برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
اموزش-مفهوم-کوتاه-و-بلند-پیش-دبستانی.jpg

آموزش مفهوم بلند و کوتاه پیش دبستانی و 7 روش جذاب برای مربیان

آموزش مفهوم بلند و کوتاه پیش دبستانی بسیار جذاب است . اموزش مفاهیم انتزاعی از آموزش های چالشی در دوران پیش دبستانی است ما در ادامه ی این مقاله در اموزش این مفاهیم به شما کمک میکنیم

چگونه مفهوم کوتاه و بلند را آموزش می دهید؟

 

آموزش اندازه گیری به کودک پیش دبستانی نباید پیچیده یا چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، اندازه گیری چیزها با مقایسه، بخشی از زندگی روزمره است، و خواهید دید که فرصت های زیادی برای یادگیری این مهارت در زندگی روزمره وجود دارد.
همچنین می توانید با انجام این فعالیت های اندازه گیری عملی برای کودکان پیش دبستانی در خانه، یادگیری را سرگرم کننده و بدون استرس کنید.

 

چگونه اندازه گیری را به کودکان پیش دبستانی معرفی می کنید؟


بدون شک شما قبلاً مفاهیم اندازه گیری را از طریق گفتار و اعمال خود به کودک پیش دبستانی خود معرفی کرده اید. شما به صورت عملی و غیررسمی مفاهیم مرتبط را به صورت عملی که آنها می فهمند ذکر کرده اید.

در فروشگاه، آشپزخانه و باغ از اصطلاحاتی مانند بزرگ و کوچک استفاده کرده اید. در مورد اجسام، دما و زمان به کلمات مقایسه ای مانند گرم، سرد، بلند، کوتاه، سنگین و سبک اشاره کرده اید.

چیزها را به طور طبیعی در طول روز مقایسه کنید و به طور منظم افکار خود را با صدای بلند به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید داستان بخوانید ، بازی کنید و فعالیت‌هایی را با هدف اندازه‌گیری انجام دهید تا مطمئن شوید که تمام زمینه‌های مهم را پوشش داده‌اید.

همچنین، قبل از اینکه خط کش ها و اندازه گیری های نواری را بردارید، مهم است که واحدهای اندازه گیری غیر استاندارد را به کودکان معرفی کنید.

 

کاربرگهای آموزش مفهوم بلند و کوتاه برای پیش دبستانی بهترین گزینه برای آموزش   : 



تعداد زیادی کاربرگ مفهوم بلند و کوتاه در دو سطح ابتدایی و پیشرفته در انتهای مقاله برای شما عزیزان بارگزاری شده است که می توانید آن ها را به صورت رایگان دانلود و چاپ کنید. از دانش‌آموزان بخواهید کاربرگ ها را به ترتیب و با توجه به مفاهیم خواسته شده برای شما تکمیل کنند. به دانش‌آموزان اجازه دهید صفحات را با مداد رنگی، نشانگر و هر وسیله کاردستی دیگری که انتخاب می‌کنید تزئین کنند سعی کنید جو رسمی بینتان حاکم نباشد همیشه رابطه ی دوستانه تاثیر بسزایی در یادگیری کودکان داشته است .

 

مشاهده ی 60 کاربرگ آموزش مفهوم بلند و کوتاه

 

اندازه گیری های غیر استاندارد چیست؟ 


واحدهای استاندارد اندازه گیری شامل واحدهایی است که به طور سنتی برای طول، وزن، ظرفیت و زمان استفاده می کنیم .


این واحدها شامل واحدهایی مانند سانتی متر ، کیلوگرم ، لیتر/ و ثانیه/دقیقه است.
اینها ممکن است مفاهیم پیچیده ای برای کودکان پیش دبستانی باشد، البته اگر آنها بپرسند باید آماده توضیح اصول اولیه باشید.

واحدهای اندازه گیری غیراستاندارد آنهایی هستند که از چیزهای رایجی که برای کودکان شناخته می شود، به عنوان روشی برای مقایسه یا شمارش استفاده می کنند.

به عنوان مثال، آنها می توانند از مداد رنگی برای اندازه گیری طول یک میز یا یک ظرف نوشیدنی مورد علاقه برای اندازه گیری میزان آب مورد نیاز برای دوباره پر کردن گیاه استفاده کنند.

طول یک قسمت برنامه تلویزیونی مورد علاقه یا یک رویداد ورزشی آشنا را می‌توان برای اندازه‌گیری زمان استفاده کرد: «به اندازه زمانی که برای یکی از بازی‌های فوتبال خواهرت طول می‌کشد، به خانه مادربزرگ می‌رسیم».

در ادامه ی این مقاله ما قصد داریم به آموزش مفهوم بلند و کوتاه و مقایسه ی این دو بپردازیم  شما میتوانید دیگر مفاهیم انتزاعی را در مقالات زیر مطالعه کنید : 

 

 کاربرگ  آموزش تفاوت و شباهت پیش دبستانی

تقابل یک به یک و 17 روش اموزش شمارش به کودکان

کاربرگ ماز 

13 راه ساده برای آموزش الگوها و الگویابی به کودکان 

قرینه یابی و اکمال بینایی و 10 کاربرگ تقارن

تشخیص شکل از زمینه پیش نیاز مهدکودک و 10 کاربرگ آموزشی

 

چرا کودکان پیش دبستانی باید در مورد شکل ها و اندازه ها یاد بگیرند؟

 

اگر بچه های نوپا در خانه دارید، حتما دیده اید که آنها سریع یاد می گیرند. اگر هر مفهومی را از طریق فعالیت ها و بازی ها و مهمتر از همه با استفاده از زبان مناسب سن به آنها آموزش دهید. با دیدن سرعت یادگیری آنها شگفت زده خواهید شد. اندازه و شکل دو مفهومی هستند که بچه ها باید قبل از رفتن به مدرسه یاد بگیرند . به آنها کمک کنید تا کلماتی مانند بزرگ، کوچک، قد کوتاه و غیره را بیاموزند و با گذاشتن نام مناسب بین اندازه ها و شکل ها تفاوت قائل شوند.

به عنوان یک بزرگسال، ممکن است برای شما بسیار آسان باشد که تفاوت بین اشکال و اندازه های مختلف را درک کنید. اما برای بچه ها، آنها به زمان نیاز دارند تا این مفاهیم را یاد بگیرند و شما باید زمان کافی برای کمک به آنها در یادگیری این مفاهیم صرف کنید.

مثلا : دانستن در مورد اندازه به بچه ها کمک می کند تا مقدار مناسبی آب را در یک لیوان بریزند بدون اینکه اجازه بدهند سرریز شود.

شکل ها و اندازه ها دو مفهوم بسیار اساسی ریاضی هستند که هر کودک باید بداند، زیرا بسته به این دانش اولیه، آنها در مورد نحوه استفاده از خط کش یا نحوه ترسیم اشکال مختلف یا یافتن تفاوت بین اشکال دو بعدی و سه بعدی یاد خواهند گرفت.

 

تقریباً همه مشاغل نیاز به استفاده از اشکال و اندازه نیاز دارند. به عنوان مثال، معماران باید خانه‌هایی بسازند که در اندازه‌ها و شکل‌های مناسب باشد، پزشکان باید از ابزارهایی با اندازه مناسب برای استفاده در حین انجام جراحی استفاده کنند یا یک آشپز باید مقدار مناسبی از غذاها را در بشقاب با اندازه مناسب سرو کند.

درک درست از شکل ها و اندازه ها به همه کمک می کند تا اندازه مناسب لباس ها را انتخاب کنند، بسکتبال خوب بازی کنند، کلید ماشین را از کلید خانه تشخیص دهند و غیره.

از آنجایی که یادگیری در مورد اشکال و اندازه ها بسیار مهم است،  کودکان را تشویق می کنید تا این مفاهیم را به درستی یاد بگیرند.

 

چند قانون برای آموزش مفاهیم به کودکان پیش دبستانی : 

 

اول از همه، در اینجا چند قانون کلی برای آموزش هر مفهوم جدید آورده شده است.

  • 1.قبل از اینکه انتظار داشته باشید کودک از آن کلمه ی انتزاعی استفاده کند، روی درک آن کار کنید. بیشتر کودکان قبل از اینکه بتوانند یک کلمه را به درستی به کار ببرند، باید آن را بفهمند.

  • 2.از روش دیدن، لمس و گفتن استفاده کنید و وسایل را بالا نگه دارید و از کودکان بخواهید آنها را کوتاه یا بلند قد تشخیص دهند. در دور دوم، از نمودار مرجع برای آموزش معنای کوتاهتر و بلندتر به کودکان استفاده کنید. توضیح دهید که آنها قد را با هم مقایسه می کنند. سپس به آنها مقایسه و کار با صفات " تر " و " ترین" رو بیاموزید.

 

  • جفتهای متضاد را یکی یکی آموزش دهید. بنابراین، برای مثال، اول از همه ممکن است "بلند" و "کوتاه" را با هم مقایسه کنید و فقط از او بخواهید " بلند " را انتخاب کند، وقتی فرزندتان این را کاملاً فهمید، کلمه «کوتاه» را معرفی کنید. این به جلوگیری از سردرگمی آنها در مورد اینکه کدام کلمه چه مفهومی دارد کمک می کند. با این حال، این مستلزم آن است که آنها کلمه را درک کنند. برخی از کودکانی که با آنها این کار را انجام می دهم درک مطمئنی از کلمه "نه" ندارند. اگر اینطور باشد، باید حتما قبل از مفاهیم انتزاعی مفاهیم موفقت و مخالفت (اره یا نه ) را به آنها اموزش دهید، اما برای شروع روی بلند تاکید بیشتری دارم. 

 

  • احتمالاً فرزند شما در موقعیت های واقعی نیاز به تکرار زیاد دارد. همیشه سعی کنید آنچه را که آموزش می دهید با مقایسه در مورد چیزهای "بلند" و "کوتاه" که روزانه با آنها مواجه می شوید تقویت کنید.

 بلند و کوتاه چیست؟

 

ابتدا کوتاه و بلند را تعریف کنید.  برای ترسیم بهتر این مفهوم به کودکان به انها بگویید که برای اندازه گیری قد از ابتدا تا انتهای ان را حساب میکنیم ، هر چه فاصله ی ابتدا تا انتها بیشتر باشد طول آن شی بیشتر است . (سعی کنید این مرحله به خوبی برای کودکان جا بیفتد تا بتوانند در مرحل ی قیاس نقطه ی ابتدایی یکسان انتخاب کنند و سپس تصمیم بگیرند . دیده شده بیشتر اشتباهاتی که برای کودکان ایجاد میشود به این صورت است که شکلی که بالاتر قرار گرفته ار بلندتر میدانند در صورتی که اگر نقطه ی شروع را یکسان انتخاب کنید جواب متفاوت خواهد بود .)

 

 چند فعالیت برای آموزش بلند و کوتاه به کودکان پیش دبستانی 

 

  • 1.اشیاء  و زندگی واقعی :

  چه چیزی می توانید در اطراف خانه خود پیدا کنید که طولانی/دراز/بلند باشد؟ آیا قفسه بلندی دارید؟ جوراب بلند؟ در مورد چیزهایی که طولانی هستند فکر کنید . اگر انتخابی وجود دارد، ببینید آیا فرزندتان می تواند بلند و کوتاه را پیدا کند یا خیر. همیشه بهتر است با اشیاء واقعی و فعالیت های دستی شروع کنید. ببینید آیا می توانید چند جفت چیز  بلند و  کوتاه پیدا کنید. برای مثال، ممکن است یک خط کش بلند و یک خط کش کوتاه داشته باشید. هر دو مورد را جلوی کودک بگذارید و آنها را معرفی کنید. بگویید "این خط کش بلند است". روی کلمه بلند تاکید کنید و بازوهای خود را دراز کنید تا حمایت بصری داشته باشید. سپس یکی دیگر را به آنها نشان دهید و بگویید "این بلند نیست". برای شروع همیشه سرم را تکان می دهم که این کار را انجام می دهید تا علامت نفی کردن را نشان داده باشید. سپس سوال بپرسید : "آیا می توانید خط کش بلند را به من بدهید".

 

  • 2.دستورالعمل های طولانی تر :

  می توانید با داشتن چندین جفت آیتم بلند و کوتاه و درخواست یکی، این کار را سخت تر کنید. سپس فرزند شما باید به آیتم و همچنین کلمه اندازه گوش دهد. اگر کودک قادر به انجام آن باشد، می توانید عناصر بیشتری را به آن اضافه کنید. به عنوان مثال، "به سمت درخت بلند بدوید" یا "روی نیمکت دراز بنشینید". فقط به تدریج به این سطح برسید - برای شروع فقط بر درک "بلند " تمرکز کنید.

 

  •  تصویرها   

از تصاویر استفاده کنید  با دیدن موارد کوتاه و بلند کاربرگ ها به آنها اشاره کنید. سعی کنید از عکس هایی با تفاوت اندازه زیاد بین عکس بلند و کوتاه استفاده کنید، بنابراین واقعاً مشخص است که کدام پاسخ است و کودک گیج نمیشود

 

  • 4.کاردستی نمدی :

.از کاغذ نمدی یا هر کاغذ سفت دیگری استفاده کنید و اشکال مختلف مانند دایره، مربع، مثلث، مستطیل، ستاره، قلب، الماس و غیره را برش دهید. حالا شکل ها را روی کاغذ سنباده بکشید و از بچه های خود بخواهید شکل درست را روی کاغذ به ترتیب از بلند به کوتاه روی کاغذ سنباده بچسبانند. (سعی کنید اشکالی انتخاب کنید که به لحاظ قدی اختلاف واضحی داشته باشند مثلا مستطیل های عمودی ، خطوط و...)

 

  • 5.کاردستی کاغذی :

 

.روی یک تکه کاغذ خالی (خانه/بادبادک/ماه/خورشید) یک تصویر ساده بکشید و از بچه های کوچک خود بخواهید اشکال مختلفی را که در بلندترین / کوتاه ترین نقطه در تصویر میبینند شناسایی کنند.

 

  • 6.نمودار زرافه :

 

در خانه خود یک قرار بازی ترتیب دهید و دوستان فرزندتان را دعوت کنید. وقتی همه با هم هستند، می توانید آنها را وادار کنید تا «بازی اندازه» را انجام دهند. از آنها بخواهید قد خود را اندازه گیری و مقایسه کنند. این یک آزمایش عملی از مفهوم اندازه خواهد بود. 

 

  • 7.بازی با گل یا خمیر شیرینی : 

به فرزندتان خاک رس مدلینگ بدهید و او را تشویق کنید تا اشکال مختلف در اندازه های مختلف بسازد.در واقع در خانه می توانید  از خمیر شیرینی استفاده کنید و کوکی هایی با شکل ها و اندازه های مختلف بپزید.

 

کلماتی مانند بلند و کوتاه بسیار ساده به نظر می رسند، اما در واقع درک آنها برای کودکان دشوار است. این به این دلیل است که آنها کلمات کاملاً انتزاعی هستند - مفهوم "مقایسه" به آنچه در اطراف آن است بستگی دارد. بنابراین، اگر یک خط کش را با لاستیک و مداد مقایسه کنید، ممکن است بلند به نظر برسد، اما اگر آن را با یک زمین فوتبال مقایسه کنید، کوتاه به نظر برسد پس برای انتخاب مقایسهایتان دقت کنید تا کودکان را گیج نکنید

 

خطاهای رایج در آموزش 

 

  • پاسخ اشتباه کودک :

 

  ممکن است کودک شما برای شروع به شما آیتم اشتباهی بدهد. بنابراین اگر قطار طولانی را درخواست کرده باشید، ممکن است قطار کوتاه را به شما بدهند. ما باید به آنها بفهمانیم که این اشتباه است، اما باید حس آن را مثبت نگه داریم. چیزی شبیه این بگویید: «متشکرم، اما این قطار کوتاه است. آیا می‌توانی قطار طولانی را پیدا کنی؟» روی کلمه تاکید کنید و بازوهای خود را باز کنید تا سرنخی به آنها بدهید. سپس هنگامی که آنها مورد مناسب را به شما دادند آنها را تحسین کنید.

 

  • استفاده بیش از حد از کلمه :

  اغلب وقتی بچه ها یک کلمه جدید یاد می گیرند، برای شروع بیش از حد از آن استفاده می کنند. این  به احتمال زیاد در طولانی مدت اتفاق می افتد. مثلاً ممکن است به جای لاغر و پهن نیز از آن استفاده کنند. اگر آنها این کار را انجام دادند، سعی کنید بگویید: «بله به نظر یک مرد دراز است. ما می گوییم یک مرد قد بلند.» سپس به سراغ یکی دیگر بروید. در حالی که در میانه تدریس طولانی هستید، سعی نکنید در واقع قد بلند را تدریس کنید. کلمات نزدیکی زیادی دارند دقت و ظرافت شما در آموزش این مفاهیم بسیار اهمیت دارد

 

چرا کودکان پیش دبستانی باید در مورد شکل ها و اندازه ها یاد بگیرند؟

 

اگر بچه های نوپا در خانه دارید، حتما دیده اید که آنها سریع یاد می گیرند. اگر هر مفهومی را از طریق فعالیت ها و بازی ها و مهمتر از همه با استفاده از زبان مناسب سن به آنها آموزش دهید. با دیدن سرعت یادگیری آنها شگفت زده خواهید شد. اندازه و شکل دو مفهومی هستند که بچه ها باید قبل از رفتن به مدرسه یاد بگیرند . به آنها کمک کنید تا کلماتی مانند بزرگ، کوچک، قد کوتاه و غیره را بیاموزند و با گذاشتن نام مناسب بین اندازه ها و شکل ها تفاوت قائل شوند.

به عنوان یک بزرگسال، ممکن است برای شما بسیار آسان باشد که تفاوت بین اشکال و اندازه های مختلف را درک کنید. اما برای بچه ها، آنها به زمان نیاز دارند تا این مفاهیم را یاد بگیرند و شما باید زمان کافی برای کمک به آنها در یادگیری این مفاهیم صرف کنید.

مثلا : دانستن در مورد اندازه به بچه ها کمک می کند تا مقدار مناسبی آب را در یک لیوان بریزند بدون اینکه اجازه بدهند سرریز شود.

 

شکل ها و اندازه ها دو مفهوم بسیار اساسی ریاضی هستند که هر کودک باید بداند، زیرا بسته به این دانش اولیه، آنها در مورد نحوه استفاده از خط کش یا نحوه ترسیم اشکال مختلف یا یافتن تفاوت بین اشکال دو بعدی و سه بعدی یاد خواهند گرفت.

 

تقریباً همه مشاغل نیاز به استفاده از اشکال و اندازه نیاز دارند. به عنوان مثال، معماران باید خانه‌هایی بسازند که در اندازه‌ها و شکل‌های مناسب باشد، پزشکان باید از ابزارهایی با اندازه مناسب برای استفاده در حین انجام جراحی استفاده کنند یا یک آشپز باید مقدار مناسبی از غذاها را در بشقاب با اندازه مناسب سرو کند.

درک درست از شکل ها و اندازه ها به همه کمک می کند تا اندازه مناسب لباس ها را انتخاب کنند، بسکتبال خوب بازی کنند، کلید ماشین را از کلید خانه تشخیص دهند و غیره.

از آنجایی که یادگیری در مورد اشکال و اندازه ها بسیار مهم است،  کودکان را تشویق می کنید تا این مفاهیم را به درستی یاد بگیرند.

 

به امید درخشش روز افزون فرزندان سرزمینم 


برچسب ها

فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود