برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
Screenshot_۲۰۲۲۰۱۲۴-۱۹۱۱۱۷_Chrome.jpg

همه چیز درباره ی سبک پاپ

در این مقاله قصد داریم هر چیزی که درباره سبک پاپ در دنیای مدرن وجود دارد را به شما بگوییم همچنین به توضیح سبک پاپ ایرانی و تاریخچه آن خواهیم پرداخت.

مقدمه

 
در دنیای امروز آگاهی از سبک های موسیقی بسیار پر اهمیت میباشد و جزئی از اطلاعات عمومی و سواد افراد محسوب میشود. درون مایه سبک های موسیقی درست مانند سبک های شعری با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.
خانم های مدرن با آگاهی از تاریخچه و ویژگی های این سبک ها علاوه بر افزایش میزان سوادشان، با کمک محتوای این آهنگ ها روی ناخودآگاهشان تاثیر میگذارند و از مزایای این سبک ها بهره مند میشوند.

ویژگی های سبک پاپ 

 
سبک پاپ مانند همه‌‌ی سبک های موسیقی در دنیا دارای ویژگی هایی است که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم.
سبک پاپ به معنی عامه پسند است و همانطور که از نام این سبک مشخص است سبکی عامه پسند می باشد که ویژگی های آن باعث مناسب بودن این سبک برای تمام سلایق شده است.
سبک پاپ در میان سبک های هنری و سنتی قرار میگیرد. پاپ بر گرفته از سبک های بلوز(Blues) و کانتری (Country) است.
 
adele
 
هنرمندان فعال در سبک پاپ می توانند در سبک هایی از جمله هاوس،موسیقی الکترونیک،مش آپ،راک،هیپ هاپ،ریتم اند بلوز(R&B)، کانتری و دنس فعالیت داشته باشند و این نشانه‌ای انعطاف پذیری این سبک است.
موسیقی پاپ نسبت به سبک های دیگردارای هارمونی های پیچیده‌ای نیست و همین امر باعث محبوبیت این سبک میشود. طول قطعات موسیقی پاپ کوتاه است درنتیجه آهنگ های این سبک از نظر زمانی محدود بوده و این امر باعث شده که مردم بتوانند روزانه آهنگ های بیشتری در این سبک گوش داده و لذت ببرند. اما در سبک هایی مانند کلاسیک زمان اجراها اغلب طولانی بوده و موسیقی هایی با مدت زمان طولانی ۳۰ دقیقه ای هم در این سبک وجود دارد که ممکن است نکته مثبتی نباشد.
سبک پاپ به دلیل وابسته نبودن به موقعیت جغرافیایی خاص، روزانه مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده و این نکته‌ای مثبت برای این سبک می باشد. 
 

دلیل وجود سبک پاپ 

 
نکته قابل توجه درباره‌ی این سبک که پیش تر به آن اشاره کرده بودیم، این است که سبک پاپ مانند سبک های دیگر از مکان یا جغرافیای خاصی بر نخواسته است و هدف از ساخت این سبک، مربوط به فرهنگ یا سنت خاصی نیست‌. 
 
one direction
 
به طور کلی این سبک در مقایسه با سبک های دیگر، بیشتر برای جنبه مالی و تجاری، تهیه و ساخته می‌شود و هدف اصلی سازندگان و فعالان این سبک، کسب در آمد و سود مالی بیشتر است. 
سایمون فریت (simon frith) منتقد موسیقی و جامعه شناس متخصص موسیقی عامه پسند در این باره می گوید: 
 
موسیقی پاپ به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود و نه هنر. 
 
همین طور سبک پاپ نسبت به تعاریف مختلفی که درباره‌ی بحث های موسیقی وجود دارد، بسیار محافظه کارانه عمل می کند. 
 

ساز های سبک پاپ و تاریخچه‌ی آن

 
موسیقی پاپ در دهه‌ی ۱۹۰۳۰ و ۱۹۰۵۰ در قارهای اروپا و آفریقا شکل گرفت. این سبک، طیف وسیعی از سازها را در بر میگیرد؛ از ساز های زهی شستی، پیانو، از ساز های زهی، ویولن و ویولا، از انواع گیتار ها مانند گیتار آکموستیک،گیتار باس، درامز و گیتار الکترونیک، از ساز های بادی و برنجی مانند فلوت ،ساکسیفون و ترومپت و از سازهای پرکاشن مانند هارمونیکا،تمبورین،شیکر پرکاربردترین سازهای سبک پاپ هستند. 
 
 

هنرمندان معروف در سبک پاپ

 
از هنرمندان معروف در سبک پاپ می توان به  شان مندز،مدونا و بیانیسه و در سبک پاپ راک به گروه کلدپلی و رابی ویلیامز اشاره کرد. 
مایکل جکسون، یکی از برجسته ترین هنرمندان این سبک است و با انتشار آلبوم تریلر (پر فروش ترین آلبوم موسیقی جهان تا به امروز) وآلبوم بد (یکی از پرفروش ترین آلبوم های تاریخ) توانست تغییرات بنیادی و ساختار شکنی را در این سبک ایجاد کند. 
 

سبک های فرعی پاپ 

 
همانطور که می‌دانید سبک پاپ در جهان بسیار محبوب است و دائم در حال توسعه یافتن در جهان است به دلیل همین امر سبک های زیادی با تاثیر گرفتن از سبک پاپ شکل گرفته‌اند که مهم ترین آنها عبارتند از: 
 
  • کانتری پاپ

  • پاپ پروگرسیو یا پیشتاز

  • پاپ رپ

  • پانک پاپ (به صورت تلفیقی از پانک راک و سبک پاپ است)

  • سینت پاپ یا تکنو پاپ (دلیل نامگذاری آن استفاده بسیار زیاد از سینتی سایزر در این سبک می باشد)

  • پاور پاپ (یکی از گونه های راک پاپ است)

 

شکل گیری سبک پاپ ایرانی

 
موسیقی پاپ ایرانی در دوران سلطنت قاجاریان در دهه‌ی ۱۹ پدید آمد و با ظهور رادیو با گسترش چشمگیری همراه شد.
قبل از دهه‌ی ۵۰ میلادی بازار موسیقی در دست خوانندگان فعال در سبک کلاسیک بود و از معروف ترین آنها می توان به پدر موسیقی ایران احمد عاشور اشاره کرد؛ و از ترانه های مشهور این هنرمند گیلکی می توان نوروز، ساز و نقاره و جوما بازار را نام برد. 
 
macan band
 
سبک پاپ ایرانی همراه با هنرمندانی چون ویگن و ساز های غربی و سبک های غربی که با این سبک مخلوط شدند دگرگون شد و پا به عرصه‌ی جدیدی گذشت. 
ویگن جزو اولین خوانندگان معروف ایرانسیت وی اولین فردی بود که گیتار را در سبک پاپ ایرانی نواخت و همینطور به سلطان جاز ایران نیز معروف شد. سبک پاپ در حال حاضر هم در ایران بوسیله خواننده های نسل جدید در حال گسترش است.
 

خوانندگان ایرانی فعال در سبک پاپ 

 
از خوانندگان معروف معاصر ایرانی در سبک پاپ می توانیم به حمید هیراد، حجت اشرف زاده، رامین بی باک، رضا یزدانی، ماکان بند، بابک جهانبخش، محسن ابراهیم زاده، بنیامین بهادری، بهنام بانی، سیروان خسروی، سینا درخشنده، علی زند وکیلی، محسن یگانه، مرتضی پاشایی، مهدی آذر، امید حاجیلی و... اشاره کرد.
 
 reza yazdani
 

خوانندگان خارجی فعال در سبک پاپ

 
از معروف ترین خوانندگان و هنرمندان خارجی در این سبک هم می توان ادل، سم اسمیت، اد شیرن، تیلور سوئیفت، گروه وان دایرکشن، سلینا گومز، بیلی آیلیش، لوییس تاملینسون، زین مالک، جاستین بیبر، نایل هوران و.... را نام برد. 
 
 
zayn
 

جمع بندی 

 
سبک پاپ به عنوان یکی از فراگیر ترین سبک های موسیقی دنیا در طول روز بسیار در معرض شنیده شدن توسط ما قرار دارد در نتیجه آگاهی از تاریخچه و محتوای این سبک میتواند به ما کمک کند که با دقت بیشتری آنچه را که توسط موسیقی در ناخودآگاه ما می آید مدیریت کنیم.


تبسم هاشمی

تبسم هاشمی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود