برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
کاربرگ-آموزش-مفهوم-سبک-و-سنگین-پیش-دبستانی.jpg

آموزش مفهوم سبک و سنگین به پیش دبستانی به 6 روش مختلف

آموزش مفهوم سبک و سنگین به پیش دبستانی از جمله مفاهیم انتزاعی است .برای اینکه آنها این واقعیت ملموس را درک کنند که اجسام کوچک می توانند سنگین باشند، باید راهی پیدا کنید که آنها را به طور فیزیکی با وزن اجسام درگیر کنید تا بتوانند رابطه بین وزن و اندازه را ببینند. این همچنین به آنها یاد می دهد که وزن یک جسم همیشه آنطور که به نظر می رسد نیست.

چگونه مفهوم سبک و سنگین را به کودکان پیش دبستانی آموزش دهیم ؟

 

کودکان مهدکودک معمولاً قادر به درک مفاهیم انتزاعی نیستند، بنابراین تمایل دارند بزرگ و سنگین و کوچک و سبک را مترادف یکدیگر بدانند. برای اینکه آنها این واقعیت ملموس را درک کنند که اجسام کوچک می توانند سنگین باشند، باید راهی پیدا کنید که آنها را به طور فیزیکی با وزن اجسام درگیر کنید تا بتوانند رابطه بین وزن و اندازه را ببینند. این همچنین به آنها یاد می دهد که وزن یک جسم همیشه آنطور که به نظر می رسد نیست.

برای بسیاری از کودکان، مهدکودک آنها را در معرض دنیای کاملاً جدیدی از کلمات، مشکلات و امکانات قرار می دهد. در این سن، اکثر کودکان آماده و مشتاق یادگیری هستند و هر چه بیشتر در معرض اطلاعات قرار گیرند، احتمال تجهیز آنها برای ادامه تحصیل با موفقیت بیشتر می شود. می توان مهدکودک ها را با ایده قیاس آشنا کرد که نقش بسزایی در افزایش دایره لغات خواهد داشت. درک قیاس ها همچنین مهارت هایی را برای دانش آموزان فراهم می کند که به خاطر سپردن، حل مسئله، خواندن و ادراک تأکید می کند.

 

درک قیاس چیست  ؟

 

یک قیاس رابطه بین دو چیز را نشان می دهد که از جهاتی شبیه هم هستند اما در بیشتر موارد متفاوت هستند. برای نشان دادن این موضوع به کودکان، ممکن است از آنها بخواهید شباهت ها و تفاوت های بین ماشین ها و قایق ها را فهرست کنند. ماشین‌ها و قایق‌ها هر دو وسیله حمل‌ونقل هستند و قسمت‌های یکسانی مانند فرمان و صندلی‌ها را دارند، اما باز هم متفاوت هستند. بچه ها همچنین ممکن است متوجه شوند که اتومبیل ها در جاده ها حرکت می کنند، در حالی که قایق ها روی آب حرکت می کنند. سپس بر اساس این مشاهدات یک تشبیه ایجاد کنید که کودکان بتوانند آن را درک کنند. این تشبیه می تواند به این صورت باشد: ما از ماشین و قایق برای حمل و نقل استفاده میکنیم. به این ترتیب قیاس ها مانند یک پازل سرگرم کننده می شوند. دانش‌آموزان متوجه می‌شوند که چگونه دو چیز اول با هم پیش می‌روند، و این به آنها کمک می‌کند تا قسمت دوم و تفاوت ها  را بفهمند.

 

نمونه هایی از قیاس ها

 

از آنجایی که دایره لغات کودکان محدود است، تشبیهات را تا حد امکان ساده نگه دارید و مثال های خود را به مواردی محدود کنید که دانش آموزان با آنها آشنا هستند. همچنین در ابتدا از طریق مثال ها صحبت کنید، و به دانش آموزان این فرصت را می دهید تا بفهمند که آنها در تلاش برای کشف چه چیزی هستند. به عنوان مثال، این قیاس را ارائه دهید "مداد نوشتن همانگونه است که مداد رنگی به __ است . " از دانش آموزان بپرسید که چگونه مداد و نوشتن به هم مرتبط هستند. اگر هنوز متوجه نشدند، سؤال دیگری بپرسید، مثلاً "با مداد چه کار می کنی؟" هنگامی که آنها فهمیدند که از مداد برای نوشتن استفاده می شود، می توانید به آنها کمک کنید به این نتیجه برسند که از مداد رنگی برای رنگ کردن استفاده می شود. این روند را با چندین مثال دیگر ادامه دهید.

 

انواع مختلف تشبیهات :

 

هنگام معرفی قیاس‌ها، مخصوصاً برای کودکان خردسال،  از انواع آشنای تشبیه‌ها مانند مترادفها (شاد: خوشحال)، متضادها (سیاه: سفید) و روابط جزئی/کل (انگشت: دست) استفاده کنیم، و این امری  ضروری است  که شما انواع تشابهات را برای بررسی اشتراکاتی که  با یکدیگر دارند معرفی کنید.

سایر تشبیهات عبارتند از: نوع (هدهد:پرنده)، ابزار/کارگر (گوشی پزشکی:پزشک)، عمل/شیء (راندن:دوچرخه) و مورد/محل (اجاق:آشپزخانه). همه اینها مفاهیمی هستند که کودکان شما می‌توانند آن‌ها را درک کنند، به شرطی که آموزش و راهنمایی کافی به آنها داده شود.

 

 شما میتوانید دیگر مفاهیم انتزاعی را در مقالات زیر مطالعه کنید : 

 

 کاربرگ  آموزش تفاوت و شباهت پیش دبستانی

تقابل یک به یک و 17 روش اموزش شمارش به کودکان

کاربرگ ماز 

13 راه ساده برای آموزش الگوها و الگویابی به کودکان 

قرینه یابی و اکمال بینایی و 10 کاربرگ تقارن

تشخیص شکل از زمینه پیش نیاز مهدکودک و 10 کاربرگ آموزشی

 

روش های  آموزش مفهوم سبک و سنگین به کودکان :

 

 

  • 1.کاربرگهای آموزش مفهوم سبک و سنگین : 

تعداد زیادی کاربرگ مفهوم سبک و سنگین در دو سطح ابتدایی و پیشرفته در انتهای مقاله برای شما عزیزان بارگزاری شده است که می توانید آن ها را به صورت رایگان دانلود و چاپ کنید. از دانش‌آموزان بخواهید کاربرگ ها را به ترتیب و با توجه به مفاهیم خواسته شده برای شما تکمیل کنند. به دانش‌آموزان اجازه دهید صفحات را با مداد رنگی، نشانگر و هر وسیله کاردستی دیگری که انتخاب می‌کنید تزئین کنند سعی کنید جو رسمی بینتان حاکم نباشد همیشه رابطه ی دوستانه تاثیر بسزایی در یادگیری کودکان داشته است .

 

مشاهده ی 60 کاربرگ آموزش مفهوم سبک و سنگین

 

  • 2.فلش کارت ها : 

 

سه فلش کارت (به عنوان مثال انگشت:دست::پا:بینی) تهیه کنید زمانی برای کودکان مشخص کنید و از انها بخواهید راجع به روابط بین این سه فلش کارت برای شما توضیح دهند ( کدام سبکتر است ؟ کدا سنگین تر است ؟چه تشابهاتی دارند ؟ چه تفاوت هایی دارند ؟ هرکدام چه عملکردی دارند ؟) اگر زمان اجازه می‌دهد، به دانش‌آموزان اجازه دهید تا تصاویر مشابه  را روی یک تکه کاغذ ترسیم کنند (یا نقاشی کنند). برخی از مقایسه هایی که آنها تولید می کنند ممکن است شما را شگفت زده کند.

 

  • 3.ترازو :

 

از ترازوهای متعادل کننده برای توضیح سنگین و سبک استفاده کنید. با گذاشتن یک سنگ مرمر در یک طرف ترازو و دو یا سه سنگ در طرف دیگر شروع کنید تا دانش‌آموزان ببینند که ترازو چگونه به وزن واکنش نشان می‌دهد، نحوه پایین آمدن آن در سمت سنگین و بالا رفتن در سمت سبک‌تر را بخوبی نشان دهید و طرز کار ترازو را بخوبی برای آن ها شرح دهید. سپس به دانش آموزان اجازه دهید تا با قرار دادن اجسام کوچک در هر طرف ترازو آزمایش کنند تا ببینند کدام یک سنگین تر و کدام سبک تر است. به آنها اشیایی مانند بادکنک، ماشین های اسباب بازی، توپ گلف، عروسک های کوچک، محصولات غذایی و سایر اشیاء کوچک بدهید.

 

  • 4.زبان اشاره : 

 

بین خودتان و کودکان یک رمز بگذارید مثلا هر وقت یک وسیله ی سنگین نشون دادم دستهایمان را بالا ببریم یا هر بار که یک وسیله ی سبک نشان دادم دستهایمان را پایین ببریم .علائم سنگین و سبک را در زبان اشاره  به کودکان آموزش دهید، سپس اجسام سنگین و سبک را به دانش‌آموزان نشان دهید و از آنها بخواهید بسته به شیئی که بالا می‌گیرید، با علامت سنگین یا سبک دست‌های خود را بالا بگیرند. به عنوان مثال، ابتدا یک توپ بولینگ را بالا بگیرید و از دانش آموزان بخواهید که علامت سنگین را بدهند. وقتی همه دانش‌آموزان به درستی پاسخ دادند، یک توپ بسکتبال را بالا بگیرید و از دانش‌آموزان بخواهید که علامت سنگین را بدهند. این کار را با اشیاء دیگر مانند میوه های سنگین و سبک، شاید یک هندوانه و یک سیب و اسباب بازی های سنگین و سبک تکرار کنید.

 

  • 5.اندازه گیری با کمک دستهایمان : 

به دانش آموزان دو سبد لباسشویی بدهید یکی خالی و یکی پر از وسیله باشد. مطمئن شوید که تنوع خوبی از اشیا دارید. شما باید چیزهای کوچک و سنگین مانند وزنه  و چیزهای بزرگ سبک مانند توپ فوتبال یا بادکنک را  داشته باشید. مهم این است که کودکان بزرگ و کوچک را با سنگین و سبک اشتباه نگیرند. از دانش‌آموزان بخواهید که اشیاء را در دو سبد لباس‌شویی مرتب کنند، همه اشیاء سبک را در یکی و همه اشیای سنگین را در دیگری قرار دهند. در پایان، از دانش آموزان بخواهید طبقه بندی خود را برای اشیایی که مرتب کرده اند توجیه کنند. اگر منطق آنها اشتباه است اصلاح کنید.

 

  • 6.نشان بدهید و بگویید

 

در طول هفته و جلساتی که مفاهیم سنگین و سبک را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهید، دو روز نمایش و گفتن برای کودکان تعیین کنید. از دانش آموزان بخواهید یک جسم سنگین و سبک را برای نشان دادن کلاس بیاورند. دانش‌آموزان می‌توانند در مورد چیزی که آورده‌اند، از کجا به دست آورده‌اند، چرا برایشان مهم است و چرا آن را به عنوان مثال سنگین یا سبک آورده‌اند، توضیح دهند. مطمئن شوید که اگر روز اول یک کالای سنگین آوردند، روز دوم یک کالای سبک بیاورند تا بتوانید درک هر دو مفهوم را بررسی کنید.

 

نکات مهمی که در بیان و آموزش مفاهیم سبک و سنگین برای دانش آموزان که  باید به آن ها توجه کنید : 

 

  • وزن در مقابل اندازه :

 

اولین مفهومی که با مقیاس تعادلی آموزش داده می شود این ایده ساده است که بزرگتر اغلب به معنای سنگین تر است. یک روش عملی برای انجام این کار استفاده از تکه های کوچک اهن با خمیر بازی است. از بچه ها بخواهید قطعات با اندازه های مختلف از مواد را در دو طرف ترازو بگذارند و ببینند کدام یک طرف ترازو را پایین می کشد و نشان می دهد که سنگین تر است. به عنوان پیش فرض برای فعالیت بعدی، از آنها بخواهید دو قطعه را که دقیقاً هم اندازه هستند روی ترازو بگذارند و ترازو را متعادل کنند. این زمینه را اموزش مفهوم قیاس و اینکه اندازه ارتباطی با وزن ندارد اماده میکند.

 

  • تغییرات در جرم  :

 

مفهوم بعدی که می توانید برای آن از ترازو استفاده کنید، تغییر وزن ها با وجود اندازه نسبی است. ساده ترین راه برای انجام این کار، جمع آوری 5 تا 10 جسم کوچک است که به اندازه آنها سنگین یا سبک هستند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: یک مشت توپ پنبه‌ای بزرگ، یک توپ سربی، یک مداد، یک پاک کن، چند پر، چند کارت شاخص، یک آهن‌ربای بلوکی یا حتی یک کیسه میان‌وعده که زیپ آن بسته می‌شود و یا بطری کوچک آب .

از دانش آموزان بخواهید یک آیتم در هر طرف ترازو بگذارند تا ببینند کدام یک سنگین تر است. دانش آموزان می توانند موارد را روی نموداری که مقایسه ها را نشان می دهد قرار دهند. دانش‌آموزان جوان‌تر ممکن است برای مقایسه یافته‌های خود به یک کاربرگ آماده با تصاویر نیاز داشته باشند تا بتوانند در انتها مقایسه ی دقیق تری انجام دهند .

 

  • تخمین زدن را آموزش دهید  : 

ایده بعدی برای بررسی تخمین است. از لوبیا خشک یا دیگر حبوبات استفاده کنید. با قرار دادن تعداد نامشخص لوبیا در یک طرف ترازو شروع کنید. (به اندازه ای استفاده کنید که دانش آموزان نتوانند به راحتی آنها را فقط با نگاه کردن بشمارند.) از دانش آموزان بخواهید که به نوبت تعداد لوبیاها را حدس بزنند (تخمین بزنند). حدس آنها را با شمارش تعداد زیادی دانه در طرف دیگر بررسی کنید تا ببینید آیا ترازو متعادل است یا خیر.

 

  •  اندازه گیری

 

مفهوم اندازه گیری وزن را با استفاده مجدد از لوبیاها و موارد مربوط به اولین فعالیت(وزن در مقابل اندازه) معرفی کنید. یک مورد را در یک طرف ترازو قرار دهید و از دانش‌آموزان بخواهید شمارش کنند که برای متعادل کردن ترازو چند لوبیا لازم است. آنها می توانند پاسخ های خود را روی یک نمودار ساده بنویسند. این تمرین را با چند آیتم مختلف تکرار کنید.

 

 

فعالیت هایی برای آموزش سبک و سنگین به کودکان نوپا و نوزادان : 

 

با کاوش در اجسام سنگین و اجسام سبک، دو مفهوم جدید را برای کوچولوها معرفی کنید.

 

  •  مارهای جورابی سنگین و سبک

 

برای ارائه موضوع سبک و سنگین به گروه خود، مارهایی که با جوراب درست کرده اید را روی زمین قرار دهید.  برخی از جوراب ها را با وسایل بسیار سبک مانند توپ های پنبه ای، پارچه یا کاغذ پر کنید تا مارهای سبک ایجاد کنید و سایر جوراب ها را با اقلام سنگین تر مانند لوبیا خشک یا نخود فرنگی برای ایجاد مارهای سنگین پر کنید. انتهای هر جوراب را بدوزید. در طول فعالیت باید حواستان به کودکان باشد که مبادا این جوراب ها پاره شده و وسایل ریز را ببلعند.  کودکان از دستکاری این مارهای منحصر به فرد لذت خواهند برد و تجربه ی حسی کاملی از مفاهیم سبک و سنگین خواهند داشت.

 

  • مایعات و تفاوت وزن پارچ و لیوان

 

از پارچ برای سرو شیر، آب یا آب میوه برای بچه های کوچک استفاده کنید. به آنها کمک کنید متوجه سنگینی پارچ در هنگام پر شدن آن شوند. هنگامی که محتویات پارچ را در لیوان های نوشیدنی کودکان خالی کردید، به آنها نشان دهید که چگونه پارچ بسیار سبک است. به آنها کمک کنید تا با لیوان نوشیدنی خود همان نوع مشاهده را انجام دهند.

 

  • بطری های  پلاستیکی پر شده : 

 

 بطری های پلاستیکی خالی را با اشیاء سبک و سنگین پر کنید: پرها، تکه های کاغذ چند رنگ، نخود خشک، تیله های شیشه ای و غیره. درب بطری ها را با استفاده از چسب داغ ببندید (نظارت لازم است). بچه ها را تشویق کنید تا بطری ها را دستکاری کنند و درباره سبک بودن و سنگین بودن بعضی از بطری ها صحبت کنید.

 

  • اشیایی که شناور هستند و اشیایی که غرق می شوند : 

 

یک ظرف بزرگ را با آب ولرم پر کنید. در صورت لزوم، دمای آب خود را تا حدودی بالاتر از حد معمول قرار دهید تا نگران سرماخوردن کودکتان نباشید.  به کودکان اجازه دهید وسایل مختلف سبک و سنگین را در آب بگذارند تا ببینند شناور می شوند یا غرق می شوند.

 

  • حباب بازی : 

 

در طول هفته  از کاوش در اشیاء سبک لذت ببرید. امکان دستکاری حباب های صابون، پرها، توپ های پنبه و دستمال کاغذی را برای گروه خود فراهم کنید. آنها از پرتاب آنها به هوا لذت خواهند برد. موسیقی ملایم را برای همراهی با این فعالیت پخش کنید.به کودکتان ت.ضیح دهید علت پرواز کردن و حرکت حباب ها در هوا سبک بودن آنهاست .

 

  • یک کولاژ بسازیم :

 

تصاویری را جمع آوری کنید که نشان دهنده اقلام سنگین و سبک هستند: کامیون ها، خانه ها، موش ها، پرندگان، و غیره. اشیایی را انتخاب کنید که کودکان با آنها آشنا هستند. کودکان را تشویق کنید که تصاویر را روی یک تکه مقوا یا کاغذ چسبناک بچسبانند. حتماً تا حد امکان از کلمات "سنگین" و "سبک" در طول فعالیت استفاده کنید و آنها را به موارد مختلف مرتبط کنید.

 

  • بازی فیل ها و موش ها

 

این یک بازی تقلیدی عالی است که می توانید به صورت گروهی از آن لذت ببرید. از بازی کردن تقلیدی حیوانات با کودکان نوپا لذت ببرید. از بچه ها دعوت کنید مثل فیل پاهایشان را به شدت کوبیده یا خیلی آرام مثل موش بین برنامه ها راه بروند، مثلاً وقتی زمان شستن دست ها یا پوشیدن لباس برای بیرون رفتن است مثل موش آروم آروم راه میریم ما سبکیم پس پاهامون صدا نمیدن . همچنین می‌توانید تصویر یک فیل و یک تصویر موش را روی دیوار نمایش دهید و هر زمان که می‌خواهید بچه‌ها مانند فیل یا موش حرکت کنند، به حیوان مربوطه اشاره کنید.

 

  •  فعالیت های شناختی برای آشنایی با مفهوم سنگین یا سبک : 

چند کتاب را داخل جعبه یا کیسه هدیه بگذارید. جعبه یا کیف را بلند کنید و به کودکان بگویید که سنگین است. کودکان نوپا را تشویق کنید که به نوبت کیف را بلند کنند. از جعبه یا کیف برای حمل کتاب ها به گوشه مطالعه خود استفاده کنید و با گروه خود به آنها نگاه کنید. در پایان فعالیت، کودکان را تشویق کنید تا یک بار دیگر جعبه یا کیف را بلند کنند. آنها از اینکه ببینند اکنون که خالی است چقدر سبک است شگفت زده خواهند شد.

 

 

 

  • کاوش سنگین و سبک با یک پنکه : 

 

پنکه های کوچک باتری دار را بخرید که کودکان بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. یک سری اشیاء سبک و سنگین را روی زمین بچینید: پرها، تکه‌های دستمال کاغذی، سنگ، کفش و غیره. به کودکان نشان دهید چگونه می‌توانند پنکه ی  خود را در کنار اجسام قرار دهند و به آنها کمک کنید متوجه حرکت اشیاء سبک در هنگام حرکت شوند. پنکه هوا را روی آنها می دمد در حالی که اجسام سنگین تر در جای خود می مانند. با گروه خود در مورد اجسام سنگین و سبک صحبت کنید.

 

  • بازی توپ های سنگین و سبک :

 

چندین نوع توپ را جمع آوری کنید، برخی از آنها بسیار سبک و برخی دیگر سنگین تر هستند: توپ های ساحلی، بادکنک ها، توپ های فوتبال و غیره. همانطور که با بچه های گروه خود بازی می کنید، به آنها کمک کنید متوجه سنگین تر بودن برخی از توپ ها شوند. و توپ خود را با دیگران مقایسه کنند . 


فریده امیر احمدی

فریده امیر احمدی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود