برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
AddText_۱۱-۲۳-۰۱.۱۲.۲۲.png

چگونه ذهن خلاق داشته باشیم ؟

خلاقیت محصول طرز تفکر است. پس با تمرین آداب تفکر خلاق می‌توانید مشکلات بازدارنده‌ای را که مانع تحقق اهداف دست‌یافتنی می‌شوند، از میان بردارید.

 

 

 

بسیاری از افراد فکر می کنند داشتن خلاقیت یک چیز ذاتی است. یا شما خلاق به دنیا آمده اید یا از این موهبت برخوردار نیستید.

در حالی که من هم عقیده دارم ممکن است برخی افراد نسبت به دیگران خلاقانه تر فکر کنند ، اما فکر می کنم خلاقیت نیز مانند عضلات ماست و لذا ما می توانیم برای تقویت و بهبود آن کارهایی را انجام دهیم.

 

 

 

ذهن خلاق

 

 

الف) تسهیل فرایند خلاقیت

1-زمانی را برای استراحت و طوفان فکری اختصاص دهید.

2-برای خلاق بودن، ذهن شما باید راحت و عاری از حواس پرتی باشد

3- زمانی آرام و بدون وقفه را برای استراحت در نظر بگیرید و مهلت بدید ذهنتان  گیج شود.

4- هروقت  استرس و نگرانی های روزمره از ذهن شما خارج بشه شما  مستعد خواهید بود  برای تصور،   خلق و پرورش ایده های جدید درذهن خود.

5- زمان تصور وخلق ایده جدید :

این زمان را در یک روز تعطیل از کار یا در بخشی از روز که هیچ تعهدی ندارید، برنامه ریزی کنید.

نکته :

از برنامه ریزی این زمان درست قبل از یک ضرب الاجل یا قرار مهم خودداری کنید، که ممکن است حواس شما را پرت کند.

برای مدت کوتاهی از دست غیر غالب خود استفاده کنید.  برای مثال، ممکن است به مدت 5 دقیقه با دست غیر غالب خود بنویسید.  این را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.  این به فعال شدن سایر قسمت های مغز شما کمک می کند.

راه کارهایی جهت بهترشدن جلسات طوفان فکری وکمک به متفاوت فکرکردن

 الف) یک فضای خلاقانه با نور طبیعی تعیین کنید. 

ب) نور مصنوعی می تواند باعث کاهش سطح کورتیزول شود و ایجاد خواب آلودگی و کاهش بهره وری کندو از جهتی  نور طبیعی  شما را هوشیارتر می کند.

  پ) مکانی برای تفکر خلاق خود انتخاب کنید که  دارای پنجره هایی باشد که نور طبیعی کافی را در طول روز فراهم کند. 
 

گزینه های عالی برای یک فضای خلاقانه :

الف) بالکن، پاسیو در فضای باز، یا باغ آرام 

 ب) تعیین کردن جلسات خلاقانه درصبح یا اوایل بعد ظهر وحداکثراستفاده از روشنایی روز 

4_وسایل ارتباطی دیجیتال راحذف کنید تامانع تمرکز شما نشود. دشوار ترین بخش فرایند خلاقیت جست وجوی رشته ای مناسب با ایده ها هست که بابد آن را دنبال کنید. 
  با حذف وسایل ارتباطی دیجیتال در حین طوفان فکری، موانع  برسر راه این اهداف  را از بین ببرید.
وسایل  ارتباطی دیجیتال از قبیل :  تلفن، اتصال WiFi، تلویزیون و رادیو خود را خاموش کنید و خود غرق در پروژه در حال کارخود غرق کنید. 

5_ در مورد موضوعات خاص جلسات طوفان فکری 45-60 دقیقه ای  داشته باشید.  
یک موضوع، مشکل یا موضوع خاصی را برای طوفان فکری انتخاب کنید. 
  تا جایی که می توانید ایده های خود را در یک بازه زمانی 45 تا 60 دقیقه بنویسید.  
برای اجازه دادن به خلاقیت لجام گسیخته:
ایده های خود را زیاد فکر نکنید یا قبل از نوشتن آنها را حدس بزنید.

برای مثال، می‌توانید در مورد جایگزین‌هایی برای بسته‌بندی محصولات پلاستیکی یا ایده‌هایی برای یک داستان کوتاه قانع‌کننده، طوفان فکری کنید.

6_لیست های موافق و مخالف ایجاد کنید تا ایده های خود را حل کنید.  بخشی از خلاق بودن، ارزیابی کار خود و انتخاب بهترین ایده هایتان است.  ایده های خود را با تقسیم کردن آنها به مزایا و معایبشان بازجویی کنید.  هم منفی بودن و هم مثبت بودن در مورد یک مفهوم به شما این امکان را می دهد که آن را از منظرهای متعدد ببینید و بر این اساس آن را توسعه دهید.
به عنوان مثال، اگر به ترکیب مخمل در طراحی اتاق فکر می کنید، می توانید مزایا و معایب عملی مانند بافت نرم و الزامات تمیز کردن آن را بسنجید.
7_ایده های خود را ترسیم کنید تا مغز خود را به روش های مختلف درگیر کنید.  دودل کردن در حین طوفان فکری می‌تواند به شما کمک کند تا با بهره‌گیری از فرآیندهای شناختی مختلف، ایده‌های خود را به تصویر بکشید.  در حالی که ایده ها را در نظر می گیرید، طرح های ساده ای را که مربوط به آنها است بکشید.  ارائه افکار خود به صورت بصری ممکن است به شما این امکان را بدهد که آنها را بیشتر گسترش دهید.
به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ایده‌ای برای یک رمان ایجاد کنید، برخی از مکان‌هایی که داستان شما در آن اتفاق می‌افتد را ترسیم کنید.
8_یک کلاژ الهام بخش ایجاد کنید که به یک موضوع خاص مربوط می شود.  اگر در مورد یک ایده یا مشکل خاص طوفان فکری می کنید، فکر خود را در مورد آن از طریق تصاویر گسترش دهید.  مجلات، روزنامه ها یا سایت های تصویری آنلاین را مرور کنید تا تصاویری را پیدا کنید که به نوعی با آن مرتبط هستند.  تصاویر را چاپ یا برش دهید و آنها را در یک کلاژ بچسبانید که می توانید برای الهام بیشتر به آن نگاه کنید.
به عنوان مثال، ممکن است با ساختن کلاژی از پدیده های طبیعی عجیب و غریب و حیوانات کمیاب، الهام بخش نوشتن یک داستان علمی تخیلی باشید.
کلاژ را در فضای خلاقانه خود قرار دهید تا به روند فکر شما کمک کند.

 

روش های ایجاد تفکر خلاق

معلم می تواند با به کارگیری شیوه های مناسب ، زمینه رشد خلاقیت را در دانش آموزان فراهم کندموارد ذیل از آن جمله اند :

۱-  استفاده از مغایرت ها : ارایه مطالبی که خلاف باورها مرسوم و عمومی علمی باشد ، مثلاً معلم در درس علوم از دانش آموزان بخواهد که نظریات قدیمی را رد کنند و بدین ترتیب دانش آموزان را بر انگیزاند تا چیزها را ارزیابی کنند و راه های جالبی برای آزمون و اثبات کردن مسائل بیابند .

۲-  استفاده از تمثیل : معلم به دانش آموزان کمک کند تا با استفاده از چیزهایی که قبلاً می دانستند در موقعیتی مشابه به اطلاعات ، حقایق و اصول تازه یی دستیابند . به آنها نشان داده شود چگونه محصولات علمی بر اساس موقعیت های مشابه شکل گرفته اند .
 

۳-   توجه دادن به کمبودها و خلأ موجود در دانش : از دانش آموزان خواسته شود بجای آنکه به دانستنی های انسان بپردازند آنچه را که برای انسان مجهول مانده است بررسی کنند . مهارتهای دانش آموزان را برای جستجوی شکافهای ، ناشناخته ها و مجهولات توسعه دهند . معلم باید از دانش آموزان بخواهد تا تمام تعاریف ممکن یک مساله و همچنین موارد نقض آن را جست و جو کنند .
 

۴-  تقویت تفکر درباره امکانات و احتمالات : فرصتهایی ایجاد شود تا به سوالهایی مانند چطور ، اگر ، یا از چه راههایی پاسخ داده شود و حتی خود وادار به پاسخ دادن به آنها بشود . دانش آموزان باید بفهمند چگونه یک چیز به چیزدیگر منجر می شود . هنگام گفتن مساله به دانش آموزان فرصت اندیشیدن به راههای مختلف حل مساله داده شود .
 

۵-  استفاده از سوالهای محرک : معلم باید بیشتر به گزاره های پرسشی که نیاز به درک عمیق دارد ، توجه کند و سوالهایی که نیاز به ترجمه ، تفسیر ، تعریف ، اکتشاف و تجزیه و تحلیل دارد استفاده کند .

۶-  ایجاد فرصتهایی برای دانش آموزان تا رازهایی هر چیز را جستجو کنند .

۷-    تشویق به مطالب زندگی افراد خلاق .

۸-  تقویت تعامل دانش آموزان با اطلاعات قبلی : ایجاد فرصتهایی برای دانش آموزان تا با اطلاعاتی که دارند بازی کنند و به آنها کمک کنند و فرصت دهند تا بتوانند با استفاده از حقایق و اطلاعات که قبلا آموخته اند کارهایی را تجربه کنند .

۹-   تقویت مهارتهای مطالعه خلاق : از دانش آموزان خواسته شود به جای آنکه بگویند چه خوانده اند ، عقایدی را که در نتیجه خوانده اند به دست آورده اند بیان کنند .

۱۰-  ایجاد ابهام و تقویت آن : همه می دانند دانش آموزان زمانی یاد می گیرند که با موفقیتهای حل مساله مواجه باشند . بنابراین معلم باید موقعیت یادگیری را بیان نکته یی آغاز کند و سپس دست نگهدارد و اجازه دهد دانش آموزان خود با اطلاعات بازی کنند و درگیر شوند ، این روش خوبی است که منجر به یادگیری خود هدایتی می شود .

۱۱-  استفاده از روش اکتشافی : در روش اکتشافی ، دانش آموز خود به جستجوی راه حل می رود و معلم نقش راهنما را ایفا می کند . در این روش بیش از جواب مساله چگونگی یافتن جواب مهم است . دانش آموز خود را به اطلاعاتی که پیرامون مساله توجه کرده و حتی ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کند . بدین ترتیب امکان تجربه شخصی توسط دانش آموزان ، موقعیت یادگیری را برای آنها جذاب و مطبوع می نمایید و انگیزه های درونی آنها را تقویت میکند . همه این جنبه ها در کشف و شکوفایی استعداد خلاق دانش آموزان تأثیر مستقیم دارد .

ویژگی های شخصیت خلاق

هر چند خلاقیت یک توانایی همگانی است و همه انسانها کم و بیش از آن برخوردارند اما افرادی که خلاقیت بالایی دارند به عنوان افرادی خلاق شناخته می شوند .

به وسیله این خصوصیات می توانید میزان خلاقیت خودرا از افراد دارای میزان خلاقیت پایین متمایزکنید :

۱-    استقلال :  فرد خلاق در افکار و کارهای خویش از استقلال بالایی برخوردار است .


۲-    کنجکاوی : کنجکاوی یک خصوصیت بارز فرد خلاق است . او تمایل زیادی به کشف مسائل و پی بردن به اصل پدیده ها دارد .


۳-  علاقه به کارهای پیچیده : فرد خلاق پیچیدگی را دوست دارد به همین دلیل او در کارهای مشکل و پیچیده بیش از هر چیز دیگر انرژی صرف می کند .

۴-    تحمل ابهام : برای فرد خلاق مواجه شدن با ابهامات ، یک مبارزه محسوب می شود و برای او نوعی لذت به دنبال دارد .

۵-    انعطاف پذیری : فرد خلاق از ذهن و شخصیتی بسیار انعطاف پذیر برخوردار است .

۶-    شوخ طبعی : شوخی ، خود نوعی خلاقیت است و شوخ طبعی از جمله ویژگی های عینی و قابل مشاهده در افراد خلاق است .

۷-    اعتماد به نفس بالا : فرد خلاق نسبت به خود و توانمندی هایش آگاهی دارد به همین سبب است از اعمتاد به نفس زیاد برخوردار است .

۸-  ابتکار : ابتکار داشتن یعنی دور شدن از کلیشه ها ، قالبها و عادت های رایج و تکراری . فرد خلاق به راه حلهای کلیشه ای و به طور کلی تفکر مبتنی بر عادت علاقه ای ندارد .

۹-    پشتکار : فرد خلاق تلاشگر و سخت کوش است و شکستها او را خسته نمی کند .

۱۰-  تخیل قوی :تخیل زیربنای خلاقیت است . این واقعیت را تاریخ علم و اندیشه های شخصیتهای خلاق به اثبات رسانیده است .

۱۱-  حساسیت و توجه :  بسیار از اشیا و پدیده هایی که برای اغلب مردم عادی و پیش پا افتاده جلوه می کند ،می تواند توجه و حساسیت فرد خلاق را برانگیزد .

۱۲-  زیبایی دوستی : فرد خلاق به آسانی مجذوب زیبایی میشود نسبت به آن توجه و دقت زیادی دارد .

۱۳-  تردید :  فرد خلاق معمولا هر عقیده یا ایده تازه یی را به راحتی نمی پذیرد .
 

به دنبال الهام گرفتن

1_اطراف خود را با افراد خلاق دیگر احاطه کنید تا الهام بگیرید.  خلاقیت می‌تواند مسری باشد، بنابراین دوست‌یابی با افرادی که در یک زمینه خلاقانه کار می‌کنند یا سرگرمی‌های خلاقانه را دنبال می‌کنند، می‌تواند ارزشمند باشد.  بسته به علایقتان، ممکن است با نقاشان، عکاسان، نویسندگان، مجسمه سازان یا فیلمسازان به خوبی کنار بیایید.  در رویدادها شرکت کنید، درس بگیرید یا به گروه هایی بپیوندید که در آن فرصت ملاقات با چنین افرادی را خواهید داشت.
با حضور در ورنیساژها یا شرکت در کلاس های نقاشی یا طراحی به دنبال هنرمندان و نقاشان باشید.
با گذراندن دوره عکاسی یا بازدید از نمایشگاه های عکاسی با عکاسان آشنا شوید.
با شرکت در سمینارهای نویسندگی یا کتابخوانی با نویسندگان در تماس باشید.
به دنبال گروه‌های ملاقات آنلاین بگردید که به علایق شما اختصاص دارند.

2_برای کشف ایده ها و مضامین جدید تا حد امکان مطالعه کنید.  تا جایی که می توانید کتاب های زیادی در مورد یک جایگاه خاص که مورد علاقه شماست بخوانید.  درباره تاریخچه یک موضوع خاص تحقیق کنید یا خاطرات یا مطالعاتی در مورد آن بخوانید تا آن را بهتر درک کنید.  دانستن موضوع از درون و خواندن دیدگاه های مختلف، خلاقیت در مورد آن را آسان تر می کند. 
با دریافت کارت عضویت در کتابخانه محلی خود به رایگان به کتاب ها دسترسی پیدا کنید.
برای به دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد در مورد موضوعات مختلف، به مقالات علمی بررسی شده به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید.

3_به سخنرانی های TED یا سایر سخنرانی های الهام بخش گوش دهید.  سخنرانی‌های انگیزشی می‌توانند کاتالیزور خلاقیت با برافروختن خوش‌بینی و انگیزه شما باشند.  شنیدن تجربیات و تلاش های خلاقانه دیگران می تواند انگیزه بزرگی برای پیگیری اهداف هنری خودمان باشد.  به دنبال سخنرانی های TED مربوط به علایق خلاقانه خود باشید یا در سخنرانی ها در یک کالج یا دانشگاه محلی شرکت کنید.

برای مشاهده رویدادهای آینده از وب سایت های مؤسسات آموزشی در منطقه خود دیدن کنید.
4_هر زمان که می توانید برای به دست آوردن تجربیات جدید سفر کنید.  سفر به مکان‌های جدید فرآیندهای خلاقانه ما را با قرار دادن در معرض فرهنگ‌ها و تجربیات جدید آغاز می‌کند.  از آنجایی که ما توسط جامعه و سنت های محلی خود مشروط شده ایم، بازدید از مقاصد جدید می تواند چشم اندازهای منحصر به فردی را ارائه دهد.  هر زمان که برنامه و بودجه‌تان به شما اجازه می‌دهد برای الهام گرفتن، سفرهایی را برنامه‌ریزی کنید.
حتی سفرهای یک روزه کوتاه می‌تواند با قرار دادن ما در محیط جدید برای مدتی خلاقیت را بهبود بخشد.
با بازدید از مکان‌های دیدنی فرهنگی مانند موزه‌ها، گالری‌های هنری، بناهای تاریخی و ساختمان‌های معروف (مانند موزه اسمیتسونیان در واشنگتن، دی سی یا موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک) از سفرهای خود نهایت استفاده را ببرید.


نجمه خاکشور

نجمه خاکشور

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود