برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
IMG_20211008_145727.jpg

ماه چهارم بارداری

یکی از پر استرس ترین زمان هایی است که هر مادری ممکن است با آن مواجه شود سه ماهه اول بارداری است و با رسیدن به ماه چهارم این دوره پراسترس و ناآرام به اتمام می رسد . چه تغییراتی در ماه چهارم بارداری به وجود می آید ؟ باما همراه باشید...

با شروع ماه چهارم بارداری وارد سه ماهه دوم بارداری خواهید شد .

با شروع ماه چهارم بارداری وارد سه ماهه دوم بارداری خواهید شد.سه ماهه دوم بارداری شامل هفته چهارم تا بیست و هفتم است.

در آغاز سه ماهه دوم بارداری طول جنین حدود 9سانتی متر و وزنش 40گرم می باشد .دراین زمان جنین در محل مورد نظر خود استقرار می یابد و قلبش 25ایتر خون در طول شبانه روز پمپاژ می کند .بعد از گذشتن چند هفته اسکلت جنین سخت تر شده و از حالت غضروفی به استخوانی تبدیل می شود .او توانایی شنیدن خود را افزایش می دهد شما یه احتمال زیاد تکان ها و لگد های کوچولوی خود را احساس می کنید .در ماه چهارم بارداری تغییرات زیادی در جنین در حال رشد اتفاق افتاده است .نوزاد در این ماه رشد سریعی دارد.
در هفته سیزدهم بارداری چهره جنین در سونوگرافی  بهتر دیده می شود چرا که چشم ها به هم نزدیک تر شده و گوش ها در محل طبیعی خود قرار می گیرند .در این ماه جنسیت جنین در صورتی که سونوگرافی از داخل رحم انجام شود میر قابل تشخیص است . در این هفته شما 3هفته ماهه باردار هستید و این آخرین هفته از سه ماهه اول است ..
رحم شما الان در زیر شکم به راحتی حس می شود ..رحم در هنگام لمس کردن مثل یک توپ گرد و نرم است.
با کم شدن تهوع و استفراغ غذا خوردن شما بهتر می شود رشد جنین هم بیشتر خواهد شد .
غربالگری سه ماهه اول بین هفته 11-13بارداری انجام می شود و بهترین زمان آن بین هفته 12-13بارداری است .
هدف اصلی این غربالگری ریسک های مربوط به ناهنجاری های کروموزومی خاص ،از جمعه سندروم داون ،تریزومی 18و تریزومی 21می باشد . علاوه بر آن تشخیص یک سری اختلالات مانند اختلالات قلبی قابل تشخیص است.
در هفته سیزدهم بارداری جنین می تواند غذایی را که مادر می خورد مزه کند .جنین در این ماه شروع به مک زدن انگشت خود می کند .ابروها و موها در اواسط ماه شروع به رشد می کند .
در سه ماهه دوم چنانچه دچار علایم تهوع ،استفراغ ،خونریزی شدید ،درد کمر یا شکم ،خروج مایع از واژن شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید .
در هفته چهاردهم بارداری در ابتدای سه ماهه اول بارداری هستید و سه ماهه و یک هفته باردار هستید اگر لکه های قهوه ای را در صورت خود حس می کنید این لکه ها طبیعی است و می توان با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید و گاهی ممکن است این لکه ها تا زمان زایمان با شما همراه باشند .
شکم در هفته چهاردهم بارداری کمی درد دارد که به دلیل این است که رحم در حال بزرگ شدن است تا کودک شما سریع رشد کند.
 
در هفته چهاردهم بارداری جنین می تواند در کیسه امنیوتیک ادرار کند .یک جنین مرد می تواند از هفته شانزدهم در رحم نعوظ داشته باشد .
در این هفته اثر انگشتان دست روی دست فرزند شما شکل گرفته است .
در هفته چهاردهم بارداری شیر کم چرب زیاد استفاده کنید تا ذخیره کلسیم مورد نیاز او برای رشد و پرورش استخوان هایش کافی باشد .در این زمان لثه ها کمی متورم می شوند و احتمال عفونت کردن دندان ها زیاد است پس بعد از هر وعده غذایی دندان ها و زبان خود را مسواک بزنید .

علایم طبیعی هفته چهاردهم بارداری :

1-تشکیل هاله پررنگ دور پستان

2-اکنه

3-احساس گرما

4-کرامپ عضلانی 

5-دردهای شکمی

در هفته چهاردهم بارداری بلند کردن اجسام سنگین می تواند برای شما خطرناک باشد پس مراقب باشید اگر می خواهید شی سنگین بردارید به حالت چمپاتمه زن و پشت خود را صاف نگه دارید و از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید .
در این هفته سعی کنید پرتقال به علت داشتن ویتامین cمصرف کنید چون سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد .در این دوران ایستادن یه مدت طولانی برای شما مناسب نیست .سعی کنید ورزش کنید .
در هفته پانزدهم بارداری دچار گرفتگی بینی شدید می شوید که از جمله عوارض حاملگی است زیرا افزایش هورمون استروژن باعث تورم غشا مخاطی و در نتیجه مخاط بیشتر منجر می شود حجم خون شما افزایش یافته و موجب گشاد شدن رگ های شما می گردد و در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید .
در این هفته سه استخوان در گوش داخلی جنین تشکیل می شود پس جنین از هفته پانزدهم به بعد صدای شما را می شنود . علاوه بر استخوان های گوش داخلی ,تشکیل استخوان های مهم دیگری نیز در جنین اتفاق می افتاد .استخوان های پشت و عضلات پشت به خوبی تکامل یافته تا قوی بشود و جنین بتوان. به راحتی سر و گردن خود را مستقیم نگه دارد.
 

علایم طبیعی هفته پانزدهم بارداری :

1-تنکی نفس

2-خونریزی از بینی و گرفتگی آن

3-افزایش وزن 

تغذیه درهفته پانزدهم :

آجیل منبع خوبی از پروتیین ،منیزیم ،ویتامین BوEاست.

مقدار غذای خود را کاهش داده اما وعده های غذایی را افزایش دهید .به آرامی غذا بخورید.از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید . پس از آن به مدت طولانی دراز نکشید .

هفته شانزدهم بارداری :

در هفته شانزدهم بارداری سطح خون حدود ۴۰-۵۰درصد افزایش می یابد .
کمی درد خفیف در شکم خود احساس می کنید ،سینه  ها بزرگتر و سنگین تر از قبل شده و در حال ساخت آغوز می باشد .در این هفته خیلی زود متوجه به حرکات جنین می شوید،این حرکات کوئیکینگ نامیده می شود حرکاتی مثل قلقلک ،لرزش و حساسیت در شکم خود درک می کنید ،در این مرحله شکم اکثر خانم ها شروع به نمایان شدن می کند .احساس حرکت جنین در هفته های ۱۶-۲۰سریع می شود و گاهی ممکن است تا هفته ۲۴طول می کشد .
در این هفته چشم های جنین به نور حساسیت نشان می دهد و اگر نور روشن روی شکم مادر بتابیم جنین چهار ماهه روش را برمیگرداند در حالی که پلک های جنین هنوز بسته است ولی الان می تواند چشم های خود را حرکت دهد .
می تواند دستش را کشت کند و انگشت شست خود را بمکد اضافه وزن و سردرد از علایم این هفته بارداری است .
در هفته شانزدهم بارداری از خوردن آسپرین و برفت خودداری کنید زیرا که باعث اختلال در رشد و پرورش کودک می شود .بهترین مسکن در این دوران استامینوفن ساده است که آن هم حتما زیر نظر پزشک باشد .

علایم فشار خون ناشی از حاملگی:

1-تورم ناگهانی به ویژه در صورت و دست ها 

2-تورم ساق ها که پس از 12ساعت از بین نرود 

3-افزایش وزن بیشتر از 2/5کیلوگرم در هفته 

4-افزایش فشار خون 

5-وجود پروتیین در ادرار 

6-اختلالات بینایی مثل دو بینی و تاری دید 

7-سردردهای شدید و ناگهانی و مداوم 

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری :

در این هفته از بارداری آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول های قرمز خون بدن شما دارد .بدون آهن کافی ،شما دچار کمبود خون می شوید که می توان خستگی و بیماری های دیگر را برای شما به همراه داشته باشد .
در برنامه غذایی خود پروتیین و مواد غذایی کم چرب ،گوشت ،ماهی ،مرغ ،روغن زیتون ،روغن کانولا ،میوه و سبزیجات ،غلات را بگنجانید .
اگر غربالگری سه ماهه اول را انجام داده باشید باید از طریق آزمایش خون سطح آلفا فیتوپروتیین شما اندازه گیری شود ،میزلن سطح آلفا فیتوپروتیین در خون مادر می تواند به تشخیص وجود نقص های لوله عصبی جنین کمک کند .غربالگری سه ماهه دوم شامل آزمایش چهار گانه  
می باشد ، این آزمایشات معمولا بین هفته های ۱۵_۱۷انجام می گیرد .

هفته هفدهم بارداری :

در این هفته تغییرات بزرگی را مشاهده میکنید زیرا کودک شما شروع به ذخیره سازی وچربی های بدنی می کند .

در هفته هفدهم مهارت های بلعیدن و مکیدن در جنین وجود دارد .شکل رحم شما در حال تغییرات است بالای رحم شروع به گرد شدن می کند و طول آن در حال افزایش است و به زودی شکم شما بزرگ می شود .

در این هفته جنین حدود ۱۴۰گرم وزن دارد و کف دست شما قرار می گیرد .در هفته هفدهم بارداری کودک شما از کرک جنینی پوشیده می شود که به گرم شدن آن کمک می کند .او همچنین از ورنیکس پوشیده شده است .ورنیکس ماده ای مومی شکل است که پوست را در برابر مایع امنیوتیک که شناور است محافظت می کند.
 
اگر در این هفته دچار درد شدید شکمی شدید آن قدر که قادر به تحمل آن نیستید و همراه با این درد خونریزی یا خروج مایع از مهبل را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید .
در این هفته وعده های غذایی خود را کنی حجیم تر کنید و تعداد دفعات بیشتر ,یه جای خوردن ۳وعدن سنگین ۶وعدن سبک برخوردید تا از نظر گوارشی دچار مشکل نشوید .
در این هفته از انجام حرکات ورزشی که لازم است پشت به روی زمین دراز بکشد خودداری کنید .این قبیل حرکات می تواند باعث مسدود شدن یک رگ اصلی در کودک شود .
در این ماه پیاده روی و ورزش های سبک بسیار اهمیت دارد .


پریسا ده حیاتی

پریسا ده حیاتی

توضیحات بیشتر

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود