برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

رب آلبالو خانگی همراه با جزئیات

امروز طرز تهیه یک رب بسیار خوشمزه را آموزش می دهیم که می توانید از آن در تهیه انواع غذا استفاده کنید . رب آلبالو بسیار خوشرنگ و طعم بوده و می توان آن را با کمی نمک به عنوان ترشک نیز مصرف کرد .با ما در سایت مام پلاس همراه باشید

 

  • خواص آلبالو برای پبشگیری از بیماری روماتیسم

مصرف آلبالو از بروز نقرس، روماتیسم و بیماری‌های کلیه پیشگیری می‌کند.کالری آلبالو بسیار پایین است و هر یکصد گرم آلبالو حدود ۷۰ کیلو کالری انرژی دارد.آلبالو سرشار از ویتامین‌های A، B، C و دارای املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، گوگرد، سدیم، منیزیم، کبالت و منگنز است.قند موجود در آلبالو «لوولوز» نام دارد که برای افراد مبتلا به دیابت جذب آن آسان است. از مصرف آلبالوی نرسیده باید پرهیز کرد به دلیل اینکه موجب بروز بیماری‌های روده‌ای می‌شود.مصرف آلبالو برای کسانی که دچار بیماری‌هایی مانند ورم روده و ورم معده هستند، مضر است به دلیل اینکه نمی‌توانند به خوبی آن را هضم کنند.

برای درمان بی‌ خوابی مفید است. بنابراین اگر به سختی می ‌خوابید، با خوردن این میوه راحت ‌تر به خواب خواهید رفت.آلبالو می ‌تواند الگوهای خواب را در بدن تنظیم کند و از این نظر، تاثیر شگفت انگیزی دارد. محققان دریافته‌اند که این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرام ضروری است. بر اساس این گزارش، هورمون ملاتونین در مغز ساخته می ‌شود و روی فاکتور خواب تاثیر گذار است. این یافته، حاصل تحقیقات پژوهشگران مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس است. این پژوهشگران می ‌گویند: خوردن یک مشت آلبالو میزان ترشح ملاتونین را در خون افزایش می ‌دهد و بنابراین الگوهای طبیعی خواب را در بدن بهبود می‌ بخشد که در عین حال این فرایند به طور بالقوه مزایای دیگری نیز برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.

  • فواید آلبالو در پبشگیری از بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت

کسانی که دیابت دارند می‌توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می‌توانند جذب کنند.نتایج یک بررسی نشان می دهد که مصرف آب آلبالو، به بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.مصرف آلبالو، چربی خون، قند خون و فشارهای اکسیداتیو را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است، کاهش می دهد.

آلبالو پلو با گوشت طرز تهیه اینجا کلیک کنید

  • نگاهی کوتاه به دیگر خواص مفید آلبالو :

#آلبالو برای سوء هاضمه بسیار مفید و میوه های نرم کننده (ملین ) می باشد.

#نوشیدن آب آلبالو پس از ورزش کردن می‌تواند درد حاصل از کشیدگی ماهیچه‌ها را تسکین دهد.

#آلبالو میوه‌ای که برای بیماران قلبی و روماتیسمی فوق‌العاده مفید است و زیبایی و طراوت خانم‌ها را تضمین می‌کند.

#مصرف البالو برای افرادی که خارش پوستی دارند مؤثر و مفید است.

#کسانی که بیماری قلبی دارند چون آلبالو ادرارآور است پتاسیم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را خارج می‌کند و در نتیجه به قلب کمک می‌کند.

#آلبالو، اشتها آور بسیار خوبی است.

#مصرف آلبالو، چربی خون، قند خون و فشارهای اکسیداتیو را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است، کاهش می دهد.

#آلبالو برای افراد دارای چربی شکمی مفید است

#آلبالو مسکن تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند.

#آلبالو ضد مواد صفراوی ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است .

#خواص آلبالو و گیلاس مانند هم است و مصرف آن اعصاب را آرامش می دهد، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

#مصرف آلبالو اعصاب را آرامش می بخشد ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

#آلبالو برای گرم مزاجان سودمند است.

#شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم کلیه مؤثر است.

#مصرف یک لیوان آب آلبالوی بدون قند در صبح به خواب بهتر در شب کمک می‌کند.این میوه حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین است و وجود هورمون ملاتونین نیز برای داشتن یک خواب آرامش بخش ضروری است.

#این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی‌کننده بر روده‌ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می‌کند.

#شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم معده و روده و درمان نارسایی های کبد مفید است.

#آلبالو مسکن تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند.

#مصرف آلبالو همچنین برای افرادی که خارش پوستی و چربی زیاد در شکم دارند مفید و موثر است.

#مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو برای معالجه نارسایی های کبد مفید است.

#هسته آلبالو ضد اسهال و قابض خوبی بوده و ضد فشار خون نیز است.

#آلبالو برای افراد دارای چربی شکمی مفید است

#آلبالو به طور کلی برای درمان رماتیسم، تصلب شرایین، ‌نقرس و پیوره دندان مفید است.

#با توجه به آبدار بودن آلبالو، مصرف این میوه برای دفع سنگ کلیه و رفع مشکل سنگ کیسه صفرا سودمند است.

#ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ رخساره چهره موثر و مفید است .

#خواص آلبالو و گیلاس مانند هم است و مصرف آن اعصاب را آرامش می دهد، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

#آلبالو ضد مواد صفراوی ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است .

#خانم‌ هایی که می‌خواهند دارای رنگ درخشانی شوند و زیبایی چهره آنها مورد توجه قرار گیرد برای صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.

#آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.

#آلبالو برای افراد مبتلا به بیماری‌ های کلیه بسیار مفید است.

#ادرار‌آور است و از رسوب نمک در رگ‌ های خونی جلوگیری می‌کند و به کار منظم قلب نیز کمک می‌ کند.

طرز تهیه رب نارنج اینجا کلیک کنید 

  • نکات مهم در مورد خرید آلبالو :

۱-آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است.

۲-آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد.

۳-گاهی میوه‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند به آن آب می‌زنند این کار زود آلبالو را خراب می‌کند و آماده می‌سازد که زودتر فاسد شود.

۴-از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هضم می‌آورد و کار روده‌ها را مختل می‌کند.

  • مشخصات گیاهی کامل درخت آلبالو:

آلبالو از درختان مثمر و خوش‌طعم فصل تابستان به شماره می رود که میوه‌ای گرد و کروی مانند همچون گیلاس به رنگ سرخ آلبالویی دارد که دارای طعم ترش و تا حدودی ملس است که از آن علاوه بر مصرف خوراکی و تازه برای تهیه مربا، شربت، ژله و …. نیز استفاده می‌کنند. میوه‌این گیاه بسیار گوشتی و در عین حال آبدار است که درست در مرکز آن هسته به نسبت بزرگ سفت و سختی به صورت کروی قرار دارد که مصرف خوراکی ندارد. میوه آلبالو به صورت خوشه‌ای و همچون گوشواره بر روی شاخ و برگ گیاه ظاهر می‌شود که دارای برگهای سبز رنگی با شیارهای ظریف است.

خواص بسیاری دارد طوریکه در پیشگیری از بیماری روماتیسم، کاهش چربی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی، بی‌خوابی، درمان استرس و …. موثر است. توجه داشته باشید که آن دسته از میوه آلبالو که به رنگ سرخ است و بر روی آن لکه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود به معنی این است که در حال فاسدشدن است.

آلبالو در اصل بومی مناطقی از جنوب غربی آسیا و اروپا است که امروزه در بیشتر مناطق به خصوص ایران آن را کاشت می‌کنند طوریکه کشور ایران در رده ششم تولید و کاشت آلبالو در جهان قرار دارد که دارای واریته های مختلفی است. عمر اقتصادی این گیاه 25 تا 35 سال تخمین زده شده است که البته ممکن است بیشتر و کمتر نیز بسته به شرایط اقلیمی و … شود که دارای ریشه‌ای سطحی است به همین دلیل نمی‌تواند آب را از اعماق زمین دریافت کند بنابراین به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد.

مهم ترین کشور های تولید کننده های آلبالو در جهان به ترتیب کشور های آلمان، ایتالیا و آمریکا هستند. توجه داشته باشید که درخت آلبالو بیشترین شباهت را به درخت گیلاس دارد با این تفاوت که حجم کمتری از فضای مورد کاشت را اشغال می‌کند و میوه آن نیز کوچکتر از گیلاس است طوریکه وزن هر میوه آن بین 4 تا 5 گرم است.

شاخه‌های نرمی دارد که گلهای کوچک چند گلبرگی ای زیبایی دارد که در فصل بهار شکوفه می‌دهد و منظره زیبایی را نمایان می‌کند که برای رشد و میوه دهی نیاز به تلقیح ندارد چرا که خود گرده افشان است حتی درخت آلبالو می‌تواند درخت گیلاس را نیز تلقیح و گرده افشانی آن را نیز انجام دهد. گیاهی خزان پذیر است طوریکه با شروع فصل پاییز برگهای لوزی مانند این گیاه تغییر رنگ می‌دهد و در نهایت می‌ریزد. توجه داشته باشید که گلهای این گیاه نسبت به سایر درختان هسته‌دار دیرتر باز می‌شوند.

ارتفاع درخت خزان پذیر آلبالو بین 3 تا 10 متر متغیر است و بین 25 تا 35 سال بار می دهد. نسبت به گیلاس مقاومت بیشتری به خاک های مرطوب دارد. ریشه هایش نسبتا سطحی است و حداکثر عمق آن می تواند تا حدود 5.1 متر می باشد، به همین علت نمی تواند آب را از عمق خاک جذب کند.

  • کاربرد میوه درخت آلبالو:

از میوه درخت آلبالو علاوه بر تازه خوری استفاده‌های دیگری به قرار زیر می‌کنند.

  • برای تهیه مربا آلبالو از آن استفاده می‌کنند.

  • بسیاری از افراد آلبالو را در یخچال فریز می‌کنند و در فصل زمستان آن را با نمک میل می‌کنند.

  • برای تهیه شربت آلبالو از آن استفاده می‌کنند.

  • در تهیه آبمیوه تازه کاربرد دارد.

  • برای تهیه ژله از آن استفاده می‌کنند.

  • برای تهیه کمپوت کاربرد دارد.

  • انواع درخت آلبالو:

سه نوع درخت آلبالو وجود دارد: آلبالو مجاری، آلبالو محلی، آلبالوی گیسی

درخت آلبالو دارای واریته های زیادی است که برخی از مهمترین واریته های این درخت به قرار زیر هستند.

  1. آلبالو مجاری سیگانی:

آلبالو مجاری سیگانی میوه‌ای گرد و درشت به رنگ قرمز تیره دارد که دارای طعم ملسی است و از ارقام اصلاح شده پیوندی به شمار می رود که از سال پنج شروع به باردهی می‌کند و از باردهی بالایی نیز برخوردار است.

  1. آلبالو محلی:

آلبالو محلی به رنگ قرمز تیره است که مزه به نسبت ترش و دلچسبی دارد که در سایز کوچک و ریز رشد می‌کند که عمر اقتصادی بالای 30 سال دارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

  1. آلبالو گیسی:

آلبالو گیسی مزه ترشی دارد که به صورت خوشه‌ای و تجمیع شده بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شود که میوه آن در سایز کوچک رشد می‌کند، از باردهی بالایی نیز برخوردار است که از میوه آن استفاده‌های مختلفی علاوه بر تازه خوری می‌کنند.

  1. آلبالو مجاری پیش رس:

آلبالو مجاری پیش رس میوه‌ای گرد و کروی به رنگ قرمز تیره دارد که از آن برای تهیه کمپوت، مربا و … استفاده می‌کنند که از واریته های زودرس یا پیش رس به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

  • آلبالو مجارستانی دیررس:

آلبالو مجارستانی دیررس همانطور که از نامش پیداست نوعی آلبالو دیررس به شمار می رود که بومی مناطقی از مجارستان است؛ میوه درشتی با دم کوتاه دارد که گلدهی دیرتری را نسبت به سایر واریته ها تجربه می‌کند که ارتفاع آن به 8 متر نیز می‌رسد. طعم شیرینی دارد، میوه این گیاه به رنگ قرمز و سرخ است.

  • آلبالو مورلو:

آلبالو مورلو در سایز درشت رشد می‌کند که ظاهری گرد و تا حدودی کروی مانند دارد که در اواخر فصل بهار میوه آن می‌رسد که از آن برای تهیه مربا، تازه خوری و کمپوت استفاده می‌کنند.

  • آلبالو بوترمو:

از این نوع آلبالو بیشتر برای تهیه کمپوت استفاده می‌کنند که رنگ تیره تری نسبت به سایر واریته ها دارد که در سایز درشت و به صورت گرد و کروی ظاهر می‌شود که میوه آن در انتهای فصل بهار می‌رسد و از باردهی بالایی نیز برخوردار است که خواص بسیاری دارد.

  • آلبالو مونت مورنسی:

از این نوع آلبالو برای تهیه مربا، تازه خوری و کمپوت استفاده می‌کنند که دم کوتاهی دارد و دارای ظاهری گرد و کروی مانند است که در سایز درشت رشد می‌کند، از باردهی خوبی برخوردار است که عمر اقتصادی آن به بیش از 30 سال می‌رسد، میوه آن در اواخر فصل بهار می‌رسد.

  • روشهای تکثیر درخت آلبالو:

درخت آلبالو از دو طریق بذر، پاجوش و پیوند تکثیر می‌شود.

  • کاشت بذری درخت آلبالو:

در کشت بذری هسته آلبالو را از میوه آن جدا کنید و این کار را با دست خود انجام دهید چرا که بزاق دهان مانع از رشد هسته می‌شود. پس از جدا سازی هسته آن را خوب بشویید و با مقدار خاک غنی و سبک در درون دستمال کاغذی بگذارید و به مدت دو تا سه ماه در دمای مناسب در یخچال نگهداری کنید تا دوره سرما دهی خود را طی کند و طی این مدت به بذر خود سر بزنید و به محض مشاهده نشانه‌هایی از جوانه زنی آن را از یخچال خارج کنید و یک گلدان در ابعاد و عمق مناسب تهیه و با خاک مناسب آن را پر کنید و بذر گیاه را در عمق مناسبی از خاک مورد کشت بکارید و روی آن را با خاک نرم و غنی بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب نگه دارید که پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند، زمانی که گیاه جوانه زد و کمی رشد کرد آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت نهال به دست آمده را به زمین اصلی برای کاشت منتقل کنید. توجه داشته باشید که شما می‌توانید در فصل پاییز بذر گیاه را به صورت مستقیم در زمین اصلی بکارید تا دوره سرما دهی خود را به طور طبیعی طی کند که با گرم شدن هوا در فصل بهار جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند.

  • کاشت پاجوش درخت آلبالو:

در کنار درخت آلبالو پاجوش های زیادی رشد می‌کند که شما می‌توانید آنها را از زمین جا به جا کنید برای این منظور با استفاده از بیل اطراف پاجوش را خالی و خاک آن را نرم و پاجوش را از زمین خارج کنید، گودالی در محل مورد کشت ایجاد کنید و پاجوش را درست در مرکز گیاه بکارید و سپس با خاک اطراف گیاه را پر کنید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید.

  • کاشت پیوند درخت آلبالو:

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد درخت آلبالو به شمار می رود که می‌توانید از آن برای تکثیر درخت آلبالو استفاده کنید که به طرق مختلفی انجام می‌شود که زمان پیوند زدن آن در فصل زمستان و پاییز است..

  • شرایط اکولوژیک رشد درخت آلبالو:

ارتفاع:

ارتفاع درخت آلبالو بسته به شرایط اقلیمی از 3 متر شروع و تا 10 متر و بیشتر نیز ادامه پیدا می‌کند.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که حداقل به 5 ساعت نور خورشید در روز برای رشد نیاز دارد که در صورت عدم دریافت نور مناسب گل یا میوه نمی‌دهد و یا مزه میوه آن ترش می‌شود، بنابراین درخت آلبالو را در مکانی بکارید که حداقل 5 ساعت نور خورشید به آن بتابد.

دما :

آلبالو برای رشد تابستان‌های خنک را دوست دارد که تا دمای زیر 7 درجه را تحمل و به رشد خود ادامه می‌دهد. آلبالو خیلی در معرض سرمازدگی نیست و 600 تا 1600 ساعت سرمای زیر 7 درجه سانتی گراد به آن آسیبی وارد نمی کند.

تابستان های خنک را دوست دارد و ریشه اش به خاک های مرطوب  مقاومت خوبی نشان داده است. کاشتن زردآلو در مناطق خیلی گرم توصیه نمی شود.

برای داشتن محصولی بهتر میتوانید از کود هربان 150 گرمی ، کود هربان 25 کیلوگرمی استفاده کنید.

خاک:

در گستره وسیعی از خاکها رشد می‌کند ولی خاکهای مرطوب و غنی را بیشتر برای رشد و نمو می‌پسندد، خاکهای لومی و رسی نیز برای رشد این گیاه مناسب هستند. آلبالو در خاک های شور و قلیایی هم رشد می کند.

آبیاری:

برای رشد به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد که نسبت به کم آبی تا حدودی مقاوم است.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درخت آلبالو از یکدیگر با توجه به واریته های مختلف بین 4 تا 6 متر و فاصله بین ردیف‌ها 3 تا 5 متر است.

 


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود