برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
جالبترین نکات فرزند پروری -min.jpg

جالبترین فوت و فن های فرزند پروری

اغلب زوج ها ارزوی بهترین فرزند پروری را دارند .اما بدون شناخت دنیای فزرند پروی فقط در این دنیای شناور دست وپا می زنند و از نتیجه عملکرد خود بی اطلاع تا ... در این مقاله نکات جالبی برای فرزند پروری گرداوری شده است با ما همراباشید

ماا اصرار داريم فرزندان‌مان را تغيير دهيم تا شبيه آنچه ما میخواهيم شوند.فكر می‌كنيم بهتر از آنها می‌دانيم انجام كار درست چيست.اما گاهی بايد توقف كنيم، به آن‌ها نگاه كنيم،
آيابايدبه زورآنها را تغيير دهيم؟
يا اين ما هستيم كه بايد تغيير كنيم و از آن‌ها بياموزيم ؟

كودكان گاهي بهتر از ما میدانند چگونه بايد زندگی كرد ، چون :
بی دلیل و با كمترين دليل شاد هستند.
همیشه سرشان به کاری مشغول است.
وقتی چیزی را می‌خواهند تا بدست نیاورند دست از تلاش بر نمی‌دارند.
و سرانجام اینکه براحتی گریه می کنند.

پائولو كوئيلو

" فرزندمان را به زور تغيير ندهيم

فرزندپروری خلاق


وقتی کودک با قابلمه و ملاقه طبل میزنه یاقاشق رو جای گوشی تلفن کنار گوشش میگیره ومیگه الو یعنی خلاقیت برای دیدن خلاقیت کودک منتظر اختراعی عجیب نباشیم!

فقط کافی است خلاقیت بچه‌ها را ببنیم و پرورش دهیم...

وقتی که فرزند سه ساله‌تون داره بیسکویتش رو خرد میکنه توی شیر، یا دونه‌های انارشو می‌ریزه تو لیوان آب و با دست سعی می‌کنه اونا رو بیاره بیرون؛ واکنش‌تون چیه؟

از نظر خیلی از مادرا این کار «کثافت‌کاری»ه یا فکر می‌کنن دیگه داره «گندشو در میاره» و در بهترین حالت این کارش «بی‌نزاکتی» یا «بی‌کلاسیه».
حالا اگه از دید یه بچه سه ساله ببینیم:
می‌خوام ببینم وقتی بیسکویت رو می‌ریزم توی شیر چی میشه. برام جالبه بیسکویت‌ها کم‌کم توی شیر نرم میشن و به ته لیوان میرن.
برام خیلی جذابه که رقص دونه‌های انار رو توی آب ببینم. خیلی هیجان‌انگیزه که بتونم دونه‌های ریز انار رو از توی آب بیرون بیارم. از خیس شدن دستم لذت می‌برم.

اگر تو شرایط مختلف، اول به این فکر کنیم که آیا کار بچه‌مون واقعا بده یا این باید و‌ نبایدهای جامعه است که داره این کار بچه رو بد یا خوب ارزیابی می‌کنه، خیلی از کارهای به ظاهر بد بچه‌ها، تبدیل به یک کار عادی و معمولی متناسب با سن بچه، متناسب با منزلگاه سفر اون‌ها میشه.

کودکان نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می‌دهند.

بازی، رشد عاطفی، اجتماعی ، جسمانی و ذهنی کودک را به همراه دارد و موجب ارتباط کودک با محیط بیرون، شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت، همکاری، همیاری و مشارکت کودک می‌گردد.

همچنین بازی موجب همانند سازی با بزرگ‌ترها شده و کمک می‌کند که کودک شکست را بطور واقعی تجربه کند.

ولویتِ اولِ اعضای خانواده موفق،«وقت گذاشتن برای خانواده» است

🔸خانواده‌های موفق، همیشه برای باهم‌بودن وقت پیدا میکنند، فرقی هم نمی‌کند که سرشان چقدر شلوغ باشد. آنها قدرِ زمان  با هم  بودن را می دانند.

🔸هنگامی که بااعضای خانواده وقت می‌گذرانیم، با رفتارها و کارهایمان نشان می‌دهیم که برای‌شان ارزش قائل هستیم و به آنها اهمیت می‌دهیم. این باعث می‌شود که احساس صمیمیت در میان اعضای خانواده بیشتر وپیوندهای «خانوادگی تقویت شوند.

تاثيرگذارترين و ناراحت كننده ترين جملات براي كودكان

۱۰ جمله‌ای را که نباید به بچه‌هایتان بگویید

1.«بگذار من خودم این کار را انجام می‌دهم»

طبیعی است که می‌خواهید کنترل کارهای کودکتان را به عهده بگیرید. به عنوان مثال رختخواب او را جمع کنید یا اتاق‌اش را مرتب کنید اما با این کار او هیچ گاه نمی تواند
(یا نمی‌خواهد) کارهایش را خودش انجام دهد.

2. «گریه نکن»

کودکان باید در بیان احساسات‌شان آزاد باشند. زمانی که به کودکتان می گویید: «گریه نکن» در واقع به او می‌فهمانید که گریه کردن اشتباه است، در صورتی که این کار طبیعی است.

3. «چرا نمی‌توانی شبیه… باشی؟»

هیچ چیز برای کودک دردناک‌تر از این نیست که بشنود برادر، خواهر یا دوستش بهتر از او است. به جای این کار، نقاط مثبت و منحصر به فرد او را تایید کنید.

 

4. «آیا مطمئنی که می‌‌خواهی آن را بخوری؟»

به جای قضاوت درباره کودک بهتر است درباره تغذیه و عادات غذا خوردن و ورزش کردن با او به گفتگو بنشینید.

5.«صبر کن تا… به خانه بیاید»

گفتن این جمله، ۲ اشتباه به همراه دارد. اول این که تنبیه او تا زمانی که فرد مورد نظر به خانه بیاید، به تاخیر می‌افتد و او قادر است در این زمان به کار اشتباه خود ادامه دهد. دوم این که شما با گفتن این جمله نشان می‌‌دهید که بر کودکتان تسلطی ندارید.

6. «اتفاقی نیافتاده، حال تو خوب است»

شاید برای ما یک خراش چیز بزرگی نباشد اما برای کودکتان این طور نیست. یک خراش کوچک می‌تواند بدترین اتفاقی باشد که برای او می‌افتد. به ناراحتی کودکتان اهمیت دهید اما آن را بزرگ جلوه نکنید.

7.«من قول می‌دهم»

زمانی که شما زیر قول‌تان می‌زنید، در واقع اعتماد کودکتان را از بین می‌برید. بنابراین درباره مسائلی که احتمال می‌دهید ممکن است از توان شما خارج باشد، به جای کلمه «قول می‌دهم» از «سعی خودم را می‌کنم» استفاده کنید.

8. «او… دیوانه است»

اگر شما نمی‌خواهید فرزندتان، خواهر یا برادر خود را دیوانه بخواند، شما نیز نباید دیگران را به این نام بخوانید.

9. «دلیلی برای ترس وجود ندارد»

گفتن این جمله حقیقت ترس را برای کودکتان تغییر نمی‌دهد. بهتر است به جای این جمله با فرزندتان درباره ترس اش صحبت و به او در حل این مشکل کمک کنید.

10.«منم از تو متنفرم»

ممکن است گاهی کودکتان از روی عصبانیت این جمله را به شما بگوید. در این شرایط به جای این که مانند او رفتار کنید، بهتر است به او بگویید که بر خلاف او، دوستش دارید.

نقاشی کردن کودک

نقاشی دریچه‌ای برای ورود به دنیای بچه‌ها و فهمیدن احساسات و ترس‌های اونهاست.

دلبندهای ما تو پروسه رشدی‌شون ممکنه از چیزهای زیادی بترسن. البته تحلیل مسئله ترس کودکان خارج از موضوع این متن هست. هدف ما تو این متن پرداختن به کاربرد نقاشی برای فهم و رفع ترس‌های بچه‌ها هست.

گاها می‌بینیم بچه‌ها خواب‌هایی می‌بینن که اونها رو می‌ترسونه. اونها ممکنه از داستان‌های ساختگی بقیه همبازی‌هاشون دچار وحشت بشن، یک صحنه از یک سریال بزرگترا اونها رو بترسونه و یا حتی بدون هیچ دلیل بیرونی و فقط از یه تصویر ذهنی (مثلا آقا غوله) بترسن.

ایده خوبی خواهد بود که از نقاشی و قصه سازی برای پرداختن به ترس بچه‌ها استفاده کنیم. مثلا بهشون بگیم: «بیا ترست رو با هم نقاشی کنیم و واسش داستان بسازیم.» اجازه بدیم هر تصویر واقعی و غیر واقعی که داره، روی کاغذ  بیاره. ممکنه واقعا یه گربه وحشی بکشه یا آقا غوله رو در قالب یه خط خطی سیاه یا چند تا دایره تو هم یا هر چیز دیگه‌ایی بکشه.

❇️ بچه‌ها باید بتونن اون چیزی که تو ذهن‌شونه و اونها رو می‌ترسونه، بیان کنن. یه راهش اینه که اونا رو روی کاغذ بیارن تا اینجوری ترس‌هاشون از قالب فضای انتزاعی به فضای عینی تبدیلش بشه. اگر این فضا رو برای بچه‌ فراهم کنیم و این حسو بهش بدیم که: «من کنارتم و داریم با هم ترست رو از ذهنت خارج می‌کنیم و روی کاغذ میاریم.» انگار یه جوری داریم اون ترس رو تحت کنترل در میاریم.

بعد می‌تونیم بهش بگیم: «خب حالا آقا غوله از تو فکرت اومده رو کاغذ. الان دوست داری باهاش چیکار کنیم؟ می‌خوای با هم ازبین ببریمش که واسه همیشه بره؟ مثلا کاغذ رو ببریم تو باغچه حیاط چال کنیم یا پاره‌ و ریز ریزش کنیم و بریزیم تو سطل زباله که دیگه از خونه‌مون بره» و یا هر ایده خلاقانه ایی که خودتون در اون لحظه به ذهن‌تون میرسه.

و اینطوری به دلبندمون کمک کنیم که ترس‌ها رو از فضای ذهنیش خارج کنه 💚

البته در نظر داشته باشین که چنانچه ترس کودک‌تون برای مدت طولانی ادامه داره و علایم جانبی و شدید دیگه‌ایی هم در کنارش بروز داده، حتما با یک روانشناس کودک مشورت کنین و بطور حرفه‌ایی مسئله رو پیگیری کنین.

یک نکته عالی و تکنیکی در تربیت کودک اینکه، اگرکودک طعم نگاه محبت آمیز و مهربان والدین را بچشد و با آن انس بگیرد، در هنگام خطا فقط یک نگاه خشمگین والدین برای وی کافی بوده و دیگر نیازی به فریاد یا تنبیه نیست.

یکی از تله‌های تربیتی که والدین درآن میافتند،

دروغ گفتن برای ترساندن بچه‌هاست.

شایدشماهم برای این‌که فرزند تان، کاری را که از آن سرپیچی کرده، انجام دهد، به دروغ، محلی ترسناک را برایش توصیف کنید که همه بچه‌های بد و حرف‌گوش‌نکن به آن‌جا می‌روند. بعد، تهدید کنید که اگر آن کار را انجام ندهد، او را به آن مکان میفرستید.این موضوع، ذهن کودک شما را پر از ترس می‌کند و باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی، از نزدیک شدن به بعضی مکان‌ها یا آدم‌های خاص، واهمه داشته باشد.مادری را در نظر بگیرید که مجبور است سر کار برود و چون نمی‌خواهد دختر خواب‌ آلودش، صبح زود و قبل از رسیدن به خانه مادربزرگ، یک گریه و زاری درست و حسابی راه بیندازد، به او می‌گوید: «اگر همین حالا ساکت نشی، می‌گم آقاپلیسه بیاد و ببردت زندان»! واضح است که از آن به بعد، دختر او، از تمام پلیس‌های شهر می‌ترسد.
روش درست: دروغ‌های مصلحتی، ممکن است گاهی به یاری‌تان بیایند و ترساندن کودک، به شما کمک کند تا او، حرف‌شنوی بیش‌تری داشته باشد، اما توصیه همیشگی کارشناسان تربیت کودک این است که با کودک‌تان صادق باشید. به‌عنوان مثال، این مادر می‌توانست به دخترش بگوید: «می‌فهمم که دلت نمی‌خواهد صبح زود بیدار شوی و تا خونه مادربزرگ، توی اتوبوس سرپا بایستی، من هم دوست ندارم سر کار بروم، اما مجبورم و چاره دیگری ندارم.» این روش باعث می‌شود او، احساس بهتری درباره صبح زود بیدار شدن و… داشته باشد.

نقش پدردرفرزندپروی

همسرتان را در تربیت فرزندتان دخالت دهید

حتی اگر روشش را قبول ندارید
تا زمانی که روش همسرتان کودک آزاری نیست، داشتن رابطه با پدر بهتر از تنها تربیت کردن فرزندتان است.

از نوزادی فرزندتان را ساعاتی با پدرش تنها بگذارید تا رابطه ی پدری و فرزندی شکل بگیرد.

در بازی همسرتان بافرزندتان دخالت نکنید و مرتب همسرتان را تصحیح نکنید

بچه ها بدون کمک شما راحت تر با پدر خود ارتباط برقرار میکنند و مهارت تطبیق دادن با دیگران را می آموزند.

 

⁠⁣رفتار پدر با دختر باید چگونه باشد؟

دخترتان بیش از هر چیزی، نیاز به محبت پدرانه دارد؛ بیشتر از وسایل و هدایایی که برایش می‌خرید یا چیزهایی که به او یاد می‌هید، دخترتان نیاز به عشق و محبت شما دارد.شما در انتخاب شریک زندگی آینده‌ی او تأثیر می‌گذارید.

دختر شما نظاره‌گر رفتارتان با مادرش است؛ به همسر خود عشق بورزید، برای او وقت بگذارید، او را به مسافرت ببرید و به بچه‌ها نشان بدهید که مادرشان اولویت بالاتری نسبت به آنها دارد.
اجازه ندهیدبزرگ‌شدن دخترتان ازصمیمیت میان شما و همسرتان بکاهد.
با فیلم دیدن، گشت و گذار، مسافرت، صبحانه مفصل با دخترتان خاطره های رنگارنگ بسازید‌.

در برنامه های دخترتان حضور داشته باشید. درجشن تولد، برنامه های مدرسه و مناسبت های مخصوص دخترتان حضور داشته باشید. حضور فیزیکی کافی نیست، به او توجه نشان دهید.

 

آنچه والدین پسردارباید بدانند!

مامان و بابا های عزیز، جالبه که بدونید اقا پسر ها نسبت به دختر خانم ها دیرتر شروع به صحبت میکنن و تقریبا ۶ ماه تا یک سال با هم فاصله دارن! اون هم به دلیل تفاوت در سرعت رشد مغزی کودکان هستش!
آقا پسرا پرشر و شورترن و نیاز دارن تا روزی حداقل یکی دو ساعت بازی حرکتی مثل بپر بپر و دویدن و بالا و پایین رفتن رو انجام بدن،واسه همین عضلاتشون قویتره و زودتر از دختر خانما می ایستن و راه میرن!آقا پسر ها می تونن به اندازه، دختر خانم ها حتی بیشتر از اونها احساسی باشن و روزی صدبار بهتون بگن: مامانی عاشقتم، دوست دارم!
گل پسرا روی مامانشون حساسن و به هیچکس حتی باباشون اجازه نمیدن با مامانشون بد صحبت کنه و حتی دستشو بگیره...

انواع خطاهای تشویقی:

تشویق های کنایه آمیز

مثال :چی شده غذاتو اینقدر تمیز خوردی؟
چی میشه همیشه اینجوری تمیز غذا می خوردی ؟( این تشویق  باعث خاموشی رفتار می شود )
چه عجب اتاقت مرتبه!!

تشویق غیر واقعی:

مثال:اگه درست غذاتو بخوری می برمت پارک و سپس وعده پارک به فراموشی سپرده می شود
( این نوع تشویق هم باعث خاموشی رفتار درست می شود)

تشویق اغراق آمیز:

مثال:تو بهترین نقاش دنیایی
(دراینجا راه درست این است که تلاش کودک ستایش شود نه آنکه به نادرست تشویق مبالغه آمیز شود )

اگر میخواهید فرزندتان به حرف شما گوش دهد و اشتباهاتش را تکرار نکند، به جای اتهام زدن به او اطلاعات را در اختیارش قرار دهید.

❌ کی بطری شیر رو اینجا ول کرده!!

✅ بچه ها اگر شیر رو یخچال نذارین ترش میشه.بچه هايتان را خيلي ببوسيد.
دست هاي آنها و حتي پاهايشان را..دست هايشان را روي گونه تان بگذاريد. چون دست مغز دوم و يك عضو كليدي و بسيار مهم است.

۳روش ایجادصمیمیت با کودک:

1/ درطول روز تماس فيزيكی (بوسيدن،بغل کردن) داشته باشيد؛ البته اين موضوع با توافق او باشد.

2/ روزانه،يك گفتگوی دوستانه همراه با تماس چشمی داشته باشيد.

3/زمان موثرروز را بااو باشيد:
 

لحظات اولی كه از خواب بيدار می‌شود.
لحظات  اولی كه ازمهدكودک يا مدرسه برمی‌گردد.
لحظات  اولی كه دارد بخواب می‌رود.

وقتی فررندت استرس داره:

❌ نگو: این‌که چیزی نیست
✅ بگو: چه کمکی می‌تونم بکنم؟

❌ نگو: این‌که نگرانی نداره
✅ بگو: می‌دونم که نگران کننده است

❌ نگو: ول کن بابا
✅ بگو: حق داری واقعا

❌ نگو: باز شروع کردی
✅ بگو: می‌دونم داری اذیت میشی

❌ نگو: یه راه‌حل دارم (پیشنهاد خود درمانی)
✅ بجاش پشتیبانش باش

در نهایت

 

بچه ها اگر با دشواری؛ شکست یااشتباه مواجه نشوند نمیتوانند خود را اصلاح کنند.

و اگر همه چیز را آسان به دست آورند، مداومت و پشتکار پیدا نمی کنند.به هر حرفی که کودکتان گفت تن ندهید.کودکان بايد با رنج ها و مشکلات طبيعی زندگي آشنا شوندتا افرادی شکننده، رفاه زده
و پر توقع بار نيايند.

اگر میخواهید فرزندتان به حرف شما گوش دهد و اشتباهاتش را تکرار نکند، به جای اتهام زدن به او اطلاعات را در اختیارش قرار دهید.

بچه هايتان را خيلي ببوسيد.
دست هاي آنها و حتي پاهايشان را..دست هايشان را روي گونه تان بگذاريد. چون دست مغز دوم و يك عضو كليدي و بسيار مهم است.


مریم‌ طهماسبی

مریم‌ طهماسبی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود