برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
معرفی کتاب برای افسردگی کودک.jpg

معرفی20 کتاب داخلی و بین الملل برای افسردگی کودک

آیا به دنبال کتاب برای شناخت افسردگی کودکان هستید؟ آیا نمی دانید چگونه با کودک خود در مورد افسردگی صحبت کنید؟ در این مقاله کتاب هایی از سطح بین الملل و داخلی به خانواده ها معرفی شده است تا شما والدین گرامی به راحتی بتوانید در مورد موضوع افسردگی کودک ،با او صحبت کنیی و همچنین خود اطلاعات لازم را دریافت کنید. با مام پلاس همراه باشید...

 چگونه در مورد افسردگی با فرزند خود صحبت کنیم؟

 

 

 بحث در مورد موضوعات مربوط به سلامت روان با فرزندان شما می تواند ترسناک باشد.  راستش را بخواهید، بسیاری از بزرگسالان با این موضوع به چالش کشیده می‌شوند، بنابراین توضیح مفهومی مانند افسردگی در شرایط مناسب برای کودکان می‌تواند دشوار باشد.  خوشبختانه، کتاب‌های زیادی درباره افسردگی برای کودکان وجود دارد که مکالمه را آسان‌تر می‌کند، و بسیاری از روانشناسان کودک استفاده از کتاب‌ها را به عنوان راهی برای شروع این گفتگو توصیه می‌کنند.

 

 

 چه زمانی در مورد مسائل مربوط به سلامت روان از جمله افسردگی با کودکان صحبت کنیم؟

 

 در بیشتر موارد، هیچ وقت برای شروع بحث در مورد مراقبت از سلامت روان زود نیست.  دانشمندان و روان شناسان کودک می گویند:  «والدین می توانند اطلاعات مربوط به سلامت روان را با فرزندان خود در هر سنی در میان بگذارند، اما نحوه توضیح و آموزش ما در مورد آن بسته به سن متفاوت است.  مهم است که موضوعات را به زبانی مناسب برای سنشان توضیح دهیم و در نظر بگیریم که بچه ها در یادگیری عاطفی خود در چه مقطعی هستند.»  به عنوان مثال، کودکانی که در سنین پیش دبستانی هستند، احساسات را به طور کلی درک می کنند (شاد، غمگین، یا ترس)، در حالی که کودکان دبستانی می توانند احساسات ظریف تری مانند اضطراب یا افسردگی را درک کنند، همانطور که دکتر نسامران بیشتر توضیح می دهد.  علاوه بر این، شروع مکالمه در مورد افسردگی و سایر موضوعات مربوط به سلامت روان باعث نمی شود که کودک شما آنها را "گیر" کند.  دوان درمانگران کودک اعتقاد دارندکه: «صحبت کردن در مورد مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی باعث نمی‌شود که کودک شما به این شرایط مبتلا شود.  درعوض، گفت‌وگوهای آزاد در مورد سلامت روان می‌تواند به کودکان مهارت‌های مقابله سالم، تشخیص بهتر احساسات و خودآگاهی را آموزش دهد.»  در واقع، باز کردن این گفتگو در مورد سلامت روان در مراحل اولیه می تواند به کودک شما در طول زندگی کمک کند.  "هیچ وقت برای شروع آموزش مهارت های مقابله ای به کودکان زمان را از دست ندهید."

 


 چگونه کتاب ها می توانند  در مورد افسردگی کودک کمک کنند؟

 


 با در نظر گرفتن این موضوع، وقتی شروع به بررسی موضوعات مربوط به سلامت روان مخصوصا افسردگی کودک می کنید، کتاب های کودکان می توانند منبع خوبی باشند.  کتاب ها ابزار بسیار خوبی برای معرفی مفاهیم سلامت روان و مفهومی همچون افسردگی کودک  هستند.  روان درمانگران کودک می گویند: استفاده از شخصیت های کتاب ها، مسئولیت کودک و والدین را برای توضیح یا توجیه واکنش هایشان کاهش می دهد.  این یک راه طبیعی برای شروع کاوش در این مفاهیم است.  والدین می‌توانند در حین مطالعه با فرزندانشان، که یک کار توصیه شده روزانه است، اشاره‌ای به رفتارهای شخصیت داشته باشند و از کودک بپرسند، "فکر می‌کنید این شخصیت چه احساسی داشت؟" یا "اگر این اتفاق برای شما بیفتد چه احساسی خواهید داشت؟"  روان شناسان کودک معتقدند : این یکی از مزایای بی شمار خواندن به همراه فرزندتان است، که می تواند پیوند والدین و کودک قوی تری ایجاد کند و دایره واژگان کودک شما را توسعه دهد.  به علاوه، کتاب ها با بچه ها در جایی که هستند ملاقات می کنند.  کتاب خواندن می تواند به مشارکت کودکان در سطح آنها کمک کند. اکثر کتاب‌های کودکان از قبل ، از زبان و کلمات مناسب سن استفاده می‌کنند که درک آن را برای کودکان آسان‌تر می‌کند.


 همچنین، مهم است که هنگام مطرح کردن این موضوع (گاهی دشوار) به عنوان یک مراقب استراحت کنید.  شاید به کودک کمک می‌کنید تشخیص خود را بفهمد و بیان کند، یا توضیح می‌دهید که چرا یکی از اعضای خانواده مبتلا به افسردگی ممکن است مایل به بازی با او نباشد. ای کاش والدین بیشتری می دانستند که اگر فرزندشان یک بیماری روانی یا تشخیص دارد، تقصیر آنها نیست (حتی اگر ارثی باشد) و به این معنی نیست که آنها والدین بدی هستند. پرداختن به این موضوعات به روشی دوستانه برای کودک می تواند به کودک شما کمک کند تا احساسات خود و همچنین رفتارهای دیگران را درک کند.  با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند کتاب کودکان در مورد افسردگی وجود دارد که به روشن کردن این موضوع برای کودک کمک می کند.

 

 

کتاب های بین المللی درباره افسردگی کودکان

 


 
1.  "بالون برای بابا" اثر الیزابت گیلبرت بدیا

 

 


 بالن برای بابا: داستانی از امید و همدلی نوشته الیزابت گیلبرت 

 
 این داستان شیرین به بررسی رابطه بین آرتور و پدرش می پردازد که با افسردگی زندگی می کند.  این داستان در نهایت یک داستان امیدوارکننده است که سلامت روان و افسردگی را به روشی که بچه ها می توانند درک کنند توضیح می دهد.

 
 
 2. «بریانا و هیولای آبی» اثر شکیبایی دوموفسکی

 

 

 

 

 «بریانا و هیولای آبی: داستان شناختی رفتاری برای کودکان مبتلا به افسردگی» اثر پیینس دوموفسکی
 

 این کتاب افسردگی را به عنوان یک هیولای آبی تصور می کند که بریانا را در اطراف دنبال می کند و او را به راحتی غمگین می کند.  این داستان که توسط یک مددکار اجتماعی بالینی نوشته شده است، نشان می دهد که چگونه برایانا با یک درمانگر برای مدیریت «هیولا» همکاری می کند.

 

 
 3. "آیا می توانم در مورد افسردگی به شما بگویم؟" نوشته شده توسط کریستوفر دویک و سوزان مارتین

 

 

 

 

 طراحی شده برای خوانندگان 7 ساله به بالا، "آیا می توانم در مورد افسردگی به شما بگویم؟"  شخصیت جولی توضیح می دهد که افسردگی چیست و مردم چگونه با آن کنار می آیند.  این کتاب همچنین توصیه هایی را برای افرادی که دوستان و خانواده آنها با افسردگی زندگی می کنند ارائه می دهد.  متن ساده و سرراست به درک شرایط برای کودکان کمک می کند.

 

 
 4. "چارلی و سگی که برای ماندن آمد" نوشته دکتر روث اسپنس

 

 

 

 

 «چارلی و سگی که برای ماندن آمد: کتابی درباره افسردگی» نوشته دکتر روث اسپنس
 

 این کتاب که توسط یک روانشناس نوشته شده است، افسردگی را سگی تصور می کند که شخصیت اصلی چارلی را دنبال می کند.  این داستان همچنین شامل نکاتی برای کمک به مدیریت افسردگی است.

 

 
 5. «دزد رنگ» نوشته اندرو فوسک پیترز و پولی پیترز

 
 

 

 


 وقتی پدرش در دنیایی بی رنگ گم می شود، کودک بیشتر در مورد وضعیت افسردگی می آموزد.  و همانطور که پدرش تحت درمان قرار می گیرد، رنگ ها دوباره ظاهر می شوند.

 

 
 6. «دنی و ابر آبی: مقابله با افسردگی دوران کودکی» نوشته جیمز فولی

 

 

 

 

 با کمک بارنابی خرگوش، دنی یاد می گیرد که چگونه با ابر آبی بزرگ خود (افسردگی ) کنار بیاید.  این کتاب همچنین حاوی یادداشتی برای مراقبین با اطلاعات بیشتر در مورد افسردگی دوران کودکی است.

 


7.  کتابی برای کودکان درباره افسردگی نوشته کیله مک ایلوین

 

 

 


 این کتاب با پرداختن صادقانه به موضوع پیچیده، تجارب خود نویسنده در مورد افسردگی را بررسی می کند.  این کتاب به صراحت توضیح می دهد که افسردگی چه احساسی دارد و چگونه بر زندگی روزمره فرد تأثیر می گذارد.

 

 
8.  «مه: داستانی درباره افسردگی» اثر دبورا مالکوم

 

 

 


 این داستان به توضیح تفاوت افسردگی و غم در یک کتاب مصور می پردازد. کودکان و بزرگسالان به طور یکسان می توانند از سفر شخصیت در افسردگی درس بگیرند.

 

 

 9. "امروز نیست، سلست!: داستان سگی درباره افسردگی صاحبش" نوشته لیزا استیونز

 

 

 

 

 این کتاب به طرز هوشمندانه ای از دیدگاه یک سگ دوست داشتنی گفته شده است، این کتاب راه های بسیاری را که افسردگی می تواند بر روی یک فرد (در این مورد صاحب سگ، روپرت، تاثیر بگذارد،) بررسی می کند.  سلست می‌آموزد که خلق و خوی ضعیف روپرت تقصیر او نیست، که برای هر کودکی که مراقبش افسردگی دارد، درس ارزشمندی است.

 

 
10.  «پرنسس و مه» اثر لوید جونز

 

 

 


 «پرنسس و مه: داستانی برای کودکان مبتلا به افسردگی» نوشته لوید جونز


 این کتاب که برای کودکان 5 تا 7 ساله طراحی شده است، از طنز و استعاره برای توضیح واقعیت های افسردگی دوران کودکی استفاده می کند و دکتر نسامران آن را توصیه می کند.  مه باعث می شود شاهزاده خانم جوان نسبت به علایق سابق خود احساس عدم علاقه کند.

 

 
11. «جیب‌های پر از سنگ: بابا درباره افسردگی صحبت می‌کند» نوشته یایر انگلب

 

 

 

 


 این کتاب تصویری که به عنوان یک ابزار بحث عالی است، موضوع حساس افسردگی را به روشی اطمینان‌بخش و متناسب با سن کودکان بررسی می‌کند.  مجموعه سوالاتی که  کودک از پدر مبتلا به افسردگی می پرسد، به توضیح این وضعیت برای سایر خوانندگان جوان کمک می کند.

 

 

 12.  «جغد غمگین » اثر لینی فون اسکای

 

 

 

 

 

 داستان کتاب درباره ی جغد کوچکی است که برای رقص خط تمرین  می کند تا اینکه ابری بالای سرش ظاهر می شود و نمی رود.  این داستان ملایم نوع غم و اندوهی را که روزها ادامه دارد را توضیح می دهد.

 

 
 13. "علم چیزهای شکستنی" نوشته تائه کلر

 

 

 


 «علم چیزهای شکستنی» که برای خوانندگان حدوداً 8 تا 12 سال توصیه می شود، دانش آموز راهنمایی ناتالی را معرفی می کند که می خواهد در مسابقه قطره تخم مرغ برنده شود و از پول جایزه برای کمک به مادرش برای شاد کردنش استفاده کند.  با این حال، همه چیز به این راحتی  نیست.  این تصویری دقیق و حساس از افسردگی است که خوانندگان کلاس متوسط ​​از آن استقبال خواهند کرد.

 

 
 14. "بردن افسردگی به مدرسه" نوشته کتی خلسا

 

 

 

 این کتاب داستان مصور که برای خوانندگان 4 تا 11 ساله طراحی شده است، افسردگی دوران کودکی را به روشی مستقیم و ساده توضیح می دهد.  آن را با کودک خود بخوانید تا درک بهتری از راه هایی که افسردگی  می تواند بر کودکان می تواند تأثیر بگذارد به دست آورید.

 

کتاب های داخلی و ترجمه شده های بین الملل افسردگی کودک

 

 

1. از علایم تا درمان افسردگی کودک و نوجوان

 

 

 

 

کتاب از علایم تا درمان افسردگی کودک و نوجوان نوشته نصیره مقدم‌پور است. این کتاب به مساله افسردگی به‌عنوان یکی از اختلالات شایع این دوران در کودکان و نوجوانان می‌پردازد

خواندن کتاب از علایم تا درمان افسردگی کودک و نوجوان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام روان‌درمانگران پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

2.  کتاب آیا کودک شما افسرده است؟

 

 

 

 

 

کتابی با موضوع روان‌شناسی کودکان، نوشته دکتر ناتان ناپارستک یکی از کتاب‌های مجموعه همه‌چیز دربارهٔ کودک شما است. این مجموعه را انتشارات افراز به چاپ رسانده است.  

 

کتاب سه بخش دارد. بخش اول علایم افسردگی در کودکان را بررسی می‌کند.

 

 بخش دوم درباره تعیین مسیر درمان افسردگی کودکان است.

 

 و بخش سوم به چگونگی ورود و دخالت والدین در روند بهبودی کودک اشاره دارد.

 

خواندن کتاب آیا فرزند شما افسرده است؟ را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

 

مخاطب این کتاب تمامی والدینی هستند که فرزندشان دوران کودکی را سپری می‌کند.

 

 

3. کتاب راهنمای عملی درمان اختلال افسردگی بر اساس اصول شناختی رفتاری

 

 

 

 

این کتاب نوشته‌ی زهرا اکبری بیاتیانی و پریسا دبردانی، به بررسی عوامل درمان‌های روانشناختی بیماری افسردگی می‌پردازد.

کتاب راهنمای عملی درمان اختلال افسردگی براساس اصول شناختی رفتاری شامل سه فصل است.

فصل اول به کلیات افسردگی اختصاص دارد و اطلاعاتی در مورد نمونه‌های مختلف و انواع اختلالات افسردگی و درمان‌های رایج آن گفته شده است.

فصل دوم راهنمای مرحله به مرحله‌ی درمان افسردگی است و به بررسی افسردگی و درمان‌های موجود در بیمار، افزایش سطح فعالیت بیمار، آموزش مهارت حل کردن مسائل و پیشگیری از بازگشت بیماری می‌پردازد

و فصل سوم پیوست‌ها، شامل کاربرگ‌های مورد استفاده در جلسات به صورت مجزا است.

 

 

4. کتاب افسردگی در بین کودکان و نوجوانان، دکتر فایق یوسفی

 

 

 

 

این کتاب درباره اختلال افسردگی در کودکان و نوجوانان و روش های درمانی آن نوشته شده است. در این کتاب، ملاک‌های تشخیصی چهار نوع اختلال افسردگی شامل: «افسردگی عمده»، «افسرده خویی»، «اختلال سازگاری مرتبط با خلق افسرده» و «اختلال افسردگی نامعین» بررسی شده است. آن‌گاه ویژگی‌ها و خصایص کودکان مبتلا به اختلال افسردگی بیان و به دنبال آن نظریه های مرتبط با افسردگی شامل: روان‌کاوی، دلبستگی، شناختی و... توضیح داده شده است. در پایان روش های درمانی این اختلال همچون: روان‌درمانی، خانواده درمانی، دارو درمانی و... شرح داده شده است.

 

 

5.   کتاب رفتاردرمانی شناختی برای افسردگی کودکان و نوجوانان

 

 

 

 

این کتاب، یک مدل شناختی- رفتاری برای کار با گروه سنی کودکان و نوجوانان در اختیار می‌گذارد. با مطالعۀ این کتاب با روش‌های برقراری ارتباط درمانی با کودک و نوجوان، هدف گزینی، ارزیابی و ضابطه‌بندی شناختی رفتاری، فنون مداخله و نحوۀ درگیرکردن والدین در فرایند درمان آشنا خواهید شد. کتاب رفتاردرمانی شناختی برای افسردگی کودکان و نوجوانان که در زمرۀ معدود کتاب‌هایی است که به درمان روان‌شناختی افسردگی کودکان و نوجوانان می‌پردازد، شامل مثال‌های موردی و نکات عملی برای متخصصین شاغل در امر بهداشت روان کودک است تا بتوانند به بهترین شکل از فنون و روش های شناختی- رفتاری استفاده کنند. 

 

 

6. کتاب مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان

 

 

 

 

این کتاب شامل تعاریف و ملاک های کلی انواع مشکلات رفتاری، روانی و اجتماعی است و به منظور کمک به معلمان و مربیان مدارس در شناسایی و تشخیص مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان تهیه شده است. آنچه در استفاده از این کتاب بسیار اهمیت دارد پرهیز از هر گونه برچسب زنی شتاب زده به کودکان و نوجوانان است.

 

هدف اصلی از تالیف این کتاب تسهیل فرایند شناسایی و ارجاع دانش آموزان مشکل دار به متخصصان است. با توجه به این که معلمان و مربیان به طور مداوم در تماس با دانش آموزان هستند و فرصت کافی برای آنالیز رفتارها و تغییرات آنان دارند، به راحتی می توانند افراد دارای نشانه های قابل توجه را شناسایی نموده و ارجاع دهند.

 

امیدواریم کتاب های ارائه شده بتواند به والدین و مربیان در ریشه یابی و معرفی درست افسردگی یاری رساند.آیا شما هم کتاب دیگری در رابطه با افسردگی کودک می شناسید؟ لطفا در بخش نظرات کاربران با مام پلاس در ارتباط باشید.


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود