برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
جاهای_دیدنی_ایران[1].jpg

22 مکان دیدنی و سرسبز ایران

ایران جاهای دیدنی زیادی دارد که حتی شمارش آن‌ها هم راحت نیست! ما در این مقاله تعدادی از دیدنی‌ترین‌ها را برای معرفی به شما در نظر گرفته‌ایم. می‌توانید در قست نظرات جاهای دیدنی مورد علاقه خود را که ممکن است به آن‌ها اشاره نشده باشد، یادداشت کنید.

جاهای سرسبز ایران

 

ایران کشوری است که در هر یک از فصول زیبایی‌های خاص خود را دارد. ایران با داشتن سواحل زیبا، کوهستان‌های سرسبز، آب‌وهوای فوق‌العاده در چهارفصل و همچنین اماکن تاریخی بسیار ارزشمند ، هر گردشگری را در هر گوشه جهان مجذوب خود خواهد کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا مام پلاس جاهای سرسبز و خوش آب و هوای ایران را به شما معرفی کند.

 

روستای جواهر ده مازندران

 

 

جواهرده منطقه‌ای تاريخی با جنگل‌های سرسبز است كه نيمی از سال پوشيده از برف و در فصل تابستان از هوای بسيار مطبوع برخوردار است. اين منطقه رویایی، شاهكار طبيعت و نگين فيروزه فام کوه‌های البرز است كه از ۳ جهت در محاصره كوه قرار دارد.
در مورد نام‌ این‌ روستا عقاید مختلفی‌ وجود دارد، در گذشته آن‌ را «جورده‌» به‌ معنی‌ ده‌ بالا در مقابل «جیرده» یعنی ده پایین می‌نامیدند. این‌گونه نام‌گذاری در اشکورات و گیلان و مازندران متداول است. این روستا مرتفع‌ترین‌ روستای‌ کوهستان‌ در پایین چکاد سماموس است. عده‌ای دیگر ده‌ را به‌ دلیل‌ به‌ دست‌ آمدن‌ آثار قیمتی‌، طلا و جواهرات‌ «جواهرده‌» می‌نامند. در عین‌ حال‌ به‌ اعتقاد مردمان‌ قدیم‌، در روزگاران‌ گذشته‌ زنی‌ به‌ نام‌ جواهر حاکم‌ این‌ منطقه‌ بوده‌ و جواهرده‌ از نام‌ او برگرفته‌شده است.

 


تالاب عباس‌آباد مازندران

 

 

تالاب عباس‌آباد یکی از بخش‌های مجموعه فرهنگی تفریحی عباس‌آباد است که وسعت آن حدود ۱۰ هکتار و عمق آن نزدیک به ۱۰ متر است.
تالاب عباس‌آباد در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است و به دلیل ساخت‌وسازهایی كه شاه‌عباس در اطراف آن انجام داد، به نام عباس‌آباد معروف شده است.
بنای میان آب که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع‌ شده، در اصل پایه‌ای برای کاخی‌ بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.
دریاچه عباس‌آباد به دلیل دسترسی مناسب سواره، محوطه اتراق، آثار باستانی و آب‌وهوای مناسب قابلیت‌های توریستی فراوان دارد و در فصل‌های مختلف سال تورهای زیادی برای بازدید و استفاده از طبیعت زیبا، از این منطقه دیدن می‌کنند.

 


دریاچه شورمست مازندران

 

 

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادكوه است كه وسعت آن ۱۵ هزار مترمربع و عمق آن ۵ متر است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن‌ که از درختان‌ کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته است.
دریاچه شورمست به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران-شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه‌آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.
در اطراف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال‌سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب ، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، کوه‌های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان‌ها و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی کنار هم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان را برآورده سازند.

 


روستای کندلوس مازندران

 

 

 در دره‌های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر، روستایی زیبا وجود دارد که طبیعت بکرش را در میان کوه‌ها پنهان کرده است. کندلوس که امروزه آن را «میخساز» می‌گویند، در دامنه‌های سرسبز و خرم البرز در منطقه کجور مازندران قرار دارد.
مجموعه فرهنگى كندلوس چنان وجاهتى به این روستاى تاریخى بخشیده كه هم‌اکنون روستاى كندلوس به یكى از قطب‌های گردشگرى استان مازندران تبدیل‌شده است.
جالب‌ترین قسمت این مجموعه موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است که در یک بنای زیبا با الهام از داستان‌های شاهنامه ساخته‌شده است.

 


رود سیروان سنندج

 

 

رود سیروان یکی از جاهای دیدنی کردستان است که بین سنندج و کرمانشاه قرار گرفته و هر ساله افراد زیادی برای دیدن منظره‌های زیبای اطراف آن به این منطقه می‌آیند. به عقیده بسیاری از گردشگران بخش زیبای این رود در اورامان یا هورامان واقع شده است. برای رسیدن به رود سیروان شما باید ابتدا به مریوان رفته و یک مسیر ۷۵ کیلومتری تا اورامان طی کنید. اگر با خودروی شخصی هستید میتوانید در نزدیکی دریاچه زریوار استراحت کنید و ماهی دلچسبی بخورید. همچنین در صورتی که خودرو شخصی ندارید، نیازی نیست نگران چیزی باشید. چون تورهای طبیعت گردی در مریوان به راحتی شما را به این منطقه می‌آورند. رود سیروان معروف ترین رود این استان است و اطراف آن میتوانید مناظر بسیار زیبایی را از طبیعت کردستان ببینید و لذت ببرید.

 


پارک آبیدر سنندج

 

 

یکی از جاهای دیدنی سنندج برای افرادی که دوست دارند ساعاتی را در یک مکان تفریحی که دارای امکانات مناسبی است استراحت کنند، مجتمع تفریحی پارک آبیدر سنندج است که در میدان اقبال، خیابان آبیدر قرار دارد. این پارک اصلی شهر سنندج است که در دامنه کوه قرار دارد و همین باعث شده است که شما با رفتن به این پارک زیبا بتوانید نمایی جالب از شهر سنندج ببینید. آلاچیق‌ها، انواع درختان و منطقه‌ تفریحی بزرگی که در این منطقه زیبا می‌بینید باعث می‌شود که بتوانید اوقات خوشی را در این مکان سپری کنید. علاوه بر وقت گذرانی در این پارک، افرادی که به کوهنوردی علاقمند هستند می‌توانند از کوهنوردی در کوهستان آبیدر لذت ببرند. در صورتی که به شهر سنندج مسافرت کرده‌اید، دیدن این پارک جنگلی زیبا را از دست ندهید.

 


آبشار شاهاندشت مازندران

 

 

آبشار شاهاندشت با ارتفاع تقريبی ۵۰ متر يکی از بزرگ‌ترین آبشارهای استان مازندران به شمار می‌رود. در حاشيه جاده و رودخانه‌ی هراز، اين آبشار پر آب و عظيم خودنمائی می‌کند.
جاده فرعی منشعب از جاده هراز تا آبشار مذکور تقزيبا ۱۰ دقيقه فاصله دارد و بعد از خاتمه جاده، از روستای شاهاندشت ۱۵ دقيقه پیاده‌روی دارد.
شاهاندشت در منطقه آمل يکی از آبشارهایی است که مناظر کم‌نظیر می‌آفریند و سالانه گردشگران زيادی را جذب می‌کند.

 


سفیدکوه لرستان

 

 

سفیدکوه لرستان یک منطقه حفاظت شده در رشته کوه زاگرس و یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در فاصله ۶۷ کیلومتری از شمال غربی شهر خرم آباد قرار دارد. در این منطقه پوشش گیاهی متنوع، مناظر کوهستانی زیبا، تنوع جانوری بالا، جنگل‌های بلوط سرسبز و… باعث شده اند که هر ساله دوستداران طبیعت از این منطقه دیدن کنند. تا کنون در این منطقه ۱۳۸ گونه جانوری و ۲۷۲ گونه گیاهی متنوع  شناسایی شده است و علاوه بر آنها اگر طرفدار طبیعت گردی، عبور از دره‌های صعب العبور و زیبا، جنگلهای بلوط، آبشارهای فصلی و… باشید، این منطقه بی شک برای شما بسیار دوست داشتنی خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم که دیدن آن را از دست ندهید.

 


آبشار آب سفید الیگودرز

 

 

آبشار آب سفید الیگودرز یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در جنوب شرقی این استان واقع شده و آن را به نام عروس زیبای آبشارهای ایران می‌شناسند. برای رسیدن به این آبشار شما باید ابتدا به شهر الیگودرز بروید تا به جاده این آبشار دسترسی پیدا کنید. عرض تاج این آبشار در فضاهای پر آب حدود ۸ متر و ارتفاع آن ۷۰ متر می‌باشد که در نهایت آب آن به رودخانه رودبار استان لرستان و در پایان به رودخانه بزرگ دز سرازیر می‌شود. دلیل به وجود آمدن آبشار آب سفید در دره‌های استان لرستان، فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش بخش هایی از کوهستان توسط آب تشخیص داده شده است. دلیل نامگذاری آب سفید این است که آبان در زمان ریزش آب از ارتفاع بالا با هوا مخلوط شده و اثر برخورد سنگ‌ها و پاهای سفید رنگی را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود آب این آبشار سفید به نظر برسد.

 


دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

 

 

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان است که به آن دشت دالانی هم میگویند. این دشت زیبا که حدود ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد در کوهپایه‌های اشترانکوه واقع شده و و هر ساله پوشیده از هزاران لاله واژگون می‌شود که دیدن این مناظر هر بیننده‌ای را می‌تواند شگفت زده کند.البته گفتنی است که علاوه بر دیدن زیبایی‌های لاله واژگون شما مناظر زیبای دیگری نیز پیش روی خود دارید که هر کدام از آنها جذابیت خاص خود را برای شما خواهند داشت. برای دیدن این درس شما باید به شهرستان الیگودرز در استان لرستان بروید، سپس به روستای دالانی رفته و مسیر دشت لاله‌های واژگون را در پیش بگیرید.

 


دریاچه گهر دورود

 

 

دریاچه گهر دورود یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در فاصله 35 کیلومتری از شهرستان دورود واقع شده است. گهر در زبان محلی این منطقه به معنی آب جمع شده در مکانی گود است. این دریاچه که بین کوه‌های اشترانکوه واقع شده به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم میشود. نکته جالبی که در خصوص این دریاچه باید بدانید این است که به عنوان یکی از دریاچه‌های آب شیرین طبیعی ایران شناخته می‌شود و از آنجایی که مسیر دسترسی به آن سخت می‌باشد، این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده است. برای رسیدن به این دریاچه شما باید وارد منطقه حفاظت شده بزرگی شوید که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در خود جای داده و همین باعث شده که مسیر دسترسی به آن نیز زیبایی خاص خود را داشته باشد. این دریاچه در حدود ۸۵ هکتار وسعت دارد و عمق آن در بخش‌های مختلف بین ۴ تا ۲۸ متر است.

 


ییلاق زودل سر فومن

 

 

ییلاق زودل سر فومن یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن است که در نزدیکی روستای خانوانه و در مسیر قله‌ تراشو قرار دارد. ییلاق زودل سر مناظر بسیار زیبا و آب و هوایی بی نظیر دارد که باعث محبوبیت این منطقه در بین گردشگران شده است. دلیل نامگذاری ییلاق وجود روستای زودل در مس ایران است و از آنجایی که این ییلاق در ارتفاعی بالاتر از روستای زودل واقع شده، پسوند سر را به نام آن اضافه کرده اند. مناظر بکر و دیدنی منطقه همیشه برای گردشگران جذابیت خاصی داشته و اگر به دنبال این هستید که در مناطق شمالی ایران یک دشت پهناور سرسبز زیبا ببینید به هیچ وجه ییلاق زودل سر فومن را از دست ندهید.

 


آبشار شوی

 

 

بزرگترین آبشار خاورمیانه در 100 کیلومتری دزفول قرار دارد. آبشار شوی در مسیری جذاب و سرسبز قرار دارد که این مسیر رویایی شما را به آبشاری می رساند که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار زیبا 85 متر ارتفاع دارد. آبشار شوی در مرز میان دزفول و لرستان قرار دارد و به خاطر همین همجواری برخی به اشتباه فکر می کنند که این آبشار به لرستان تعلق دارد.

 


جزایر ناز

 

 

از مهم ترین جاهای دیدنی قشم ، جزایر موجود در این خطه است. از جمله این جزایر زیبا می توان به جزایر ناز  اشاره کرد که دارای دیواره‌ های صخره‌ای و وسعتی حدود ۳ هکتار است. ویژگی‌ شگفت انگیز این جزیره، رفتن به داخل جزیره با اتومبیل یا به صورت پیاده‌روی تا فاصله‌ی یک کیلومتری داخل آب‌های آن است که به دلیل شرایط جزر امکان پذیر می‌شود و این مورد آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی برای قشم گردی تبدیل کرده است.

 


دره مراد بیگ همدان

 

 

دره مرادبیگ که آن را به نام دره مرادبیک نیز می‌شناسند، به عنوان بزرگترین دره در کوهستان الوند شناخته می‌شود و در جنوب شهر همدان واقع شده است. این دره از آنجایی که در یک منطقه به اصطلاح بن‌بست قرار دارد، دست نخورده و بکر باقی مانده است. همچنین رفت و آمد در این منطقه بسیار پایین است که همین باعث ساکت بودن و افزایش آرامش منطقه شده است. برای وارد شدن به این دره شما باید از باریک راهی که اطلاحاً به آن مالرو می‌گویند و در دره چشم فرش قرار دارد، عبور کنید. زمانی که به این دره وارد می‌شوید می توانید که آثار باقی مانده از یک روستای قدیمی را در قسمت سمت چپ این دره مشاهده کنید که تقریبا با روستای دره مرادبیگ حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد. همچنین آب شدن برف ها باعث به وجود آمدن چشمه های فراوانی در این دره شده است که رود الوسجرد را تشکیل میدهند و باعث سرسبزی و با نشاط شدن این منطقه شده‌اند. در ضمن در این دره تعداد دیگری از جاهای دیدنی همدان نیز وجود دارد که عبارتند از: قزوله‌دره، سردوش، دره بهشت، پیررحمان، دره گرگ و… که با رفتن به این منطقه دیدنی می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.
آدرس دره مراد بیگ همدان : 3 کیلومتری همدان، دامنه کوه های الوند

 


شهر زیرزمینی کاریز

 

 

همانطور که می دانید در گذشته از قنات ها به منظور تامین آب شهرها استفاده می شد. قدمت قنات موجود در جزیره کیش حتی به 2500 سال نیز می رسد. امروزه قنات های این جزیره به یکدیگر متصل شده و شهری زیرزمینی را به وجود آورده اند که به کاریز کیش معروف است. شهر زیرزمینی کاریز مساحتی بالای 10 هزار متر مربع داشته و تا عمق 16 متری زمین پایین رفته است. این شهر زیرزمینی که سقف آن 8 متر ارتفاع دارد پر از انواع سنگواره، صدف و مرجان دریایی می باشد که قدمت برخی از آنها تا 570 میلیون سال نیز می رسد. کاریز کیش یک شهر کامل است که در آن انواع غرفه های مربوط به صنایع دستی، رستوران های مختلف، سالن آمفی تئاتر، موزه، گالری هنری و سالن کنفرانس وجود دارد. شهر زیرزمینی کاریز یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و دیدنی کیش محسوب می شود که با ویژگی های منحصر به فرد خود همواره پذیرای تعداد زیادی گردشگر می باشد.

 


گردنه حیران

 

 

حیران یکی از زیباترین روستاهای شهرستان آستارا به شمار می‌آید که در استان اردبیل واقع‌شده است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، گردنه‌ حیران است. این گردنه از طرفی به دره‌ای سرسبز و از طرفی دیگر به کوه‌هایی مرتفع و زیبا می‌رسد. این جاده، دارای پوشش گیاهی بی‌نظیر و تعداد زیادی کندوی عسل می‌باشد. گل‌ها و مراتع سرسبزی که وجود دارند، چشم‌انداز بسیار زیبایی را پدید آورده و موجب جذب گردشگران زیادی شده‌اند. از محاسن این گردنه می‌توان به وجود تعداد زیادی رستوران و استراحتگاه در آن اشاره کرد که راحتی و آسایش گردشگران را فراهم ساخته است. با بازدید از این جاده‌ی پرپیچ‌ و خم به‌راحتی متوجه دلیل نام‌گذاری آن خواهید شد چرا که هر نقطه، در این گردنه موجب شگفتی و حیرت‌زدگی شما خواهد شد و همین موضوع گردنه حیران را به یکی از جاهای دیدنی آستارا تبدیل کرده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید این راه زیبا، در بیشتر مواقع، زیر ابر و مه خود را پنهان می‌کند. معنی لغوی واژه‌ی حیران درواقع به معنی ابر و مه است که یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه به شمار می‌آید.
آدرس گردنه حیران: گیلان، آستارا، جاده اصلی آستارا-اردبیل، گردنه حیران

 


دریاچه توشن

 

 

در 5 کیلومتری جنوب گرگان و در نزدیکی النگدره، روستای زیبایی است به نام توشن قرار دارد که در این روستا دریاچه ای با همین نام واقع شده است. دریاچه توشن از چشم نوازترین جاهای دیدنی گرگان به حساب می آید و در اطراف آن جنگلی زیبا و سرسبز با درختانی تنومند واقع شده که به سبب آب و هوای مطلوب اطراف دریاچه پدید آمده است. ماهیگیری، قدم زدن اطراف دریاچه، برپایی کمپ در نزدیکی آن، همگی باعث جذب طبیعت گران و گردشگران به این دریاچه می شود.

آدرس دریاچه توشن: استان گلستان، شهرستان گرگان، روستای توشن، جاده توشن

 

 

نخلستان‌های سرسبز و با صفای بوشهر

 

 

همه می‌دانیم که جنوب ایران مهد نخلستان‌ها و درخت‌های خرما است. اگر می‌خواهید مجموعه‌ای از این نخلستان‌های زیبا و سر به فلک کشیده را یک جا تماشا کنید کافی است به شهر دشستان و آب پخش بوشهر سر بزنید. کانال‌های پر از آب در کنار این نخلستان‌ها، زیبایی و صفای منطقه را دوچندان کرده است. این مجموعه که یکی از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود هرسال گردشگران زیادی را از سراسر ایران به سمت خود جذب می‌کند.

 


دشت سوسن

 

 

استان خوزستان دارای جاذبه‌های طبیعی و منحصر بفرد بسیاری است که دشت سوسن یکی از شاخص‌ترین آنها به شمار می‌آید. دشت سوسن در مسیر رود خروشان کارون و در شمال غرب ایذه قرار دارد. عبور کارون از این خاک باعث حاصلخیزی زمین‌های اطراف شده و به همین خاطر در این منطقه، دشتی زیبا و پوشیده از گل‌های سوسن به وجود آمده است که از اوایل بهمن ماه تا اواخر خرداد ماه، منظره‌ای بی‌نظیر را در اختیار گردشگران و دوستداران طبیعت قرار می‌دهد.
آدرس دشت سوسن : خوزستان، ۳۵ کیلومتری شمال‌غرب ایذه

 


خانه ماپار اهواز

 

 

خانه ماپار یکی از خانه‌های قدیمی اهواز است. این خانه در فاصله کمی تا رودخانه کارون و در خیابان خوانساری قرار دارد. در گذشته این خانه جزو خانه‌های مسکونی بوده و زندگی خوش و خرمی در آن جریان داشته است. متأسفانه با گذر تاریخ انسان به خاک تبدیل شد و املاک آن نیز به تصاحب مادر طبیعت درآمد. خوشبختانه این خانه تاریخی و زیبا را از چنگال طبیعت نجات دادند و به‌صورت کامل بازسازی کردند. در حال حاضر این خانه تاریخی بخشی از تاریخ ما را روایت می‌کند. خانه ماپار حیاطی دلباز دارد که یادآور دوران خوش ما در خانه مادربزرگمان است. قدمت این خانه به دوران پهلوی اول باز می‌گردد و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در دل سنگی خود نگه داشته است.
ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان زند، شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان

 


تالاب شادگان

 

 

 تالاب شادگان در جنوب استان در محدوده‌ای بین خورموسی و شهر شادگان، با وسعتی معادل ۴۰۰۰ کیلومتر مربع واقع شده است. این تالاب از نظر رتبه، بیست و دومین تالاب بین‌المللی به‌شمار می‌آید. آب آن شیرین است و از رود جراحی و انشعابات آن، بارندگی‌های زمستانی و مدّ خلیج‌فارس تأمین می‌شود. ۷۰ هزار هکتار از این تالاب به‌عنوان حیات‌وحش، تحت حفاظت و کنترل است.

 


فائزه جرفی

فائزه جرفی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود