برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
تربیت و رشد صحیح کودک.png

تربیت و رشد صحیح کودک از رحم مادر تا بلوغ

چگونه می توان جنین را قبل از تولد در رحم پرورش داد؟ آموزش به محض زنده شدن شروع نمی شود، بلکه قبل از آن، قبل از به دنیا آمدن فرزندتانشروع می شود. آموزش قاعده اساسی است که همسران باید قبل از تصمیم گیری برای داشتن فرزند در زندگی به جدیت آن پی ببرند، اما شاید قبل از اینکه هر کدام تصمیم به ازدواج بگیرند.باید به مسئله تربیت توجه کنند. اما تربیت کودک از چه زمانی شروع می شود؟ چگونه تربیت کودک را از رحم شروع کنیم؟ رشد کودک چند مرحله دارد؟ وظایف والدین در هر مرحله از رشد فرزندشان چیست؟

 "بسم الله الرحمن الرحیم"

تربیت کودک از رحم مادر شروع می شود..

 

 در كتاب توحيد مفضّل از امام صادق ع نقل شده: «تو اى مفضّل، به آفرينش انسان بينديش كه نخستين مرحله آن، تربيت جنين در عالم رحم است؛ در حالى كه در ميان ظلمت‌هاى سه گانه (شكم، رحم و مشيمه) قرار گرفته؛ در آن جايى كه راهى براى درخواست غذا و دفع آزار و جلب منفعت و دور ساختن زيان‌ها از خود ندارد، خداوند خون عادت را (از طريق بند ناف) به سوى او روان ساخته و همان گونه كه آب، گياهان را آبيارى مى‌كند اين خون نيز جنين را آبيارى و تغذيه مى‌كند تا مراحل تكامل خود را بپيمايد و آن قدر قوى و محكم شود كه بتواند در هواى آزاد زندگى كند ... و هنگامى كه متولّد مى‌شود آن خون را به شير تبديل مى‌كند و به سوى پستان مادرش روان مى‌سازد، طعم و رنگ آن به كلّى دگرگون مى‌گردد و به صورتى كه مورد نياز نوزاد است.

 "چگونه تربیت جنین را از رحم شروع کنیم؟" 

 

 

هنگامی که مادر متوجه بارداری خود می شود، تنها بر استراحت، تغذیه سالم و پیگیری سلامت جسمی و رشد مناسب جنین تمرکز می کند.. اما آیا این کافی است؟

دویست و هشتاد روز دوران بارداری است،شادی شما یک زمین بازی حسی برای کودک شماست. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کودک در دوران بارداری شروع به یادگیری می کند.  ترجیحات فرزندتان برای غذا و موسیقی از شکم شما شروع می‌شود،

هنگامی که جنین  به هفته ۲۳ بارداری می رسد، می تواند صدای شما و سایر صداهای اطراف خود را بشنود و به آن پاسخ دهد و حتی ممکن است طعم غذایی که می خورید را بچشد.

تعداد زیادی از محققین به مطالعه آموزش جنین در رحم علاقه مند شده اند، در یکی از مطالعاتی که بر روی گروهی از زنان باردار انجام شد، آنها به دو گروه تقسیم شدند که اولی  مادرانی که به قرآن گوش می دادند  گروه دوم به  موسیقی  و نتیجه این شد که بعد از ۳ سال بچه هایی که به قرآن گوش می دادند توانایی حفظ بالایی داشتند و کسانی که موسیقی گوش می دادند بیشتر بودندو بچه هایشان قادر به حفظ نت های موسیقی .

 

 

 

جنین در این مرحله دو چیز مهم را یاد می گیرد

 

🔷️زبان: 

جنین آماده یادگیری زبان مادری است و همچنین دو زبان دیگر که می توانید با گوش دادن به فیلم یا آهنگ و صحبت  به   آنها آموزش دهید.

🔷️رژیم غذایی: 

منتظر نمانید تا فرزندتان به دنیا بیاید تا او را با یک رژیم غذایی سالم آشنا کنید، می توانید او را به  در رحم هم اورارژیم غذایی سالم عادت دهید.

جنین مزه ها را به خاطر می آورد، زیرا طعم رژیم غذایی در دوران بارداری در مایع آمنیوتیک اطراف آن ظاهر می شود. مطالعات نشان داده است که کودکان مادرانی که در سه ماهه آخر آب هویج زیادی مصرف کرده‌اند، غلات با طعم هویج را ترجیح می‌دهند و این نشان‌دهنده اهمیت رژیم غذایی متنوع در دوران بارداری است، زیرا بر ذائقه کودک شما برای غذاها تأثیر بگذارد.

 

در مام پلاس بخوانیذ👇🏼

ویدیوی 4 روش کاربردی برای تربیت کودک

 

۴روش اصلی تربیت فرزندان

روش‌های مختلفی وجود دارد که جنین‌ها از طریق قرار گرفتن در معرض تجربه یاد می‌گیرند

 

🔸️ کودکان با صداها و موسیقی‌های که در رحم می‌شنوند آشنا شده ویاد می‌گیرند و پس از تولد  باشنیدن آن احساس آرامش می‌کنند  در این صورت  با تکان‌ها و صداها آرام می‌شوند، مانند موتورهای اتومبیل، زیرا ممکن است آنها را به یاد حرکت و صداهای بدن شما بیاندازد.

🔸️یادگیری از روی عادت : برای مثال، اگر قطعه ای را می نوازید یا گوش می دهید ، نوزاد شما پس از تولد با همان موسیقی آرام می  شود.

اکنون که می  دانیم چگونه می توان از رحم شروع به پرورش جنین کرد، بهترین راه برای تقویت رشد و تکامل فرزندتان این است که او را از داخل رحم پرورش دهید. اما  قدم به قدم این کار را انجام دهید و زیاد به خود فشار نیاورید.

 

مراحل تربیت کودک از سنین شیرخوارگی تا بلوغ:

 

کودک دوره های مشخص و خاصی از رشد را پشت سر می گذارد که معمولاً در طی هر یک از این مراحل، فرد بسیاری از مراحل مغزی، فکری، جسمی را تجربه می کند 

 

رشد کودک به چهار مرحله اساسی تقسیم می شود:

 

۱)از بدو تولد تا سن ۱۸تا۲۴ماهگی 

 

در رشد کودک نوپا در ماهگی اتفاقات زیادی می افتد.

در این سن، انتظار احساسات جدید و پیچیده، وانمود کردن بازی، استقلال، راه رفتن، بسیاری از کلمات جدید و موارد دیگر را داشته رشد کودک نوپا در ۱۸تا۲۴ماهگی: چه اتفاقی می افتد احساسات در این سن، کودکان نوپا شروع به تجربه احساسات جدیدی مانند خشم و ناامیدی، احساس گناه، شرم، مالکیت و هیجان می کنند. کنار آمدن با این احساسات «بزرگ» سخت است  و نتیجه این تغییرات خشم وناراحتی نوزادتان باشد.

 

اگرچه اضطراب جدایی فرزندتان در حدود ۱۸ ماهگی به اوج خود می رسد، اما در ۲سالگی باید شروع به فروکش کند.

👈کودک شروع به فکر کردن در مورد احساسات خود می کند 

وممکن است احساسات خود را با کلمات بیان کند- برای مثال، ممکن است بگوید که "غمگین وناراحت " است.

آنها ممکن است با بوسیدن شما یا در آغوش گرفتن یک عروسک محبت خود را نشان دهند که این نیز بخشی از توسعه همدلی است.

👈مهارت های روزمره

در این زمان، کودکان نوپا مایلند کارهای بیشتری را به طور مستقل انجام دهند. برای مثال، فرزندتان یاد می‌گیرد که با قاشق و فنجان، و شاید حتی چنگال، خودش غذا بخورد- حتی ممکن است کمتر از قبل غذایش را بریزد.و درهنگام پوشیدن و درآوردن لباس به خود به شما کمک می کند. در این سن  کودک جوراب، کفش و لباس را بدون دکمه درمی آورد بیاورد.

 

 👈بازی کردن و یادگیری بازی مهم است

 زیرا کودکان  در این سن، شما شروع به تخیل و خلق کردن از طریق وانمود کردن بازی می کند - به عنوان مثال، تظاهر به نوشیدن از یک فنجان.

با بزرگتر شدن فرزندتان، وانمود کردن بازی پیچیده‌تر می‌شود و کودک کارهایی مانند جارو کردن زمین را با شاخه‌های درخت انجام  میدهد.

👈کودک از گذراندن وقت با خواهر و برادر و سایر کودکان لذت می برد، حتی اگر آنها مستقیما با خودشان بازی کنند.

 

👈صحبت کردن کودکان نوپا

در این سن از صحبت کردن لذت می برند.  حتی ممکن است مانند یک بزرگسال دارای لحن بالا و پایین باشند. به احتمال زیاد ترکیبی از "حرف زدن" و کلمات واقعی را خواهید شنید. در 18 ماهگی، فرزندتان همیشه در حال یادگیری کلمات است - معمولاً 1 تا 2 کلمه در هفته، یا شاید حتی یک کلمه در روز. کودک شما ممکن است اشیاء، افراد و اعضای بدن آشنا را نام برده و به آنها اشاره کند - به عنوان مثال، گوش، بینی یا انگشتان پا.

👈کودک در این دوره صداهای حیوانی مانند "گربه" در می اورد یا همان صدا یا کلمه را بارها و بارها میگوید.

کودک  نام خود را یاد می گیرد. آنها در درک جملات و دستورالعمل‌های ساده‌ای مانند «مامان بیا» یا «بیا بریم قدم بزنیم» بهتر می‌شوند.

👈تا 2 سالگی، ممکن است فرزندتان بتواند «من»، «تو» و «من» را بگوید و از جملات 2 تا 3 استفاده کند.

 

👈کودکان نوپا معمولاً در 18 ماهگی به تنهایی راه می روند و شروع به دویدن می کنند. فرزند شما احتمالاً با کمک شما از پله ها بالا و پایین می رود یا از مبلمان بالا می رود.

👈پرتاب و لگد زدن توپ، خط خطی کردن با مداد یا مداد رنگی، و ساختن برج های کوچک از بلوک ممکن است از چیزهای مورد علاقه کودک باشد. ایده خوبی است که ببینید چگونه می توانید خانه خود را برای تردد کودک فعال خود ایمن کنید. در این سن، فرزند شما ممکن است: «بیشتر» بخواهید و وقتی از شما خواسته می شود کاری انجام دهید، «نه» بگویید از شما کپی می کنند - برای مثال، ممکن است به شما کمک کنند زمین را جارو کنید.

 کمک به رشد کودک نوپا در ۱۸تا۲۴ماهگی در اینجا چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای کمک به رشد کودک خود در این سن انجام دهید:
🔹️در کنار فرزندتان باشید: اگر در حین بازی و کاوش در نزدیکی فرزندتان باشید، به فرزندتان اعتماد به نفس می‌دهد تا خودش چیزهای جدید را امتحان کند. این می تواند به فرزندتان کمک کند تا بعداً مستقل و با اعتماد به نفس باشد.

 

در مام پلاس ببینید👇🏼

اولین مرحله ی رشد جسمی کودک

رشد حرکتی کودکان از 12 تا 18 ماهگی

 

۲)از دو سالگی تا دو سالگی.

۳)، سپس مرحله از هفت سالگی تا دوازده سالگی و در نهایت

۴)مرحله نوجوانی،

در حالی که تعدادی دیگر از محققان مراحل رشد کودکان را به شش مرحله تقسیم کردند: نوزادان، نوزادان، پیش از راه رفتن، پیش دبستانی و سن مدرسه و در نهایت نوجوانی.

تربیت کودک تازه متولد شده:

این مرحله اولین مرحله رشد کودک محسوب می شود، زیرا بدن و ذهن او شروع به تطبیق با زندگی در دنیای بیرون می کند و این مرحله ،زمان تولد کودک تا تقریباً ماه دوم طول می کشد و طبیعی است که کودک در حالت گریه و آشفتگی مداوم باشد. این وضعیت در ۶-۸هفته زندگی او افزایش می یابد و سپس در طول تقریبا۱۲-۱۶ هفته شروع به تثبیت می کند.سر و قفسه سینه زمانی که او روی شکم می خوابد، علاوه بر این تمرکز چشمانش روی اشیاء اطراف  گذاشتن دست در دهان و گرفتن اشیا،کودک در این مرحله در آغوش والدین خود احساس اطمینان و امنیت می کند و از جمله رفتارهایی که این احساس را در او تقویت می کند عبارتند

 

↩او را در آغوش بگیرید،به او نگاه کنید و با صدایی آرام صحبت کنیدبا او محبت کنید، برایش آواز بخوانید و با گذاشتن او در کالسکه به گردش ببرید، علاوه بر این او را در پتوی نرمی بپیچید که احساس امنیت کند،  به گریه او پاسخ سریع دهید. 

 

↩ ماساژ دادن کودک به آرام کردن و اطمینان دادن به او کمک می کند، به خصوص اگر احساس اضطراب یا آشفتگی می کند، همچنین یک راه عالی برای تقویت ارتباط با کودک است.

 اشیا را در محل دور بگذارید تاتوانایی او را برای گرفتن و کشف اشیاء، در حالی که آنها را در مکان‌هایی دور از محل خوابش یا نزدیک ابزارهایش نگه می‌دارد، تقویت می‌کند تا مانع حرکت او نشود یا به او آسیبی وارد نشود،  این به کودک کمک می‌کند چند دقیقه در روز بنشیند.

↩روی شکم برای تقویت عضلات سر و گردن، این ماهیچه ها علاوه بر تقویت قسمت بالایی بدن، به کودک کمک می کند تا سر خود را بالا بیاورد، او را قادر به خزیدن کند و در زمان رشد او نقشی مهم  ایفا کند. لازم به ذکر است که توجه کودک در حالت نشسته و اطمینان از خوابیدن به پشت در هنگام خواب اهمیت دارد.

 

🟠تربیت نوزاد (۳تا ۱۲) ماهه

 

کودک در این سن علاوه بر چسبیدن به والدین خود با لبخند زدن و نگاه کردن به آنها با آنها ارتباط برقرار می کند و می توان گفت که از این روش ها برای بیان نیازهای خود استفاده می کند. این مهارت های اجتماعی و عاطفی در حال رشد هستند و با افزایش سن و رشد این مهارت ها، کودک قادر به درک دنیای اطراف خود می شود  باید توجه داشت که کودک در این زمان شروع به تشخیص و شناخت می کند. علاوه بر پیگیری واکنش والدین، حالات چهره و نحوه صحبت کردن آنها، از اعضای بدن خود استفاده می کند.

بازی با کودک به اوکمک می کند و توجه و برقراری ارتباط آرام با او باعث افزایش حس اطمینان و امنیت او می شود و رفتارهای  والدین از جمله: آواز خواندن برای کودک   و لمس های نرم و محبت آمیز، چیزی است که کودک در این مرحله برای رشد توانایی های مغزی خود بیش از همه به آن نیاز دارد و از نگه داشتن او برای مدت طولانی در رختخواب یا صندلی خودداری می کند.

با کودک قدم بزنید و . مکان هایی مانند باغ، فروشگاه و سایر موارد باید در تربیت کودک از روال یا برنامه خاصی پیروی کرد، مثلاً هر روز در ساعت معینی به او غذا داد. که احساس راحتی و سازماندهی او را افزایش دهد و همچنین هر بار از اصطلاحات یکسان برای نشان دادن چیزهایی مانند فنجان، توپ استفاده می کند.

🟡تربیت کودک نوپا (۱تا۳) سال

این مرحله از زندگی کودک برای والدین پر از تجربیات است، مانند بردن فرزند خود به دندانپزشک برای اولین بار و ورود کودک. کج خلقی و از نظر کیفی شایان ذکر است که کودک در این سن شروع به یادگیری بسیاری از چیزها می کند مانند تلفظ اعداد به صورت آهنگ اما بدون درک معنای آن و همچنین کودک شروع به تشکیل روال خود میکند و معانی آن را درک می کند. برخی از کلمات ساده مربوط به اندازه ها مانند بزرگ و کوچک 

کودکان در این مرحله کنجکاو هستند و در مورد محیط اطراف خود سوالات زیادی می پرسند و صداها و حرکات حیوانات را تقلید می کنند و همچنین از پیاده روی در مکان های طبیعی لذت می برند.  والدین بایددر این مرحله حتما زمانی را به مطالعه با کودک اختصاص دهد، با او بازی کنید و با پیاده روی با ماشین یا پیاده روی او را تشویق کنید تا دنیای اطراف خود را کشف کند و همچنین به او کمک کنید تا نامش را تلفظ کند سن و تمجید از هر رفتار مثبتی که انجام می دهد یا زمانی که به دستورات عمل می کند.

 

🟡تربیت کودک در سن ۳تا۵ سالگی

 

در این سن کودک در اکثر موارد توانایی بیشتری برای کنترل خود و احساساتش پیدا می کند، به طوری که کودک در این سن به جنبه ای مستقل از شخصیت او تبدیل می شود.وابستگی او کمتر به والدینش است و دانش و توانایی های او علاوه بر رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی او رشد می کند.

در این مرحله کودک نیاز به راهنمایی و هدایت محبت آمیز و مثبت دارد. والدین باید به ارتباط با کودک اهمیت زیادی بدهند و حتما در  سالهای رشد در کنار او باشند و به او کمک کنند.  که ماهیت رابطه اورابا والدینش بعدا مشخص می کند.

برای کمک به یادگیری در این مرحله; مراقب باشید که همه چیز را ساده نگه داریدو کارهای آسان را تکرار کنید تا کودک آنها را بیاموزد  والدین باید از همه فرصت ها برای تشویق و تمجید استفاده کنند. هر رفتار خوبی را برای فرزند خود انجام دهید و باید توجه کنید که کودک والدین خودرا به عنوان الگوی رفتاری برای خود می بیند وهمیشه سعی می کند رفتار آن هارا زیر نظر داشته باشد، بنابراین مهم است که والدین الگوی خوبی برای او باشند.

 

🟡برای تربیت کودک در سنین مدرسه (۶تا۱۲) سال با استفاده از جملات کامل.

 

در این مرحله ممکن است به نظر برسد که کودک به یک وضعیت رشد یا تکامل کافی رسیده است، اما برخی از جنبه ها و مهارت های او هنوز نیاز داردرشد  کند، برای کسب مهارت های اجتماعی مانند؛

▫️دوست یابی

▫️نحوه اعتماد به دیگران

▫️حل مشکلات

▫️مهارت های کار گروهی

کودک در این مرحله باید یاد بگیرد که چگونه از دیگران کمک بخواهد، با آنها صحبت کند و رفتار مناسبی  داشته باشد ،کودک در این سن تجربه زندگی کافی برای تعیین اهداف و رسیدن به آنها را ندارد، باید همیشه وظایف و مسئولیت هایش را یادآوری کرد و تشخیص نقاط ضعف و قوت برای او دشوار است.

در اینجا نقش والدین مطرح می شود تا به کودک کمک کنند تا تجربیاتی را که برای او چالش برانگیز است، اما در عین حال در محدوده توانایی هایش تجربه کند.

حضور در زندگی کودک و به اشتراک گذاشتن جنبه های مختلف زندگی و فعالیت هایی که انجام می دهد و او را به سمت درستی هدایت می کند و رفتارش را ارزیابی می کند و به او اجازه می دهد تا خود را ابراز کندهمین  به او اعتماد به نفس و تشویق می‌دهد تا سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی را که دوست دارد تمرین کند، علاوه بر تمجید از دستاوردهای شخصی‌اش، زمان و توجه کافی به کودک می‌دهد. برای رویارویی با زندگی بعد از دبیرستان، جایی که کودک از بسیاری جهات بسیار مستقل است. ، اما برخی از جنبه های دیگر وجود دارد که باید توسعه یابد از جمله

.◽بعد جسمانی:

کودک در این مرحله نیاز به حمایت و حضور والدین دارد ، مطالعات نشان داده است که ایجاد یک محیط خانوادگی سرشار از مثبت بودن، ارتباط مستمر بین کودک و او. والدین و درگیر شدن در فعالیت های خانوادگی و نیز فعالیت های اجتماعی، کودک را قادر می سازد تا به راحتی این مرحله را پشت سر بگذارد،والدین در این مرحله باید از نوجوان در شکل گیری شخصیت مستقل او حمایت کنند و بدانند که دیدگاه های متفاوتی بین آنها وجود دارد.

والدین باید حریم خصوصی نوجوان را در نظر بگیرند، دقت کرد که اختیارات و حدود نوجوان تعریف شود زیرا به آنها نیاز دارد و نظر آنها شنیده می شود و در شرایط آنها گنجانده می شود تا استقبال آنها از آنها افزایش یابد همچنین باید مراقب بود که او را در برنامه ریزی آینده خود حمایت کرد و راهنمایی کرد. او را نصیحت می کند. از هر چیزی که به سلامتی او آسیب می رساند مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی پرهیز کند و از او برای رویارویی با مشکلات و چالش های جدید حمایت کند، علاوه بر آن در مورد روش های کنترل استرس و نحوه مقابله با آن بحث کند.

 

حرف مردم چه تاثیری روی تربیت کودکان دارد؟

 

تکنیک هایی برای تربیت جنسی کودکان


برچسب ها

زهرا شیروانی

زهرا شیروانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود