برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
آموزش-مشاغل-به-کودکان-پیش-دبستانی.jpg

آموزش مشاغل به کودکان با معرفی 17اسباب بازی آموزش مشاغل و انواع شعر آموزش مشاغل پیش دبستانی

آموزش مشاغل به کودکان می‌تواند نقش مهمی در آینده شغلی کودک و ایجاد علاقه به یک حرفه خاص در او شود. کودکان دنیا را از طریق بازی می‌شناسند، به همین دلیل بهتر است آموزش به کودکان نیز در قالب بازی و سرگرمی صورت گیرد.در این مقاله به اهمیت و راهکارهای آموزش مشاغل مختلف به کودکان پرداخته شده است. با ما در مام پلاس همراه باشید...

وقتی بزرگ شدی می خواهی چه کاره شوی؟

شما قبلاً این سناریو را دیده اید، شاید در یک گردهمایی خانوادگی یا یک تعطیلات. یکی از اعضای خانواده مهربان و کنجکاو از فرزند خردسال شما می پرسد: "و وقتی بزرگ شدی می خواهی چه کاره شوی؟" در یک مورد، دختر 4 ساله که عاشق کتاب‌های مربوط به فضا و فیلم‌های دیزنی بود، پاسخ داد: «یک پرنسس فضانورد». "و یک پرنسس فضانورد چه کار می کند؟" پاسخ او: "آنها در فضا آواز می خوانند و می رقصند." کنسرت بدی نیست اگر بتوانید بلیط آن را دریافت کنید. 

چیزی که تعداد کمی از مردم تشخیص می دهند این است که چه ما متوجه آن باشیم چه نباشیم، کودکان دائماً دنیای اطراف خود را مشاهده می کنند، اطلاعات را دریافت می کنند، متوجه الگوها می شوند و سعی می کنند آنچه را که مشاهده و تجربه می کنند معنا کنند. این شامل کار بزرگسالان و مشاغلی است که بزرگسالان انجام می دهند. کودکان تمام تلاش خود را برای درک و سازماندهی دنیای کاری که می بینند انجام می دهند، و در مواقعی این بدان معناست که آنها بر اساس ویژگی های هویتی مانند جنسیت، نژاد و/یا قومیت، ایده هایی در مورد اینکه چه کسی می تواند یا نمی تواند مشاغل خاصی را انجام دهد، شکل می دهند.

بنابراین، چگونه می‌توانیم در مورد شغل با کودکان پیش‌دبستانی تا سنین ابتدایی به روش‌هایی صحبت کنیم که از نظر رشدی مناسب باشد و از تلاش‌های اولیه اکتشاف شغلی آنها حمایت کند؟ مفاهیم انتخاب شغل و مدل دستیابی نشان می دهد که کودکان در این گروه سنی درک خود از مشاغل و کار را بر روی تخیل قرار می دهند و از تفکر جادویی برای توضیح نحوه ورود به مشاغل استفاده می کنند.

آموزش مشاغل به کودکان

اهمیت آموزش مشاغل به کودکان

آموزش مهارت های شغلی امروز به فرزندانمان تضمین می کند که فردا تجارب شغلی خوبی خواهند داشت. پسران و دختران ما این دانش را خواهند داشت که صحبت های ارزشمندی در آینده داشته باشند، ایده ها را به اشتراک بگذارند، احترام بگذارند، با دیگران خوب کنار بیایند و مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرند. با کمی راهنمایی، می‌توانیم مهارت‌های شغلی مورد نیاز فرزندانمان را به آنها آموزش بدهیم تا بتوانند شخصیت داشته باشند و بدانند چگونه با محیط کار کنار بیایند، تجربیات مثبتی داشته باشند و بتوانند در هنگام مواجهه با مشکلات موفق شوند

با در نظر گرفتن این موضوع، کار والدین، مربیان و دیگر بزرگسالان کمک به تسهیل اکتشاف مشاغل کودکان و ایجاد درک ساده و اساسی از نحوه آماده سازی افراد برای کار آینده است. در اینجا پنج استراتژی وجود دارد که هر بزرگسال علاقه مند می تواند از آنها استفاده کند تا فرزندان را در مسیری سالم از پیشرفت شغلی شروع کند.

برای آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی آن ها را در معرض آشنایی با آن شغل قرار دهید :

با جلب توجه کودکان به افرادی که مشاغل مختلف را در جامعه انجام می دهند، به افزایش آگاهی کودکان از طیف گسترده ای از مشاغل کمک کنید. کارهایی که افراد انجام می دهند را توصیف کنید و نام شغل را برای کودکان بگویید. به عنوان مثال: به آنجا نگاه کن! اونم یه افسر پلیس تو ماشین پلیسش پلیس از مردم محافظت می کند، مجرمان را دستگیر می کند و در مواقع اضطراری کمک می کند. فرصت ها برای قرار گرفتن در معرض شغل ممکن است گاه به گاه (به عنوان مثال، والدین و فرزند در فروشگاه مواد غذایی) یا ساختاری (به عنوان مثال، معلم و کلاس در سفر میدانی به یک مزرعه ) باشند .

برای آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی از مدل کنجکاوی کمک بگیرید : 

 سوالاتی را مطرح کنید که با بازیگوشی به بررسی و تعجب می پردازید. به عنوان مثال: یک آشپز هر روز چه می کند؟ چه تصمیماتی باید بگیرند؟ آنها در مورد شغل خود چه چیزی را دوست دارند؟ چگونه سرآشپز شدند؟ آیا آنها باید به مدرسه آشپزی می رفتند؟ آیا فکر می کنید دوست دارید سرآشپز شوید؟ کنجکاوی که توسط یک بزرگسال مورد اعتماد الگوبرداری شده است، کودکان را تشویق می کند تا سؤالات خود را بپرسند. معلمان و والدین می توانند حس کنجکاوی را در مکالمات روزمره و برنامه درسی القا کنند.

برای آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی در مورد فرآیند آن کار صحبت کنید : 

برای تشویق کودکان به درک مراحل مربوط به انتخاب شغل از هدف های هر کاری کمک بگیرید .

 به عنوان مثال: چگونه دکتر می شوید؟ با هم مراحل طوفان فکری را ایجاد کنید :

 فارغ التحصیل دبیرستان، داوطلب شدن در بیمارستان، رفتن به کالج برای تحصیل پزشکی. این بحث‌ها به کودکان کمک می‌کند تا فراتر از درک ساده‌ای از حرفه مرتبط با یونیفرم یا اشیاء فکر کنند (به عنوان مثال، اگر از گوشی پزشکی استفاده می‌کنید، پزشک هستید).

برای آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی از آن ها بخواهید آینده ی خود را تصور کنند : 

از کودکان بخواهید که زندگی خود را در پنج، 10 یا حتی 20 سال آینده تصور کنند، خود اندیشی و چشم انداز را ارتقا دهید. از آنها سؤال کنید که می خواهند هر روز چه کاری انجام دهند، چگونه می خواهند وقت خود را بگذرانند، چه فعالیت های اوقات فراغتی را می خواهند به طور منظم انجام دهند و چه کاری را دوست دارند انجام دهند. در کلاس درس، مربیان می توانند از یک دستور خود انعکاس (به عنوان مثال، "یک روز از زندگی من که بزرگ شده ام") استفاده کنند تا به دانش آموزان کمک کنند تا نمونه هایی از زندگی و شغل آینده خود را تصور کنند و ترسیم کنند. از نقاط مختلف در زمان برای ارتقای درک فرآیندمحور استفاده کنید (به عنوان مثال، در 10 سال آینده، من در دانشگاه در حال تحصیل زیست شناسی خواهم بود ).

برای آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی از جادوی بازی کمک بگیرید : 

فرصت هایی را برای کودکان فراهم کنید تا با اسباب بازی هایی که نشان دهنده مشاغل هستند (مانند گوشی پزشکی، کلاه سرآشپز) بازی کنند و سپس توضیح دهید که این اسباب بازی ها چگونه با مشاغل مرتبط هستند. لباس پوشیدن و اسباب بازی ها به کودکان کمک می کند تا اشیاء را با مشاغل مرتبط کنند. با این حال، بدون توضیح بیشتر در مورد فرآیندهای شغلی، کودکان استدلال می کنند که پوشیدن کلاه سرآشپز چیزی است که باعث می شود یک فرد  سرآشپز شود پس حتما باید در مورد فرایندها توضیحات کافی را ارائه کنید. به عنوان مثال: پزشک از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ضربان قلب و تنفس شما استفاده می کند و مطمئن می شود که همه آنها طبیعی و سالم هستند. پزشک می‌داند که آیا حال شما خوب است یا نه ؟ زیرا آنها در مورد آن در دانشکده پزشکی یاد گرفته‌اند.

از بچه ها بپرسید که وقتی بزرگ شدند می خواهند چه کاره شوند. اما در اینجا متوقف نشوید. در مورد کار خود نیز با آنها صحبت کنید - هر روز چه می کنید، چه چیزی در مورد آن دوست دارید، چگونه در مسیر شغلی خود تصمیم گرفتید و برای رسیدن به آن چه باید انجام دهید. گفت و گو را مثبت نگه دارید و پاسخگوی سوالات آنها باشید.

اهمیت آموزش مشاغل به کودکان

چگونه مشاغل و علت کار کردن را به کودکان پیش دبستانی آموزش دهیم ؟

آیا فرزندتان از شما پرسیده است که چرا سر کار می روید؟

"مامان، چرا کار می کنی؟"

بچه های من چند بار این سوال را از من پرسیده اند و من نمی توانم آنها را سرزنش کنم. طولانی بودن غیبت ها (یا این روزها، درهای بسته اتاق خواب) را چگونه توضیح می دهید؟ آماده شدن برای رفتن به جایی که نمی‌فهمند، و چرا در روزها و زمان‌های خاصی اتفاق می‌افتد؟

چگونه به فرزندان خود توضیح دهید که چرا سر کار می روید؟

از نظر بچه‌های ما، رفتن به سر کار می‌تواند مانند یک جلسه مخفی به نظر برسد، جایی که ما هر روز به آن فرار می‌کنیم و با عجله از آنجا برمی‌گردیم. در مواقع دیگر، این دلیل سختی است که ما نمی توانیم یک بازی رومیزی انجام دهیم یا اینکه چرا آنها باید ساکت باشند و شما خسته اید.

من می‌خواهم بچه‌هایم تدارکات کار و نحوه عملکرد آن را درک کنند . برای داشتن شفافیت کامل در مورد اینکه چرا با کامپیوتر کار می کنم یا چرا پدر با ماشین به دفتر رفت.

  • 1.در مورد کار = پول بحث کنید :

اکثر ما حداقل یک بزرگسال داریم که برای پول کار می کند. و برای بسیاری از بچه ها، امرار معاش و سرگرمی آنها به خاطر همین پول امکان پذیر است. صحبت در مورد کار برای پول یکی از واضح ترین راه ها برای توضیح این است که چرا کار می کنید .

وقتی فرزندتان از شما می پرسد که چرا کار می کنید، توضیح دهید که چگونه وظایف خاصی را در ازای پول انجام می دهید. سپس خانواده شما از آن پول برای پرداخت نیازهای خود استفاده می کنند. این شامل خانه ای است که در آن زندگی می کنید، ماشینی که سوار می شوید، لباس هایی که می پوشید، غذایی که می خورید و اسباب بازی هایی که کودکتان با آنها بازی می کند.

او را در معرض تعاملات پولی نیز قرار دهید، مانند پرداخت هزینه برای اقلام در یک فروشگاه. او می تواند ببیند که چگونه پولی را که به دست آورده اید پرداخت می کنید تا چیزی را بخرید و با خود به خانه ببرید تا از آن استفاده کنید یا لذت ببرید.

و در آخر نحوه عملکرد کارت های اعتباری و دستگاه های خودپرداز را توضیح دهید. به این ترتیب، او فکر نخواهد کرد که دستگاه خودپرداز یک ساختمان جادویی است که به شما پول رایگان می دهد یا اینکه کارت اعتباری منبع بی پایان پول است.

آموزش  کار و مشاغل به کودکان پیش دبستانی

  • 2. در مورد مزایای کار بحث کنید . 

اگرچه ممکن است پول روشن‌ترین راه برای توضیح اینکه چرا کار می‌کنیم، باشد، مطمئناً تنها دلیل نیست.

حتی اگر شغل روزانه تان اشتیاق شما نباشد، باز هم  با سر کار رفتن  از مزایای فراوانی بهره مند می شوید. ممکن است به سر کار بروید تا احساس چالش کنید، با دوستان کار کنید یا تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارید،شما می توانید مشکلات را حل کنید، به دیگران کمک کنید.

  • 3. آنچه را که در محل کار انجام می دهید، توصیف کنید : 

وقتی بچه های من در پیش دبستانی بودند،تعریف آنها از "کار" با من متفاوت بود. "کار" به معنای حل مسائل ریاضی و یادگیری کلمات جدید، بستن بند کفش آنها یا ریختن نوشیدنی برای خود بود.

جای تعجب نیست که بچه‌ها وقتی «کار» را ذکر می‌کنید، احساس سردرگمی کنند.

تعاریف متفاوت است، زیرا هر یک از ما در مشاغل مختلف مشغولیم. از این فرصت برای توصیف کارهایی که در طول روز در محل کار خود انجام می دهید (بدون هیچ گونه کنایه ای!) استفاده کنید. در صورت امکان یک روز کودکتان را با خود به سرکار ببرید، این فرصت خوبی است تا محل کارتان را به او نشان دهید.

در مورد وظایفی که انجام می دهید و همچنین آنچه شرکت شما انجام می دهد بحث کنید. توضیح برخی از مشاغل آسان تر است در حالی که برخی دیگر زمان بیشتری را می طلبند.

  • 4. برنامه خود را توضیح دهید

ساعات کاری این روزها نسبت به گذشته کمی مبهم‌تر است، اما همچنان می‌توانید توضیح دهید که چرا روزها و زمان‌هایی  خاصی را کار می‌کنید.

زمانی که در دفتر کار می‌کردم، روز کاری‌ام را زود شروع می‌کردم – آنقدر زود که حتی قبل از اینکه خانواده‌ام بیدار شوند، خانه را ترک کردم. جای تعجب نیست که بچه هایم چند بار از من پرسیده بودند: "چرا سر صبحانه آنجا نبودی؟"

شاید تمام روز را در دفتر باشید و تا شام نتوانید فرزندتان را ببینید. شاید شما ساعت‌های عجیب و غریب کار می‌کنید و مانند من بخشی از روز را از دست می‌دهید.

اهمیت آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی در مهد کودک

با توضیح اینکه چگونه به برنامه زمانی خود رسیدید، شروع کنید. ممکن است شما و رئیستان در مورد شیفت صبح زود به توافق رسیده باشید. یا توضیح دهید که بعدازظهرها کار می کنید زیرا در آن زمان شرکت شما به حضور شما نیاز دارد.

سپس توضیح دهید که چرا برنامه زمانی را انتخاب کردید. توضیح دادم که برای صبحانه در خانه نیستم تا بتوانم آنها را درست در پایان مدرسه (به جای اینکه پرستار به دنبالشان برود) بردارم. شنیدن فواید کار زود هنگام به آنها کمک کرد تا این غیبت را بپذیرند .

  • 5. در مورد مشاغل مختلف بحث کنید : 

افراد مختلف مشاغل متفاوتی دارند .شاید فرزند شما دوستی با پدر و مادری داشته باشد که در خانه می ماند، یا تعجب می کند که چرا مادربزرگ کار نمی کند. شاید عمه ای داشته باشد که آخر هفته ها کار می کند، یا عمویی در سر کار در ساعات عجیب و غریب.

توضیح دهید که چگونه برخی از خانواده ها والدینی دارند که هر دو کار می کنند در حالی که برخی دیگر پدر و مادری دارند که در خانه می ماند. آن مادربزرگ سال ها کار کرده و به اندازه کافی پول پس انداز کرده است، بنابراین دیگر برای پول کار نمی کند. و اینکه عمویش آخر هفته ها کار می کند زیرا در آن زمان است که مشتریان بیشترین نیاز را به او دارند.

  • 6. در طول روز در مورد افراد شاغل صحبت کنید :

یکی دیگر از راه های عالی برای ایجاد ایده کار کردن، شناسایی افراد در هنگام کارشان است.

ممکن است شروع کنید: «ببینید، اقای پست چی الان سرکاره. "وظیفه او مرتب کردن و تحویل نامه ها، از جمله نامه ماست." در مورد فروشندگان در بازار کشاورزان و نحوه چیدن و فروش محصولی که می آورند صحبت کنید. به کارگران ساختمانی که یک ساختمان جدید در محله شما می سازند اشاره کنید.

وقتی فرزند شما افراد مختلف را در محل کار می بیند، متوجه می شود که کار متفاوت است. افراد زیادی در ساعات مختلف روز و در روزهای مختلف هفته کارهای متفاوتی را انجام می دهند.

آموزش مشاغل به کودکان با شعر فارسی (شعر کودکانه درباره مشاغل)

آموزش شماغل به کودکان پیش دبستانی

آینده ی بچه ها برای والدین بسیار مهم است. از مهمترین دغدغه های پدر و مادر انتخاب شغل فرزند خود در آینده است. بدین منظور می توانید از سنین پایین کودکان خود را با انواع مشاغل آشنا کنید. به همین جهت اشعار گوناگون و کودکانه ای در وصف مشاغل و برای آشنایی کودکان با آنها سروده شده اند که می توانید آنها را برای کودکان بخوانید تا هم این شعر ها حفظ نموده و هم اطلاعات لازم مرتبط با شعر شغل را یاد بگیرند.

برای اینکه کودکان با مشاغل مختلف آشنا شوند می توانید شغل های مختلف را از نزدیک به آن ها نشان دهید. روش دیگر آموزش مشاغل به کودکان با شعر است. شعر همیشه در ذهن کودکان می ماند. اشعار گوناگونی در وصف مشاغل مختلف مثل پلیس، آتش نشان ، آهنگر، خلبان و .. سروده شده اند که در ادامه چندین شعر کودکانه درباره شغل ها را گردآوری کرده ایم. همچنین از مجموعه نقاشی مشاغل برای کودکان دیدن نمایید.

yes دسترسی سریع به مطالب :

شعر کودکانه در مورد شغل اتش نشانی

شعر کودکانه درباره شغل قصاب

آموزش شغل خیاطی به کودکان با شعر

شعر کودکانه درباره شغل رفتگر

آموزش شغل کفاشی به کودکان با شعر

شعر کودکانه در مورد شغل پرستار

شعر کودکانه در مورد شغل نانوایی

شعر کودکانه در مورد شغل پلیس

شعر کودکانه در مورد شغل دکتر

شعر کودکانه در مورد شغل کشاورزی

شعر کودکانه در مورد شغل بنا

 ♦شعر کودکانه درباره باغبان

شعر درباره شغل ها: گل فروش

شعر برای آموزش شغل آهنگری به کودکان

آموزش مشاغل به کودکان با شعر فارسی: تعمیرکار   

 شعر کودکانه در مورد شغل اتش نشانی :

آموزش شماغل به کودکان پیش دبستانی  اتش نشانی

مردان اتش نشان

دلاور و با ایمان

اگر شون باخبر

که در یه گوش شهر

آتیش گرفته جایی

تا دیده را گشایی

آژیر کشان می آیند

تا که خاموش نمایند

حالا با ما تکرار کن شماره آنها را

1 و 2 و 5      125

yes همچنین ببینید: ویدئوی  شعر کودکانه درباره آتش نشانی

شعر کودکانه درباره شغل قصاب :

آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی قصابی

آهای آهای اینجا چیه؟

مغازه ‏ی قصابیه!

سرتا سرش کاشی داره

هر کاشی نقاشی داره

آویخته از قلاب و بند

گوشتای گاو و گوسفند

قصاب پیر مهربون

هم مهربون، هم خوش زبون

با دست و روی چرب و نرم

می‏خنده با خنده‏ی گرم

هی چاقوشو تیز می‏کنه

گوشتا رو ریزریز می‏کنه

گاهی با ساطور می‏زنه

استخونا رو می‏شکنه

ماهیچه و راسته می‏ده

هر چی دلت بخواد، می‏ده

می‏بُره اون برای ما

می‏ریزه توی کیسه ‏ها

با یه ترازو می‏کشه

یه سگ می‏یاد بو می‏کشه

قصاب پیر مهربون

یه استخون می‏ده به اون

گربه رو دنبال می‏کنه

موش‏ها رو خوشحال می‏کنه

شاعر : اسدالله شعبانی

آموزش شغل خیاطی به کودکان با شعر :

 

آموزش شغل خیطی به کودکان

خیاط ما اوستا رضا

کار می‏کنه برای ما

پارچه ‏ها رو چی می‏کنه؟

می‏بره، قیچی می‏کنه

نخ رو تو سوزن می‏کنه

شروع به دوختن می‏کنه

تیک تاک چرخ خیاطی

می‏شه با خنده‏اش قاطی

اوستا رضا مهربونه

لباش همیشه خندونه

می‏دوزه مثل فرفره

می‏چرخه نخ با قرقره

لباس‏های رنگ و وارنگ

بلند و کوتاه و قشنگ

شلوار و کت با پیراهن

برای تو، برای من…

کارتونکی هم اون بالا

خیاطه چون اوستا رضا

او چرخ و سوزن نداره

نخش چرا این جوریه؟

هر چی می‏دوزه، توریه!

جعفر ابراهیمی

 شعر کودکانه درباره شغل رفتگر :

صبح‏ها که به مدرسه می‏رویم همه جا تمیز و مرتب شده است. چون شب‏ها که ما خواب هستیم رفتگرها و ماموران شهرداری کوچه‏ها و خیابان‏ها را از زباله‏ ها پاک می‏کنند. برای داشتن یک شهر تمیز و دور از بیماری‏ها وظیفه‏ ی ماست که در خیابان آشغال نریزیم و سر ساعت مشخص زباله‏ هایمان را داخل کوچه بگذاریم. تا رفتگر‏های مهربان زباله‏ ها را جمع آوری کنند. اگر مشکلی پیش بیاید، مثلاً جوی آب بگیرد و آب به وسط پیاده رو بیاید، یا مصالح و زباله در مسیر رفت و آمد مردم باشد با شهرداری (127) تماس می‏ گیریم تا به این مشکل رسیدگی شود.

آموزش مشاغل به کودکان پیش دبستانی  رفتگر

من آقای رفتگرم

زباله ها رو می  برم

هرشب میام د خونه ها

سراغ اون زباله ها

که ریخته توی کیسه ها کیسه ها رو برمیدارم

داخل ماشین میذارم

اگه زباله جمع نشه

باعث بیماری میشه

یادت باشه شعار ما : شهر ما خانه م

آموزش شغل کفاشی به کودکان با شعر :

آموزش شغل کفاشی به کودکان با شعر

کفاشم و کفاشم

سحرخیز و بشاشم

تو کار دوخت و دوزم

کفشاتونو میدوزم

کفشای پاره پوره

هر کفشی که ناجوره

می دوزمش من عالی

بدون هیچ خرابی

شعر کودکانه در مورد شغل پرستار :

آموزش مشاغل به کودکان پرستار

تمام شب بیداره

مواظب بیماره

مثل ماه آسمون

هیچ موقع خواب نداره

با یک لباس سفید

اون شبیه دکتراس

تو جیبای سفیدش

همیشه قرص و دواس

شبا تو بیمارستان

سر می‌زنه به مریض

پیش خدای دانا

رو سفیده و عزیز

هر موقع لازم باشه

خودش رو می‌رسونه

بی خوابی سخت شب‌ها

برای اون آسونه

 شعر کودکانه در مورد شغل نانوایی و آموزش شغل نانوا به کودکان :

آموزش مشاغل به کودکان نانوایی

  •  اهداف :

  1.   آشنایی با شغل نانوایی و نانوا
  2. یاد گرفتن نام نانهای مختلف
  3.   آشنایی با ابزار و وسایل نانوایی
  4.  احترام به نان نعمت خدای بزرگ و رعایت نکات بهداشتی در استفاده از نان
  5.  دور نریختن و اصراف نکرن در استفاده از نان
  • واژگان مناسب برای زبان آموزی :

نانوا- نانوایی – نان لواش – نان سنگک – بربری – تافتون –نان ماشینی –تنور

  • کاردستی :

  •    ساخت کولاژ نان
  • شعر آموزش شغل نانوایی : 

اینجا مغازه‏ ی چیه؟

مغازه‏ ي نون واییه؟

نون وای پیر مهربون

خنده به لب، شیرین زبون

با دستای لرزون و پیر

مشغوله با آرد و خمیر

خمیر رو چونه می‏کنه

دونه به دونه می‏کنه

تنور رو روشن می‏کنه

چونه ها رو پهن می‏کنه

با چونه‏ها نون می‏پزه

نون‏های خیلی خوشمزه

یه گوشه هم مورچه و کک

به نون وا می‏کنن کمک

مورچه درست کرده چونه

کک به تنور می‏چسبونه

نون می‏پزن هر سه تایی

توی دکان نون وایی!

تو نون وایی!

از نون وا، نون می‏خریم

صف می‏کشیم یواش، یواش

نون می‏خریم، نون لواش

 شعر کودکانه در مورد شغل پلیس :

آموزش مشاغل به کودکان پلیس

اونیکه شبا بیداره، لباس آبی داره

مواظب شهر ما، مواظب خونه هاست

پلیسه مهربونه، همیشه خوش زبونه

اونکه تفنگ داره، کلاه و فشنگ داره

با آدمای بدکار، با دزدای خطا کار

دشمنه و میجنگه، آقا پلیسه زرنگه

وقتی توی خیابون، ماشین میاد چپ و راست

پلیس راهنمایی، مواظب بچه هاست

بچه خوب همیشه، از خط کشی رد میشه

انار، دونه دونه

پلیس چه مهربونه

شب تا سحر بیداره

چه کار سختی داره

شب که می شه تو کوچه ها می گرده

روز که می شه کجا می ره

هی بالا و پایین می ره

به فکر رفت و آمد ماشین هاست

به این می گه برو به چپ

به آن می گه برو به راست

راه می ره و سوت می زنه

دوست تو و دوست منه

 شاعر : مصطفی رحماندوست 

شعر کودکانه در مورد شغل دکتر :

آموزش مشاغل به کودکان دکتر

دکتر چه مهربونه درد منو میدونه

زخم منو میبنده با شوخی و با خنده

میگه مریض کوچولو کوچولو و موچولو

برو بخواب تو خونه دوای تو همینه

تا که بشی سلامت خوشحال و شاد و راحت

آموزش شغل کشاورزی :

  • اهداف :

  1. آشنا یی با کشاورز ،نقش و اهمیت کشاورزی

  2. آشنایی با ابزار و وسایل کشاورزی

  3. وسایل جدید و قدیمی کشاورزی

  4. احترام به کشاورزان

  • واژگان منا سب برای زبان آموزی :

کشاورز-شخم زدن – بذر – تراکتور-ماشینهای کشاورزی – داس –بیل – بیلچه – درو کردن محصولات

  • کاردستی فردی :

  •  ساخت ابزار کشاورزی (بیل- داس ) با استفاده از کاغذ رنگی
  •  ساخت ماکت مزرعه گندم و  چسباندن گندم طبیعی (بر روی کاغذ A4  )

آموزش مشاغل به کودکان کشاورزی

  • شعر آموزش شغل کشاورزی به کودکان : 

وقتی که نوبهار می‏شه

موقع کشت و کار می‏شه

پرند‏ه‏ها پر می‏کشن

به هر کجا سر می‏کشن

دهکده‏ ی قشنگ ما

پر می‏شه از بنفشه‏ها

مرد کشاورز شاد شاد

از خونه ‏اش بیرون میاد

این جا می‏ره، اون جا می‏ره

به باغ میره، صحرا می‌ره

شخم میزنه زمین ‏ها رو

بعد می‏کاره گندم و جو

کار داره خیلی کار داره

یونجه وشبدر می‏کاره

وقتی رسید گندم و جو

می‏رسه هنگام درو

اون موقع با یه داس تیز

می‏چینه اون ها رو تمیز

پشت الاغ بار می‏کنه

می‏بره انبار می‏کنه

مورچه‏ ها نیز با جستجو

کار می‏کنن مانند او

با سختی دونه می‏کشن

دونه به لونه می‏کشن

کار می‏کنن، رنج می‏برن

برای خود گنج می‏برن

 

 شعر کودکانه در مورد شغل بنا :

آموزش مشاغل به کودکان بنایی

اين خونه رو كي ساخته اوساي بنا ساخته

با چوب نعناع ساخته تنهاي تنها ساخته

ديو اومد ،كدوم ديو

ديوي كه توي خواب بود ،كدوم خواب؟

خوابي كه تو چشاته،كدوم چشم؟

چشمي كه روزو گم كرد،كدوم روز؟

روزي كه قصر ما بود،كدو قصر؟

ديو اومد ديو اومد ديو اومد

كدوم ديو كدوم ديو كدوم ديو

صداش كنيم رهايي زميني نه هوايي

انگار به فكر مايي انگار به فكر مايي

به فكر ما نبودي ،از غم رها نبودي

وگرنه ديو دود ميشد يك شبه نابود ميشد

ين خونه رو كي ساخته اوساي بنا ساخته

با چوب نعناع ساخته تنهاي تنها ساخته

7 درو بستي نمكي 1درو نبستي نمكي

7 درو بستي نمكي 1درو نبستي نمكي

همينه كه بي عروسكي،همينه كه بي بادبادكي

يك الك بي دولكي همينه كه بي عروسكي

اين خونه رو كي ساخته اوساي بنا ساخته

با چوب نعناع ساخته تنهاي تنها ساخته

yes  همچنین ببینید: ویدئوی  شعر کودکانه درباره بنا

 شعر کودکانه درباره باغبان :

آموزش مشاغل باغبان

بابام می ره سر کار

بابام یه باغبونه

شب بوی باغ و گل رو

با خود می یاره خونه

کارش تو پارک شهره

درخت و گل می کاره

بابام به باغبونی

به گل، علاقه داره

منم به کار بابا

خیلی علاقه دارم

دلم می خواد که من هم

درخت و گل بکارم

شاعر : جعفر ابراهیمی 

 شعر درباره شغل ها: گل فروش

آموزش مشاغل به کودکان گل فروشی

گلفروش محل ما

نشسته پهلوی گلا

مانند او یه شاپرک

می‏کشه سوی گل سرک

توی هوا پر می‏زنه

به هر گلی سر می‏زنه

هی گلا رو ناز می‏کنه

غنچه‏ها رو باز می‏کنه

هر دو با هم خنده به لب

کار می‏کنن از صبح تا شب

گل می‏برن، گل می‏یارن

گل می‏چینن، گل می‏کارن

گلدون‏دارن هزار دونه

مغازشون گلستونه

گل‏های رنگارنگ دارن

گلدونای قشنگ دارن

دسته به دسته کودکان

از همه جا دوان دوان

پول میارن، گل می‏برن

از عطر و بوی اون گلا

پر میشه خونه ‏های ما

شعر برای آموزش شغل آهنگری به کودکان :

آموزش مشاغل به کودکان اهنگری

کی بود؟ کی بود؟

آره آهن بری

برقی بود و غرغری

مثل غولا می غرید

آهنا رو می برید

جرقه های آتیش

از دندون آهنیش

می ریخت زمین فیش و فیش

دیدم که دوستش آقا آهنگره

کار میکنن با هم مثل فرفره

نرده میسازن با در و پنجره

آموزش مشاغل به کودکان با شعر فارسی: تعمیرکار

اموزش شغل تعمیرکار

کی بود کی بود؟

یه آچار

کجا؟ تو جعبه ابزار

گفت : شیر آشپزخونه

چیک چیک داره می خونه

باز واشرش خرابه

نمی تونه بخوابه

من و بابام و آچار

رفتیم با هم سر کار

شیر آبو پیچوندم و وا کردیم

هی پیچاشو پایین و بالا کردیم

واشر چیک چیکی شو پیدا کردیم

درست که شد رفتیم و لالا کردیم

اسباب بازی آموزش مشاغل به کودکان :

یکی از بهترین راه‌های آموزش مشاغل به کودکان از طریق بازی است، به همین دلیل اسباب بازی‌های آموزشی بسیاری برای این منظور طراحی و تولید شده‌اند. بعضی از شغل‌ها برای کودکان بسیار جذاب هستند مانند آتشنشانی یا پزشکی و کودکان علاقه زیادی به داشتن تجهیزات مرتبط با آن شغل دارند. در ادامه بهترین اسباب بازی‌های آموزشی مشاغل را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • پازل مگنتی جعبه فلزی طرح مشاغل :

اسباب بازی‌های آموزش مشاغل تنوع بالایی دارند و به کودک کمک می‌کنند تا حرفه‌های مختلف را بیشتر بشناسد. درون جعبه فلزی این پازل ۴ صفحه مگنتی با شکل لباس‌های مشاغل مختلف وجود دارد که کودک باید با توجه به تصاویر روی کارت‌ها قطعات مرتبط را از صفحات مغناطیسی جدا کند و روی صفحه فلزی مطابق با مدل روی کارت بچسباند.

این کیف برای کودکان بالای سه سال مناسب است.

پازل مگنتی طرح مشاغل

  • کتاب حواستو جمع کن ۲۰ مشاغل و فعالیت‌ها :

کتاب‌های کتاب حواستو جمع کن مخصوص سنین ۳ تا ۶ سال هستد و کودک در هر کتاب موضوعی را می‌آموزد. کتاب حواستو جمع کن ۲۰ با موضوع آموزش مشاغل به کوکان منتشر شده است.

کتاب حواستو جمع کن ۲۰

  • کتاب شغل آینده من :

در هر کتاب از کتاب‌های این مجموعه، بچه‌ها در دل قصه با یکی از شغل‌ها آشنا می‌شوند. پلیس، دامپزشک، فوتبالیست، آرایشگر  و … همه افرادی هستند که کودک با آن‌ها آشنا می‌شود و می‌تواند در مورد هر شغل و ظایف آن بیشتر بداند. این کتاب برای کودکان بالای ۵ سال مناسب است.

  • تخته وایت برد و گچی مگنتی مشاغل :

تخته وایت برد گچی مگنتی یک اسباب بازی چند کاره است که هم به صورت گچی وهم وایت بُرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تخته خاصیت مغناطیسی دارد و کودک می‌تواند قطعات جورچین را روی آن قرار دهد تا مشاغل مختلف را بسازد. بنابراین، کودک هم می تواند مانند یک دفتر از این تخته ها استفاده کند و شکل هایی را بکشد، هم جورچین بازی کند، و هم شما امکان آموزش اشکال و حروف را از طریق این تخته ها به او خواهید داشت.

این بازی برای کودکان بالای ۵ سال مناسب است.

  • هوش چین ارتباطی مشاغل :

هوش چین‌ بازی ساده‌ای برای آموزش ارتباط به کودکان است. هوش چین مشاغل اسباب بازی ساده برای آموزش شغل‌های مثل دکتر، پلیس، آشپز، معلم و … به کودکان است.

این بازی برای کودکان بالای ۵ سال مناسب است.

هوش چین ارتباطی مشاغل

  • کتاب بخون و بچین کوچولو ۸مشاغل :

این کتاب‌ها در هر صفحه دارای یک پازل کوچک هستند و هر کتاب موضوعات خاصی را به کودک آموزش می‌دهد. کودک با چیدن پازل درمورد شغل‌های مختلف می‌آموزد.

این کتاب‌ها برای کودکان بالای سه سال مناسب است.

کتاب بخون و بچین کوچولو ۸

  • جورچين برجسته طرح مشاغل :

جورچين برجسته طرح مشاغل دو صفحه‌ی چوبی سوار شده روی یکدیگر است که روی صفحه بالایی، تصویر مشاغل مختلف وجود دارد و در صفحه پایینی صفحه سفیدی است که مکان قرار گرفتن تصاویر روی آن مشخص شده است. برای انجام بازی کودک باید تصویر را از صفحه چوبی بالایی جدا کرده و با استفاده از چسبی که در بسته وجود دارد روی صفحه پایینی در جایی که مخصوص به همان تصویر است، بچسباند.

جورچین مشاغل

  • بازی حرفه‌ای‌ها :

در این بازی کودک باید ابزار مناسب هر شغل را پیدا کند. این امر علاوه‌بر سرگرمی، موجب آشنایی کودک با مشاغل مختلف ازجمله نجاری، پزشکی، تعمیرکاری، آرایشگری، خیاطی، بنایی، آشپزی، کشاورزی، عکاسی، آتش‌نشانی و نقاشی می‌شود. این بازی مناسب کودکان بالای ۵ سال است.

بازی حرفه ای ها

  • چمدان تجهیزات پزشکی درج :

شغل پزشکی برای بسیاری از کودکان جذاب و معمایی است. بسیاری از کودکان در مورد کارهایی که پزشکشان انجام می‌دهند کنجکاو هستند و دوست دارند از کارهای او تقلید کنند. تهیه یک کیف تجهیزات پزشکی برای کودک می‌تواند او را به این شغل علاقه‌مند کرده و بسیاری از نگرانی‌ها و ترس‌های کودک را کاهش دهد. چمدان تجهیزات پزشکی درج یک محصول با کیفیت ایرانی با جزئیات فوق العاده و زیبا است.

این کیف برای کودکان بالای سه سال مناسب است.

چمدان تجهیزات پزشکی درج

  • بازی جورچین مشاغل :

عکس‌های روی قطعات جورچین متشکل از تصاویر واقعی شغل‌های مختلف می باشد و هر پازل از دو قطعه تشکیل شده‌است که روی یک قطعه عکس واقعی شغل و روی قطعه دیگر نام شغل نوشته شده‌است. همچنین تکه‌های جورچین به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها با پاسخ صحیح جور می‌شوند.

این محصول برای کودکان بالای سه سال مناسب است.

جورچین مشاغل

  • ماشین پلیس موزیکال هولا :

کودکان و به خصوص پسربچه‌ها علاقه زیادی به ماشین پلیس دارند. شکل متفاوت خودروهای پلیس و جذابیت ظاهری آن‌‌ باعث می‌شود تا کودک جذب شغل پلیسی شود. ماشین پلیس هولا یک ماشین موزیکال جذاب با ظاهری کودکانه است که قابلیت حرکت و پخش موزیک دارد. با لمس دکمه جلو پنجره ماشین صدای ماشین پلیس، صدای سگ پلیس و صدای واکی تاکی پخش می‌شود.

این ماشین جذاب برای کودکان بالای یک سال مناسب است.

ماشین پلیس هولا

  • تخته سیاه چوبی بامتی :

تخته سیاه برای بسیاری از ما یادآور مدرسه است. بسیاری از کودکان حتی قبل از رفتن به مدرسه دوست دارند تا معلم شوند و از تقش بازی کردن جلو تخته لذت می‌برند. تخته سیاه بامتی یک محصول با کیفیت با اندازه بزرگ است که می‌تواند هیجان تدریس را برای کودک ایجاد کند.

این محصول برای کودکان بالای ۴ سال مناسب است.

تخته سیاه بامتی

  • مجموعه ابزار مهندسی :

مجموعه ابزار مثل گیره،آچار فرانسه، انبردست، آچار، چکش، آچار لوله،سوهان، پیچ گوشتی، اره آهن، تراز، پیچ و مهره و … برای کودکان جذابیت بالا و خطر فراوان دارد. به همین دلیل داشتن یک دست ابزار اسباب بازی می‌تواند در کنار برطرف کردن کنجکاوی کودک امنیت او را نیز حفظ کند.

این مجموعه برای کودکان بالای سه سال مناسب است.

مجموعه ابزار مهندسی

  • اسباب بازی میوه فروشی مدل کوله پشتی :

این کوله‌پشتی در دسته اسباب بازی آشپزخانه دارای یک پشخوان به همراه بارکدخوان، کارتخوان و ترازو است. همچنین درون بسته محصول گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، لیمو، هویج، کلم برگ، فلفل دلمه‌ای، ذرت و … وجود دارد. این اسباب بازی برای کودکان بزرگتر از سه سال مناسب است.

اسباب بازی میوه فروشی

  • لگو LEGO سری سیتی مدل ۶۰۲۱۲ :

ماشین بزرگ و مجهز اتشنشانی می‌تواند هر کودکی را به خود جذب کند. لگو آتشنشان سری سیتی یک محصول با کیفیت، مناسب کودکان بالای ۴ سال است. این لگو قطعات لازم برای ساخت یک ماشین آتنش نشانی، تجهیزات باربیکیو و .. را دارد. کودک باید به کمک آتشنشان باغچه آتش گرفته یک شهروند را خاموش کند.

 لگو سری سیتی

  • چرخ سفالگری AMT :

تجربه گل بازی و ساختن ظروف سفالی علاوه بر آموزنده بودن برای کودک آرامخش نیز هست. چرخ سفالگری می‌تواند کودک را با شغلی متفاوت و هنرمندانه آشنا کند. درون جعبه این محصول چرخ سفالگری، یک بسته گل سفالگری، آداپتور، گواش شش رنگ، میله تنظیم ارتفاع، نخ برش قالب، دو عدد قلمو، دو عدد کاردک، یک عدد سفره کار و دفترچه راهنما موجود است.

چرخ سفالگری

  • اسباب بازی چرخ بستنی فروشی :

چرخ بستنی فروش یک اسباب بازی موزیکال متفاوت و زیبا برای کودکان بالای سه سال است. کودکان علاقه زیادی به بستنی و انواع شکلات دارند اما این بار به جای خریدن بستنی، خود بستنی فروش خواهند شد و می‌توانند بعد از ظهری شیرین با دوستانشان داشته باشند.

نتیجه :

بچه‌های شما معمولاً از روی کنجکاوی و گاهی اوقات به این دلیل که دلشان برای شما تنگ می‌شود یا نمی‌دانند چرا تمام روز پشت رایانه هستید، در مورد کار سؤال می‌کنند. وقتی تصویر مثبتی از کار و نحوه کمک آن به رفاه شما ترسیم می کنید، آنها می توانند دلایل موجهی داشته باشند که چرا کار می کنید.

برای شروع، در مورد اینکه چگونه کار کردن به شما امکان می دهد پول دریافت کنید، صحبت کنید، سپس از آن برای خرید یا پس انداز استفاده می کنید. مزایای کار، از مشارکت در جامعه گرفته تا پیدا کردن دوستان جدید را به اشتراک بگذارید. آنچه را که در محل کار انجام می دهید و چرا شرکت شما در وهله اول وجود دارد را شرح دهید.

برنامه خود را توضیح دهید و توضیح دهید که چگونه در آن روزها و ساعات سر کار هستید. در مورد مشاغل مختلف افراد صحبت کنید به این ترتیب، او می بیند که کارها انواع مختلفی دارند.

چه برای خوشبختی، مشارکت یا صرفاً برای پول، کار یک عامل ضروری و مثبت در زندگی خانواده شما است. و مطمئناً این چیزی است که فرزند شما می تواند در آینده به تنهایی انجام دهد.


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود