفای نقش شخصیت‌های داستان :


اگر قبل از خواب در حال خواندن کتاب هستید و هنوز سطح انرژی کودک بالا است، می‌توانید بخشی از داستان را به صورت نمایش با هم اجرا کنید: با هم بخزید، خودتان را به جای پلنگ قصه بگذارید یا به او بگویید که نقش پرنسس قصه را بازی کرده و اتفاقات داستان را اجرا کنید. این فعالیت جسمانی به کودک کمک می‌کند تا هم انرژی‌اش را در جهت مثبت به کار گیرد و هم به روی حرکات خود هماهنگ با متن داستان تمرکز داشته باشد. به علاوه، او می‌تواند ماجراهای داستان را برای چند دقیقه در حافظه‌اش حفظ کرده و به اجرا رساند.

 

بازی بدون صدا حرف بزن :

 

کودکتان را تشویق کنید که از تکنیک گفتار درونی در بازی‌ها و عملکردهایش استفاده کند و برای خودش توضیح دهد که الآن در حال انجام چه کاری است و بعد چه کار خواهد کرد؟ مثلاً می­گوید: «من دارم یک برج درست می­کنم. یک بلوک، دو بلوک و… آه! نه! ریخت. اشکال ندارد، دوباره درست می‌کنم».

خود شما در یاددهی این تکنیک به کودکان نقش اساسی دارید.

شما نیز در انجام کارهای روزمره از این تکنیک استفاده کنید.

مثلاً هنگام پختن ماکارونی بگویید: «خب، الآن من نیاز به یک قابلمه بزرگ دارم. حالا درون آن آب و نمک م‌ ریزم و می‌گذارم تا بجوشد. حالا وقت سس است

 

بازی‌های نشسته پشت میز :


با کودکتان پشت میز نشسته و با او بازی مشترکی کنید. مثلاً با هم با شور و اشتیاق یک پازل حل کنید یا یک تصویر نقاشی را رنگ کنید یا با رنگ‌انگشتی بازی کنید یا مثلاً قایقی ساخته و داخل ظرف آب بیندازید و قایق‌بازی کنید یا حباب بسازید یا به او اجازه دهید که آب را از یک بطری به بطری دیگری بریزد.

این کار به کودک یاد می‌دهد که یک جا نشسته و تمرکز کند.

فقط شما می‌بایست آن دسته از بازی های توجه و تمرکز را انتخاب کنید که در او انگیزه ایجاد کرده و نقش تشویقی داشته باشد. نوع رابطه شما نیز با او تعیین‌کننده است. شما باید زمان بیشتری را با او صرف کرده و حوصله به خرج دهید و او را به خاطر فعالیت‌های موفقیت‌آمیزش تشویق و تحسین کنید.

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال : بازی با اسباب بازی ها 

 

چه اسباب‌بازی هایی برای کودکان بیش فعال مناسب است ؟


برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های روزانه کودکان نقش موثری در آینده و پرورش آنها دارد.

از آنجا که کودکان همواره در حال بازی هستند و در اثنای بازی مهارت ها و توانایی ها را یاد می گیرند  تصمیم گرفته ایم در ادامه ی این محتوا به معرفی مناسب ترین اسباب بازی ها برای کودکان مبتلا به بیش فعالی بپردازیم. اسباب بازی هایی که علاوه بر تخلیه ی انرژی اضافی آنها، موجب تقویت مهارت تمرکز و تفکر منسجم در آنها می شود.

 

برای اطلاع یافتن اسباب بازی های مناسب برای کودکان اختلال از شما دعوت می کنیم ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید.



از آنجا که کودکان با بیش فعالی از انرژی بسیار زیادی نسبت به سایر کودکان معمولی برخوردار هستند تعدادی از اسباب بازی های حرکتی و ورزشی می تواند به آنها در تخلیه ی انرژی کمک کند. همچنین می تواند استعداد آنها را در جهت رشد مهارت های جسمانی مدیریت کند. تعدادی از این اسباب بازی ها عبارت اند از:

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال :  دروازه فوتبال 


کودکان بیش فعال بسیار پر جنب و جوش هستند و نسبت به کودکان معمولی دیر تر خسته می شوند. به همین جهت استفاده از اسباب بازی های ورزشی می تواند گزینه ی مناسبی برای آنها باشد.
دروازه فوتبال نوباوه یکی از این وسایل است. این اسباب بازی کودکان دارای اختلال ADHD یا بیش فعالی را به انجام ورزش و فعالیت های بدنی مفید همچون فوتبال تشویق می کند.

کودکان با داشتن این اسباب بازی ساعت های پیاپی به ورزش کردن تشویق می شوند به گونه ای که ضمن تخلیه انرژی، مهارت های حرکتی لازم را کسب می کند.

آنها در میان بازی یاد خواهند گرفت هماهنگی مناسبی میان فرمان های مغز و حرکات دست و پای خود داشته باشند. همچنین ضربان قلب و گردش خون در بدن آنها تنظیم می شود. همین امر به رشد جسمانی و سالم ماندن آنها کمک شایان می کند.کودک خوشحال پر انرژی در حال بازی با توپ

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال :  تنی بال 


شخصیت کودک، می تواند به شدت به وسیله اسباب بازی ها و فعالیت هایی که انجام می دهد پرورش یابد و نمیتوان منکر تاثیر اسباب بازی بر شخیصت کودک شد. توانایی های کودکان در نهایت با کمک فعالیت هایی که انجام می دهند شکل می گیرد. این قضیه برای کودکان بیش فعال نیز صادق است. تعدادی از اسباب بازی ها وجود دارند که کودکان را برای زندگی و حتی انتخاب مسیر ورزشی آینده آماده می کند.

اسباب بازی تنی بال فن آموز یکی از این اسباب بازی ها است. این اسباب بازی ضمن تخلیه ی انرژی اضافی این کودکان موجب می شود که آنها به مرور زمان تکنیک ها و قوانین بازی بدمینتون را یاد بگیرند و به آن علاقه مند شوند. این امر میتواند یک عامل موثر جهت انتخاب مسیر ورزشی این کودکان باشد.بازی خردسالان با تنی بال

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال :  فوتبال دستی 


بازی های دو نفره یا دسته جمعی می تواند یک عامل موثر جهت رشد مهارت های اجتماعی کودکان به ویژه کودکان بیش فعال باشد. لازم است بدانید که متاسفانه کودکان با ADHD در پیدا کردن و یا نگه داشتن دوست اغلب دچار مشکل می شوند و در برقرار ی روابط پایدار با همسالان خود ضعیف عمل می کنند. به همین جهت بهتر است اسباب بازی هایی برای آنها تهیه شود که شرایط بازی های گروهی و دو نفره را برای آنها فراهم کند. این امر در ارتقای روابط اجتماعی آنها موثر است.
آنها با کمک بازی با این اسباب بازی ها یاد خواهند گرفت برای تداوم ارتباط با دیگران باید به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارند، قوانین را رعایت کنند. اسباب بازی هایی همچون فوتبال دستی کوچک سالار تویز بهترین گزینه برای تقویت مهارت اجتماعی کودکان بیش فعال است چرا که به کمک این اسباب‌بازی ها هم انرژی اضافی آنها تخلیه می شود و هم مهارت اجتماعی آنها بهبود می یابد.کودک خردسال در حال بازی با فوتبال دستی

بازی های مناسب کودکان بیش فعال :  بازی با اسکوتر مناسب برای تخلیه انرژی


اسکوتر یکی از اسباب بازی هایی است که موجب می شود این کودکان با انجام فعالیت بدنی مناسب، انرژی اضافی خود را تخلیه کنند.
همچنین آنها هیجان مورد نیاز خود را هنگام بازی با این وسیله تجربه می کنند. در نتیجه ی انجام بازی با اسکوتر عضلات بزرگ و کوچک بدن کودکان تقویت شده و تعادل لازم میان اعضای بدن را به دست می آورند. آنها علاقه ی زیادی به جنب و جوش دارند. به همین جهت خرید اسکوتر مثل اسکوتر پوپک، اسکوتر مکسی با چرخ ال ای دی برگپ و غیره مناسب ترین اسباب‌بازی برای کودکان بیش فعال هستند.دختر و پسر بچه در حاب بازی با اسکوتر های کوچک

 

بازی های مناسب کودکان بیش فعال : پازل ها و تقویت تمرکز 


از آنجا که کودکان بیش فعال بیشتر از همسالان خود مورد امر و نهی والدین و اطرافیان قرار می گیرند روابط دوستانه ی زیادی میان آنها و والدین وجود ندارد به همین جهت بازی های گروهی می تواند بهترین گزینه برای بهبود رابطه ی صمیمانه میان آنها و والدین باشد.

پازل ها یکی از بهترین نمونه های اسباب بازی است که امکان استحکام روابط را به کودک و والدین او می دهد چرا که این نوع بازی مختص به سن خاصی نیست و برای والدین خسته کننده نمی باشد. همچنین شرایط لازم برای ارتباط قرار کردن میان والدین و فرزندان را فراهم می کند. علاوه بر این والدین از این طریق می توانند مفاهیم تربیتی مورد نظر خود را به سادگی به کودکان انتقال دهند.
تعدادی از بهترین نمونه ها هنگام خرید پازل عبارت‌اند از: پازل ۱۰۰۰ قطعه نقاشی سگ ها و چکمه اثر رزماری میلته یوروگرافیک، پازل ۱۰۰۰ قطعه پانوراما گربه سانان بزرگ یوروگرافیک و غیره.بازی دو کودک دارای بیش فعالی با پازل

بازی های فکری و اختلال بیش فعالی یا کم توجهی:  


کمبود توجه یکی از علایم محرز کودکان با بیش فعالی است. آنها به سختی می توانند بر روی مسئله ی خاصی تمرکز کنند به گونه ای که آنها در اغلب اوقات قادر نخواهند بود یک بازی را به اتمام برسانند.

با این وجود مطالعات حاکی از آن است که بازی درمانی موجب افزایش تمرکز کودکان با اختلال بیش فعالی می شود.

اسباب بازی های فکری که نیاز به تفکر و تمرکز دارند از بهترین انواع اسباب بازی برای افزایش تمرکز کودکان محسوب می شوند. تکرار و مداومت انجام این گونه بازی در حین سرگرمی اینگونه کودکان موجب تقویت توانایی قدرت توجه آنها می شود. تعدادی از بازی فکری های مناسب برای کودکان عبارت‌اند از: گیم تلی پاتی زینگو، گیم سوژه زینگو و غیره همچنین محصولات برند فکرانه

 

انواع منچ :


عدم توانایی در انتظار یکی از ویژگی های بارز کودکان دارای بیش فعالی است. متاسفانه عدم کنترل این معضل امکان انتقال آن را به سنین بالاتر نیز می دهد. عدم توانایی در انتظار را می توانید در هنگام بازی کردن این کودکان به خوبی مشاهده کنید. آنها معمولا به هنگام بازی نمی توانند منتظر نوبت باشند و یا نوبت همبازی های خود را رعایت نمی کنند. این امر در حالی رخ می دهد که بازی درمانی کمک شایانی به حل کردن این مشکل می کند.
اسباب بازی هایی همچون انواع منچ که امکان بازی گروهی و یا نوبتی را به کودکان می دهند بهترین گزینه برای آن ها است.
مداومت در انجام این بازی ها می تواند به آنها کمک کند که صبوری لازم را کسب کنند و بتوانند به نوبت دیگران احترام بگذارند. تعدادی از اسباب بازی ها که این مهارت را در کودکان بیش فعال تقویت می کنند عبارت اند از: انواع منچ مثل بازی منچ خرگوش سری گیمز کم پی، گیم چارمنچو زینگو و غیره.

مهره های منچ و تاس : 

 

خانه سازی و لگوها مناسب ترین اسباب‌بازی برای کودکان بیش فعال : 


کودکان دارای ADHDبه خاطر امر و نهی های اطرافیان، انجام خطاهای بسیار و عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن پایدار، معمولا از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند. این عدم اعتماد به نفس در صورتی که مورد بازیابی قرار نگیرید تا سنین بزرگسالی همراه آنها خواهد بود.
روانشناسان یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس کودکان را بازی درمانی می دانند. به همین جهت اسباب بازی های ساختنی همچون ساختنی ۲۳۱ قطعه ۳ رنگ آهو ویونا، پازل پلاس پلاس ۱۳۰ قطعه پاستل سرگرمی مهارت افزا و غیره می تواند بهترین گزینه برای بازی آنها محسوب شود. این کودکان با ساختن سازه هایی هر چند ساده اعتماد به نفس خود را به دست خواهند آورد. هرچند که لازم است کودکان پس از ساختن سازه ها حتما مورد تشویق والدین و اطرافیان خود قرار بگیرند.لازم به ذکر است که خرید لگو نیز میتواند انتخاب مناسبی باشد.خانه سازی با لگو های رنگی

 

بازی های کارتی مناسب ترین اسباب‌بازی برای کودکان بیش فعال :

 

در حالی که همه بازی های کارتی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی  مناسب نیستند، چند بازی کارتی ساده وجود دارد که کودکان بیش فعالی  را درگیر می کند و به آنها کمک می کند تمرکز و مهارت های حافظه خود را آموزش دهند. 

کودکان دارای اختلال بیش فعال توانایی و مهارت لازم در برقرار کردن ارتباط چشمی با دیگران یا توانایی تمرکز چشمی را ندارند به عبارتی نمی توانند برای مدت طولانی به یک سوژه خیره شوند و مدام به اطراف نگاه می کنند.
به همین جهت لازم است اسباب بازی هایی مورد استفاده ی آنها قرار گیرد که به این کودکان کمک کند تمرکز چشمی خود را افزایش دهند. برای این منظور اسباب بازی هایی کارتی که نیازمند به نگاه و افزایش دقت چشمی است گزینه مناسبی برای تقویت این مهارت در کودکان است.

 

در اینجا چند بازی کارتی وجود دارد که برای کودکان بیش فعالی  مناسب است:

 

  • UNO : UNO یک بازی خوب برای کودکان مبتلا به بیش فعالی  است زیرا شامل رنگ‌های روشن و سایر نشانه‌های بصری واضح است و باعث می‌شود کودکان حتی اگر مشکلات توجهی داشته باشند، بتوانند با آن‌ها همگام شوند. نوبت گرفتن در UNO نیز به قدری سریع حرکت می کند که در مقایسه با بازی های روشمندتر مانند رامی، خسته شدن برای کودکان بیش فعالی  دشوارتر است.

 

  • Go Fish: Go Fish.

درک قواعد هر بازی با ورق ممکن است برای برخی از کودکان بیش فعالی  بیشتر از دیگران طول بکشد، بنابراین برای آموزش نحوه بازی به این کودکان به صبر نیاز است . کودکان را به دلیل فراموش کردن قوانین متهم به تقلب نکنید و در حالی که هنوز در حال یادگیری هستند نسبت به اشتباهات آنها دلسوز باشید. این می تواند به کودک در مورد یادگیری نحوه بازی کردن مثبت نگاه کند و به او کمک کند تا در آینده بدون ناامید شدن، بازی های کارتی پیچیده تر را یاد بگیرد.

 

نکات کلیدی انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان بیش فعال :


کودکان بیش فعال بیش از اندازه انرژی دارند در حالی که از توجه کمی برخوردار هستند. به همین جهت از طریق بازی و انتخاب اسباب بازی های صحیح باید به مدیریت انرژی اضافی و افزایش دقت آنها کمک کرد.
برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های روزانه کودکان نقش موثری در آینده و پرورش آنها دارد به گونه ای که می توان آنها را به سمت رشد و پرورش هرچه بیشتر هدایت کرد.
تعدادی از اسباب بازی های حرکتی و ورزشی وجود دارند که می تواند به کودکان بیش فعال در تخلیه ی انرژی اضافی کمک کند. به گونه ای که ضمن تخلیه ی انرژی های اضافی موجب ارتقای مهارت های حرکتی آنها می شوند.
کودکان دارای بیش فعالی با استفاده از برخی اسباب بازی ها و مداومت در استفاده از آنها به حرفه های ورزشی علاقه مند می شوند. و این امر به آنها کمک می کند که مسیر ورزشی خود را به درستی انتخاب کنند.
تعدادی از اسباب بازی ها وجود دارند که موجب می شود کودکبیش فعال هماهنگی مناسبی میان فرمان های مغز و حرکات دست و پای خود داشته باشند.
عدم توجه و دقت در کودکان بیش از علایم شایع است. به کمک بازی درمانی و انتخاب اسباب بازی های صحیح تا حد زیادی این مشکل برطرف می شود. انتخاب بازی های فکری برای حل این معضل بسیار کمک کننده است.
کودکان بیش فعال معمولا رابطه ی مناسبی با والدین خود ندارند به همین جهت استفاده از بازی های گروهی که امکان بازی میان والدین و فرزندان را فراهم می کند بهترین گزینه است. زیرا به بهبود رابطه ی صمیمانه میان آنها و والدین کمک شایان می کند.
برقراری ارتباط چشمی در کودکان بیش فعال کم است. به عبارتی تمرکز چشمی پایینی دارند. برخی از اسباب بازی ها هستند که بازی با آن موجب تقویت تمرکز چشمی در آنها خواهد شد

 

بازی های مناسب برای کودکان بیش‌فعال : فعالیت ها و رشته های ورزشی 


فعالیت‌های مناسب برای کودکان بیش‌فعالفعالیت‌های زیادی وجوددارد که راه‌های خوبی برای مصرف انرژی در کودکان مبتلا به ADHD است و به آن‌ها کمک‌می‌کند تا از تفاوت نورولوژیک خود استفاده‌کرده و از همسالان خود که شرایط نورولوژیک عادی دارند، در این فعالیت، بهتر باشند. با ما همراه باشید تا با فعالیت‌های عالی بیشتری برای کودک مبتلا به ADHD آشنا شوید و با او همراه‌شوید تا به او کمک‌کنید در خانه و مدرسه موفق باشد.

شنا  :


شنا، فعالیت آرام‌بخش مناسبی برای بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها است. درمورد ADHD، شنا ویژگی‌های زیادی دارد که می‌تواند باعث تعدیل شرایط شود. مشهورترین شناگر جهان، مایکل فلپس، هم درباره‌ی مشکل ADHD خود صحبت‌کرده‌است. در اینجا به برخی از دلایلی که باعث می‌شود شنا برای کودکان بیش‌فعال مناسب باشد، اشاره‌شده‌است:

شنا کمک‌می‌کند تا کودکان مبتلا به ADHD انرژی اضافی خود را بسوزانند.
شنا نیاز به دارو را کاهش خواهدداد.
شنا خیلی منظم و تکرارشونده است.
شنا باعث تحریکات حسی می‌شود.


هنرهای رزمی  : 


کودکان مبتلا به ADHD، اغلب متهم به بی‌نظمی هستند؛ اما این امر معمولاً به دلیل انرژی زیاد و اختلال در کارکرد اجرایی است که از علائم ADHD است و عبارت است از مشکل نورولوژیک برای به‌ترتیب انجام‌دادن کارها.

درحالی‌که بسیاری از کودکان بیش‌فعال در بازی‌های گروهی درگیری ایجادمی‌کنند و ممکن‌است به‌خاطر عدم پیروی از قوانین بازی، طرد شوند یا در زمان استراحت بین بازی، نتوانند صبور باشند، می‌توانند در ورزش‌های انفرادی که شامل حرکات پیچیده و آموزش است، به‌خوبی پیشرفت‌کنند.

 

  بازی درمانی در کودکان پرخاشگر چه مزایایی دارد؟


در اینجا به برخی از دلایلی که هنرهای رزمی می‌تواند به کودکان مبتلا به ADHD کمک‌کند، اشاره‌می‌شود:

کلاس‌های هنرهای رزمی معمولاً سریع انجام‌می‌شوند.
نشان‌داده‌شده که هنرهای رزمی باعث ایجاد مسیر عصبی جدیدی در مغز می‌شود.
هنرهای رزمی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.


مدیتیشن و یوگا :


همانند کودکان طیف اوتیسم، کودکان بیش‌فعال نیز می‌خواهند با اضطراب مقابله‌کنند. اضطراب را می‌توان انرژی روانی اضافی درونی نامید. کودک مبتلا به ADHD و مضطرب، ممکن‌است در مقابل افکار بیش‌فعال یا محرک‌های حسی، دچار اضطراب و تکانش شود.

هم مدیتیشن متفکرانه و هم یوگا، به کودکان بیش‌فعال کمک‌می‌کند تا سلامت روانی پیداکنند و بتوانند کنترلی برای افکار مزاحم، که باعث احساس اضطراب و ملالت می‌شوند، ایجادکنند.

اغلب عدم وجود تمرکز جسمی در کودکان بیش‌فعال منجربه عدم تمرکز روانی می‌شود؛ این به معنای تنبل‌بودن کودک نیست و کودکان مبتلا به ADHD معمولاً خیلی پویا هستند. مدیتیشن و یوگا را می‌توان برای آموزش تشخیص ارتباط بدن و ذهن و بازگشت به حالت اولیه در زمان پرت‌شدن حواس یا تکانش، در کودکان کم سن‌وسال نیز به‌کار برد.

 

در اینجا به برخی از دلایل مفیدبودن مدیتیشن و یوگا برای کودکان مبتلا به ADHD اشاره‌شده‌است:

باعث تقویت کنترل تمرکز می‌شود.
نشان‌داده‌شده که مدیتیشن باعث ضخیم‌شدن کورتکس جلوی پیشانی می‌شود.
مدیتیشن و یوگا باعث افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود.


موسیقی و رقص 


اکثر افراد احساس خوبی نسبت به موسیقی دارند. موسیقی در رقص یا یادگیری یک ساز، به کودکان مبتلا به ADHD کمک‌می‌کند تا موانع تمرکز خود را برطرف کنند و در فعالیت‌های مثبت و خوب شرکت‌کنند. درحالی‌که ممکن‌است برخی از کودکان بیش‌فعال، نواختن سازی را به‌خوبی یادبگیرند، برخی دیگر نیازمند فعالیت‌های موسیقی‌محوری هستند که حرکات پویا داشته‌باشد، مانند رقص.

کلاس‌های موسیقی مانند پیانو یا ویلون، برای کودکان بیش‌فعال مزیت‌هایی مانند سایر فعالیت‌های تخصصی فردی، مثل اسب‌سواری یا تنیس، دارد.

تحت نظر یک بزرگتر بودن، باعث جلوگیری از کسالت کودکان مبتلا به ADHD خواهدشد. ترکیب یادگیری مداوم اطلاعات جدید با فعالیت‌های حسی، باعث تمرکز کودک مبتلا به ADHD می‌شود.

 

طبیعت‌گردی 


همانند بسیاری از بچه‌ها، کودکان مبتلا به ADHD هم دوست دارند در هوای خوب به گردش بروند. تحقیقات نشان‌داده که فعالیت‌های فیزیکی در هوای آزاد، مانند جنگل، می‌تواند تأثیرات عمده‌ای روی سلامت شما داشته‌باشد.

در اینجا برخی از دلایل مفیدبودن طبیعت‌گردی برای کودکان بیش‌فعال آمده:

فعالیت فیزیکی باعث سوزاندن انرژی اضافی خواهدشد.
بودن در طبیعت و هوای آزاد باعث کاهش علائم منفی ADHD می‌شود.
دامنه‌ی تمرکز کودکان بیش‌فعال بعد از بودن در طبیعت، افزایش می‌یابد.
باعث می‌شود وزن اضافی حاصل‌شده از بی‌تحرکی و تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، کاهش یابد.

 

 

هنرهای دستی 


برای کودکان بیش‌فعال که علاقه‌ای به بیرون ندارند، هنرهای دستی راه مناسبی برای خلق آثار بزرگ و زیبا، همزمان با پرورش خلاقیت و اضهار وجود، است. در اینجا به برخی از دلایل مفیدبودن هنرهای دستی برای کودکان بیش‌فعال اشاره‌می‌شود:

کاری مستقل است.
به کودکان کمک می‌کند برای هدفی ملموس، کارکنند.
باعث به‌کارگیری حس کودکان مبتلا به ADHD می‌شود.
باعث شکوفاشدن خلاقیت کودکان مبتلا به ADHD می‌شود.

 

با توجه به اینکه مطالعه در رابطه با بازی های کودکان بیش فعال و سرگرمی های کودکان بیش فعال بسیار می تواند کمک کننده باشد، این نکته را مدنظر قرار دهید که درمان بیش فعالی یک درمان چندبعدی متشکل از دارودرمانی، توانبخشی توجه و تمرکز، روان درمانی و علم تغذیه و ورزش است

 


برچسب ها

فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود