برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
اموزش-بزرگ-و-کوچک-به-کودکان.jpg

آموزش مفهوم بزرگ و کوچک به پیش دبستانی به 3روش متفاوت و11 فعالیت آموزشی جذاب برای کودکان

آموزش مفهوم بزرگ و کوچک به پیش دبستانی ها یکی از جذابترین مفاهیم انتزاعی و شناختی است چرا که شما در کلاس خود چندین کودک دارید که همه فکر میکنند بزرگن و توضیح بزرگ و کوچک بودن و مقایسه بسیار شیرین خواهد بود

آموزش مفهوم بزرگ و کوچک به پیش دبستانی را چگونه شروع کنیم ؟ 

 

در این مقاله قصد داریم نحوه ی اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودکان پیش دبستانی را بطور کامل با هم بررسی کنیم ، ابتدا چند نکته ی اموزشی برای بیان مفاهیم گفته شده ، سپس نحوه ی توضیح و اموزش و در پایان هم چندین فعالیت جذاب برای اموزش بزرگ و کوچک در محیط مهدکودک یا خانه .

امیدوارم حسابی بتونین از این مقاله استفاده کنین wink

 

چند نکته ی مهم  در انتخاب واژگان قبل از آموزش مفهوم بزرگ و کوچک : 

 

درست قبل از شروع، چند نکته وجود دارد که می‌خواهم به آن توجه کنم.

  • نکته ی  اول :

انتخاب کلمات است ،این مهم است که واژه های انتخابی خانواده و مهد و .. یکسان باشد مثلا اگر در خانه گفته میشود بزرگ و کوچولو ، در مه هم باید همین شرایط باشد.گاهی اوقات تناقض استفاده از کلمات در خانه و محیط مهد باعث گیج شدن و به اشتباه انداختن کودکان میشود . واقعاً مهم نیست که از چه کلماتی برای بیان مفهوم استفاده می کنید، به شرطی که پس از شروع به همان کلمات پایبند باشید! کم یا کوچک خوب است. با این حال من با کوچک وبزرگ شروع می کنم! انتخاب واژه به عهده ی شماست اما پایبند بودن به آن اولین اصل یادگیری و ثبات آموزش است 

  • نکته ی دوم :

اگر برای شروع اموزش مفاهیم به کودکان تنها روی یک مورد تمرکز کنید و از نام بردن مورد دوم خودداری کنید کودک خود را به اشتباه می اندازید . بهتر است مثلا بجای اینکه فقط روی آموزش مفهموم بزرگ تمرکز کنید و اصلا اسمی از کوچک نیاورید هر دو را در کنار هم بکار ببرید به مثال زیر توجه کنید :

کوچولو اینو ببین این بزررررگه اما این یکی بزرگ نیست !!!

این هندونه بزرررگه اما هلو بزرگ نیست ..!

روش صحیح آموزش مفهوم بزرگ و کوچک  :

سارا جان این هندونه بزرررگه ، اما این هلو کوچیکه !

 اگر بگویید بزرگ نیست، آنها نه را نمی فهمند و باز هم آیتم بزرگ را نشان میدهند.

در این صورت شما هیچ تفاوتی بین بزرگ و غیر بزرگ ندارید. به این ترتیب من بزرگ و کوچک را با هم آموزش می دهم. شما می توانید ابتدا روی یکی بیشتر از دیگری تمرکز کنید، اما من از کلمات بزرگ و کوچک استفاده می کنم. قبل از اینکه کودک شروع به استفاده از آنها کند، باید مطمئن شوید که ابتدا مفاهیم  ابتدایی مثل تایید کردن ، نفی کردن و... را درک کرده است.

 

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

 

3 روش آموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودکان پیش دبستانی : 

 

  • روش اول : چگونه روی اشیا واقعی مفهوم بزرگ و کوچک را توضیح دهیم ؟

 

من با برخی از اشیاء واقعی شروع می کنم - هر چیزی که می توانید از ان یک نسخه بزرگ و کوچک پیدا کنید. بیایید بگوییم شما یک عروسک بزرگ و کوچک دارید. هر دو عروسک را جلوی کودک بگذارید. آنها را معرفی کنید و چیزی مانند این را بگویید - این عروسک بزرگ است (روی کلمه بزرگ تاکید کنید و دستان خود را در حین گفتن آن را بیرون بگیرید تا حمایت بصری داشته باشید) و این یکی کوچک است (باز هم کمی تأکید کنید و انگشتان خود را با فاصله کوچکی بین آنها بالا نگه دارید. )

 سپس یکی از عروسک ها را بخواهید  :

 "میشه عروسک بزرگ رو بدی بمن ؟ "

 

دستورالعمل 2 مرحله ای  :

 

می‌توانید با اضافه کردن مجموعه‌ای از آیتم‌ها یا با درخواست از کودک که عروسک را روی چیزی بگذارد، کار فوق را سخت‌تر کنید. سپس کودک باید 2 کلمه را بفهمد تا به درستی دستورالعمل را دنبال کند. مراقب باشید که مراحل جدید زیادی اضافه نکنید زیرا ممکن است دستور را خیلی سخت کنید

مثلا :

سارا جان میشه عروسک بزرگ رو بذاری زیر میز ؟

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

 

  • روش دوم : استفاده از تصویر

 

از تصاویر استفاده کنید هنگامی که کودک مفهوم اشیاء واقعی را درک کرد، می توانید به سمت تصاویر حرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که بین تصاویر بزرگ و کوچک شما تفاوت خوبی وجود دارد. ما می خواهیم برای کودک واضح باشد که کدام پاسخ صحیح است.

از کاربرگ ها استفاده کنید . کاربرگ های کودکان نمونه‌های بسیار خوبی از  بزرگ و کوچک دارند. وقتی هر دو در یک صفحه نشان داده می شوند از کودک بخواهید آیتم بزرگ یا کوچک را پیدا کند.

 

  • روش سوم : زندگی واقعی 

 

به یاد داشته باشید که از کلمات در موقعیت های روزمره استفاده کنید. اگر بیرون قدم می زنید، می توانید در مورد درختان بزرگ یا پرندگان کوچک صحبت کنید. استفاده از کلمات در متن زندگی به درک کودک از مفاهیم کمک می کند.

 

نکات مهم هنگام آموزش مفهوم بزرگ و کوچک :

 

  • با خطا چگونه برخورد کنیم ؟ 

 

اسباب بازی اشتباه وقتی عروسک بزرگ را درخواست می کنید، اگر کودک عروسکی دیگر را به شما می دهد، باید آن را اصلاح کنید. به یاد داشته باشید که آن را مثبت نگه دارید. شاید بگویید "متشکرم، اما این عروسک کوچک است، من عروسک بزرگ را می خواهم". به یاد داشته باشید که وقتی آن را درست دریافت کردند، آنها را تحسین کنید. اگر آنها همچنان به انتخاب عروسک اشتباه ادامه دادند،  عروسک درست را بردارید و دوباره آن معرفی کنید.

 

  • گوش ندادن :

 

 گاهی اوقات کودکان به دلیل اینکه گوش نمی دهند یا فقط می خواهند با عروسک ها بازی کنند، اشتباه می کنند. در این سناریو از کودک می‌خواهم قبل از دادن دستورات گوش کند و همچنین عروسک‌ها را جلوی کودک نگه می‌دارم. این به شما امکان کنترل بیشتری روی اسباب بازی ها می دهد.

راحت ترش کن اگر کودک اشتباه می کند، بررسی کنید که چند مرحله در دستورالعمل گذاشته اید. اگر دستورالعمل‌های ۲ مرحله‌ای مشکل است، آن را فقط به درخواست عروسک بزرگ یا کوچک برگردانید. وقتی آنها واقعاً در این سطح به ثبات رسیدند، می توانید ادامه دهید و تمرین را سخت تر کنید.

 

 

برخی از این کاربرگ‌های علمی و طرح‌های درسی که در زیر عنوان شده رو امتحان کنین و ببینید که مهارت‌های منطقی فرزندتون هر روز به طور قابل توجهی رشد می‌کنه : 

 

 کاربرگ  آموزش تفاوت و شباهت پیش دبستانی

تقابل یک به یک و 17 روش اموزش شمارش به کودکان

کاربرگ ماز 

13 راه ساده برای آموزش الگوها و الگویابی به کودکان 

قرینه یابی و اکمال بینایی و 10 کاربرگ تقارن

تشخیص شکل از زمینه پیش نیاز مهدکودک و 10 کاربرگ آموزشی

 

 

11 فعالیت آموزش مفهموم بزرگ و کوچک ما را برای پیش دبستانی :

 

  • 1ابزارها را بر اساس اندازه مرتب کنید.

 

جعبه ابزار را برای یافتن ابزارهایی که در اندازه‌های مختلف هستند، مورد حمله قرار دهید و از کودک خود دعوت کنید تا آنها را از کوچک به بزرگ مرتب کند. این یک فعالیت سرگرم کننده برای بچه ها است زیرا ابزارها معمولاً تنوع زیادی دارند .

 

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

 

  • 2به سراغ دسته بندی و چیدن اسباب بازی ها بروید.

 

آیا شما یک پازل یا اسباب بازی های دیگری دارید که قطعاتی در اندازه های مختلف داشته باشند؟ اجرهای  خانه سازی قدیمی برای این کار عالی هستند. با هم برج هایی در اندازه ای مختلف بسازید و سپس آن ها را با هم مقایسه کنید . همه کودکان عاشق بازی با توپ و بلوک هستند. یک فعالیت سرگرم کننده برای آموزش مفهوم بزرگ و کوچک به فرزندتان این است که توپ ها یا بلوک های اندازه های مختلف را با هم مخلوط کنید و از او بخواهید که بزرگ را از کوچک جدا کند. چیدن و دسته بندی اسباب بازی ها راهی عالی برای آموزش تفاوت بین بزرگ و کوچک به فرزندتان است. شما می توانید کاسه های تو در تو یا حلقه های روی هم را تهیه کنید که تفاوت را نشان می دهد. شما می توانید همین کار را با وسایل خانگی معمولی انجام دهید.

 

  • 3اندازه کفش ها را با هم مقایسه کنید.

 

پاهای کوچولوی شما قطعا اختلاف سایز واضح و زیادی با پای شما دارد ، به کودک اجازه دهید کفش شما را امتحان کند بدین طریق تجربه ی حسی به او کمک خواهد کرد تا بهتر مفهوم بزرگ و کوچک را درک کند .

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

  • 4یک بازی فعال در فضای باز انجام دهید.

 

بازی ها همیشه سرگرم کننده هستند و همه بچه ها آنها را دوست دارند، به خصوص بازی های خارج از منزل. کودک پیش دبستانی خود را به زمین بازی ببرید و دستورالعمل های سرگرم کننده ای مانند "چیزی کوچک در جیب خود بگذارید"، "پشت یک چیز بزرگ پنهان شوید" و "بزرگترین چیزی را که می بینید" به او بدهید. این یک بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز بزرگ و کوچک برای کودکان است زیرا آنها دوست دارند به دنبال دستورالعمل ها بدوند.

بیشتر کودکان پیش دبستانی از صحبت کردن در مورد بزرگ بودنشان لذت می برند و دوست دارند خودشان را با اشیاء یا کودکان دیگر مقایسه کنند. این فعالیت ها آنها را نیز مورد توجه قرار خواهد داد. فرزندتان را به بازی تشویق کنید و ببینید چقدر سریع یاد می گیرد

ما یک بازی اندازه را در فضای باز با کارت‌های اکشن قابل چاپ بازی کردیم ، اما شما حتی نیازی به چاپ کارت‌ها ندارید. فقط به فرزندتان دستوراتی بدهید، مانند «برو کنار چیزی بزرگتر از ماشین بایست» یا چیزی را پیدا کن که خیلی خیلی کوچک است.

 

  • 5اقلام را از طبیعت مرتب کنید.

 

چندین برگ در اندازه های مختلف پیدا کنید و آن ها را به ترتیب اندازه بچینید ، همچنین میتوانید از سنگ ها . یا اگر در فصل زمستان هستید از گلوله های برفی نیز کمک بگیرید.

  • 6 با هم شیرینی بپزیم 

 

میتوانید با خمیر شیرینی واقعی و به کمک کودکتان شیریتی های متفاوت با اندازه های کوچک و بزرگ بسازید یا اگر نگران کثیف شده خانه هستید از خمیر بازی کمک بگیرید و با کمک هم بازی شیرینی پزی را شبیه سازی کنید .

 

  • 7. از درب بطری کمک بگیرید

 

درب بطری آبمعدنی ، شیشه ی مربا ، زیتون و ... گزینه های مناسبی برای اموزش و مقایسه ی مفهوم کوپک و بزرگ هستند . تعدادی از ان ها را روی میز قرار دهید و از کودکان بخواهید که ان هارا به ترتیب اندازه برای شما مرتب کنند .

 

  • 8. وسایل خانه را  بر اساس بزرگ، متوسط و کوچک مرتب کنید

 

به دنبال اقلام بزرگ، متوسط و کوچک در اطراف خانه خود بروید.  سپس 3 ایستگاه اماده کنید

ایستگاه کوچک

ایستگاه متوسط

ایستگاه بزرگ

و هر کدام از وسایل را در ایستگاه مربوطه بچینید..

 

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

  • 9. جعبه ی دسته بندی  بزرگ و کوچک :

 

یک جعبه از اقلام مختلف حاوی چیزهایی در 2 اندازه درست کنید. مثلا یک سنگ بزرگ و یک سنگ کوچک،و یک کوزه بزرگ و یک کوزه کوچک. 2 کارتن خالی، یکی بزرگ و دیگری کوچک تهیه کنید و از کودک پیش دبستانی خود بخواهید به شما کمک کند تا اقلام بزرگ و کوچک را در آنها دسته بندی کنید.

 

  • 10 .  کتاب مفهوم اندازه بسازید .

 

شما همچنین می توانید فعالیت های "بزرگ و کوچک" برای بچه ها ایجاد کنید. چند صفحه را با هم منگنه کنید تا یک کتاب بسازید. از فرزندتان بخواهید چیزهای کوچک و چیزهای بزرگ بکشد. همچنین می توانید از او بخواهید که در یک مجله قدیمی به دنبال تصاویر اشیاء کوچک و بزرگ بگردد، آنها را برش داده و در کتاب بچسباند. به او کتاب های مصور نشان دهید که تفاوت بین این دو مفهوم را نشان می دهد. می توانید یک قدم جلوتر بروید و اشیاء واقعی را که تفاوت در اندازه را برجسته می کنند به او نشان دهید.

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

  • 11 . شعر آموزش بزرگ و کوچک :

موسیقی راهی فوق العاده برای معرفی مفاهیم جدید به کودکان پیش دبستانی است. چند قافیه سرگرم کننده مهد کودک در مورد بزرگ و کوچک پخش کنید.

سعی کنید تا جایی که می توانید از اصطلاحات «بزرگ» و «کوچک» در زندگی روزمره استفاده کنید، حتی در مکالمات عادی با فرزندتان. در حین انجام کارهای روزمره، نمونه های کوچک و بزرگ را به او نشان دهید

 

امیدوارم راه های سرگرم کننده ای برای کشف مفهوم بزرگ و کوچک با کودک پیش دبستانی خود پیدا کرده باشید!

 

 اهمیت استفاده از کاربرگ بزرگ و کوچک :  

 

بجز فعالیت های گفته شده یکی از مهمترین و کاربردی ترین روش ها برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودکان پیش دبستانی استفاده از کاربرگ های بزرگ و کوچک است . که ما فکر اینجاشم کردیم و خیالتون بابتش کاملا راحت باشه 

کاربرگ ها بر روی  تمرکز کودکان اثر مستقیم دارد! 60 کاربرگ بزرگ و کوچک تعاملی وجود دارد که می توان از آنها برای تمرین آموزش مفهوم بزرگ و کوچک استفاده کرد. طیف گسترده ای از کاربرگ های آموزش مفهوم بزرگ و کوچک برای پاسخگویی به نیازهای همه دانش آموزان شما گنجانده شده است!

 

سوپرایز : angel  مشاهده ی 60 کاربرگ بزرک و کوچک پیش دبستانی 

 

روش های جذاب و جدید برای اموزش مفهوم بزرگ و کوچک به کودک پیش دبستانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود