برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش-اندازه-گیری-به-کودکان-پیش-از-مدرسه.jpg2.jpg

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش از رفتن به مدرسه و 5 راز آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی یکی از جذاب ترین مباحث و در عین حال جزئ چالشی ترین موارد آموزشی است ، در این مقاله سعی کردیم کاملترین راهنما را برای آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی در اختیارتان قرار دهیم با ما همراه باشید .

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی :

 

در اینجا تمام فعالیت های اندازه گیری برای کودکان پیش دبستانی که به آنها نیاز خواهید داشت آورده شده است! می توانید آن را راهنمای نهایی خود برای آموزش اندازه گیری در پیش دبستانی در نظر بگیرید. با این مقاله، با احساس اعتماد به نفس و راه‌های سرگرم‌کننده جدید برای آموزش اندازه‌گیری در پیش‌دبستانی پیش خواهید رفت .

 

 5 راز آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی :

 

آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی سیستماتیک است؟ یعنی نمی توانید گاری را جلوتر از اسب حرکت دهید. وقتی صحبت از تدریس ریاضی می شود، باید مهارت ها در زمان مناسب و به ترتیب درست آموزش داده شوند.

تدریس ریاضی کار بسیار بزرگی است و با تغییرات جدید در استانداردهای  آموزش و پرورش ، سطح  ندریس معلمان حتی بالاتر از قبل  رفته است.

این به این دلیل است که در آموزش ریاضی چیزهای زیادی وجود دارد.

 ریاضی جامع و سیستماتیک است. و اندازه گیری تنها یک تکه از پازل است.

ریاضیدانان معتقدند که  پنج رشته ریاضی باید تدریس شوند که به شرح زیر است:

 

  • راز اول : درک  اعداد   :

 

 توسعه درک عمیق از اعداد و سیستم اعداد، برای ترکیب و تجزیه اعداد و درک روابط مختلف بین  آنها.

 

  • راز دوم : جبر :

 

 درک الگوها و روابط، از جمله مرتب سازی و طبقه بندی و سازمان دهی ها

 

yes مقاله ی پیشنهادی : 13 راه ساده برای آموزش الگوها به کودکان 

 

  •  راز سوم : هندسه  :

 

 درک روابط فضایی، اصطلاحات اضافه، و ویژگی های اشکال دو و سه بعدی

 

yes مقاله ی پیشنهادی :  آموزش اشکال هندسی به کودک با 7 روش خلاقانه و 4 بازی جذاب

yesمقاله ی پیشنهادی :  16 روش آسان برای آموزش جهت ها- چپ ، راست ، بالا و پایین -به کودک پیش دبستانی

  • راز چهارم : اندازه گیری  :

 

 توانایی مقایسه و ترتیب دهی بر اساس یک مولفه، درک ویژگی های قابل اندازه گیری

 

yes مقالات پیشنهادی : 

 

 

  •  راز پنجم : تجزیه و تحلیل داده ها و احتمال  :

 

درک داده ها به عنوان وسیله ای برای به اشتراک گذاری اطلاعات سازمان یافته و درک اینکه متغیرهای خاصی بر داده ها تأثیر می گذارند.

 

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی

 

آنچه باید در مورد آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی بدانید :

 

ما هر روز چیزهای جدید را اندازه گیری می کنیم!

شما باید بتوانید در یک مسیر پیوسته و متمرکز مغز کودکان را به سمت محاسبات نامحسوس ریاضیات در زندگی هدایت کنید ، بهترین روش برای اینکار کمک گرفتن از بازی ها ، کاربرگ ها و فعالیت های روزانه است . در ادمه ی مقاله ما چندین منبع برای آموزش مفاهیمی مثل : بزرگ و کوچک ، دور و  نزدیک ، سبک و سنگین ، بلند و کوتاه ، جهت ها ، زمان و.. به شما معرفی خواهیم کرد . مام پلاسی های عزیز با ما  تا پایان مقالهی آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی همراه باشید  که کلی کار داریم 😊

 

مفهوم آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی چیست؟

 

اگرچه اندازه گیری ممکن است برای کودکان پیش دبستانی پیشرفته به نظر برسد، اما کودکان خردسال اولین کسانی هستند که انصاف و برابری را در حول محور بازی اندازه گیری می کنند. ممکن است بشنوید، "من بلوک بزرگتر را می خواهم!" یا شاید، "او توپ را برای مدت طولانی تری در اختیار داشت و اکنون نوبت من است!" این تجربیات غیررسمی ثابت می‌کند که کودکان اندازه‌گیری را به ساده‌ترین شکل آن از سنین پایین می‌فهمند. آنها در حال تکمیل فعالیت های اندازه گیری در مغز خود هستند!

 

در آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی چه مواردی مدنظر است ؟

 

در آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی، مهارت های اندازه گیری عبارتند از:

  • اندازه گیری قد، طول و وزن در واحدهای غیر استاندارد
  • شناخت مقادیری که کم و بیش هستند
  • بیشترین و کمترین را در کمیت و حجم شناسایی کنید
  • بزرگ، متوسط ​​و کوچک و همچنین عبارات بزرگتر و کوچکتر را مشخص کنید
  • مرتب کردن حداکثر 5 شی بر اساس اندازه به ترتیب صعودی و نزولی

 

مانند سایر رشته‌های ریاضی، مطالعه اندازه‌گیری پایه‌ای برای مفاهیم پیشرفته‌تر اندازه‌گیری فراهم می‌کند که در سال‌های بعد  . در دوران ابتدایی یاد خواهند گرفت. زمان، اندازه‌گیری با واحدهای استاندارد و یادگیری اندازه‌گیری محیط و مساحت، همه چیزهایی هستند که به مرور زمان مورد بررسی و یادگیری قرار خواهند گرفت اما این مهم است که شما ذهن کودک را برای پذیرش این موارد آماده کرده باشید .

آموزش مفاهیم اندازه گیری در پیش دبستانی به دانش آموزان این امکان را می دهد که با دنیای واقعی در ریاضیات ارتباط برقرار کنند.

 

 

چرا آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی مهم است؟

 

در پیش دبستانی، فعالیت های اندازه گیری به توانایی تشخیص و تعریف اندازه یا مقدار چیزی مربوط می شود. اینها معمولاً با استفاده از واحدهای اندازه گیری غیر استاندارد، مانند استفاده از بلوک ها، مکعب های یکپارچه و شمارنده برای اندازه گیری ارتفاع ایجاد می شوند. ما همچنین از دست خود برای اندازه گیری طول و از آب برای اندازه گیری حجم استفاده می کنیم.

 

کودکان از سنین پایین شروع به استفاده از ایده های اندازه گیری در زندگی خود می کنند. اغلب بدون فکر کردن، اندازه اسباب‌بازی‌هایشان را با هم مقایسه می‌کنند، اینکه کدام کیسه خوراکی برای حمل سبک‌تر است ، چگونه میتواند سهم بیشتری از کیک داشته باشد ؟

 

اندازه گیری به چیزی بیش از اندازه مربوط می شود. کودکان در نهایت  بین اندازه ها یا وزن ها مقایسه ترتیب می‌دهند، مساحت را اندازه‌گیری می‌کنند، حجم و ظرفیت را تعیین می‌کنند، زمان را می‌گویند و دما را تعیین می‌کنند. فراهم کردن فرصت کافی برای کودکان برای استفاده از واژگان ریاضی برای توصیف، مقایسه، تفکر انتقادی و مشاهده به آنها اجازه می دهد تا مهارت های اندازه گیری را توسعه دهند که آنها را برای سطح بعدی در سفر ریاضی خود و دوران مدرسه آماده می کند .

 

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی

 

چگونه با آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی مهارت های اندازه گیری را توسعه دهیم؟

 

شاید از خود بپرسید که چگونه اندازه گیری را به کودکان پیش دبستانی آموزش دهم؟

کودکان به طور طبیعی در زندگی روزمره خود اندازه گیری می کنند. آنها متوجه می شوند که قد والدینشان از قد خودشان بلندتر است، متوجه می شوند که فنجان شیر آنها چقدر پر است، و قطار خیلی طولانی کنار جاده را مشاهده می کنند. آنها همچنین درک اولیه ای از زمان دارند و می توانند متوجه شوند که دو دقیقه بسیار سریعتر از سی دقیقه میگذرد.

 

فعالیت‌های اندازه‌گیری برای کودکان در پیش‌دبستانی مقدمه‌ای برای شناسایی بزرگ، متوسط ​​و کوچک، و همچنین اصطلاحات بزرگ‌تر و کوچک‌تر است ، آن ها همچنین به مرور می آموزند که چگونه میتوانند بین چند آیتم روند صعودی یا نزولی مقایسه ایجاد کنند .

 

کودکان پیش دبستانی همچنین باید اصطلاحات اندازه گیری را یاد بگیرند مانند:

 

  1. طولانی تر
  2. کوتاه تر
  3. بلندتر
  4. بزرگتر
  5. کوچکتر
  6. سنگین تر

 

  • کودکان را به استفاده از کلمات اندازه گیری و واژگان تشویق کنید و با بازی مسائل را حل کنید.

 

مشاهده کودکان در طول روز و پرسیدن سوالات عمدی در مورد اندازه گیری، راه ایده آلی برای ایجاد درک عمیق است. ممکن است بشنوید که کودکان جملاتی مانند جملات زیر را بکار میبرند:

 

  • ماشین من طولانی تر است.
  • من بلندتر از تو هستم.
  • کتاب شما از من سنگین تر است.
  • موهام از تو کوتاه تره

 

ارائه انواع ابزارهای اندازه گیری و حتی برخی کارت های اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی به آنها کمک می کند تا به طور طبیعی مفاهیم اندازه گیری بیشتری را در بازی خود بگنجانند.

 

  • کاربرگ های آموزشی  یکی از راه های سرگرم کننده برای آموزش اندازه گیری  هستند .

 

چرا تقابل یک به یک و مفهوم اعداد در آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی مهم است ؟

درک و مفهوم اعداد هنگام آموزش اندازه گیری بسیار مهم است زیرا اعداد در مفهوم اندازه گیری بطور نامحسوس گنجانده شده اند. در اندازه گیری های مختلف، ما با واحد شمارش و اعداد می کنیم، که اساساً همان کاری است که هنگام شمارش اشیا بصورت جداگانه  یک به یک انجام می دهیم. دانش آموزان باید درک مفهومی و درستی از نحوه کار اعداد و مفهوم آن ها داشته باشند و آن ارتباط را همانطور که اندازه گیری می کنند بین اجسام مختلف ایجاد کنند.

 

  • فعالیت‌های متفکرانه اندازه‌گیری در بازی های مختلف، فرصت‌های بیشتری را برای کودکان پیش دبستانی فراهم می‌کند تا این ارتباطات را ایجاد کنند.

​​

یادگیری نحوه اندازه گیری  و آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی  می تواند چالش برانگیز باشد.

کودکان باید بدانند که برای اندازه‌گیری دقیق، باید چندین مورد از یک اقلام (مانند مداد رنگی یا مکعب‌ها) را ردیف کنند. به علاوه، آنها باید یاد بگیرند که استفاده از واحد اندازه گیری یکسان برای هر کار مهم است. به عنوان مثال، آنها فقط می توانند از  خط کش برای اندازه گیری طول کفش خود استفاده کنند و نه ترکیبی از خط کش، ترازو و ساعت .

 

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش از رفتن به مدرسه

 

راه های سرگرم کننده برای آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی :

 

  • 1. تا حد امکان تجربه واقعی و بازی ارائه دهید.

 

دانش آموزان و کودکان  را تشویق کنید تا در مورد ریاضی صحبت کنند و توضیح دهند که چگونه اندازه گیری کرده اند، حتی اگر پاسخ آنها اشتباه باشد. این به توسعه تفکر ریاضی و پرسش کمک می کند.

 

  • 2.ابزارهای جذاب انتخاب کنید :

 

به جای مداد و کاغذ از بازی ها و نماد های جذاب و جالب برای اندازه گیری استفاده کنید. مثلا چوب خط های رنگی رنگی ، نخ های زیبا برای اندازه گیری بزرگ و کوچک و..

 

  • 3.هنگام تدریس سوالات مفهومی بپرسید:

 

هنگام بررسی نحوه آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی از سوالاتی بپرسید که مفهوم مقایسه  داشته باشند هر چه کودکان تفکر قیاسی بیشتری داشته باشند بیشتر در دنیای اندازه ها غرق خواهند شد .

معلمان می توانند با پرسیدن سوالاتی مانند:

  • از کجا می دانی؟
  • می توانید در مورد آن بیشتر به من بگویید؟
  • از چه ابزارهایی برای اندازه گیری استفاده کنیم؟
  • اگر دوباره آن را امتحان کنید چه اتفاقی می افتد؟ آیا همین طور است؟
  • چگونه می توانیم مقایسه کنیم؟

همه کودکان به طور طبیعی در مورد محیط خود کنجکاو هستند و دائماً چیزها را با هم مقایسه می کنند، حتی قبل از اینکه کلماتی برای توصیف آنچه مقایسه می کنند داشته باشند. شما می توانید با استفاده از کلمات مقایسه ای مانند  بزرگتر ،  کوچکتر ،  بلندتر و  بلندتر به کودک خود کمک کنید . مثلا  کفش من از کفش شما بزرگتر است!

 

  • 4.از کتاب های تصویری  و کاربرگ های جذاب آموزشی استفاده کنید!

 

یکی دیگر از منابع شگفت انگیز برای آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی، کتاب های تصویری و مجموعه های کاربرگی است! این کتاب‌ها و کاربرگ ها متناسب با سن، مفاهیم مهم اندازه‌گیری را به مواد ساده و قابل حل تجزیه می‌کنند.

برخی از  کاربرگ های مورد نیاز شما :

 

 

 

 

 

آموزش اندازه گیری به کودکان

 

ایده هایی  برای آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی :

 

  • 1.از کودکان بخواهید یک شیء مشابه را با استفاده از واحدهای مختلف اندازه گیری کنند .

 

وقتی آنها یک شی را با گیره کاغذ، و سپس مداد اندازه گیری می کنند، اندازه های متفاوتی بدست می اید. از کودک بخواهید توضیح دهد که چرا اندازه گیری ها متفاوت است. او باید بتواند شما را قانع کند که چون از واحدهای متفاوت برای اندازه گیری استفاده کرده اید پس جواب های متفاوتی خواهید داشت .

 

  • 2.مکالمات و فرصت هایی را برای تمرین در مورد زمان در نظر بگیرید.

 

زمان برای کودکان خردسال مفهومی انتزاعی است که اغلب روزها را با ساعت ها یا ماه ها را با سال ها را با هم ترکیب می کنند. برای مثال، استفاده از تقویم به طور منظم به کودکان کمک می کند تا بفهمند روزها، هفته ها و ماه ها چگونه کار می کنند. تایمرها را تنظیم کنید تا کودکان بتوانند دانش و مقایسه ی  دو دقیقه در مقابل سی دقیقه را تقویت کنند.

 

آموزش ریاضیات پیش از مدرسه

 

  • 3.از یک ترازو خیالی برای اندازه گیری وزن و مقایسه تفاوت وزن بین دو جسم استفاده کنید.

 

بچه ها را تشویق کنید که ترازوی تعادل خودشان باشند و دستشان را با جسم سنگین پایین بیاورند و دست حاوی جسم سبک ترشان را بالا بیاورند.

 

کاربرگ ها در  آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی:

 

هنگام آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی ، تمرینات عملی می توانند بسیار مفید باشند! در اینجا برخی از این موارد ذکر شده است :

 

  •  کاربرگ های آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی را چاپ کنید :

 

با پیروی از این کاربرگ های مفاهیم اندازه‌گیری بصورت آسان و گام به گام پیش بروید وهر گونه فشار بیش از حد برای آموزش اندازه‌گیری به کودکان پیش دبستانی را حذف کنید.  شما میتوانید چند هفته آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی خود با کاربرگ های متنوع و مفاهیم مختلف داشته باشید

این کاربرگ ها سیستماتیک هستند، به این معنی که مهارت ها به گونه ای پیشرفت می کنند که از نظر رشد برای کودکان پیش دبستانی مناسب باشد. و، همه چیز بصورت بازی و سرگرم کننده است!

 

تعداد کاربرگ ها به گونه ایست که شما هر روز در برنامه های درس آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی خود میتوانید فعالیت های مروری و مفاهیم یادگیری جدید را ارائه کنید

مفاهیم اندازه گیری شامل تمایز و مقایسه و فعالیت های اندازه گیری طول، قد و وزن است.

 

 مقالات مرتبط :

 

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی  در کلاس :

 

آموزش مهارت های اساسی در هر کلاس درس بسیار مهم است. آموزش مهارت های اساسی می تواند همزمان سرگرم کننده، عملی و آموزشی باشد. در پست امروز مام پلاس قرار است همه چیز را در مورد مهارت های اندازه در کلاس صحبت کنیم، و اینکه چرا این مهارت ها یک مهارت اساسی برای دانش آموزان است.

 

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی

 

مزایای تسلط بر مهارت اصلی اندازه ها در آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی :

 

هنگامی که کودکان شروع به یادگیری مهارت های اندازه (بزرگ/کوچک، قد بلند/کوتاه) می کنند و شروع به مقایسه آنها می کنند ("این بزرگتر از آن است، من از او کوتاه ترم")، در حال بررسی مفاهیم اندازه گیری هستند. اولین چیزی که متوجه می شوند این است که اقلام دارای ویژگی هایی هستند که می توان آنها را اندازه گیری کرد. در سالهای اولیه، یادگیری در مورد اندازه شامل طول و وزن است. یکی از بهترین چیزها در مورد آموزش اندازه گیری و اندازه این است که یادگیری عملی بخش بزرگی از درک کودکان را ایفا می کند.

وقتی کودکان ویژگی‌های اندازه‌گیری را درک می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را با هم مقایسه کنند، می‌توانند این دانش را در سایر زمینه‌های ریاضی و همچنین سایر حوزه‌های محتوایی به کار ببرند.

 

چگونه آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی منجر به یادگیری در دنیای واقعی می شود ؟

 

در دنیای واقعی، ما همیشه از اندازه گیری استفاده می کنیم:

 

  • پخت و پز (اندازه گیری مواد تشکیل دهنده و انتخاب دمای مناسب فر)
  • تخمین زدن (مثل اینکه چقدر طول می کشد تا از یک مکان به مکان دیگر بروید)
  • تعیین اینکه آیا تب داریم یا خیر
  • وقتی از پول استفاده می کنیم (مفاهیم بیشتر و کمتر در اینجا اهمیت ویژه ای دارد!)
  • خرید (یافتن اندازه ها)

اگرچه ما روی اندازه‌ها (بزرگ/کوچک، کوتاه/قد و غیره) تمرکز می‌کنیم و آنها را با هم مقایسه می‌کنیم، اما بسیاری از حوزه‌های اندازه‌گیری وجود دارند که به دنیای واقعی مرتبط هستند. در زیر چتر محتوای اندازه‌گیری، فاصله (طول)، وزن، دما، زمان و پول گنجانده شده است - همه چیزهایی که ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم.

 

آمادگی کودکان برای ریاضی پیش دبستانی

 

فعالیت هایی برای آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی  :

 

کودکان خردسال ابتدا می آموزند که اندازه اشیاء را بر اساس ادراک مقایسه کنند - خواه یکسان یا متفاوت به نظر برسند. سپس با قرار دادن اجسام در کنار یکدیگر مقایسه می کنند. به طور معمول، کودکان ابتدا طول و سپس وزن را یاد می گیرند.

 

  • کودکان از کشف رابطه اندازه ها لذت می برند. یکی از راه های تمرین مقایسه مواد از طریق ادراک (فقط نگاه کردن به آنها) این است که به سادگی تعدادی اشیاء بلند و نازک را جمع آوری کنید و به بچه ها ارائه دهید. دو مورد از اشیاء را بردارید و از کودکان بخواهید که به شما بگویند کدام یک متفاوت است. عبارت‌های کوتاه‌تر، بلندتر، بلندتر، کوچک‌تر و بزرگ‌تر را تقویت کنید.

 

  • یک مورد «معیار» برای کودکان فراهم کنید - یک گیره کاغذ بزرگ، یک مداد رنگی، یک کارت فهرست. از آن‌ها بخواهید اقلامی را جمع‌آوری کنند (یا موارد را در یک جعبه مرتب کنند) که کوتاه‌تر از آیتم معیار، تقریباً مشابه آیتم معیار، و طولانی‌تر از آیتم معیار هستند. مثلا یک مداد به ان ها بدهید و بگویید یک وسیله کوتاه تر از آن یک وسیله بلندتر از آن و یک شی دیگر تقریبا هم اندازه با آن پیدا کنند

 

  • همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از اشیاء و شیشه‌ها یا جعبه‌هایی با برچسب کوچک، متوسط و بزرگ در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید، تا شروع به مرتب سازی کنند .

 

  • از کودکان بخواهید مجموعه ای از سه شی را که همگی می توانند در یک کیسه زیپی بزرگ جا شوند، بیاورند. از بچه ها بخواهید در یک دایره بنشینند. از آنها بخواهید که اشیاء خود را به ترتیب اندازه (کوچک، متوسط، بزرگ یا برعکس) مرتب کنند. بعد از اینکه بچه ها این کار را انجام دادند و ترتیب اقلامشان را توضیح دادند، از بچه ها بخواهید وسایل را با یکدیگر تعویض کنند و دوباره آنها را مرتب کنند.

کودکان و ریاضیا ت

 

به طور خلاصه :

 

آموزش اندازه گیری به کودکان پیش دبستانی یک مهارت اساسی است که پایه و اساس یادگیری را در زمینه های مختلف فراهم می کند. نه تنها برای کودکان بسیاری از مهارت‌های پیش‌آکادمیک را توسعه می‌دهند، بلکه سرگرم‌کننده و جذاب هم هستند!


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود