برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
روش های تربیت کودک باهوش.jpg

3 روش آسان تربیت کودک باهوش

همه خانواده ها دوست دارند و آرزو می کنند کودک باهوشی داشته باشند. ولی همه راه های تربیت یک کودک باهوش رو نمی شناسند، در این مقاله راه هایی به شما پیشنهاد میشه که بتوانید کودکی باهوش داشته باشید.با ماهمراه باشید و اگر سخنی، پیشنهادی و یا سوالی داشتید، در قسمت نظرات عنوان کنید. در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده میشه.

تربیت کودک باهوش هم چالش ها و هم فرصت های منحصر به فردی را ارائه می دهد. در نگاه اول، به نظر می رسد که باید زمان بسیار بیشتری را صرف کنید و تلاش بیشتری را برای تقویت رشد فکری و کنجکاوی در کودک خود انجام دهید. این درست است ولی شما با یک رابطه نزدیک تر و درک بهتر فرزندتان پاداش خواهید گرفت. همچنین می‌توانید استعدادها و هوش فرزندتان را پرورش دهید و افق‌های او را گسترش دهید.

 

 

 

 

 روش اول تربیت کودک باهوش: ترویج یادگیری در خانه

 

 

 

 1. بخاطر فرزندتان و با او کتاب بخوانید تا بتوانید یک کودک باهوش داشته باشید.

 

کودک باهوش

 

خواندن به رشد مهارت های ارتباطی ، واژگان و گرامر کمک می کند. علاوه بر این، مطالعه به کودکان کمک می کند تا چیزهای بیشتری درباره جهان بیاموزند. افق دید آنها را گسترش می دهد و می تواند آنها را با افراد و اطلاعاتی که در غیر این صورت هرگز تجربه نمی کردند در تماس قرار دهد. در نتیجه مطالعه یکی از مهم ترین راه های تربیت و پرورش کودک باهوش است.

 

 سعی کنید هر روز حداقل یک بار با فرزندتان مطالعه کنید. بهتر است این کار را زمانی شروع کنید که کودک شما نوزاد است.

 

 خواندن را برای فرزندتان سرگرم کننده کنید. از صداهای مختلف برای حفظ توجه آنها استفاده کنید.

 

 فرزندتان را تشویق کنید که خودش بخواند.

 

 فرزندتان را تشویق کنید تا در مورد آنچه خوانده است با شما صحبت کند.

 

 زمانی را برای بازدیدهای منظم به کتابخانه برنامه ریزی کنید.

 

 

 2. برای داشتن یک کودک باهوش، تماشای تلویزیون فرزندتان را تنظیم کنید

 

کودک باهوش

 

 تلویزیون لزوماً برای کودکان بد نیست که وقت خود را به تماشای آن بگذرانند، ولی مشکلات متعددی را برای والدینی که می‌خواهند در تربیت فرزندان خود موضعی فعالانه اتخاذ کنند، ایجاد می‌کند. شاید مهم‌تر از همه، تلویزیون زمانی را اشغال می‌کند که می‌توان از آن زمان‌ برای فعالیت‌های تحریک‌کننده‌تر استفاده کرد. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تماشای تلویزیون می‌تواند باعث کاهش هوش و یا محدود کردن رشد عقلانی کودک شود.

 

 وزارت بهداشت ایالات متحده توصیه می کند که کودکان زیر دو سال تلویزیون تماشا نکنند و زمانی را در مقابل نمایشگرهای دیگر مانند رایانه یا تبلت سپری نکنند. کودکان بین دو تا پنج سال نباید بیش از یک ساعت در روز و کودکان بین سنین پنج تا 8 سال نباید بیش از دو ساعت در روز از صفحه نمایش استفاده کنند.

 

 اطمینان حاصل کنید که کودک شما برنامه های مناسب تماشا می کند.

 از فرزندتان بخواهید برنامه هایی را تماشا کند که مغز او را تحریک می کنند.

 

 

 به جای منفعل بودن، تجربه تلویزیونی فرزندتان را فعال تر کنید. از فرزندتان بخواهید همراه با شخصیت ها آواز بخواند یا درباره آنچه می بیند یا می شنود با او صحبت کنید.

 

 

 3.  برای کودک خود اسباب بازی هایی بخرید که مغز را تحریک می کنند.  

 

همانطور که مربیان و نظریه پردازان رشد معتقدند ، اسباب بازی ها بخش مهمی از رشد و تکامل فکری کودک هستند. در نتیجه، باید روی اسباب‌بازی‌هایی که برای فرزندتان می‌خرید فکر کنید و مطمئن شوید که اسباب‌بازی‌های کودکتان از نظر رشد مفید هستند. مطمئناً همه کودکان متفاوت هستند و کودکان مختلف از اسباب بازی های متفاوت استفاده می کنند، بنابراین بهترین راهکار را انجام دهید.

 

 اسباب بازی ها و بازی هایی که حل مسئله را ترویج می کنند (مانند پازل) انتخاب خوبی هستند.

 

 اسباب‌بازی‌ها و بازی‌هایی که به کودک شما اجازه می‌دهد خلاقیت خود را ابراز کند (مانند لگوها ) مفید هستند

 

 اسباب‌بازی‌هایی که به کودک شما اجازه می‌دهند از نظر فیزیکی حرکت کند و اشیا را لمس کند، اغلب انتخاب‌های بهتری نسبت به بازی‌های ویدیویی هستند.

 

 زمان بازی های ویدیویی باید محدود باشد و قبل از اینکه به فرزندتان اجازه دهید بازی کند، باید هر بازی ویدیویی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ارزش آموزشی و فکری دارد.

 

 

 4. علایق فرزندتان را پرورش دهید تا بتوانید یک کودک باهوش داشته باشید.

کوذک باهوش من

  یکی از عناصر مهم تربیت کودک باهوش، پرورش علایق کودک شماست. کودکان مختلف تمایلات و علایق متفاوتی از خود نشان خواهند داد. شما باید این علایق را پرورش دهید و منحصر به فرد بودن را در کودک ترویج کنید.  

شما می توانید این کار را انجام دهید:

 به طور مثبت علاقه فرزندتان را تقویت کنید. اگر فرزند شما به تاریخ علاقه نشان می دهد، او را به یک مکان تاریخی ببرید. اگر فرزندتان به علم علاقه نشان داد، او را به موزه علم ببرید.

 

 کتاب هایی را که به آنها علاقه دارند برایشان بخرید.

 

 آنها را در برنامه هایی ثبت نام کنید که علایق آنها را برآورده می کند.

  اگر فرزند شما عاشق علوم محیطی است، یک برنامه محیط زیستی تابستانی برای بچه ها در یک دانشگاه محلی پیدا کنید تا آنها را ثبت نام کنید.

 اگر فرزندتان مشتاق مدرسه نیست، به او کمک کنید تا چیزهایی را که به آنها علاقه دارد در خارج از مدرسه دنبال کند تا همچنان اشتیاق به یادگیری و تحقیق در او ایجاد شود.

 

 5. برای تربیت یک کودک باهوش فرزندتان را در معرض چیزهای جدید قرار دهید تا علایق او را به چالش بکشید

 

 اگر فقط به علایق فرزندتان توجه کنید، ممکن است چیزهایی را که در معرض آن قرار نگرفته اند از دست بدهند. برای جلوگیری از این امر، باید سعی کنید کودک خود را با عقاید، فرهنگ ها و شیوه های مختلف زندگی آشنا کنید. 

 

 فرزندان خود را با موضوعات سنتی زنانه و مردانه مانند آشپزی، مراقبت از کودکان و پرورش، و همچنین علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات آشنا کنید. به فرزندان خود بگویید که می توانند آشپز یا مراقب باشند و می توانند این مشاغل، سرگرمی ها و علایق را دنبال کنند.

 

 کودک خود را با شیوه های مختلف نگرش به دنیا از نظر روابط جنسیتی، فرهنگ و روشنفکری آشنا کنید. فرزند شما مجبور نیست در قالب سنتی جا بیفتد و می تواند ایده های متفاوتی را اتخاذ کند تا هویت منحصر به فرد خود را بسازد.

 

روش دوم تربیت کودک باهوش:  برقراری ارتباط با فرزندتان

 

 1. با کودک خود بازی کنید تا هوش او راتحریک کنید.

 

 

 در حین بازی با کودک خود ارتباط برقرار کنید. می توانید انتخاب کنید که بنشینید و با آنها بازی کنید یا می توانید در حین بازی با کودک خود صحبت کنید. به این ترتیب، در مورد فرزندتان و نوع خاص هوش او بیشتر خواهید آموخت. همچنین ممکن است بتوانید آنها را به سمت سبک ها و فعالیت هایی که غنی تر هستند هدایت کنید.

 

  اما به یاد داشته باش:

 همیشه اجازه دهید فرزندتان خلاقیت خود را بروز دهد. مانع خلاقیت فرزندتان نشوید.

 

 ▪️زمان بازی آنها را در اختیار نگیرید.

 

 ▪️هیچ راه درستی برای «بازی» وجود ندارد.

 

 

 2. یکی از اصول تربیت کودک باهوش این است که مدام با فرزندتان صحبت کنید.

 

  به طور منظم با فرزندتان در مورد علایق او صحبت کنید. به این ترتیب، شما در مورد فرزند خود یاد خواهید گرفت و می توانید تعیین کنید که فرزند شما چگونه از نظر فکری در طول زمان پیشرفت می کند. شما می توانید انتخاب کنید که در مورد هر چیزی با فرزندتان صحبت کنید، اما بهتر است به فرزندتان اجازه دهید که مکالمه را انتخاب کند.

 

 وقتی فرزندتان چیزی از شما می‌پرسد، سعی کنیدبا مطلعه پاسخ کنید تا اینکه سریع به آنها پاسخ دهید.

 

 

 از کودک خود سوال بپرسید و ببینید که چگونه پاسخ می دهد. به یاد داشته باشید، هر چند، هیچ پاسخ درستی وجود ندارد. هدف شما باید فقط جذب فرزندتان باشد.

 یکی از مهمترین بخش های صحبت کردن، گوش دادن است. مطمئن شوید که به جای سخنرانی برای فرزندتان، به دقت به صحبت های فرزندتان گوش می دهید.

 

 3. دنیا را برای فرزندتان توضیح دهید تا به تربیت یک کودک باهوش کمک کنید.

 از هر فرصتی برای توضیح چگونگی کارکرد اوضاع برای فرزندتان استفاده کنید. این بخش مهمی از نحوه یادگیری کودکان برای درک جهان است. از پیشرفت آنها در طول زمان به عنوان راهی برای معرفی آنها به جهان استفاده کنید.

 وقتی کودک شما کم طن و سال است، در سنین 2 تا 4 سالگی، چیزهای اساسی و ساده را توضیح دهید.

 با بزرگتر شدن فرزندتان به تدریج موضوعات پیچیده تری را معرفی کنید.

 موضوعاتی مانند جنسیت، بودجه بندی، و پیچیدگی های قانون را برای کودکان نزدیک یا بالای 10 سال شرح دهید.

 

روش سوم تربیت کودک باهوش:  تحریک عطش فرزندتان برای دانش در مدرسه 

 

 1. برای تربیت یک کودک باهوش فرزندتان را با توجه به توانایی هایش در بهترین مدرسه ثبت نام کنید.  

 

قرارگرفتن فرزند شما در بهترین مدرسه ممکن برای پرورش هوش کودک شما کلیدی است. این مهم است زیرا می‌خواهید فرزندتان در کنار همسالان و مربیانی باشد که به اندازه شما و فرزندتان متعهد به پرورش تعالی هستند. علاوه بر این، شما می‌خواهید فرزندتان در مدرسه‌ای تحصیل کند که منابع مالی برنامه‌هایی را دارد که به کودک شما کمک می‌کند عطش او را برای دانش تحریک کند.  

 

 

 2. برای تربیت کودک باهوش ، فرزند خود را در کلاس هایی ثبت نام کنید که او را به چالش می کشد.

 

  درست است که یک کودک باهوش ممکن است در هر کلاسی موفق شود، ولی شما باید سعی کنید کودک خود را در کلاس های خاصی ثبت نام کنید که کودک شما را بیشتر به چالش می کشد و به او کمک می کند افق های خود را گسترش دهد. 

 

 از جمله مدارس خاصی که ممکن است موفقیت فرزند شما را تقویت کند عبارتند از: مداری تیزهوشان و نمونه دولتی.

 

 

 3. برای تربیت یک کودک باهوش ،با معلمان و مدیران مدرسه فرزندتان ارتباط برقرار کنید

 

 

 برقراری ارتباط با معلمان و مدیران فرزندتان به کودک شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کودک شما توجه مورد نیاز خود را به خود جلب می‌کند و تا حدی به چالش کشیده می‌شود که هوش او را تقویت کند.

 

▪️ با معلمان فرزندتان گفتگوی باز داشته باشید و همیشه مؤدبانه و محترمانه رفتار کنید.

 

▪️ با معلمان فرزندتان در مورد کارهای سطح بالاتری صحبت کنید که ممکن است فرزندتان بتواند به جای کار دیگری انجام دهد.

 ▪️ با معلمان فرزندتان در مورد خواندن و فعالیت هایی که فرزندتان می تواند خارج از مدرسه انجام دهد صحبت کنید.

 

 

 4.  فعالیت های فوق برنامه ای را پیدا کنید که هوش و تشنگی کودک شما را برای دانش تحریک کند

 خارج از دانشگاه، فعالیت های فوق برنامه راهی عالی برای گسترش افق دید فرزند شما در مدرسه است. فعالیت‌های فوق برنامه به کودک شما کمک می‌کند تا به یک فرد بهتر تبدیل شود که تجربیات غنی‌تری دارد.  

 

 5. بین زندگی تحصیلی و زندگی کودک خود تعادل برقرار کنید تا بتوانید یک کودک باهوش داشته باشید.

کودک باهوش من

  بخش مهمی از پرورش هوش کودک کمک به ایجاد یک زندگی متعادل برای فرزندتان است. این به این دلیل است که زمان استراحت و زمان بازی برای همه کودکان و برای خلاقیت مهم است. موارد زیر را در نظر بگیر ید:

 

 ▪️کودکی که بیش از حد متعهد است ممکن است دچار استرس بیش از حد شده و دچار اضطراب شود.

▪️ کودکی که بیش از حد متعهد است ممکن است نتواند پتانسیل خود را در هیچ موردی به کار گیرد.

▪️ کودکی که بیش از حد متعهد است ممکن است علاقه خود را از دست بدهد و نسبت به والدینی که زورگو هستند رنجش خاطر داشته باشد.

▪️ متعهد شدن بیش از حد فرزندتان ممکن است استرس بی موردی برای خود و شریک زندگیتان ایجاد کند.

 

 

امیدوارم مطالب بیان شده توانسته باشه راه های آسانی برای تربیت و پرورش یک کودک باهوش به شما معرفی کنه. در قسمت نظرات با مام پلاس در تماس باشید.

 


برچسب ها

فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود