برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
photo6.jpg

مقایسه 2 روش زایمان طبیعی و سزارین و بررسی ویژگی این روش ها

یقینا یکی از معضلات مادران باردار، نحوه انجام زایمان طبیعی یا به روش سزارین و مزایا و معایب هر یکاست . همه مادران به دنبال راهی میگردن که با شرایطشان بهترین سازگاری را داشته باشه و برای نوزاد کمترین خطر را داشته باشه.

زایمان طبیعی چیست و چه اتفاقی می افتد؟

در زایمان طبیعی مادرهوشیار و آگاه می باشد و به جنین فشار وارد می کند تا به سمت مجرای زایمان حرکت کند و مداخلات پزشکی کمی وجود دارد. در ماه آخر بارداری که جنین تکامل پیدا کرده، انقباضات رحم افزایش قابل توجهی پیدا می کند و جنین در لگن مستقر می شود. انقباضات قوی تر می شوند، دهانه رحم کشیده و باز می شود و جنین به سمت پایین حرکت می کند و می چرخد ​​و در نهایت به سمت پایین کانال زایمان حرکت می کند. با هر انقباض، درد پیامی به مغز ارسال می‌کند و هورمونی به اسم اکسی توسین آزاد می شود. با آزاد شدن اکسی توسین، شدت انقباضات افزایش می یابد. با افزایش درد انقباضات، اکسی توسین بیشتری ترشح می شود و انقباضات سخت تر می شوند.

درد زایمان چیزی است که بیشتر زنان نگران آن هستند. درک این نکته مهم است که درد انقباضات در زایمان ارزشمند است. این یک روش مهم است که در آن طبیعت در واقع به زنان کمک می کند تا راه های خود را برای تسهیل زایمان بیابند. به معنای واقعی، درد هر انقباض، راهنمای زن در حال زایمان می شود. موقعیت‌ها و فعالیت‌هایی که او در پاسخ به آنچه احساس می‌کند انتخاب می‌کند در واقع با افزایش قدرت و کارایی انقباضات به پیشرفت زایمان کمک می‌کند و جنین را تشویق می‌کند تا در کانال زایمان مستقر شود و به سمت پایین حرکت کند. 

در این شرایط تشویق و همراهی همراهیان مادر به او آرامش می دهد و‌ حتی اگر  زایمان طولانی باشد انرژی لازم برای استقامت را دارد.

آمادگی برای زایمان طبیعی

پروسه زایمان یک پروسه بسیار خطرناک است و به دقت زیادی نیاز دارد. علاوه بر این زایمان طبیعی يک روند بسيار طولاني است و يک مادر نياز به مراقبت يک نفر ماما دارد.

طی کلاس‌های دوران بارداری و جلسات مشاوره عوارض زایمان طبیعی و سزارین باید برای مادران باز شود تا به درستی تصمیم بگیرند. انتخاب و توصيه پزشک در تعيين نوع زايمان بخصوص در شرايط اورژانسي قطعي بوده و قاعدتا پزشک سعي مي کند تا با در نظر گرفتن همه جوانب و بررسي فايده و ضرر هر روش براي شخص خاص و شرايط خاص، اقدام به انتخاب روش درماني کند.

متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که زنان باردار بجز در مواردیکه دلیلی پزشکی وجود ندارد، از زایمان طبیعی بجای زایمان به روش سزارین استفاده نمایند.

مزایا زایمان طبیعی

درد و ناراحتی بخشی از زایمان است، اما با زایمان طبیعی، زنان احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از این حس که مادر شده اند لذت مي برند. در این روش مادر هوشیار و آگاه می باشد و به جنین فشار وارد می کند تا به سمت مجرای زایمان حرکت کند. 

در زایمان طبیعی نسبت به سزارین، بهبودی سریع تر حاصل می شود و  مادر مدت زمان کوتاه تری را در زایشگاه می ماند و همچنين بازگشت سريع عضلات بدن به فرم طبيعى باعث بازگشت سريع تر او به محيط خانواده و شروع زندگى عادى مي شود.

در زایمان طبیعى خونریزى کمتر است. احتمال عفونت کاهش مى یابد و نیاز نیست تا مادر آنتى بیوتیک زیادى مصرف کند. خطر زخم شدن و ایجاد عفونت و مشکلات دیگری مانند پارگی رحم در سزارین ، در زایمان بعدی وجود نخواهد داشت. کاهش مرگ و میر در این روش نسبت به سزارین و مقرون به صرفه تر بودن زایمان طبیعی را نباید نادیده گرفت.

در زایمان طبیعى این درد قبل از وضع حمل است و در سزارین درد بعد از زایمان به وجود مى آید که بسیار شدید تر از درد زایمان طبیعى است. ضمن اين که درد زايمان طبيعى چون متناوب است بين فواصل درد براى فرد امکان استراحت هست، اما درد زايمان سزارين اين طور نيست و زمان زيادى بايد بگذرد که اثر داروهاى بيهوشى ، مصرف آنتى بيوتيک ها و ... که بر روى شيردهى نيز مؤثر است، ازبدن مادر خارج شود. در بارداری های بعدی، عموما درد مادر کمتر بوده و کودک سریع تر بدنیا می آید.

میزان خونریزی زنان بعد سزارین ۲ برابر زایمان طبیعی است و احتمال عفونت زنان بعد عمل سزارین بیشتر از زايمان طبيعي است و ممکن است که پس از عمل زايمان، عوارض ريوي در مادر به وجود آيد و هم آغوشي مادر و نوزاد در عمل سزارين به خوبي برقرار نمي شود. زنی که عمل سزارین انجام می‌دهد ۵ تا ۱۰ روز بعد از زایمان قادر به انجام کارهای شخصی خود نیست.

میزان مرگ مادران سزارینی، ۳ برابر مادرانی است که به صورت طبیعی زایمان مي کنند. بعد از سزارین، مادر در معرض خطر بالاتری در بارداری های بعدی خواهد بود. از جمله این خطرات، خونریزی و مشکل جفت و پارگی رحم می باشد. بعد از سزارين، خطر ايجاد لخته هاي خوني به خصوص در پا وجود دارد. اگر لخته خوني به ريه فرد منتقل شود، منجر به آمبولي ريوی مي شود که مي تواند خطر مرگ مادر را در پي داشته باشد.

 نکات مثبت زایمان طبیعی برای نوزادان: 

  • وقتی زایمان به صورت طبیعی انجام می گیرد، مایع آمنیوتیک از ریه نوزاد خارج شده و بدين ترتيب مشکلات تنفسي در نوزاد کاهش مي يابد.

  •  زمانی که مادر به صورت طبیعی زایمان کند، نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند، باکتری های محافظت کننده را برمی دارد. اين باکتري ها وارد روده نوزاد مي شوند و سيستم ايمني را شکل مي دهند. سيستم قلبي عروقي جنين را تحريک مي کنند و باعث گردش خون بهتر و آماده سازي او براي تولد مي گردد.

  • نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، دارای علاقه بیشتری در انجام رفتارهايي مانند مکيدن و گرفتن سينه مادر مي باشند.

  •  کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، ۲۰ درصد کمتر دچار بیماری ديابت نوع يک مي شوند.

  • کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند تا 50 درصد کمتر از سزارین به آسم مبتلا می شوند. 

  • مشکلات تنفسی، عفونت و زردی در این کودکان کمتر از زایمان سزارین است.

  • کودکانیکه بطور طبیعی بدنیا آمده اند، در خطر کمتری برای ابتلا به آلرژی ها و حساسیت های غذایی در بزرگسالیشان می باشند.

  • بعد از زایمان طبیعی، رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد آسان تر بوده چراکه سریعا بعد از تولد مادر می تواند با کودک خود در تماس باشد.

معایب زایمان طبیعی

در بعضی از خانم ها، ترس از زایمان می تواند باعث اضطراب و آشفتگی عاطفی شود.

هرچند بیشتر زایمان های طبیعی ساده هستند، عوارض پیش بینی نشده همچون خونریزی مادر در هنگام زایمان ممکن است رخ دهد.

خطر پارگی کف لگن در زایمان طبیعی وجود دارد. این پارگی می تواند طول دوره بهبود شما را افزایش دهد.

خطر محرومیت از اکسیژن در صورتیکه بندناف فشار وارد کرده و یا سایر مشکلات رخ دهد، برای کودک وجود دارد.

هنگام عبور از کانال تولد، ممکن است خطراتی همچون کبودی، ورم و در موارد نادر شکستگی استخوان برای کودک وجود دارد.

زایمان طبیعی شانس افتادگی لگنی بعد از تولد نوزاد را افزایش می دهد.

در موارد خیلی نادر، ممکن است وارونگی رحمی رخ دهد. اگر این مشکل بموقع درمان نشود، می تواند خطرناک و جدی باشد.

برخی مواقع برای حفظ سلامت مادر و کودک، سزارین بهتر از زایمان طبیعی است، مانند:

 

۱-مادر، بیماری خاصی داشته باشد مثل: بیماری قلبی، فشارخون بالا 

۲-نوزاد مشکل خاصی داشته باشد

۳-سر کودک پایین قرار نگیرد

۴-سر نوزاد بیرون نیاید

۵-سلامتی نوزاد در خطر باشد

۶-مادرانی که چندقلو دارند

۷-مادری که یک بار سزارین شده است

۸-جفت و یا بند ناف مشکل ساز شود


تکتم روحانی

تکتم روحانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود