برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
urticaria.jpg

انواع کهیر پوستی در کودکان و روش های درمان آن ها

تا به حال شده که روی پوست بدن فرزندتون ضایعات قرمز رنگی رو مشاهده کنین؟ در مورد کهیر های پوستی و انواعشون چیزی شنیدین؟ تا به حال اقدامی برای از بین بردن این ضایعات و رها کردن فرزندتون از سایر مشکلاتش انجام دادین؟

کهیر در کودکان

کهیر یکی از شایع ترین اختلالات پوستی در کودکان است که تعداد کثیری از متخصصان این حوزه را نگران کرده است. درصد بروز این بیماری در کودکان بین 3.5 تا 8 درصد تخمین زده می شود که گاها در نوجوانان به 16 تا 24 درصد هم می رسد. این بیماری باعث نگرانی های زیادی برای کودک و والدین میشود و تا حد زیادی بر روی فعالیت های روزانه می تواند تاثیر گذار باشد. این عارضه پوستی بار مالی سنگینی بر دوش خانواده و جامعه قرار میدهد.  تشخیص صحیح بین انواع کهیر و آنژیوادم  و سایر بیماری های زمینه ای، بسیار حائز اهمیت است تا درمان مناسب برای بیماری مورد نظر آغاز شود. آنژیو ادم یکی از انواع بیماری های پوستی است که غالبا با کهیر اشتباه گرفته می شود. در آنژیوادم لب ها، دهان، زبان و صورت در مدت زمان کوتاهی متورم می شوند و گاها حلق و دستگاه گوارش را هم درگیر می کند. در این زمینه دستورالعمل هایی وجود دارد  اما این دستورالعمل‌ها عمدتاً بر بزرگسالان متمرکز شده‌اند و هنوز در مورد درمان و مدیریت کهیر در کودکان اتفاق نظر وجود ندارد.  در دهه های اخیر، پیشرفت قابل توجهی در مطالعه علت این بیماری حاصل شده است و رویکردهای درمانی جدیدی ظاهر شده اند.  با این حال، هنوز بسیاری از سوال های پیرامون این اختلال توضیح داده نشده، باقی مانده است.

 

علائم کهیر کودکان

از جمله نشانه های کهیر، خارش، بروز تورم و قرمزی در اطراف آن که با اعمال فشار کم رنگ میشود و گاها آنژیوادم است. ضایعات کهیر معمولاً با خارش و گاها با سوزش و درد همراه هستند و بین 1 تا 24 ساعت دوام دارند و معمولا بعد از این 24 ساعت پوست به ظاهر طبیعی خود باز می گردد. بنابراین متوجه میشویم که این ضایعات زودگذر هستند و از مکانی به مکان دیگر جابجا می شوند. 

انواع کهیر کودکان

متخصصان بر این باور هستند که کهیر در درجه اول یک رویداد بیماری زا است که از نوع خاصی از سلول های پوستی منشاء می گیرد که روند بیماری را هدایت می کند. طی فرآیندی این سلول ها برای نشان دادن واکنش، اقدام به آزادسازی موادی می کنند. این مواد منجر به افزایش نفوذپذیری عروق و اتساع آن ها می شود که باعث قرمزی، تورم و همچنین خارش می شود.  

کهیر بر اساس علت ایجاد، محرک ها و طول دوره به گروه های مختلفی مانند کهیرهای حاد، مزمن، تماسی، فیزیکی تقسیم می شود. کهیر مزمن نوعی از کهیر است که به طور متناوب یا مداوم در نقاط مختلف بدن حداقل به مدت 6 هفته وجود داشته باشد. در مقابل این گروه، کهیر های حاد را داریم که کمتر از 6 هفته طول میکشند.  کهیر مزمن تاثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد دارد. درد، خارش و تورم اغلب منجر به کمبود خواب می شود و بر کیفیت زندگی روزمره تأثیر منفی می گذارد. اطلاعات ناچیزی در رابطه با کهیر های مزمن در کودکان وجود دارد اما براساس آن ها میزان بهبودی در کودکان ممکن است تا حدودی بهتر از بزرگسالان باشد. عفونت ها، شایع ترین علت کهیر خود به خود حاد در کودکان در نظر گرفته می شود. همچنین در کودکان بسیار شایع است که دوره های جدید عفونت با ظهور مجدد یا تشدید علائم کهیر همراه است و باعث کهیر خود به خودی مزمن می شود.  با افزایش سن، شیوع عفونت به عنوان علت کهیر کاهش می یابد. شایع ترین علت، عفونت های دستگاه تنفسی  است.  انواع ویروس های عفونت زای مورد بررسی عبارتند از: آدنوویروس، انترو ویروس، روتاویروس، ویروس سنسیشیال تنفسی و سایر ویروس ها.  با این حال، تنها نقش عفونت های هرپس ویروس به عنوان محرک کهیر حاد در کودکان در مطالعات بالینی تایید شد. کهیر مزمن با عفونت ویروس هرپس ارتباط کمتری دارد. عفونت هلیکوباکتر پیلوری شایع ترین عفونت باکتریایی ذکر شده در زمینه کهیر مزمن است، اگرچه نقش آن هنوز بحث برانگیز است. فراوانی عفونت فعال هلیکوباکتر پیلوری در کودکان مبتلا به کهیر مزمن کمتر از بزرگسالان است و با توجه به مراجع مختلف، از 2 تا 18 درصد متغیر است.  اعتقاد بر این است که هلیکوباکتر پیلوری اثر غیرمستقیمی بر سیر کهیر مزمن دارد، تحمل ایمنی را کاهش می‌دهد و تولید نوع خاصی از آنتی‌بادی‌ها را تحریک می‌کند .  با این وجود، ریشه کن کردن موفقیت آمیز عفونت هلیکوباکتر پیلوری بهبودی از کهیر مزمن را تضمین نمی کند.

شایع‌ترین نوع کهیر، کهیر حاد است که می‌تواند ویروسی یا آلرژیک باشد و به ندرت به غذا یا داروها در کودکان مرتبط است. حدود 15 تا 25 درصد از جمعیت حداقل یک دوره کهیر را در طول زندگی خود تجربه کرده اند، که عمدتاً نوع حاد آن بوده است. با نرخ شیوع نزدیک به 1.8٪ کهیر مزمن در کودکان به اندازه نوع حاد شایع نیست. تشخیص نهایی نوع کهیر بر اساس معاینه های فیزیکی دقیق است. براساس دستورالعمل های مراکز بهداشت جهانی، کهیر مزمن به دو گروه تقسیم می شود. کهیرهای مزمن القایی و کهیرهای مزمن خود به خودی.

 کهیر القایی نوع خاصی از کهیر مزمن است که به راحتی تشخیص داده می شود. کهیرهای مزمن القایی شامل انواع کهیر سرد، کهیر فشاری، کهیر حرارتی، کهیر کولینرژیک، کهیر تماسی و آنژیوادم ارتعاشی است در حالی که کهیرهای خودبه خودی معمولاً با دلایل ناشناخته ای توصیف شده اند. 

والدین اغلب بر این باورند که آلرژی غذایی علت کهیر است.  درست است که مصرف بسیاری از غذاها از جمله تخم مرغ، شیر، سویا، بادام زمینی، گندم، غذاهای دریایی، آجیل در نوزادان/کودکان حساس ممکن است باعث کهیر حاد شود (بیشتر از بزرگسالان).  در این موارد، کهیر عمومی حاد ممکن است هشدار دهنده شوک و حساسیت های شدید در آینده باشد.  چنین کودکانی باید به درستی معاینه شوند تا محرک غذایی خاص آنها آشکار شود.  ارتباط با غذا در کهیر مزمن کمتر مشخص است. عود بیماری ممکن است به دلیل عدم تحمل هیستامین همراه با حضور اضافی هیستامین ها در غذاها و/یا با اختلالات متابولیسم باشد.  

 انواع خاصی از ماهی (تون، ساردین، آنچوی)، پنیر (امنتال، گودا)، سالامی، سوسیس، میوه و سبزیجات، به ویژه گوجه فرنگی از جمله غذاهای غنی از هیستامین هستند.

روش های تشخیصی کهیر در کودکان

برای تشخیص دقیق، شرح حال مفصلی باید از بیماران گرفته شود. این شرح حال شامل سوالات مربوط به زمان شروع، شکل، اندازه، فراوانی، آنژیوادم همراه، علائم مرتبط، القای عوامل فیزیکی، ارتباط با ورزش، غذاها، داروها و عفونت‌ها است. استرس، مسافرت، سرگرمی ها و شغل هم در بروز کهیر تاثیرگذار هستند.  در صورت مشکوک شدن به محرک خاصی مانند غذا یا دارو، آزمایشات پوستی درخواست می شوند. برای کهیرهایی که حاد هستند معمولا نیازی به بررسی های بیشتر نداریم. اگر کهیر با علائمی مثل تب، درد مفاصل یا استخوان ها همراه باشد، احتمال بیماری های خود التهابی مطرح می شود. 

(تب های دوره ای مجموعه ای از بیماری های التهابی غیر عفونی هستند که علامت اصلی آنها بروز تب به صورت دوره ای است. در کنار بیماری های با تب دوره ای گروه دیگری از بیماری ها قرار دارند که با تب های طولانی و درگیری ارگانهای مختلف به ویژه در ماههای اول زندگی خود را نشان می دهند. به مجموع این بیماری ها بیماری های خود التهابی گفته می شود.)

برای کهیرهای مزمن با علت های ناشناخته تست هایی مانند آزمایش ساده خون CBC و ESR به همراه بررسی غده تیروئید و هلیکوباکترپیلوری انجام می شود.

به طور خلاصه تست هایی که برای برای تشخیص انواع کهیر به کار میروند به شرح زیر است:

1- تست های پوستی و یا آزمایش خون 

2- تست های تشخیص اختلالات تیروئیدی

3- آزمایش مدفوع

4- آزمایش ANA جهت بررسی اختلالات روماتیسمی

5- کشت ادرار و تست های کراتینین

6- تست های استاندارد حساسیت غذایی

7- تست های تشخیص کهیرهای فیزیکی 

درمان کهیر در کودکان:

درمان بیماری تا زمانی که از بین برود ادامه پیدا می کند.  در اکثر بیماران آنتی هیستامین ها سبب بهبودی کامل کهیر می شود. اما همچنان امکان بهبودی نسبی و عدم بهبودی وجود دارد. آنتی هیستامین های نسل اول یا قدیمی شامل دیفن هیدرامین، هیدروکسی زین، پرومتازین، سیپر هپتادین، کلر فنیرامین هستند که در گذشته مورد استفاده تمام بیماران بودند اما امروزه جای خود را به داروهای جدیدتر داده اند و کمتر به کار می روند. از مضرات این داروها میتوان خواب آلودگی، یبوست، تپش قلب و خشکی دهان نام برد.

 آنتی هیستامین های جدیدتر یا نسل دوم شامل ستریزین، میزولاستین، فکسوفنادین، اباستین، دسی لوراتادین و لووستریزین است. مهمترین مزیت و خاصیت آن ها عدم خواب آلودگی و سایر عوارض جانبی است.

درمان کهیر چندان پیچیده نیست زیرا به تجویز آنتی هیستامین های نسل دوم در هر زیرگروهی محدود می شود. 

 با این حال، در برخی موارد استفاده از دوزهای استاندارد نسل دوم آنتی هیستامین ها علائم را کنترل نمی کند و به گزینه های درمانی موثرتری نیاز است. علاوه بر آنتی هیستامین های نسل دوم، حذف فاکتورهای محرک آشکار شده یکی از جنبه های اصلی درمان کهیر است.  گاهی اوقات می‌توان رژیم‌های انفرادی با کاهش حساسیت کاذب یا کم هیستامین را برای حداقل 3 هفته با ارزیابی دقیق علائم پس از آن و استفاده مجدد از غذاهای حذف شده در صورت ناکارآمدی توصیه کرد. 

در مورد کهیر پوستی و ناشی از فشار، لباس های تنگ باید محدود شود.  برای کاهش خارش و سوزش، تجویز کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی با اثر خنک‌کنندگی به‌عنوان داروی کمکی با آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و گاهی مفید هستند. استفاده از داروهای ضد التهابی موضعی توصیه نمی شود.  در بسیاری از کشورها همچنان هیچ توصیه ای برای درمان کهیر مناسب برای کودکان وجود ندارد.

 از دوزهای استاندارد آنتی هیستامین های نسل دوم در خط اول درمان استفاده می شود و اگر در دو هفته اول موثر نبود، خط دوم درمان انجام می شود که بر اساس آن دوز آنتی هیستامین های نسل دوم 2 تا 4 برابر افزایش می یابد. کنترل نامناسب بیماری در طی 2 تا 4 هفته اول به خط سوم درمان نیاز دارد که شامل تجویز درمان ضد IgE (درمان تایید شده برای کودکان بالای 12 سال) است.

 کارایی و ایمنی این روش برای درمان کهیر خودبخودی و القایی مزمن توسط مطالعات متعدد ثابت شده است. این روش برای کودکان بالای 12 سال نیز مجاز است و از دستورالعمل های اتخاذ شده برای بزرگسالان پیروی می کند. آخرین داده ها اثر مثبت درمان ضد IgE را در کودکان نیز نشان می دهد.

 تجویز دوزهای بالای آنتی هیستامین های نسل دوم نیاز به رضایت بیمار و تایید بیمارستان دارد، زیرا این رویکردهای درمانی در کودکان هنوز غیر قابل اعتماد هستند. 

همچنین توصیه می شود که داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی را در موارد نادر (اما نه در کودکان) امتحان شوند، با اشاره به اینکه عوامل استرس ممکن است علائم کهیر را تشدید کنند.  کاهش استرس مزمن با دارو درمانی و روانکاوی ممکن است منجر به بهبود سلامت بیمار شود. 

از جمله داروهایی که می توانند کهیر را تشدید کنند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک ها هستند. بسیاری از درمان‌های نوظهور و جدید در کهیر خودبه‌خود مزمن وجود دارند که هنوز در آزمایش‌های بالینی در انتظار تایید هستند.  حتی در درمان پزشکی تایید شده هم هنوز تعداد قابل توجهی از افراد وجود دارند که نسبت به درمان مقاوم هستند.

 
 
 


تکتم روحانی

تکتم روحانی

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود